Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vert så dum og tatt mange blanko lån! Jeg har så langt fått 3 brev fra namsmannen for 3 forskjellige lån, og flere er på vei.. Jeg har ingen oversikt over hva jeg skylder, men tror det er mellom 200.000/300.000 bare I blanko lån. Jeg tørr ikke åpne konvoluttene, jeg legger dem I et skap! Kreditorene ringer og jeg tørr ikke ta telefonen, dermed havner det videre til namsmannen. Har tidligere fått intet til utlegg brev fra namsmannen, men nå kommer det ene etter det andre fra namsmannen! Jeg er sykemeldt, har så mye angst og er så bunnløst fortvilet over mitt håpløse økonomiske rot. Jeg vet det ku et min feil og at jeg har vert dum, veldig dum! Jeg har ikke råd til og betale 40000 innen 2 uker per sak jeg har hos namsmannen. Kommer jeg u fengsel?? Jeg er livredd for og måtte bli fengslet! Vær så snill ikke dømme meg, jeg vet allerede at jeg har vært veldig dum😢

Anonymkode: 70760...d94

Skrevet

Slapp av, man  kommer ikke i fengsel av å ikke betale gjelden i Norge. Men du kommer ingen vei med å stikke hode i sanden. Namsmannen er et menneske han også, han kommer ikke til å kjefte deg huden full, men hjelpe deg å finne løsninger. 

Sett deg ned i morgen og åpne brevene. Prøv å få en oversikt over det du skylder, du kommer til å føle deg bedre etterpå. Ta deretter en telefon til namsmannen, og snakk med ham. Si at du trenger rådgivning, du vet ikke hva du skal gjøre, men ønsker å rydde opp.

• Liker 1
Skrevet

Kontakt NAV og be om økonomisk hjelp. De vet hva du skal gjøre.

Åpne posten din og se over alt og forklar alt til NAV.

Ved å utsette dettr, så blir gjelda bare høyere og du får større problemer.

Brev biter ikke og det er ingen dødsdom for å ha økonomiske problemer. Det går så bra, bare du tar skrittet videre.

Jrg trur på deg 👏👏👏

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en veldig fortvilet situasjon du har ballet deg inn i. Hva med å be om hjelp fra familie og venner. Hjelp tilå håndtere økonomien din? Evt kanskje melde deg på luksusfellen. Har sett der at de kan hjelpe på utrolig mange måter. Jeg vet det er vanskelig og tungt, men å ignorere telefoner og brev gjør ikke saken noe bedre.

Skrevet

Kommer ikke i fengsel for dette, men ta med alt til Nav. 

Anonymkode: 222e8...ed1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vert så dum og tatt mange blanko lån! Jeg har så langt fått 3 brev fra namsmannen for 3 forskjellige lån, og flere er på vei.. Jeg har ingen oversikt over hva jeg skylder, men tror det er mellom 200.000/300.000 bare I blanko lån. Jeg tørr ikke åpne konvoluttene, jeg legger dem I et skap! Kreditorene ringer og jeg tørr ikke ta telefonen, dermed havner det videre til namsmannen. Har tidligere fått intet til utlegg brev fra namsmannen, men nå kommer det ene etter det andre fra namsmannen! Jeg er sykemeldt, har så mye angst og er så bunnløst fortvilet over mitt håpløse økonomiske rot. Jeg vet det ku et min feil og at jeg har vert dum, veldig dum! Jeg har ikke råd til og betale 40000 innen 2 uker per sak jeg har hos namsmannen. Kommer jeg u fengsel?? Jeg er livredd for og måtte bli fengslet! Vær så snill ikke dømme meg, jeg vet allerede at jeg har vært veldig dum😢

Det er nesten så jeg vil håpe dette er en tulletråd, men tter å ha sett luksusfellen og hvordan folk der roter seg inn i økonomisk trøbbel så er du vel en av flereluksusfellekandidater? 

Gjeld går ikke over av seg selv, uansett hvor langt ned i sanden du trykker hodet ditt. Ta med deg hele brevbunken, og oppsøk namsmannen og forklar situasjonen og be om hjelp. Du har faktisk ingen andre muligheter. For hver dag som går så vokser gjelden med ekstrem rente, gebyrer og annet. Skal du komme deg ut av dette? Ja så begyn å ta til fornuft. Sperr deg selv for kreditt i tillegg. 

Anonymkode: ddf61...871

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som namsmann og kan i alle fall si deg følgende:

Man har ikke gjeldsfengsel i Norge. Så du kommer ikke i fengsel fordi du ikke betaler lånene dine.

Jeg anbefaler sterkt at du tar telefonen når kreditor ringer, eller aller helst, ringer dem selv. Når du viser villighet til å kontakte dem, er de mer villige til å inngå avtaler med deg om nedbetaling, lavere rente o.l.

Når du får brev fra namsmannen, er det i din egen interesse å åpne dem. Det første brevet du får i en sak er et varsel om utleggsforretning, der du får kopi av begjæringen fra kreditor, som viser størrelsen på kravet. Slik får du en oversikt over hva du skylder.

Ta kontakt med namsmannen! Dersom du ikke gjør det, vil man legge til grunn standardsatser, som kanskje er langt unna det som faktisk gjelder for deg. Namsmannen er ikke farlig - namsmannen skal ta hensyn til både deg og kreditor.

NB: du kan ikke inngå nedbetalingsavtale med namsmannen.

Når en sak er avsluttet med intet til utlegg, betyr det at namsmannen finner at du har for liten inntekt/ytelse fra NAV til å få trekk i lønn og at du heller ikke eier noe av verdi. Gjelden blir ikke borte og foreldelsesfristen på kravet blir avbrutt. Kreditor vil fortsette å sende inn samme kravet til namsmannen for å se om det til slutt blir noe å ta utlegg i.

Det viktigste er imidlertid at du MÅ ta kontakt med kreditorene dine. Det er den eneste måten du kan begynne å rydde opp i dette på. Du kan også få hjelp fra økonomisk rådgiver hos NAV, men her er det ofte lang ventetid på hjelp. Så det beste er om du klarer å begynne selv. Lykke til!

Anonymkode: 8ae0a...d59

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...