Gå til innhold

Cola kake

Minette

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er noen småkaker som smaker litt karamellaktig. veldig enkle å lage. Kan prøve å få lagt ut en oppskrift hvis jeg bare husker det når jeg er hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min oppskrift på Colakjeks.Denne oppskriften har jeg brukt i alle år og de blir alltid vellykket :lol:

Colakjeks

4 egg

2 1/4 dl sukker

5 ss sirup

6 ss helmelk

1 1/2 ts natron

Ca.300 gr hvetemel

Slik gjør du: Pisk egg og sukker til lys eggedosis. Tilsett sirup litt etter litt, bland godt. Løs opp natron i litt av melken, tilsett dette og resten av melken, bland inn melet til slutt.

Papirkle plata, sett med dessertskje. Husk: IKKE sett for tett da de lett renner utover.

Sett plata midt i ovnen på 200°C. Steketid er ca. 10-15 minutter (kommer an på ovnen din).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en av oppskriftene jeg fant hjemme, men den jeg pleier å bruke fant jeg ikke i farten...

Colakaker / svenskekaker

200 gr sukker

200 gr smør

Røres hvitt. Tilsett så:

2 ts vaniljesukker

2 ts natron

1 ss sirup

300 gr hvetemel

del deigen i 4 og trill pølser. Legg to pølser på platen, klem dem nesten flate, og stek dem på 200 grader i ca 15 min (til de er gyllenbrune). Ta dem ut av ovnen og skjær dem på skrå før de blir kalde.

Kjempelettvint, man lager dem på en halvtime! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og Tusenfryd lurte på hvor i all verden colaen kom inn i bildet - men nå skjønner jeg, siden de er svenske... cola eller kola (karamell)... har jeg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett, Tusenfryd! :D Colaen kommer av svensk cola som er karamell. Så egentlig burde de hete "karamellkaker" i Norge. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rett kan man ha *stråler*.

Karamellkaker er noe annet enn colakaker ja... høres forresten gode ut - må prøve det kanskje i år - når julebaksten starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften på Cola-kaken (har bare mottatt ovasjoner for denne...) Håper det var denne du mente....???

COLA-KAKE

175 GRAM MANDLER

1 SS. POTETMEL

4 EGGEHVITER

2 DL. FARIN

COLAFYLL

2 DL KREMFLØTE

1 DL. MELIS

1/2 DL. SIRUP

1 TS, VAMILJESUKKER

PYNT

2 1/2 DL. KREMFLØTE

KAKAOPULVER

175 GRADER

Hakk mandler og bland med potetmel. Stivpisk eggehvitene, tilsett sukker, litt om gangen, og vend forsiktig inn mandlene. Smør massen utover bakepapir. Stek i 25 min. Avkjøl kaken og flytt over på fat. Kok kremfløte, melis og sirup i en tykkbunnet kjele. Rør om og sette ned varmen. Kok over svak varme til colaen blir seig, ca. 25-30 min. Rør ofte. TIlsett vaniljesukker. Avkjøl colaen, og hell over mandelbunnen. Stivpisk krem og smør over colaen. Dryss kakao over gjennom en sikt. AVKJØL KAKEN, GJERNE I KJØLESKAPET FØR SERVERING.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Her er en av oppskriftene jeg fant hjemme, men den jeg pleier å bruke fant jeg ikke i farten...

Colakaker / svenskekaker

200 gr sukker

200 gr smør

Røres hvitt. Tilsett så:

2 ts vaniljesukker

2 ts natron

1 ss sirup

300 gr hvetemel

del deigen i 4 og trill pølser. Legg to pølser på platen, klem dem nesten flate, og stek dem på 200 grader i ca 15 min (til de er gyllenbrune). Ta dem ut av ovnen og skjær dem på skrå før de blir kalde.

Kjempelettvint, man lager dem på en halvtime! :)

Denne fikk jeg også anbefalt av noen andre. I dag laget jeg den. Nydelig. Den kommer det til å gå mye av, så jeg tror jeg skal lage en ny posjon i morgen :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...