Gå til innhold

Hjelp meg med valg av gulv.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi skal ha nytt gulv på stua/kjøkken. Ønsker meg heltregulv eller parkett. Vil at gulvet skal være lyst og med lite mønster. Skal ha vannbåren gulvvarme. Er det noen som har tips/erfaring om hva jeg bør velge? Hadde i utgangspunktet lyst på bøk, men nå har jeg hørt at det er lite egnet når man har gulvvarme. Hva med bjerk? Vi har 3 unger så gulvet må nok tåle litt røff behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaller ikke bjørk i allefall!!

Veldig bløtt, og vanskelig å holde pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha vannbåren gulvvarme. Er det noen som har tips/erfaring om hva jeg bør velge? Hadde i utgangspunktet lyst på bøk' date=' men nå har jeg hørt at det er lite egnet når man har gulvvarme. [/quote']

Jeg kan ikke forstå hvorfor du ikke kan ha bøk selv om du har vannbåren gulvvarme. Er det fagfolk som har frarådet deg det?....hvis ikke, ville jeg sjekket det nærmere....er ofte rart hvilke anbefalinger folk kommer med når det gjelder sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ang. at man ikke kan ha varme under gulv av bøk:

Leste det i siste nummer av Bonytt. Der stod det at det ikke anbefaltes gulvvarme under bøk og lønn (tror det var lønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. at man ikke kan ha varme under gulv av bøk:

Leste det i siste nummer av Bonytt. Der stod det at det ikke anbefaltes gulvvarme under bøk og lønn (tror det var lønn).

Oki, jeg fant det.....side 110. :ler:

Det står faktisk at bøk frarådes i kombinasjon med gulvvarme, og at lønn ikke egner seg i kombinasjon med gulvvarme. Det er betenkelig nok ikke oppgitt kilde for påstandene.

Jeg synes det er så rart....for vannbåren gulvvarme skal jo ikke bli noe særlig varm...i tillegg til at man kan ha termostatstyring på.

Dette må jeg få sjekket nærmere. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være så vanskelig med oppvarming under gulv av bøk og lønn. Har noen her gulv av ask? Er det lyst og rolig? Vil ha et lyst gulv for jeg tror skitten / kaninene vises mindre på et lyst gulv. Bør jeg lakke eller olje et tregulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være så vanskelig med oppvarming under gulv av bøk og lønn. Har noen her gulv av ask? Er det lyst og rolig? Vil ha et lyst gulv for jeg tror skitten / kaninene vises mindre på et lyst gulv. Bør jeg lakke eller olje et tregulv?

Iflg. Trille...så heter det ikke hybelkaniner, men villakyr. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn...da har jeg sjekket litt. :)

Det vannet som går i rørene i forbindelse med vannbåren varme skal ikke overstige 40 grader....det er ikke lov å ha høyere temperatur...og dette reguleres ved hjelp av en termostat.

I tillegg kan man ha termostat som styrer sånn at man kan ha forskjellig varme i det forskjellige rommene.

Ikke at dette ga noe bedre svar på hvorfor man bør unngå/ikke ha vannbåren varme hvis man skal legge parkett i bøk eller lønn, men det peker litt i retning av at det som står i Bonytt kanskje ikke er helt riktig.

En annen ting er jo at det bare er den tynne filmen på toppen av parkettbordet som er i det treslaget som synes når gulvet er lagt...så det er kun snakk om få millimeter. Tar man da utgangspunkt i at vannet i rørene er 40 grader....og at dette skal gjennom undertreverket i parketten...så blir jo varmen som når det øverste laget av parketten enda lavere enn 40 grader.

Så da kan vi si at vi knapt er på nivå med kroppstempratur...og det tåler vel de fleste gulv? :ler:

Mulig lønn og bøk er ekstra sansible for tempraturforandringer, men her kan det da ikke bli store forandringene. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg tror jeg må undersøke det nærmere om at bøk og lønn ikke tåler oppvarming.

Har foresten sagt feil: det er lønn jeg vurderer å kjøpe, ikke bøk. Vet noen hvordan lønn blir med åra; blir den gul eller rødlig. Eller holder den på opprinnelig farge? Har sett at så mange gulv endrer farge noe voldsomt. Tåler gulv av lønn 3 unger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror jeg må undersøke det nærmere om at bøk og lønn ikke tåler oppvarming.

Et alternativ kunne jo vært og hørt med Byggforsk....om de har gjort noen undersøkelser på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi har lønn i stua, og har hatt det 5 år. Fargen har ikke endret seg noe etter at vi fikk den og jeg liker gulvet veldig godt, lyst og deilig! Lønn er også et hardt treslag, så det egner seg vel bedre enn bjørk til 3 unger.

Parkett er imidlertid tre og får hakk for den minste ting. Selv vi som ikke har barn, har fått hakk etter tvbord, vi har mistet ting ned osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svaret. Har dere heltre eller parkett? Hvordan er gulvet behandlet, oljet eller lakk? Pigmenter? Vet du noe om at lønn ikke tåler gulvvarme. Har undersøkt masse men ingen kan svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har parkett, ikke heltre. Parketten er vanlig lakket. Jeg vet dessverre ikke om hvordan lønn tåler varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bizzy i.i.

Vi har vært og forhørt oss hos forhandler på bøk og lønn, og fikk fortalt at de ikke er å anbefale dersom man skal ha gulvvarme, da de har veldig lett for å sprekke opp i treverket ved bruk av gulvvarme. Vi har derfor bestemt oss for å gå for lys eik i stedet da denne skulle tåle gulvvarme bedre.

Fikk også beskjed om at alle parkettprodusentene "sletter" garantien når parkettgulvene brukes med varmekabler/vannbåren gulvvarme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært og forhørt oss hos forhandler på bøk og lønn, og fikk fortalt at de ikke er å anbefale dersom man skal ha gulvvarme, da de har veldig lett for å sprekke opp i treverket ved bruk av gulvvarme. Vi har derfor bestemt oss for å gå for lys eik i stedet da denne skulle tåle gulvvarme bedre.

Fikk også beskjed om at alle parkettprodusentene "sletter" garantien når parkettgulvene brukes med varmekabler/vannbåren gulvvarme...

Oki...takk for oppklaringen. :)

Riktignok synes jeg det er litt for drøyt at de ikke vil garantere hvis det benyttes vannbåren varme (som ikke en gang gir 40 grader "ut"), men det er jo en annen diskusjon...nå vet vi iallefall hvorfor det ikke anbefales. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...