Gå til innhold

Helvetes små fluer...


Imax

Anbefalte innlegg

Nå er jeg forbanna :kjempesinna: på de HELVETES små fluene som plantene mine genererer. Noen som har forslag til hva man kan gjøre med dem uten å drepe plantene? Jeg blir gal. Men jeg ELSKER planter, og vil nødig kvitte meg med dem.

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk noen tips om dette en gang - alt fra å stikke delte hvitløksfedd nedi pottene (kan lett mugne) til å ha kaffegrut oppå jorden.

Kaffegruten har jeg fortsatt med - har av og til noe rundt omkring.

Men det beste tipset var salmiakk. "Litt salmiakk i vannet du vanner med" - vel det ga seg ikke så lett - så jeg vannet til slutt med nesten ren salmiakk. Overlevde ikke planetn - vel - jeg kunne jo ikke ha de fluene heller. Planten overlevde - men noen av bladene vokser litt rart :ler: - feil vei ogsånn. Men bedre enn fluer.

Jeg fikk også tips om å holde meg unna jord fra Plantasjen. Det har nemlig bare kommet der hvor jeg har brukt det - eller i planter kjøpt på Plantasjen. Vet ikke om andre har erfart det samme, men...

Nå sliter jeg med det samme igjen, men denne gangen har jeg tro på at det forsvinner med druesesongen, og at salmiakk i alle sluk er en god ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en oppskrift på hjemmelaget fluemiddel på en blomsterbutikk en gang:

1 l vann

1 ss grønnsåpe

1 ts salmiakk

Dusj og vann plantene med dette.

Litt usikker på om det hjelper, da jeg hadde fluer brukte jeg både dette og insektsspray. Så en av delene fungerer iallefall.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel de sorte blomsterfluene du sliter med?

Vet ikke om dette rådet hjelper, men i en annen tråd her på KG var temaet de rødbrune og litt tjukkere fluene som kommer med frukt o.l. Det er mulig de er mer svake for gjæret lukt og sånt, men tipset var i alle fall å sette fram litt rødvin i en boks e.l., og ha i en dråpe zalo. Rødvinen lokker til seg fluene, men zaloen bryter overflatespenningen på vannet slik at fluene drukner når de prøver å lande!

Det er disse "suggene" jeg sliter med for tiden, blomsterfluene er blitt et minimalt problem etterhvert, for disse andre er 10 ganger eklere... æsj!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til blomsterbutikken og kjøpte noen trekantede "flak" i plast som var skikkelig klebrige. Jeg satte disse ned i jorden, og det tok ikke lange tiden før alle fluene hadde klistret seg fast. Jeg ble kvitt problemet helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sleit skikkelig med de svarte små fluene de første åra vi bodde her, men det er sjelden de kommer nå, og når de kommer er det bare noen få.

Men jeg gjør som Livets datter. Vanner og dusjer plantene med salmiakkvann. Jeg bruker også plumbo i alle avløp og lignende, og etter en stund vinner jeg som regel over de.

Gudsjelov er det ikke så mange av de nå, som det var før.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderjenta

Jeg kan i alle fall gi deg et DÅRLIG tips! :ler:

Kjøpte meg en fluespisende plante i vår, for jeg tenkte "aha! Den SPISER småfluene!! Da blir jeg kvitt dem!".

Men neida - planten skal ha det VELDIG fuktig, og dyrker dermed fluer til eget forbruk, og vel så det.. Så nå VRIMLER det av dem...

:ler::ler:

Men takker for tips om salmiakk+grønnsåpe-vann! Det skal herved testes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann har hørt at sitronplante skal hjelpe mot små fluer jeg. Eneste som er negativt med den er hvis du kommer nær bladene, da kommer det en litt spesiel lukt. Men det er mange som synes den er veldig god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde sitronplante når fluene var som flest, men det hjalp da ikke..

Lurer på om jeg ikke vanna med salmiakkvann, og dusja plantene i grønnsåpevann jeg, ikke salmiakkvann som jeg skrev tidligere.. :-?

Ble litt usikker, men jeg tror det var det jeg gjorde altså. Nå har jeg gudsjelov ikke trengt å gjøre det på en stund. Ser det er et par stykker her nå, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...