Gå til innhold

Jeg syns svigerfar er urimelig ang julefeiring. Hva mener du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Kara W skrev:

Jeg hadde nok også blitt skuffet dersom barnet mitt ikke ønsket å invitere meg på julaften.  Han oppfører seg kanskje barnslig, men helt personlig så forstår jeg ham.

Ikke dermed sagt at du må endre på dine planer.  Det er tross alt ditt hus og du må få gjøre som du selv ønsker, men jeg synes ikke at svigerfaren din er helt urimelig heller.

Da er du egoistisk. Ærlig talt.. Det er jo ikke slik at de ikke vil invitere den andre familien, men at det går på omgang. Å bli snurt over at man ikke blir invitert hver eneste jul er urimelig. 

Anonymkode: ac6eb...d00

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke plass til alle i samme rom. Vi har plass til ca 10 på kjøkkenet, ca 10 i stuen (om alle skal kunne sitte). Vi har en liten loftstue med plass til 4 også. 

Vi må være i forskjellige rom hele kvelden, evt bytte på hvem som er i stuen. 

Min erfaring er at jeg etter mye mas får noe hjelp fra min mann. Min mor hjelper med f.eks oppvask uten at jeg må spørre, men er også av den formening at gjestene ikke skal måtte stå for arbeidet selv. 

Min far er handicappet, så jeg forventer ikke hjelp der. Svigerfar bare ler det vekk og avfeier det når jeg ber om hjelp. Om jeg tar det opp senere (jeg liker ikke å skulle inngå diskusjon om det foran gjestene) gjentar han at han er gjest. 

Jeg har som tidligere nevnt at jeg har bedt svigerfar ha julen hos han, siden han har plass til alle. Men han vil ikke invitere min familie til ham. Han sier at jeg og min mann er bindeleddet mellom familiene, og at det er "unaturlig og ukomfortabelt" å invitere min side til ham. Han sier også at han da må invitere enda flere, f.eks familien til svigerinnen min, for at det ikke skal bli urettferdig - og det vil han ikke.  

TS

Anonymkode: 19935...92e

Vet du, da syns jeg du (nei, MANNEN DIN) kan be svigerfar om å vokse opp og skjerpe seg, for han oppfører seg som en drittunge. Han kan ikke furte for å ikke bli invitert, etter at han ett år tidligere var den som ikke ville invitere! Idiot. Dessuten er det HELT vanlig å ha annenhver julaften her og der. Ugh, jeg blir provosert av å bare lese om dette.

Anonymkode: 77074...86a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dette er vanskelig TS. Man forventer at voksne skal oppføre seg som voksne. Jeg synes din samboer bør si nei takk når bare han og tvillingene blir invitert. Han kan si at han kommer om du kan bli med, så du slipper å spise middag hjemme alene. Herregud, voksne folk ass!

Anonymkode: c81e7...8e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for annenhvert år. Noe annet er bare dumt

Anonymkode: 5544d...1c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.1.2016 at 8.40, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at din mann har tatt barna med på middag hos svigerfar når du ikke har vært invitert? Din svigerfar oppfører seg som en stor drittunge, men din mann er ikke så veldig mye bedre. Er han vanligvis på lag med deg, eller er det bare her han er villig til å kaste deg under bussen? Det går rett og slett ikke an...

Med hensyn til julen kan jeg teoretisk sett skjønne at din svigerfar blir såret/skuffet, men det er det eneste. Hvor var de forresten i julen og hvem måtte stå for handling og mat? Hvis det alt på ham, kan han jo rett og slett være sur over at han ikke fikk ha beina opp og se på juleprogrammene. 

At familien din ønsker å kun være din side synes jeg er helt innenfor. Det er ikke for å eksludere, men fordi det gjerne er sjeldent at man møtes alle og man koser litt ekstra når man kan slappe helt av med egen familie. Jeg er f.eks. ikke spesielt begeistret for min svigerinnes familie, og hvis vi skulle vært med dem på julaften, hadde det faktisk ødelagt mye av kosen for meg. Vi kunne godt vært alle på 1. eller 2. dag, men selve julaften vil jeg gjerne ha med de nærmeste. Både jeg og søsknene kjører annenhver jul foreldre og svigerforeldre, og det er ingen sure miner...

Og når du i tillegg må stå med alt arbeidet alene? Nei, vettu hva. Igjen er en ting gjestene som vil bli oppvartet, men hva i alle verden er galt med din mann? Det hadde bokstavelig talt klikket for meg, jeg stod med nesten all matlagingen i juledagene, og jeg var hverken spesielt fornøyd eller avslappet på slutten (det skjer ikke igjen for å si det sånn)

Hvis dette at han ikke er din partner og på lag med deg (om det er moralsk eller praktisk støtte) er en gjentagende sak, vil jeg faktisk si at dere må be om hjelp og snakke med noen. 

Anonymkode: e3925...57f

Signerer! Når jeg leser slike ting er jeg nesten glad for at vi har liten eller ingen kontakt med familien, nettopp fordi noen bare må være idioter. Svigerfar her må jo bare få vite hvordan det står til, og det er det mannen din som må fortelle han. Jeg synes det er utrolig dårlig gjort av din mann å ikke stå på din side. Å ta med seg barna på besøk til svigerfar fordi du ikke blir invitert er å undergrave deg skikkelig. Jeg hadde blitt så sinna at jeg tror jeg hadde vurdert å droppe hele familien, inkludert mann. På julafta var vi bare to (ungene var hos sin mor/far) og det var utrolig deilig! Jeg kunne aldri ha tenkt meg å ha 17 til bords på juleafta. Greit nok i en bursdag eller lignende, men med juleafta følger pakkeåpning og det vil jo ta en evighet og være et helt kaos. Neitakk! Håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: 15367...918

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, din svigerfar er som min svigermor.. Trodde ikke det fantes flere av sorten, men der tok jeg grundig feil! 

Ok, her er hva jeg ville gjort. 

1. Send sms/mail/face-to-face med svigerfar der du sier beklager for at det (muligens) kom feil ut at de ikke var "ønsket" hos dere på julaften. (Noen ganger må man beklage for ting man egentlig ikke mener man har gjort feil for å komme videre..). Det har selvfølgelig ingenting med at de ikke er likt eller noe annet negativt, men det var bestemt at dere skulle ha annenhver jul med din/mannen sin side og dere hadde alle innstilt dere på det. Det er ikke ok å fryse deg ut på den måten han har gjort som hevn for at julen ikke ble som han ville og det forventer du å få en unnskyldning for. For ei kjærring av en mann! 

2. Diskuter hvordan julefeiring skal foregå med mannen først, så med din og hans side av familien. Dette er et eksempel: På forhånd setter du opp en liste over hva som må gjøres og gi KRYSTALLKLAR beskjed om at du tar KUN vasking, dekking av bord og opprydning av middagen. Din mann har ansvaret for all handling, laging av dessert og opprydning av kaffe/dessert. Din svigerfar med familie kommer med poteter, surkål, rødkål og alt annet garnityr. Din familie kommer med ribbe og saus. Ferdigsnakka.

3. Blir det sure miner av forslag i punkt 2, gi de valget om at enten fortsetter dere med annenhver jul eller helt alene. 

Julemiddagen skal ikke være et pes og kun styr for verten. Og når det er familie som kommer så forventer man å få hjelp. I vår familie står vi alle oppi grytene og koser oss med forberedelsene :) Tror du må ta en alvorsprat med mannen om at han har sviktet som mannen din aller først. Man godtar ikke at andre splitter kjernefamilien pga de er uenige med partneren. 

Lykke til og hold oss gjerne oppdatert :) 

Anonymkode: 153b1...f10

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke si jeg kjenner noen som feirer med både egen og svigerfamilie, alt jeg kjenner til er at man feirer annenhvert år, det er vel ganske normalt er det ikke? Og det er rettferdig, ikke minst mot ts, som blir stående igjen som vertinne. 

17 stk på julaften er ganske mange for de fleste vil jeg tro, selv om noen elsker liv og røre og masse gjester blir jeg svett bare av tanken.. Ikke bare i forhold til alt arbeidet (det meste faller jo på verten uansett) men at det fort blir veldig styrete med så mange mennesker som i tillegg ikke har plass i samme rom. 

Nei vet du hva ts, du har faktisk krav på en koselig julefeiring du også. Annen hvert år er på ingen måte urettferdig eller lite inkluderende, men derimot en helt vanlig løsning for de fleste. Svigerfar sitter jo ikke alene! Da hadde det vært noe annet. 

Anonymkode: 4caa4...14a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.1.2016 at 14.59, AnonymBruker skrev:

Da er du egoistisk. Ærlig talt.. Det er jo ikke slik at de ikke vil invitere den andre familien, men at det går på omgang. Å bli snurt over at man ikke blir invitert hver eneste jul er urimelig. 

Anonymkode: ac6eb...d00

Poenget var vel heller ikke at svigerfar ble snurt over det. TS skriver at problemet dukket opp da HENNES familie IKKE VILLE HA svigerfar og familien der. Ergo var det greit for TS med mange, helt frem til hun SPURTE sin egen familie, og de ikke ville dele julen med svigerfar. Denne grunnen fikk tydeligvis svigerfar vite om, og det skjønner jeg at han ble sur over.

Hvis jeg først fikk vite at jeg ble invitert et sted, og så fikk vite etterpå at jeg ikke kunne komme fordi noen andre gjester ikke ville ha meg der, da hadde jeg blitt forbanna også!

Anonymkode: 34c81...a7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var vel heller ikke at svigerfar ble snurt over det. TS skriver at problemet dukket opp da HENNES familie IKKE VILLE HA svigerfar og familien der. Ergo var det greit for TS med mange, helt frem til hun SPURTE sin egen familie, og de ikke ville dele julen med svigerfar. Denne grunnen fikk tydeligvis svigerfar vite om, og det skjønner jeg at han ble sur over.

Hvis jeg først fikk vite at jeg ble invitert et sted, og så fikk vite etterpå at jeg ikke kunne komme fordi noen andre gjester ikke ville ha meg der, da hadde jeg blitt forbanna også!

Anonymkode: 34c81...a7a

Jeg oppfatter det absolutt ikke som om det var OK for TS "fram til familien hennes sa de ikke ville ha med svigerfamilien hennes".

TS var alltid klar på at det var annenhvert år på grunn av plassmangel og arbeidspress på henne, men som en tilleggsopplysning så nevner hun at familien hennes ikke er så glad i svigerfamilien hennes. Se det i øynene, skal man sitte oppå hverandre hele julekvelden så bør man helst like hverandre usedvanlig godt!

17 personer på julaften er faktisk ikke noe som er OK for alle, særlig når samtlige gjester foretrekker å la vertinnen ordne alt. (Inkludert TS sin samboer!)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere virker ganske rare hele gjengen ; mine, dine, våre. Jeg vil ikke være med den og den. Alle vil feire og ingen hjelper til. 

Skikkelig merkelige alle sammen.

Anonymkode: 59e3b...48d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.1.2016 at 23.04, Sasandra skrev:

Altså, så lenge det ikke er snakk om noen som blir sittende alene på julaften, så ser jeg ikke hvorfor svigerfaren din skal være så vrang på dette. Jeg syns at 17 mennesker på en julefeiring høres veldig mye ut, spesielt for barn, tenk hvor lenge man blir sittende for å åpne pakker da? Barna kommer jo til å bli slitne og lei, og etter min mening handler jula mye om barna, at de skal ha en fin juleopplevelse. 

Hvis det var så innmari viktig for svigerfamilien fin å feire med dere så kunne vel en av de invitert dere til jul? Med din familie altså? Syns det er stygt å kreve at du skal verte opp til så mange mennesker, spesielt når du sier at du ender opp med å ordne alt alene. Skal dere være så mange i år så må du kreve at mannen din hjelper til! 

Og måten svigerfaren din håndterer det på er utrolig barnslig. Hvorfor ikke ta en ordentlig samtale om det? 

Enig med denne. Så lenge ingen blir sittende alene, så er det helt greit å praktisere annethvert år med egen fam/svigerfam.

Anonymkode: fcfed...98f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...