MarianneE Skrevet 1. februar 2003 #1 Skrevet 1. februar 2003 Saken er som følger: 11. Oktober 2002 ble jeg ansatt i en 50% stilling i en landsdekkende butikkjede. Alle nyansatte har en prøvetid på 6 mnd før man begynner i en fast stilling. Ansatte som jobber i stillinger under 80% ansees som ekstra hjelp. Dette forteller jeg som til hjelp i resten av inlegget mitt. For ca. 3 uker siden fikk jeg en muntlig beskjed fra min overordnede/butikksjef om at jeg torsdag 30/1 kl. 10 skulle på et evalueringsmøte. Jeg møtte opp på møtet, tilstedet var jeg, butikksjefen og han som er daglig leder i Glitter Norge. Der sier da min sjef at hun hadde vurdert mine mange negative sider og noen positive og kommet frem til at jeg ikke passet inn i butikkens helhet og dermed hadde to valg: 1. Si opp selv og få en fin attest 2. Bli sagt opp uten attest Jeg måtte gi fra meg nøkkelen og gå på dagen! Argumentene hun brukte som kom inn under "butikkens helhet" var at jeg *var treg (dette til tross for at jeg har fått ros for og jobbe raskt) *Dårlig holdning ovenfor kollegaer (har hatt en konflikt med en kollega, men vi har ordnet opp i den for lenge siden) *Feil type humor!!!!!!!!!!! *Gjentatte feil på kasseoppgjøret ( dette vet jeg, men jeg har bedt om at butikksjefen kunne være tilstedet og se at jeg ikke gjorde det feil. Dette ville hun ikke for det passet aldri for henne) Dette er helt utrolig!!! Ingenting av dette skal for det første tilsi at jeg skal få sparken og ihvertfall IKKE gå på dagen!!! Det jeg da har grublet og tenkt og funnet ut er: *På dette møtet var jeg kalt inn til et EVALUERINGSMØTE ikke noe oppsigelsesmøte! Jeg føler jeg har blitt bedt dit på falske premisser. *Siden dette da var et oppsigelsesmøte skulle jeg: 1. Hatt beskjed på forhånd (bekreftet av min søster som er tilligtsvalgt innen kommuneforbundet) 2. Hatt en person på "min side" istedet for og være alleine. (tilligtsvalgt eller verneombud) *Alt på dette møtet foregikk muntlig- ikke et ord ble skrevet m.a.o. en muntlig oppsigelse er ugyldig. Jeg er da fremdeles ansatt og kan faktisk gå på jobb på tirsdag (har fått dette bekreftet av arbeidstilsynet) *siden jeg var ansatt i en 50% stilling annsees jeg jo som ekstra hjelp. Dermed kan de si meg opp fordi butikken ikke har behov for meg. Dette var butikksjefens egne ord. *I min arb.kontrakt står det at det er 30 dagers gjensidig oppsigelse. Mao. med mindre jeg har stjålet kan de ikke si meg opp på dagen!! *Om jeg da har vært så feil i butikken, hvorfor har jeg da blitt bedt om og jobbe ekstra? Myyye ekstra??? *Hun jeg har hatt en konflikt med slutter nå neste uke. Dermed er det utlyst en ledig stilling. Hva gjør jeg om det er blitt ansatt en i min stilling før oppsigelsen er offentlig OG gyldig?? Måtte bare få ned tingene her! Om noen har et råd, tips eller lignede.......vær så snill og hjelp meg på et vis! Jeg er ikke intressert i og jobbe der mer- men synes ikke firmaet skal slippe unna så lett!!!
Milo Minderbinder Skrevet 1. februar 2003 #2 Skrevet 1. februar 2003 Det er et lovverk som regulerer dette. Desverre kjenner jeg ikke til det i særlig grad, men mitn umiddelbare reaksjon er at her har de fart med snusk og slett spill. Søk nettet etter "juss-buss"...jusstudenter som trener seg......og skriv en mail til dem med alle detaljer. milo
MarianneE Skrevet 1. februar 2003 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2003 Tusen takk for tipset, Millo!!! Kan jo legge til at jeg etter og ha jobba der noen uker etterlyste en fagforening! Da fikke jeg til svar at noe slikt eksisterte ikke!!
Milo Minderbinder Skrevet 1. februar 2003 #4 Skrevet 1. februar 2003 Vel, jeg ønsker deg lykke til :D Milo
Gjest Mayamor Skrevet 1. februar 2003 #5 Skrevet 1. februar 2003 Så lenge du har kontrakt, kan de ikke si deg opp på dagen. Du kan gå til sak mot arbeidsgiver for usaklig oppsigelse. Ta kontakt med noen som har peilig på arbeidsrett, og finn ut av dine rettigheter, som Milo anbefalte. Men egentlig så fortjener de ikke å ha deg som ansatt: Finn deg noe bedre og bli verdsatt. Jobbe et sted under slike forhold vil jo ikke være koselig, og en skal ikke måtte jobbe en del av dagen på en arbeidsplass - for så å bruke fritiden din til å ergre seg over jobben. Lykke til Klem fra Maya30
Thea Skrevet 1. februar 2003 #6 Skrevet 1. februar 2003 Jeg har også hørt om Juss-buss, kan være en god ide å forsøke der ja. Har egentlig ikke så mye mer å bidra med jeg, bare at dette hørtes ut som en real snuske situasjon.
fruenge Skrevet 2. februar 2003 #7 Skrevet 2. februar 2003 Hvis man skal bli sagt opp så må det gjøres etter visse regler. Hvis de har vært misfornøytd med deg så skulle du de ha sat i fra og du skulle hatt skriftelige advarsel. Deretter skal du ha et info møte hvor de redegjør for situasjonene (det var kanskje det de kalte evalueringsmøte?.) Og så skal du ha skriftelig oppsigelse etter hva det står i kontrakten din. Du har en måned oppsigelse hvis det er det som står og om de ikke vil benytte seg av deg som arb kraft så er det opp til dem, men du skal ha betalt. ¨Så det de har gjort er ikke lovlig, bare møt opp på jobb som vanlige. Og alle har krav på attest fra et arb sted, så de kan ikke truge med det, men du kan få en dårlig en.
Gjest Liten Skrevet 2. februar 2003 #8 Skrevet 2. februar 2003 her finner du den delen av arbeidsmiljøloven som omhandler oppsigelse og avskjed selv om det er enklere å si opp folk i prøvetiden enn ellers, så gjelder like fullt kravene om varsel, oppsigelsestid og at oppsigelsen skal være skriftlig. lykke til!
MarianneE Skrevet 2. februar 2003 Forfatter #9 Skrevet 2. februar 2003 Takk kjære dere!! Tenkte jeg skulle tasse ned på aetat i morra -mandag- og prate med noen der. Det skal vistnok sitte noen der som har peiling. Ellers har jeg funnet frem til arb.tilsynet sine sider som Liten anbefalte, har også pratet med dem på telefonen og vært i kontakt med lokal kontoret til Handel Og Kontor. Siden Glitter ikke tilhører en spes. fagforening kan ingen hjelpe meg Jeg kan gå til sak mot dem, men har ikke pengene det kreves. Skal også ta en liten ringerunde rundt til noen advokater i morra og høre litt der. Innmarig fortvilende sak, får støtte fra mann, familie og venner, men er på en måte alleina mot stoooore Glitter!! :cry: Men, selvom jeg er trist over dette er jeg mest av alt JÆVLI FORBANNA!!!!!!
Gjest Embla s Skrevet 5. februar 2003 #10 Skrevet 5. februar 2003 Hva med å sende sjefen et brev der du legger fram dine synspunkter sammen med div. fakta ang. lover og regler? Gjør det samtidig klart at du akter å gå videre med saken... Du må i allefall ikke la dem slippe unna med dette! Kan "TV2 hjelper deg" være et passende sted å henvende seg? Har hørt at firmaer/butikker som eksponeres i disse programmene sliter skikkelig etterpå, og det fortjener de virkelig! Om ikke annet kan du jo hinte om å kontakte TV2 hj. og se om det får noen virkning? Siden du var i prøvetiden din skulle man tro du har en drøy tabbekvote?! Dumme Glitter, aldri handle der mer! :evil:
MarianneE Skrevet 6. februar 2003 Forfatter #11 Skrevet 6. februar 2003 Dumme Glitter, ja...... Innser dessverre nå at slaget er tapt. Var hos aetat om tirsdagen, eneste jeg fikk ut av det var to skjemaer. Et for og registrere meg som arb.søker, det siste var en standar attest som min sjef skal fylle ut. Føler jeg har gjort det jeg kan, dessverre. Så lenge jeg ikke er organisert kommer jeg ikke langt. Faen for en fortvilende følelse! Har det helt jævlig (men det hjalp litt da mannen kom hjem med tulipaner til meg i går ) Var innom Glitter om tirsdagen for og hente tingene mine. Sjefen var ikke der, for hun var i butikken i Skien. Der stod det nemelig en ny person!! Jentunge som ikke så ut som om hun var en dag over 17!!!! Har de ansatt henne i min stilling? Hun kan nemelig og være ansatt for hun som skal slutte i løpet av denne uka. Da jeg kom dit fikk jeg ikke engang lov til og gå inn på bakrommet og hente tingene mine selv! Hun nye måtte gjøre det, og oppe i posen blant litt søppel. Heldigvis hadde jeg med meg ei venninne. Hadde ikke takla det der uten henne. Skal innom der i dag og be om og bli sagt opp, samt gi beskjed om at jeg har krav på lønn i de 30 dagene oppsigelses tida mi varer. Gruer meg som et hælvete- heldigvis skal Diva (her fra KG være med) er ikke i stand til slikt alleine. Ikke enda..... Faen så lei meg jeg er!!!!!!!!!!!
Gjest Embla s Skrevet 6. februar 2003 #12 Skrevet 6. februar 2003 syns veldig synd på deg. Har opplevd noe i nærheten selv en gang, og slike urettferdigheter der man føler seg forrådt og tråkket på uten mulighet til å forsvare seg, er så vondt og nedbrytende. For meg sitter det enda i, jeg hater fortsatt personen som ødela for meg, og selvtilliten fikk en kjempe knekk. I dag angrer jeg på at jeg ikke tok igjen og forsvarte meg bedre, men så husker jeg jo også hvor knekt man blir, og da er det ikke lett å sloss. bra du har venner som stiller opp og hjelper deg, jeg skammet meg og holdt det for meg selv, og det er i allefall dumt!! (dessuten har vi ingen ting å skamme oss over - tvertimot, det bare føles slik der og da forde man ikke er vant til slik oppførsel..) Du er god som gull, stå på!
Gjest Diva Skrevet 6. februar 2003 #13 Skrevet 6. februar 2003 Åååååå, så jeg hater Glitter jeg og!!! Fysj, for en personalpolitikk! Den "sjefen" jeg og Marianne møtte i dag og gav noen papirer til, virket overfladisk og usympatisk. Slike folk burde i hvertfall ikke være i slike stillinger! Maktmisbruk i høyeste grad! Hadde jeg vært rik, skulle jeg jaggu fiksa advokathjelp til Marianne pronto! Slike folk som sjefen på Glitter skulle vært stilt i gapastokken! Og det gjelder ikke bare fordi Marianne er en god venninne, men det gjelder i det hele tatt! Slikt er ikke lov og jeg blir drit forbannet når slikt skjer. Jeg blir selvfølgelig enda mer hevnlysten og sinna når det skjer en venninne Har du tenkt mer på det med å gå til avisa Mags ? Klem, Diva :D P.S : Vi gleder oss til parteeeeyyy på lørdag : - )
MarianneE Skrevet 7. februar 2003 Forfatter #14 Skrevet 7. februar 2003 Leste innlegget ditt med et stoooort smil, Diva! Du er nå herlig, da!!!! Avisa...tja, vi diskuterte jo dt i går, og som jeg sa, jeg ser egentlig ikke hensikten (eller jo, advare andre mot Glitter). Men som sagt: Jeg er så jævlig pysete og er så redd for at dette vil slå til bake på meg! Men, i motsetning til Embla forteller jeg historien min til ALLE som gidder og høre! Intet sprees så fort som et dårlig rykte!!!! Føler egentlig bare for og bli sagt opp nå og gjøre meg ferdig med den JÆÆÆÆVLA BUTIKKEN!!!!!!!!!!!
Gjest Embla s Skrevet 7. februar 2003 #15 Skrevet 7. februar 2003 Ingen i min omgangskrets skal handle mer hos %&!!"!#" Glitter, iaffal!! Du skal se de går konk! he he!
Bettie Skrevet 7. februar 2003 #16 Skrevet 7. februar 2003 kanskje du rett og slett ble for flink for dem, og på sikt - for dyr? mange butikker bruker bevisst ung ungdom, for de vet så lite om arbeidslivets spilleregler at de lett kan manipuleres til å godta forhold laaaangt utenfor alminnelig avtaleverk. og kanskje noen ble skremt da du spurte etter fagforrening. vet om mange som får trøbbel når de ymter frampå om at de vurderer å organisere seg. restaurant og hotellbransjen er kanskje et hakk verre enn handel/butikk. du fortjener bedre behandling enn dette, og det med å skrive brev, er lurt. forslag ellers - organiser deg når du får en y jobb, for da har du et godt støtteapparat hvis noe lignende skulle skje. lykke til
MarianneE Skrevet 11. februar 2003 Forfatter #17 Skrevet 11. februar 2003 Fredag 7. Feb. ringte daglig leder i Glitter Norge og lurte på om jeg var klar over at om jeg sa opp selv, så ville oppsigelses tida mi løpe fra 1. Mars og jeg ville da motta lønn i Mars OG i Februar!!!! Dette viste ikke jeg, og ba om og tenke på det til over helga. Så ringre han tilbake igår. Jeg gav beskjed om at jeg fremdeles vill bli sagt opp. Han lurte på om hvorfor, og jeg sa at det er fordi om jeg sier opp selv, så får jeg to måneders karantene fra aetat m.h.t. dagpenger. Lurte så på hvor mye jeg regnet med og få i dagpenger, og svarte på det. Da regnet han ut at det ville da bli cirka det samme som min månedslønn fra Glitter. DA KOM TILBUDET OM FIREDOBBEL MÅNEDSLØNN (ca. 20.000 kr.) OM JEG SA OPP SELV!!!!!!!!! Jeg takket fremdeles nei takk! Pengene hadde vært gode på kontoen, men jeg selger ikke selvrespekten min!!!!!!! :fy: Han skulle forøvrig ringe tilbake til mandag i neste uke for "formaliteter" Hva vil de prøve seg med da, tro???
MarianneE Skrevet 19. februar 2003 Forfatter #18 Skrevet 19. februar 2003 Ikke et ord fra Glitter enda! Enda de skulle ringt om mandagen. Velvel....så får jeg ringe sjøl, da......
L@dy Skrevet 19. februar 2003 #19 Skrevet 19. februar 2003 Herregud litt av en historie du kommer med her ja. Blir forbanna på hele Glitter. :evil: For mange år siden hadde jeg og`en dårlig erfaring med butikk jobb. Det var langt ifra så ille som det du forteller. Men jeg fikk meg en støkk ja. Og det beste av alt, sånn mange år seinere, er at jeg lærte mye om det. For det første så hadde jeg aldri behandlet en ansatt på den måten, om jeg skulle blitt en leder. Dette var ikke sentral ledelsen som oppførte seg dårlig, men butikken hadde 2 daglig ledere, som delte på stillingen. Og det MÅ jo bare bli rot av det. De hadde jo ikke erfaring med dette. Og den ene sjefen sa det og den andre sa noe annet. Jeg sluttet til slutt, og begynte på skolen. Hadde det vært i dag, så hadde jeg innkalt til møte, og gitt de ei lekse. :evil: :x Men..poenget med innlegget mitt her. Vet ikke om du har hørt noe fra Glitter enda. Men her virker det jammen som om lederen prøver å kjøpe deg ja. Får du sånne tilbud, så få det skriftlig. Du kan jo si noe sånt som at du ønsker å vurdere dette sammen med din advokat. Skit i om du ikke har det. Men om de kan skjelve litt i buksa så har de godt av det. Men da har de vertfall ikke mulighet til å gå tilbake på det. Dessuten, om det skulle bli noen sak av dette her, så kan du vise til dritten som de har holdt på med. Forøvrig holder jeg med deg i å ikke ta til takke med det. Men forresten, er det nå egentlig for seint å melde seg inn i fagforeningen? Om du fortsatt er ansatt juridisk sett så kan jeg ikke skjønne at du ikke skal kunne gjøre det. Er det ingen her som er en sånn fagforenings "guru"? Jeg synest jeg har lest at Kristian(71) har peiling ....men kanksje jeg tar feil...
Kristian (71) Skrevet 19. februar 2003 #20 Skrevet 19. februar 2003 Beklager l@dy, men du blander nok meg med noen andre her, jeg er ingen guru på dette området. Syns innlegget til liten oppsumerer bra hva som gjelder, arbeidsgiver har plikter selv om du kun var i prøvetiden. Nå kom jeg sent inn i diskusjonen her og mye har skjedd, men jeg vil kommentere et par ting: Attest: Det at de vil at du skal si opp selv for å få en bra attest skal du ikke bry deg noe som helst om, og de er pliktige til å gi deg attest uansett om de sier deg opp eller du slutter frivillig. Riktignok kan du ikke kreve at attesten skal inneholde særlig mer enn at du har vært ansatt fra dato og til dato. Uansett, ikke legg så stor vekt på attesten og at den skal være så positiv. Det er blitt vanlig nå at firmaer ikke lenger legger så stor vekt på hva som står i slike attester. Gå på dagen: At du måtte få på dagen vet jeg ikke helt om de kan be deg om, men det som er helt sikkert er at du har krav på full lønn uansett ut oppgsigelses perioden, uansett om du er på jobb eller ikke. Om de vil at du skal holde deg unna så er det et valg de tar, men betale deg lønn må de uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå