AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 Med tanke på utlagt tarm tråden, hvor TS mener at dette er noe som MÅ fortelles om på første date for å virke ærlig og ha redelige hensikter. Hva forventer du selv at skal deles på første date, og hva deler du selv? Legger du ut om alle dine skavanker og diagnoser over første kaffekopp, eller venter du i hvertfall til desserten? Eller spaserturen hjem, der man håper på et godnatt kyss på dørtrappen? Når bør man fortelle om ting som kan være en innvirkning på forholdet? Om det er fysiske og psykiske diagnoser, store traumer, sære vaner, spesielle livsønsker mm. Skal ALT legges ut før første kyss, eller kan en del ting komme etter hvert også? Selv liker jeg å få avklarhet i barn vs ikke barn, og kanskje hvor flyttbar man er dersom avstandene er store (men dette er vel naturlig å snakke om før date om man i det minste treffer folk på nettet). Anonymkode: 61dc4...6b7 1
Bupropion Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 Jeg vil helst vite så fort som mulig om han har barn eller ikke. Ellers kan resten komme etter en stund. Helseplager og lignende kan vente, det er sensitivt og privat, man forteller som oftest det kun til de man stoler på. Slik er det iallefall med meg selv og da forventer jeg automatisk det samme av andre. Har han dog et ønske om å fortelle ting og tang litt tidlig så er jo selvfølgelig det også ok, da kan det godt hende jeg selv velger å fortelle litt også. Eneste er at jeg fort kan bli skremt om altfor mye legges frem på en gang, gjerne før jeg er sikker på om jeg liker vedkommende også. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Om han har barn er greit å vite, nå har jeg barn selv. Og det forteller jeg med en gang. Men ellers forventer jeg ganske lite, forventer ikke at han legger ut om sykdommer på første date. Men ting som virker inn på vårt forhold tenker jeg han bør fortelle før vi blir seriøse. Jeg har selv noen sykdommer, og de kommer nok opp ganske raskt. Det ene er allergi, og jeg er allergisk mot mye. Så det kommer automatisk opp tidlig. Ellers har jeg en helt for jævlig barndom bak meg, men det tar det tid før jeg forteller om. Og det vil ikke påvirke oss så mye. Anonymkode: 0a2e8...a67 1
Kara W Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 På første date forventer jeg rett og slett at personen ikke lyver. Man prater om de tingen som naturlig kommer opp, og det som ikke kommer opp kan man heller fortelle om senere. 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 De viktigste tingene bør komme opp raskt. For meg er det: - Om han har barn, og om han har vært gift før. - Om han har noen alvorlige allergier (i tilfelle jeg vil lage mat til oss på neste date) - Om han har noe på rullebladet. - Om han har sykdommer som ville kunne påvirke mitt/vårt liv sammen. - Hva han ser for seg for fremtiden. Jeg vil gifte meg og få barn. Ser han for seg et slikt liv? Hvis ikke kommer det uansett ikke til å vare mellom oss. - Om han har et livssyn som fullstendig kolliderer med mitt. Jeg kunne aldri ha datet f.eks en muslim. Anonymkode: 7cc32...5a2 3
Gjest gjestvest Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 (endret) Jeg liker meg som singel. Men jeg tenker at første date samtalen skal omhandle løst og fast. At en heller skal bruke denne fasen til å bli mer komfortable med hverandre: Bli kjent med den andre som person. Å ta opp viktige spørsmål for tidlig kan risikere sperre før en blir bedre kjent med personen, og dermed avvise denne. Hadde en derimot stilt spørsmålet senere hadde en muligens vært mer åpen for svaret en mottok fordi personen hadde da fått tid til å vise andre sider ved seg selv. Endret 20. januar 2016 av gjestvest
guttemann Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 På første date er det eneste jeg forventer informasjon om barn. Med mindre man nesten ikke har pratet samen, bør strengt tatt den informasjonen komme før daten, ettersom det normalt er så mange naturlige anledninger til å nevne det, med mindre barnet stort sett bor hos den andre forelderen
happiest Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 (endret) Gjerne litt om familien Jobb Interesser Hvor han bor (da faller det seg jo naturlig å forhøre seg videre om han leier/eier, om han har tenkt å flytte osv) Noe fremtidsutsikter, altså om han faktisk er ute etter noe seriøst og langvarig Edit: når det gjelder jobb, så synes jeg det er ok å forhøre meg om det er en jobb som er "langvarig", om han studerer/har planer om det osv. Jobb sier ikke alt om en person, men hvis personen feks har jobbet som bartender i 5år, ikke er ferdig med vgs og heller ikke har planer om å søke seg andre steder, så vet jeg ikke helt om det er det rette i lengden... Endret 20. januar 2016 av happiest
Daria Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 34 minutter siden, gjestvest skrev: Jeg liker meg som singel. Men jeg tenker at første date samtalen skal omhandle løst og fast. At en heller skal bruke denne fasen til å bli mer komfortable med hverandre: Se om kjemien stemmer. Jepp. Første daten er vel mer bli kjent og teste vannet, ikke et forpliktende jobbintervju? Hvis han begynte å legge ut om intime sykdomsdetaljer, emosjonell bagasje, barneønsker og store vyer om vår potensielt felles framtid hadde jeg antagelig løpt i motsatt retning... Og som Kara W sier - ikke lyv. Det er igrunnen det eneste ufravikelige. 3
Gjest Edain Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 Forventer at han stiller opp med oppdatert medisinliste, resultatet av sist helsesjekk, adferdsanalyse fra en psykolog og vitnemål fra ungdomsskole og vgs.
Miklo Velka Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: - Om han har sykdommer som ville kunne påvirke mitt/vårt liv sammen. Anonymkode: 7cc32...5a2 Har du eksempler på hva slags type sykdommer du tenker på? 1
EvaLena Skrevet 20. januar 2016 #12 Skrevet 20. januar 2016 (endret) Det er vel bare å begynne med at de har med disse tingene allerede på første date: - Selvangivelsen for siste 3 år for å sjekke lønn, lån, verdier osv - Vitnemål fra all utdannelse og arbeidskontrakt fra nåværende arb.giver. KAN avvikes hvis store verdier og høy lønn - Helseattest fra minst 2 forskjellige leger - Utskrift fra alle konti fra 3 år tilbake frem til dags dato - Bilder av evt barn og øvrige familie, kan godt ta med selvangivelsen og Helseattest for de nærmeste der også for sikkerhets skyld. Dette med tanke på evt "skavanker" slektninger kan ha. - Bilder av hus/leilighet de bor i, må dokumentere skikkelig at de eier eller leier. + bilder fra ALLe rom i hus/leilighet. Dette for å sjekke om interiør smaken er nogenlunde lik. - Bilde av bil og vognkortet. - Ellers må ha ha plettfri vandel, uttømmende attest fra politiet. KAN avvikles hvis høy lønn og store verdier. - Pent ytre og at en evt mann MÅ være en dott. En evt dame skal være rådeilig på alle måter Jeg kommer ikke på noe mer akkurat nå. Endret 20. januar 2016 av EvaLena 2
Gjest PetterPanne Skrevet 20. januar 2016 #13 Skrevet 20. januar 2016 4 minutter siden, EvaLena skrev: Det er vel bare å begynne med at de har med disse tingene allerede på første date: - Selvangivelsen for siste 3 år for å sjekke lønn, lån, verdier osv - Vitnemål fra all utdannelse og arbeidskontrakt fra nåværende arb.giver. KAN avvikes hvis store verdier og høy lønn - Helseattest fra minst 2 forskjellige leger - Utskrift fra alle konti fra 3 år tilbake frem til dags dato - Bilder av evt barn og øvrige familie, kan godt ta med selvangivelsen og Helseattest for de nærmeste der også for sikkerhets skyld. Dette med tanke på evt "skavanker" slektninger kan ha. - Bilder av hus/leilighet de bor i, må dokumentere skikkelig at de eier eller leier. + bilder fra ALLe rom i hus/leilighet. Dette for å sjekke om interiør smaken er nogenlunde lik. - Bilde av bil og vognkortet. - Ellers må ha ha plettfri vandel, uttømmende attest fra politiet. KAN avvikles hvis høy lønn og store verdier. - Pent ytre og at en evt mann MÅ være en dott. En evt dame skal være rådeilig på alle måter Jeg kommer ikke på noe mer akkurat nå. Søren, jeg hadde tenkt å skrive kontoutskrift selv, men du dro den jo ti hakk lenger.
melatonin Skrevet 20. januar 2016 #14 Skrevet 20. januar 2016 På første date med min mann snakket vi litt om jobb, hvor han bodde, bakgrunn og hobbyer. Brukte den første date til å bare kjenne på kjemien, studerer ansiktet hans og føle etter gnister. Spurte litt, men hadde ingen sjekkliste eller et forhåndsskrevet intervju med meg. 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. januar 2016 #15 Skrevet 20. januar 2016 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #16 Skrevet 20. januar 2016 17 minutter siden, EvaLena skrev: Det er vel bare å begynne med at de har med disse tingene allerede på første date: - Selvangivelsen for siste 3 år for å sjekke lønn, lån, verdier osv - Vitnemål fra all utdannelse og arbeidskontrakt fra nåværende arb.giver. KAN avvikes hvis store verdier og høy lønn - Helseattest fra minst 2 forskjellige leger - Utskrift fra alle konti fra 3 år tilbake frem til dags dato - Bilder av evt barn og øvrige familie, kan godt ta med selvangivelsen og Helseattest for de nærmeste der også for sikkerhets skyld. Dette med tanke på evt "skavanker" slektninger kan ha. - Bilder av hus/leilighet de bor i, må dokumentere skikkelig at de eier eller leier. + bilder fra ALLe rom i hus/leilighet. Dette for å sjekke om interiør smaken er nogenlunde lik. - Bilde av bil og vognkortet. - Ellers må ha ha plettfri vandel, uttømmende attest fra politiet. KAN avvikles hvis høy lønn og store verdier. - Pent ytre og at en evt mann MÅ være en dott. En evt dame skal være rådeilig på alle måter Jeg kommer ikke på noe mer akkurat nå. Referanser kanskje? Anonymkode: 61dc4...6b7
MapleSirup Skrevet 20. januar 2016 #17 Skrevet 20. januar 2016 49 minutter siden, EvaLena skrev: Det er vel bare å begynne med at de har med disse tingene allerede på første date: - Selvangivelsen for siste 3 år for å sjekke lønn, lån, verdier osv - Vitnemål fra all utdannelse og arbeidskontrakt fra nåværende arb.giver. KAN avvikes hvis store verdier og høy lønn - Helseattest fra minst 2 forskjellige leger - Utskrift fra alle konti fra 3 år tilbake frem til dags dato - Bilder av evt barn og øvrige familie, kan godt ta med selvangivelsen og Helseattest for de nærmeste der også for sikkerhets skyld. Dette med tanke på evt "skavanker" slektninger kan ha. - Bilder av hus/leilighet de bor i, må dokumentere skikkelig at de eier eller leier. + bilder fra ALLe rom i hus/leilighet. Dette for å sjekke om interiør smaken er nogenlunde lik. - Bilde av bil og vognkortet. - Ellers må ha ha plettfri vandel, uttømmende attest fra politiet. KAN avvikles hvis høy lønn og store verdier. - Pent ytre og at en evt mann MÅ være en dott. En evt dame skal være rådeilig på alle måter Jeg kommer ikke på noe mer akkurat nå. Man bør absolutt levere en "date-CV". Gjerne attestert av to vitner. Husk "rett kopi" ved behov
MapleSirup Skrevet 20. januar 2016 #18 Skrevet 20. januar 2016 41 minutter siden, NasseNøff skrev: For meg er det i denne rekkefølgen, helst før første kyss/møte! Barn Allergier og hat ovenfor dyr (hund og katt) Økonomi Barn fordi jeg aldri hadde vært glad i et barnløst forhold. Allergi/hat ovenfor dyr fordi jeg aldri hadde vært glad i et forhold uten dyr. Men dette er noe som helst bør komme opp i løpet av første fasen i forholdet. Ikke når han står her med flyttelasset Økonomi vil si idioti-gjeld, som kreditt og spillegjeld. Ikke kredittgjeld fordi han var syk og ikke kunne jobbe og måtte ty til kreditt for å få mat på bordet, men holder på å betaler ned gjelden - det gjelds ikke. Før sex så er det kun en ting som er viktig; Kjønnssykdommer. Veldig enig her. Jeg vil legge til jobb/arbeidsforhold. Han bør enten være i jobb eller ha en plausibel forklaring.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #19 Skrevet 20. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De viktigste tingene bør komme opp raskt. For meg er det: - Om han har barn, og om han har vært gift før. - Om han har noen alvorlige allergier (i tilfelle jeg vil lage mat til oss på neste date) - Om han har noe på rullebladet. - Om han har sykdommer som ville kunne påvirke mitt/vårt liv sammen. - Hva han ser for seg for fremtiden. Jeg vil gifte meg og få barn. Ser han for seg et slikt liv? Hvis ikke kommer det uansett ikke til å vare mellom oss. - Om han har et livssyn som fullstendig kolliderer med mitt. Jeg kunne aldri ha datet f.eks en muslim. Anonymkode: 7cc32...5a2 Rene intervjuet for opptak til politihøgskolen dette her, sikkert en veldig romantisk første date Anonymkode: dbe40...847
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #20 Skrevet 21. januar 2016 Kjemperomantisk. Drit i kjemien, men husk legeattest og kontrakt på jobb og hus! Hvis du ikke har med det, bør du ha en jævlig god forklaring! Anonymkode: 41830...9b5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå