Joplaya Skrevet 8. februar 2004 #1 Skrevet 8. februar 2004 Noen tips? Jeg skal til texas, Usa. Tror jeg skal klare meg i København, komme meg til riktig gate og fly osv. Skrekken er at jeg ender opp med en ferie mutters alene i Chicago, fordi jeg ikke klarer finne gaten i tide :oops: Hvordan skal jeg klare finne frem fra A til B? Og i tillegg rekke flyet mitt? Største flyplassen jeg noensinne har vært på var i Paris for noen år tilbake. Da bare fulgte jeg etter pappan min og stolte på at han "kunne" veien. Nå er jeg on my own. Stå i passkontroll, hente bagasje, finne frem i tide osv. Klarer jeg dette? Vil tro jeg føler meg stor og flink når det hele er overstått
Gjest Myumi Skrevet 8. februar 2004 #2 Skrevet 8. februar 2004 Du kan ta det helt med ro, Kastrup er en veldig brukervennlig og "ryddig" flyplass som det er lett å navigere seg rundt på. Og informasjonsdesken er ikke vanskelig å finne hvis du skulle rote deg helt bort. Ta en titt på Kastrups hjemmeside og last ned kartet i pdf format, her finner du ut hvor gatene er plassert og ditt gatenummer står på billetten din. http://www.cph.dk/cph/ Her står det nyttig info: http://www.cph.dk/cph/dk/main/foer+afrejse/index.htm God tur!
Arkana Skrevet 8. februar 2004 #3 Skrevet 8. februar 2004 Husker da jeg skulle studere i England og finne fram på Heathrow helt alene, en diger flyplass med lange avstander. Men det gikk kjempefint, ingen problemer i det hele tatt. Beregn god tid så slipper du å stresse. Og du kan jo også spørre noen hvis du er usikker på hvor du skal gå, men de fleste flyplasser er oversiktlige og godt skiltet. Og så må du endelig ha en kjempeflott tur!
VesleBråka Skrevet 8. februar 2004 #4 Skrevet 8. februar 2004 Det har jeg også gjort! Første gangen jeg fløy, var internasjonalt helt alene. Jeg er til tider en skikkelig tøffing Jeg har oppdaget at flyplasser er designet idiotsikre. Det skal mye til å ikke finne frem, de er laget så saueflokker skal bevege seg. Masse folk rundt omkring i uniform du kan spørre. Tenk på så mange dumme folk det finnes i verden, og de klarer fint å ta seg frem på flyplasser.. København er ikke så stor flyplass. Lokaliser gate'n du skal til FØR du begynner å sose rundt på taxfree, som generell regel. Da har du kontroll på både tid og sted. Ha veske med glidelås, så slipper du å bekymre deg over billetter som ramler ut. Ikke ha så mye carry-on, så er det lettere når du skal på toalett osv. Kan ta med tingene inn, ikke avhengig av at noen passer på dem. Pappan din kunne ikke veien han heller, han fulgte skilting. Rett etter at du kommer inn, er det en stor tavle/flere skjermer som sier hvor gate'n din er/ paviljong gaten er i. Ofte forteller de deg dette på innsjekk også. Er du riktig heldig, står det på boardingpasset ditt. Hvis du må ta en slags commute mellom forskjellige bygninger på flyplassen (tog, buss osv) så står det oppgitt hvor lang tid du må beregne, eller du kan spørre noen i uniform. Hvilken flyplass skal du skifte fly på i USA (hvis du skal)? Chicago? De er ikke så store de i byene, selv om man kanskje innbiller seg det. Newark (utenfor New York) er ganske gigantisk, men Chicago er jeg sikker på er helt overkommelig. Jeg har vært på mange flyplasser i relativt store byer i USA, og de er veldig oversiktlig og greie (igjen, dumme folk finner fint frem). Hvis du mister flyet ditt pga. for lite transfertid, så snakk med desken hos flyselskapet. De putter deg ofte på neste fly da, så finner man ut av det senere. Det har skjedd meg mange ganger Det viktigste er vel at du er booket med nok transfertid på flyplassene. Det må du avtale med reiseselskapet. Hvis du reiser alene for første gang, er det mye bedre med en time for mye enn å måtte løpe til alle gate'ne. Kanskje tenk litt på antrekk. De er visst heavy på sjekk i USA nå, ikke ha på metallringer i trusa osv.. Det er veldig skummeltspennende å kaste seg ut i slikt alene, men du så mye man vokser på det!
Ingeborg Skrevet 8. februar 2004 #5 Skrevet 8. februar 2004 Det går fint! Jeg klarte i hvert fall fint å orientere meg både på flyplassen i Dallas/Fort Worth i Texas og på Newark utenfor New York da jeg var 17. Skilting er fint!
Joplaya Skrevet 8. februar 2004 Forfatter #6 Skrevet 8. februar 2004 Takk jenter :D Nå har skrekken lagt seg ned en god del hakk. Har bestilt billetten, oj oj oj, gjør det hele mer virkelig :o . Skal ta en titt på linkene dine i kveld CJ! Har 2 timer I København. Og har hele 3 timer i Chicago. Etter deres ord tror jeg, og håper, dette holder. I'm a big, big girl, in a big, big world Har 2 mnd til å forberede meg nå da 8)
Gjest Poirot Skrevet 8. februar 2004 #7 Skrevet 8. februar 2004 Dette går bra. Har selv reist verden rundt alene. les skilt godt, og spør folk i uniform/skranker om det er noe du lurer på. Se etter skjermer som gir opplysning om neste gate.
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #8 Skrevet 9. februar 2004 En liten trøstetanke hvis du plutselig står der og er stressa: Hvis bagasjen din er sjekket inn, og skal dra på egenhånd fra Oslo til Texas, vil flyselskapet antakelig gå manngard på flyplassen før de tar av uten deg. Bagasje uten ledsager = bombe, tenker de, og å fjerne kofferten din er skikkelig pes. Så før flyet drar fra deg, kommer du til å høre fire-fem ganger: This is the final call for passenger sånn-og-sånn. Please come to gate x immediately!!! (artig at absolutt siste opprop kommer mer enn en gang...) Ofte kommer de med alternativer for deg også, sånn som 'Kontakt skaranke ditt-og-datt i rom sånn-og-slik. Dette går bra! GOD TUR!
Gjest Ethereal Skrevet 9. februar 2004 #9 Skrevet 9. februar 2004 Chicago O'Hare er gigantisk, med tog mellom de ulike terminalene, men det skal mye til for å rote seg bort. Kastrup er liten og søt i sammenlikning. Å prestere å rote seg bort, ville være nesten som å kjøre feil vei inn i en rundkjøring... Nei, jeg holder på at jernbanestasjoner er MYE skumlere God tur! (jeg har også vært i USA helt alene, i Iowa, av alle steder)
natasha Skrevet 9. februar 2004 #10 Skrevet 9. februar 2004 Bare som en liten opplysning er Chicago O'Hare en av verdens største flyplasser - dog meget oversiktelig med masse mennesker som er rede til å hjelpe deg på vei. (Chicago Midway er noe mindre, hvis det er her du mellomlander). Har selv byttet fly i Chicago (O'Hare) på vei fra Dallas/Fort Worth til Stockholm - og det gikk helt fint. Husk bare at du må hente bagasjen din når du lander i Chicago, og så levere den inn igjen for videre flight til Dallas. Dette er helt problemfritt, men må gjøres, selv om kofferten din er "tag'et" helt frem til DFW. Lykke til, og god reise!
blåveis Skrevet 9. februar 2004 #11 Skrevet 9. februar 2004 en stor oversiktlig flyplass er bedre enn en liten og rotete.. (om det var en trøst) det går nok så bra så.. selv skal jeg også reise via Chicago snart.. om 4 måneder for min del.. og det er mye jeg er litt "smånervøs" for når det gjelder å reise så langt alene, men det er IKKE å finne fram på flyplassene!! når du er på en flyplass er du i et system.. atpåtil med høyt nivå på sikkerhet osv det er langt mer å bekymer seg for når man kommer ut av flyplassen.. både når det gjelder å rote seg bort og andre ting..
