Gjest Brud2005 Skrevet 12. januar 2005 #1 Skrevet 12. januar 2005 Hei! Jeg bare lurer: Hvor mange av dere skal ta deres tilkomne manns etternavn? Skal dere sløyfer dere deres eget etternavn, eller kommer hans i tillegg? Noen som ikke vil ta navnet hans?
Coria Skrevet 12. januar 2005 #2 Skrevet 12. januar 2005 Kikk på denne tråden http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=109029
TeddyToria Skrevet 12. januar 2005 #3 Skrevet 12. januar 2005 Kikk på denne tråden http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=109029 Ja, her får du mange svar... Men jeg kan jo svare deg her inne også Selv skal jeg ta sambos navn i tillegg til mitt eget. Vi har begge sjeldne etternavn og ønsker å føre disse videre. Så sambo skal faktisk også ta mitt, slik at vi begge blir hetende det samme! Synes det er litt koselig!
Gjest Betty Boop Skrevet 12. januar 2005 #4 Skrevet 12. januar 2005 Svarer her jeg også: Jeg har et ganske sjeldent etternavn, men velger å ta Donalds etternavn. Hans etternavn er engelsk og mer sjeldent enn mitt her i Norge, selv om det er et nokså vanlig navn i England. Så jeg bytter altså fra Betty Boop til Betty Duck. Bye bye Boop...
Gjest Brud2005 Skrevet 12. januar 2005 #5 Skrevet 12. januar 2005 Kikk på denne tråden http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=109029 Ooops. Unnskyld, visste ikke om den tråden. Den ble nok laget før "min tid". :oops:
Gjest Brud2005 Skrevet 12. januar 2005 #6 Skrevet 12. januar 2005 Ja, her får du mange svar... Men jeg kan jo svare deg her inne også Selv skal jeg ta sambos navn i tillegg til mitt eget. Vi har begge sjeldne etternavn og ønsker å føre disse videre. Så sambo skal faktisk også ta mitt, slik at vi begge blir hetende det samme! Synes det er litt koselig! Takk for svar, Toria. Du er nå alltid så grei med å gi svar på ting man lurer på. til deg for det!
Gjest Vigdis_brud05 Skrevet 12. januar 2005 #7 Skrevet 12. januar 2005 Min sambo er 1/2 engelsk og har et vanlig engelsk etternavn, men det er jo uvanlig her i Norge. Ettersom barna våre også har det etternavnet og ikke mitt, så tar jeg det også Mitt navn er ikke så veldig vanlig det heller. Litt usikker på om jeg skal ha det som mellomnavn, men tror egentlig ikke det.
Kristin S Skrevet 12. januar 2005 #8 Skrevet 12. januar 2005 Jeg kommer til å ta hans etternavn. Synes det er greit å ha kun ett etternavn. Jeg er kanskje litt gammeldags når det gjelder sånt også. Synes det blir for mye "dill" å skulle ha begge etternavnene.
Bokalven Skrevet 12. januar 2005 #9 Skrevet 12. januar 2005 Jeg kommer til å hete akkuarat det samme som jeg heter nå.
Olifant Skrevet 12. januar 2005 #10 Skrevet 12. januar 2005 Jeg kommer til å beholde mine to etternavn. Har etter begge mine foreldre og teknisk sett er vel det ene mellomnavnet mitt. Begge disse navnene er relativt sjeldne, mens min kjære har et veldig vanlig - sen navn. Vet at han vurderer å ta mine navn og droppe sitt eget. I så fall kommer vi til å sette bindestrek mellom de to navnene og gjøre det til et etternavn. Da vil vi være den eneste familien med det navnet. Koselig!!!
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2005 #11 Skrevet 12. januar 2005 Jeg har et uvanlig etternavn men syns det blir for tungvindt å kombinere dette med mannens etternavn. Siden jeg har et ønske om at min kjære og meg som familien skal hete det samme, og forhåpentligvis barna også hvis vi får noen gang, så tar jeg mannens etternavn som jeg syns er et veldig fint etternavn.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #12 Skrevet 12. januar 2005 Jeg dropper mitt. og han dropper sitt. Vi tar hans mellomnavn. Da orer jo begge noe, og ender opp med et nydelig navn.
Sita Skrevet 12. januar 2005 #13 Skrevet 12. januar 2005 Jeg skal ta hans etternavn, men beholder også mitt eget
Tigi Skrevet 12. januar 2005 #14 Skrevet 12. januar 2005 Dette har jeg grublet litt på.. for jeg har alltid tidligere vært bestemt på at jeg ikke skal bytte etternavn. Men når jeg nå har møtt min mann og vi planlegger bryllup og et langt liv sammen som familie -har jeg begynt å endre oppfatning. Min kommende mann har et sjeldent og svært fint navn, et typisk beskyttet etternavn som færre enn 200 har. Dette navnet har han fått i voksen alder -et bevisst valg. Jeg har et mer vanlig, men helt fint navn (ikke -sen) som tusenvis har. Jeg er helt bestemt på at jeg skal hete det samme som eventuelle barn, og han vil gjerne at eventuelle barn skal ha hans navn. Det er ikke aktuelt for han å bytte navn en gang til. Jeg tror løsningen blir at jeg tar hans etternavn. Han ønsker dette og blir glad om jeg vil det. Mitt gamle navn blir da et mellomnavn. Jeg har egentlig kommet frem til den beslutningen for litt siden, og er nå veldig tilfreds med valget Det er godt gamle, bastante holdninger kan snus
Olifant Skrevet 12. januar 2005 #15 Skrevet 12. januar 2005 Tigi, det høres kjempefornutig ut! Godt å kunne ombestemme seg!
Coria Skrevet 12. januar 2005 #17 Skrevet 12. januar 2005 Vi skal ta hverandres navn uten bindestrek (mitt+hans). Vi synes det er fint at hele familien kan hete det samme, hvis man får barn.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #18 Skrevet 12. januar 2005 siden han har et ikke såå vanlig etternavn, tar jeg nok det.. skiller seg litt ut blandt alle -sen navnene..
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #19 Skrevet 12. januar 2005 Obs!! Dere bør ha en plan for hva dere gjør med hensyn på navn ved en evt skilsmiss også. Hva skal du hete? Hva skal han hete? Hva skal evt barn hete? Vi har valgt en løsning som vil bestå ved en evt skilsmisse; Vi beholder begge våre egen navn og våre barn blir hetende "fornavn" "fars etternavn" "mors etternavn" En løsning vi er godt fornøyd med.
aprilbrud Skrevet 12. januar 2005 #20 Skrevet 12. januar 2005 Min kjære skal kutte ut sitt mellomnavn, og så skal vi begge ta hans og mitt etternavn. Må bare bli enig om rekkefølgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå