Gå til innhold

Lite samvær... Hva er vitsen? Får ikke noe ut av den lille tiden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har barnet fra fredag etter skolen til søndag mellom klokken 15-17. Annenhver helg. Hvorfor? Fordi mor ikke ønsket mer samvær for far og barnet kun var 3 ved skilsmisse. 

I dag merker vi at det bare er stress, for alle parter. Det er én time hver vei, og fredagen går til henting, middag, dusj/barne-tv os kanskje halvtime lek før senga. 

Lørdag er den eneste dagen vi kan gjøre noe, og prøver å skape en god dag hvor vi gjør noe sammen. Eventuelt får besøk av familie som da kanskje får sett barnet en gang i måneden. 

Søndag er amputert og går til å forberede barnet på at mor henter. Det blir gjerne gråt, laber stemning og barnet vil lite den dagen eller blir sint og nekter å gå om vi finner på noe koselig. Det har ingen betydning om det vi gjør er avsluttet eller ikke, barnet føler ikke det blir nok til og ramser opp 10 ting som deg ønsker å gjøre før moren henter. 

Så er spørsmålet: Hva er vitsen med å ha en annenhver helg løsning? Det er ingen tid til å gjøre noe med barnet og helgen blir kjip på grunn av triste miner hele søndagen. Fredagen går for øvrig også til 'avklimatisering' hvor det er vanskelig å komme ordentlig til ro her før leggetid. 

Ferier når vi har barnet en uke er fantastiske! Da har barnet det strålende og man får noe ut av tiden. Er det flere der ute som har det slik? Føler oss maktesløse og kan ikke gjøre annet enn å gjøre det beste ut av den bedritne situasjonen som er. Har spesielt vondt av barnet som gleder seg, men er lei seg for å være hos sin far, fordi det kun for barnet er to dager i måneden (fredagen og søndagen telles visst ikke...). 

Anonymkode: 6abf0...a63

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tuller du eller?

1. Det er ikke ditt barn, så det er ikke din vurdering.

2. Barnet har annenhver helg med sin far. Det betyr mye for de.

3. Far får selv ta opp kampen for mer samvær

4. Du må kutte ut den negative holdningen til denne helgen, eller reise bort.

Makan....

• Liker 23
Skrevet

Da må far kreve mer samvær. Det er ikke slik at mor bestemmer hvor mye samvær far skal ha (men mange menn ser ut til å late som det, for bekvemmelighetens del).

• Liker 31
Skrevet

Be om mer samvær da vel! :)

Anonymkode: b1ae0...84e

• Liker 7
Skrevet

Å bare få lov til å se ungen sin 5 minutter burde være viktig for en forelder!!!! Skam deg for å tenke "hva er vitsen"!!!! Hadde stått på mils avstand og vinket til barnet mitt, bare for å få sett det, omså.

• Liker 23
Skrevet

Nevnte du at en hel uke gikk strålende i håp om at folk skal heie frem 50/50? Å konstant være på flyttefot er en livsstil som passer de færreste. Dessuten tror jeg du kan stole på at foreldrene selv kjenner sitt barn, og legger opp etter barnets behov. 

Anonymkode: 71a3a...ad5

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, redhotmystery skrev:

Å bare få lov til å se ungen sin 5 minutter burde være viktig for en forelder!!!! Skam deg for å tenke "hva er vitsen"!!!! Hadde stått på mils avstand og vinket til barnet mitt, bare for å få sett det, omså.

Enig.

Denne gjentagelsen av "hva er vitsen" er skikkelig provoserende.

• Liker 3
Skrevet

Hvis bilturen tar en time, hvem skal frakte barnet på skolen hvis dere skal ha samvær i ukedagene?

• Liker 15
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er så stress her-

Bilturen er ikke lang, man har fredagskvelden sammen, hele lørdagen og så flere timer på søndag..

TS trenger ikke være med i bilen, trenger i grunn ikke foreta seg så veldig mye her i det hele tatt..... En klagetråd om å droppe samvær vekker jo ikke sympati. En klagetråd om at man ønsker mer samvær klinger bedre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mitt tips som skilsmissebarn er å prøve å finne løsninger her som gjerne passer mor også. Og (la far) ta det opp me henne på en gjennomtenkt, hyggelig måte. Fanger flere fluer med honning... 

Hva med å foreslå at barnet overnatter til mandags morgen, der dere leverer på skolen? Da får dere hele søndagen, og skoledagen kan forhåpentligvis virke som en buffer mellom skiftene. Ellers går det an å foreslå at far (dere) tar ansvar for å følge opp en aktivitet barnet går/kan starte på. Og kanskje gjøre dere tilgjengelig for "pass"  om mor skal noe. Da blir det kanskje mer naturlig at far har mer samvær etterhvert. 

Endret av Bergensbrud2014
Leif
  • Liker 17
Skrevet

Far kan kreve mer samvær, det er ikke noe mor bestemmer

Anonymkode: 8e0e2...951

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kaste bort hele søndagen på å forberede barnet på henting? Lag planer, gjør det dere skal, og si fra en halvtime før at nå må vi pakke for mamma kommer snart. 

Og at barnet gråter og ikke vil ting søndag kan vel ha noe med at dere putter inn for mange aktiviteter også? Hvis dere hele tiden skal finne på noe blir jo barnet slitent. Hva med å ta en søndag i pysjen i sofaen med dyne, potetgullrester fra dagen før, pizza på døren og animasjonsfilmer på tven? 

Anonymkode: 373b9...cf7

• Liker 8
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har barnet fra fredag etter skolen til søndag mellom klokken 15-17. Annenhver helg. Hvorfor? Fordi mor ikke ønsket mer samvær for far og barnet kun var 3 ved skilsmisse. 

I dag merker vi at det bare er stress, for alle parter. Det er én time hver vei, og fredagen går til henting, middag, dusj/barne-tv os kanskje halvtime lek før senga. 

Lørdag er den eneste dagen vi kan gjøre noe, og prøver å skape en god dag hvor vi gjør noe sammen. Eventuelt får besøk av familie som da kanskje får sett barnet en gang i måneden. 

Søndag er amputert og går til å forberede barnet på at mor henter. Det blir gjerne gråt, laber stemning og barnet vil lite den dagen eller blir sint og nekter å gå om vi finner på noe koselig. Det har ingen betydning om det vi gjør er avsluttet eller ikke, barnet føler ikke det blir nok til og ramser opp 10 ting som deg ønsker å gjøre før moren henter. 

Så er spørsmålet: Hva er vitsen med å ha en annenhver helg løsning? Det er ingen tid til å gjøre noe med barnet og helgen blir kjip på grunn av triste miner hele søndagen. Fredagen går for øvrig også til 'avklimatisering' hvor det er vanskelig å komme ordentlig til ro her før leggetid. 

Ferier når vi har barnet en uke er fantastiske! Da har barnet det strålende og man får noe ut av tiden. Er det flere der ute som har det slik? Føler oss maktesløse og kan ikke gjøre annet enn å gjøre det beste ut av den bedritne situasjonen som er. Har spesielt vondt av barnet som gleder seg, men er lei seg for å være hos sin far, fordi det kun for barnet er to dager i måneden (fredagen og søndagen telles visst ikke...). 

Anonymkode: 6abf0...a63

Er det far som mener det er slitsomt og stressende?

TS, om det er du som hovedsakelig synes det er stressende, hvorfor overlater du ikke den helgen til pappaen og barnet, og gjør noe annet selv når de gjør noe sammen? Det handler jo om at pappaen og barnet skal kose seg sammen, og om du synes det er slitsomt å være med så trenger du jo ikke å være med i bilen på henting og levering.

Anonymkode: 529e6...43f

• Liker 1
Gjest Marillia
Skrevet

Jeg hadde forsøkt å få utvidet samværet fra torsdag kveld til mandag morgen. De fleste kan klare å få til en avtale med arbeidsgiver på feks å få komme litt senere fredag og mandag morgen. Mor skal vel også kjøre, så hun kunne jo ha levert barnet torsdag ettermiddag. Jeg skjønner godt at dere synes at det blir litt for kort tid med barnet, men det er forsøket verdt å få utvidet litt (i alle fall i en prøveperiode) slik det blir mer ro rundt barnet. 

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Raven Emerald, mod.

Skrevet

På fredager er jo alle barn (og voksne) slitne. Lørdager pleier å være fine dager med både kos og aktivitet. Søndager er ofte enten litt for stress (rekke alt man skulle av aktiviteter/besøk) og eller for slappe(orker ikke å gjøre for mye, det blir kjedelig). Hva forventer du egentlig, at det skal være maks koselig fra fredag kl.15 til søndag kl.17, med kvalitetstid 100% hver gang? Jeg syns også tiden jeg har med barna er bedre i feriene enn i helger... Tror du hverdagen med barnet hadde blitt akkurat som i feriene hvis dere hadde hatt barnet 100 eller 50%? Er dette egentlig en klage på mor som nekter 50% samvær, eller på at samværet er for mye? Du må da se hva vitsen er? Forsøk å utvid litt som andre foreslår her, hent på skolen fredag og lever mandag morgen som en start.

Anonymkode: c957c...f1a

• Liker 3
Skrevet

I motsetning til visse andre innbitte mennesker her, leser jeg innlegget som at ts skulle ønske de hadde mer samvær og ikke mindre... 

TS, far får ta kampen om mer samvær, og hvordan det kan legges bedre til rette for dette. Er det mulig at mor/far flytter litt nærmere f.eks. 

Anonymkode: 31ca2...1ba

• Liker 23
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan du ønsker å organisere det annerledes. 

Barnet har skole, og kan nok ikke begynne å tas ut av skolen for å få mer tid sammen med samværsforelder i helgene.

Du får legge inn forslag om å levere barnet på skolen mandag morgen, så får dere Hele søndagen sammen, men dog lengre reisevei mandag morgen 

• Liker 1
Gjest cheshirecat
Skrevet

Fyfaen så slitsomt, ja, hva er vitsen? Be om at mor bare har ungen hele tiden, mye bedre, slipper dere alle å stresse.  - Var dette svaret du håpet på..? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til visse andre innbitte mennesker her, leser jeg innlegget som at ts skulle ønske de hadde mer samvær og ikke mindre... 

TS, far får ta kampen om mer samvær, og hvordan det kan legges bedre til rette for dette. Er det mulig at mor/far flytter litt nærmere f.eks. 

Anonymkode: 31ca2...1ba

Jeg óg. Veldig til angrepsmodus her inne.. Det er lov å prøve å se det beste i folk, og ikke automatisk gå i "ond stemor, ligg unna!"-posisjon.

Anonymkode: adb31...afd

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...