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #12 Skrevet 9. februar 2004 Kan opplyse om at Chicago(ORD) i 2002 var verdens nest største flyplass målt etter antall passasjerer(over 66 mill.) Forøvrig kan jeg berolige med at flyplasser i USA jevnt over er svært gode med hensyn til skilting, personale etc. Derfor er det bare å spørre om man er usikker på noe. Jeg ville være langt med bekymret om jeg skulle gjennom en mellomlanding i Afrika, Russland eller enkelte land i Asia. Jeg har opplevd å personlig måtte finne frem til min egen baggasje for å merke og klargjøre disse for å overføre disse til neste fly i New-Delhi.
Glitterchick Skrevet 9. februar 2004 #13 Skrevet 9. februar 2004 Har mellomlandet i Chicago ett par tre ganger helt alene, første gangen som 16-åring, og selv om flyplassen er gigantisk er den ikke vanskelig å komme seg rundt på i det hele tatt. Bare husk det med bagasjen, slik noen har nevnt over, men det vil du se på skilting. Mest sannsynlig må du bytte terminal, og da går det ett kjekt lite tog i mellom. Alle terminalene er mer eller mindre like, med de samme cafeene og de samme butikkene. Eneste som er skikkelig irriterende er at det er en røykfri flyplass, og på innenlandsterminalen kommer du ikke ut noe sted for å ta deg en røyk. Men røyker du ikke er det ikke noe prob! 3 timen går fort, og er akkurat nok tid til å komme seg av flyet, hente bagasjen, sjekke den inn igjen, kjøpe deg noe å drikke og kommet deg til neste gate. Men uten stress. Og flyplassen er desverre ikke videre interessant, så du vil ikke være der i 8 timer slik jeg var en gang. *stønn* God tur!
Piglet Skrevet 9. februar 2004 #14 Skrevet 9. februar 2004 Du klarer det sikkert fint. Det eneste du må være klar over er at første gang du lander i USA (Chicago?), skal du fortolle bagasjen din og styre masse. Dette blir tydeligt forklart, men kan ta LANG tid. Det er derfor bra at du har forholdsvis god tid. ellers blir du tatt bilde av og må avgi fingeravtrykk. Alt dette pga terorfrykt. Et annet godt tips, er hvis du skal fly med samme flyselskap eller som er i allianse (SAS=StarAliance, f.eks.), så kan du spørre flyvertinne om de vet om det neste flyet går fra samme terminal, som der du lander. Ellers er det som andre sier og lese på skiltene, og ta det med ro. Jeg skal foresten fly til New Orleans i påsken alene, og er også litt nervøs. Men så lenge man har nok tid mellom avgangene, tror jeg ikke det kan gå helt galt. Piglet
Joplaya Skrevet 10. februar 2004 Forfatter #15 Skrevet 10. februar 2004 Oj shit! Chicago o'hare en av verdens største flyplasser? Jaja, takk for beroligende ord og deling av egne erfaringer :D Ser på bestillingsmailen jeg har fått nå at dette skal gå fint. Jeg vet nå hvilke terminaler jeg må holde meg til. I København skal jeg forbli i samme terminal i det minste, nr 3. Men i Chicago må jeg forflytte meg fra terminal 3 til terminal 5. Med tog??? Sinnsykt... Ser for meg en flyplass større en Bergen...
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2004 #16 Skrevet 11. februar 2004 Oj shit! Chicago o'hare en av verdens største flyplasser? Jaja, takk for beroligende ord og deling av egne erfaringer :D Ser på bestillingsmailen jeg har fått nå at dette skal gå fint. Jeg vet nå hvilke terminaler jeg må holde meg til. I København skal jeg forbli i samme terminal i det minste, nr 3. Men i Chicago må jeg forflytte meg fra terminal 3 til terminal 5. Med tog??? Sinnsykt... Ser for meg en flyplass større en Bergen... Hei Det er veldig greit å komme seg fra terminal til terminal på O'Hare. Sjekk denne linken: http://www.ohare.com/ohare/parking/parking_ats.shtm Her er det også kart over terminalene http://www.ohare.com/ohare/terminals/terminal.shtm Du trenger ikke bekymre deg - slapp av og nyt turen
Joplaya Skrevet 11. februar 2004 Forfatter #17 Skrevet 11. februar 2004 Takk for kartene kjære gjest :D Er så kjekt med kg, uten dere hadde jeg ikke vært forberedt i det hele tatt og vært skikkelig nervøs foran turen. Nå gleder jeg meg - mest til jeg er fremme da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå