Gå til innhold

Rensing av mandariner o.l. på busser og andre steder. Mange allergiske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får pusteproblemer av det, og etter som jeg har forstått er det mange som er allergiske mot klementiner og andre sitrusfrukter.

Er det mange som ikke vet om dette? Vi var mange som satt og hostet og plagdes rundt noen damer som skrelte klementiner.

"Endel mennesker er dessverre allergiske mot sitrusfrukter. Er du blant dem er du nok allerede klar over det og vet å ta dine forholdsregler.

Er du ikke allergiker har du imidlertid også noen hensyn å ta.

Gjør dette når du spiser frukten

Du bør tenke på hvordan du skreller klementinene. Mange allergikere reagarer som nevnt kraftig på denne frukten, og spesielt når du skreller dem.

Norges Astma- og Allergiforbund gir på nettsidene sine tips til hvordan du best kan skrelle klementinene så du ikke forårsaker rennende neser eller nyseanfall.

«Når du skal skrelle en klementin er det fint om du tar hensyn og forsikrer deg om at folk rundt deg ikke reagerer på frukten. Eller du kan gå litt unna, og generelt la være å skrelle på busser og trikker der det er mange folk.

Noen reagerer nemlig med host og nys og ikke minst med kløende hudreaksjoner. Å legge skrell i søppelboks med lokk kan også være til god hjelp, » skriver forbundet (ekstern lenke)."

http://www.kk.no/livsstil/tenk-p%C3%A5-dette-f%C3%B8r-du-skreller-neste-klementin-21196

Anonymkode: f9174...f73

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg aldri tenkt på - takk for tipset :blomst: 

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, Rumle skrev:

Dette har jeg aldri tenkt på - takk for tipset :blomst: 

Takk for tilbakemeldingen :hjerte:

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er litt lei av at enkelte allergikere krever at alle i samfunnet tilpasser seg dem - ikke omvendt. Hbis du er så allergisk, får du gå litt vekk fra klementinen som skrelles, ikke sitte rett ved siden av. Jeez.

Anonymkode: d4004...009

Det er dessverre ikke alltid en mulighet. 

TS: Jeg sier også takk for tipset, dette har ikke jeg tenkt på heller. Nå er jeg langt fra noen storforbruker av appelsin og klementin (og i alle fall ikke ute blant folk der jeg ikke har tilgang på såpe, vann og neglebørste!), men det er alltid greit med kunnskap. :) 

Anonymkode: bf00e...cc2

• Liker 8
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får pusteproblemer av det, og etter som jeg har forstått er det mange som er allergiske mot klementiner og andre sitrusfrukter.

Er det mange som ikke vet om dette? Vi var mange som satt og hostet og plagdes rundt noen damer som skrelte klementiner.

"Endel mennesker er dessverre allergiske mot sitrusfrukter. Er du blant dem er du nok allerede klar over det og vet å ta dine forholdsregler.

Er du ikke allergiker har du imidlertid også noen hensyn å ta.

Gjør dette når du spiser frukten

Du bør tenke på hvordan du skreller klementinene. Mange allergikere reagarer som nevnt kraftig på denne frukten, og spesielt når du skreller dem.

Norges Astma- og Allergiforbund gir på nettsidene sine tips til hvordan du best kan skrelle klementinene så du ikke forårsaker rennende neser eller nyseanfall.

«Når du skal skrelle en klementin er det fint om du tar hensyn og forsikrer deg om at folk rundt deg ikke reagerer på frukten. Eller du kan gå litt unna, og generelt la være å skrelle på busser og trikker der det er mange folk.

Noen reagerer nemlig med host og nys og ikke minst med kløende hudreaksjoner. Å legge skrell i søppelboks med lokk kan også være til god hjelp, » skriver forbundet (ekstern lenke)."

http://www.kk.no/livsstil/tenk-p%C3%A5-dette-f%C3%B8r-du-skreller-neste-klementin-21196

Takk for tipset, jeg har faktisk aldri tenkt over det.

Jeg håper siden du selv ikke tåler sitrus og ønsker å bli tatt hensyn til at du er en av de som tar hensyn til alle de som ikke tåler parfyme. Og ikke bruker parfymerte hårprodukter, parfyme eller parfymert vaskemiddel i klærne.

Anonymkode: 077b1...9bf

• Liker 21
Skrevet

Jeg er selv hyperallergisk mot nøtter og har ved flere tilfeller måttet brukt adrenalinpenn på buss osv. fordi noen rett bak meg på død og liv skal spise nøtter. Dette er ett av de vanligste allergiene i verden, og folk klarer ikke å ta hensyn.

Jeg, med de erfaringene jeg har selv, prøver alltid å ta hensyn. Spiser skjeldent noe på offentlig transport/i lukkede offentlige rom, og om jeg må blir det en banan el. Bruker også milde, parfymefrie produkter og en veldig mild parfyme om jeg bruker det en dag.

Anonymkode: fd862...61b

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv hyperallergisk mot nøtter og har ved flere tilfeller måttet brukt adrenalinpenn på buss osv. fordi noen rett bak meg på død og liv skal spise nøtter. Dette er ett av de vanligste allergiene i verden, og folk klarer ikke å ta hensyn.

Jeg, med de erfaringene jeg har selv, prøver alltid å ta hensyn. Spiser skjeldent noe på offentlig transport/i lukkede offentlige rom, og om jeg må blir det en banan el. Bruker også milde, parfymefrie produkter og en veldig mild parfyme om jeg bruker det en dag.

Anonymkode: fd862...61b

Veldig bra at du bruker parfymefrie produkter, vil bare påpeke at det ikke finnes milde parfymer for de som ikke tåler parfyme. En som er allergisk mot parfyme tåler like lite av det som du gjør av nøtter. 
Å tro at det går greit med litt parfyme, er som å tro at det er greit med len liten nøtt i kaken din. 
Mange har ingen problemer med å forstå at du kan bli veldig syk bare de åpner en pose nøtter i samme rom som deg, men de forstår altså ikke at de som er allergiske mot parfyme sier de reagerer på det de selv anser som milde eller svake. 
Problemet er også at det er du som bruker parfyme som bestemmer hva som er lite og hva som er mye, ikke de du møter som ikke tåler det. Og ingen synes vel selv at det de bruker lukter for mye. 

• Liker 20
Skrevet

Minner meg om den gang jeg satt bilsyk på buss og noen måtte begynne å skrelle rett foran meg. Liker klementiner generelt, men den lukta + kvalme = helt forjævlig.

Anonymkode: 240b1...41c

• Liker 1
Skrevet

Har vært togpendler i mange år og alltid stusset på hvorfor ikke det henger noen informasjon angående allergi i togvognene. Jeg reagerer også på sitrus. Dette er et ekstra stort problem rundt juletider når omtrent annenhver passasjer skreller seg en klementin eller to i løpet av togturen.

Anonymkode: e12e4...6db

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er litt lei av at enkelte allergikere krever at alle i samfunnet tilpasser seg dem - ikke omvendt. Hbis du er så allergisk, får du gå litt vekk fra klementinen som skrelles, ikke sitte rett ved siden av. Jeez.

Jeeez tenk at du kan ta deg nær av at jeg potensielt kan dø på jobb. 

• Liker 4
Skrevet

Så hvis jeg forstår dere rett...så kan ingen bruke parfyme, spise nøtter, spise sitrusfrukter, hunder får ikke være med i bussen pga allergikere...

JEG ER SÅ DRIT LEI AV ALLERGIKERE SOM MENER AT ALLE SKAL TA HENSYN TIL DEM!!!!!! Se nå til helvete å ta ansvar for deres egne dårlige helse! 

jeg kommer til å fortsette å spise mandariner, spise nøtter og skal ta en ekstra dusj parfyme i morgen før jeg setter meg på toget! Takk for tipset!

Anonymkode: 62a36...abd

• Liker 25
Skrevet
4 minutter siden, Olive_North skrev:

Jeeez tenk at du kan ta deg nær av at jeg potensielt kan dø på jobb. 

Da får du gp med maske!! Ikke vår skryld at du er sjukling

• Liker 9
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg forstår dere rett...så kan ingen bruke parfyme, spise nøtter, spise sitrusfrukter, hunder får ikke være med i bussen pga allergikere...

JEG ER SÅ DRIT LEI AV ALLERGIKERE SOM MENER AT ALLE SKAL TA HENSYN TIL DEM!!!!!! Se nå til helvete å ta ansvar for deres egne dårlige helse! 

jeg kommer til å fortsette å spise mandariner, spise nøtter og skal ta en ekstra dusj parfyme i morgen før jeg setter meg på toget! Takk for tipset!

Hvordan mener du at en allergiker kan ta ansvar for egen helse? Det finnes ikke en eneste medisin som kan hjelpe en som har parfyme allergi.
Og selvfølgelig tar de ikke bussen eller toget i frykt for å møte deg. De er redde for å bli lagt inn på sykehus fordi de er redde for å møte deg som dusjer seg ekstra for å plage dem.

De er redde hver dag de skal gå på skole eller jobb. Som du forstår gjør innstillingen din at store og små må stenge seg inne i husene sine og håpe de aldri blir så syke at de må møte deg på legekontoret eller på sykehuset. Utdannelse trenger de ikke, og heller ikke jobb. 

For det offentlig rom er til for deg, deg , deg og andre som gir f....

• Liker 7
Skrevet

Dette har jeg tenkt mye på. En I slekta mi er hyperaleegisk mot fisk og skalldyr. Han må gå ut av rommet hvis noen på jobb har dette på maten. Det er noe han synes er helt greit. Men det har gjort at jeg tenker mye på andre ting I forelesninger. Jeg irriterer meg over medstudenter som må spise noe under forelesningene. Det lukter I hele rommet om de skreller sitrusfrukter,  og om noen da hadde vært skikkelig allergiske hadde de måtte gå ut under forelesningen. 

Det samme er med parfyme. Selv reagerer jeg om det for eksempel kommer noen på bussen med mye parfyme. Jeg er ikke allergisk, men blir lett bilsyk om jeg må kjenne denne lukta under bussturen. Tenk da på allergikere som kjenner lukta over alt. Huff, kan ikke være lett.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at en allergiker kan ta ansvar for egen helse? Det finnes ikke en eneste medisin som kan hjelpe en som har parfyme allergi.
Og selvfølgelig tar de ikke bussen eller toget i frykt for å møte deg. De er redde for å bli lagt inn på sykehus fordi de er redde for å møte deg som dusjer seg ekstra for å plage dem.

De er redde hver dag de skal gå på skole eller jobb. Som du forstår gjør innstillingen din at store og små må stenge seg inne i husene sine og håpe de aldri blir så syke at de må møte deg på legekontoret eller på sykehuset. Utdannelse trenger de ikke, og heller ikke jobb. 

For det offentlig rom er til for deg, deg , deg og andre som gir f....

Hahaha så dramatisk a gitt 

Vårt samfunn er desverre alt fortilrettelagt for folk med allergier. Helt sykt at ikke hunder får lov til å sitte på buss feks... 

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det veldig lett å gå bort fra klementinen som skrelles, tror du, når man sitter på en buss (og dette er en lang tur som tar flere timer), og flere begynner å skrelle klementiner, og det dessuten ikke er noe sted å flytte seg til?

• Liker 4
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset, jeg har faktisk aldri tenkt over det.

Jeg håper siden du selv ikke tåler sitrus og ønsker å bli tatt hensyn til at du er en av de som tar hensyn til alle de som ikke tåler parfyme. Og ikke bruker parfymerte hårprodukter, parfyme eller parfymert vaskemiddel i klærne.

Takk for tilbakemeldingen!

Ja, jeg er en av de som tar hensyn til de som ikke tåler parfyme.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ikke alltid en mulighet. 

TS: Jeg sier også takk for tipset, dette har ikke jeg tenkt på heller. Nå er jeg langt fra noen storforbruker av appelsin og klementin (og i alle fall ikke ute blant folk der jeg ikke har tilgang på såpe, vann og neglebørste!), men det er alltid greit med kunnskap. :) 

Anonymkode: bf00e...cc2

Takk! :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldingen!

Ja, jeg er en av de som tar hensyn til de som ikke tåler parfyme.

:-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...