Pusekatt Skrevet 30. oktober 2003 #1 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hei, Jeg er litt vaskeanalfabet (bortsett fra standard 60- og 40-graders vasker med klær av samme farge), kan noen gi meg noen tips til hvordan jeg bør vaske dyner og puter? Er det forskjell på vaskeprosedyre for dundyner/-puter og dyner/puter med annet fyll? Kjempetakknemlig for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 30. oktober 2003 #2 Del Skrevet 30. oktober 2003 Tror jeg hadde sendt dundyner og puter til rens og ikke vasket dem sjøl. Det er fort gjort å ødelegge... og med et renseri har du muligheten til å få erstattning om noe skulle gå galt med tingene... Har ikke så god erfaring med å vaske puter med annet fyll i maskinen heller. Vasket ei pute som aldri ble seg selv igjen, for å si det sånn... Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 30. oktober 2003 #3 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg har vasket både dyne og puter i vaskemaskinen. Putene blir som nye, men de må tørkes i tørketrommel etterpå - ellers blir de helt flate. Problemet med dyner er stort sett at de er for store til vaskemaskinen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 30. oktober 2003 #4 Del Skrevet 30. oktober 2003 IKKE vask dunduner eller puter selv. Egenerfaringen min er revnet søm, tett vaskemaskin og dyr reperasjoneregning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2003 #5 Del Skrevet 30. oktober 2003 Mener å ha lest at det kan lønne seg å brette sammen puten og knyte en snor rundt før den vaskes for at innholdet ikke skal klumpe seg. Gjelder vel i første rekke puter med annet fyll enn dun. Dersom du vasker dunputer-/dyner skal det vel hjelpe å ha tennisballer e.l. i maskinen (muligens gjelder det tørketrommelen) for å banke inn luft. Tror faktisk det står utførlig vaskeanvisning på min dunpute og -dyne. Kan komme tilbake med det i morgen. Men som de andre sier ville jeg nok levert det til renseri likevel. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2003 #6 Del Skrevet 30. oktober 2003 Har nettopp fått kattunge så dette vet jeg alt om Dundyner og puter må renses, ved vask vanlig maskin blir duna ødelagt. Vanlige syntetiske dyner og puter er ikke noe problem. De tåler stort sett 60 grader. Se på vaskelappen. Vask som vanlig. men skyll en ekstra gang. Min dyne gikk akkurat i vaskemaskinen (det går på vekt, min tåler fire kg tørt tøy). Når du tørker dyner og puter i tørketrommel, MÅ det være en trommel som kan reguleres, til bare å blåse kald luft. Dette er viktig ha en joggesko eller tennisballer i tørketrommelen i lag med dyna/puta ellers blir det bare en klump. Dyner kan og tørkes på stativ, man må bare riste litt på dem noen ganger under tørking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 30. oktober 2003 #7 Del Skrevet 30. oktober 2003 Dersom du vasker dunputer-/dyner skal det vel hjelpe å ha tennisballer e.l. i maskinen (muligens gjelder det tørketrommelen) for å banke inn luft. Gjelder alle slags puter/dyner dette... Og bruk gjerne en joggesko (en ren en!!!) den "sparker" mer enn tennisballene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2003 #8 Del Skrevet 31. oktober 2003 Tror faktisk det står utførlig vaskeanvisning på min dunpute og -dyne. Kan komme tilbake med det i morgen. Men som de andre sier ville jeg nok levert det til renseri likevel. Nå har jeg sjekket puten og dynen min. Det var vaskesymbol for 40 grader i halvfull maskin og tørketrommel, men samtidig sto det at dun burde renses av spesialrenseri. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå