Lurvetjofsa Skrevet 21. januar 2016 #41 Del Skrevet 21. januar 2016 Mannen din må jo gjerne invitere familien sin, men da hadde jeg forventet at han tok hele julestyret selv. Vil han bestemme, da skal han jammen ta jobben også. Men da må du for all del ikke steppe inn og redde han om han skulle ta seg vann over hodet. Tipper han syns det er helt ræva å stå med alle forberedelsene selv. Kanskje det blir en oppvekker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #42 Del Skrevet 21. januar 2016 Er det sånn at din mann har tatt barna med på middag hos svigerfar når du ikke har vært invitert? Din svigerfar oppfører seg som en stor drittunge, men din mann er ikke så veldig mye bedre. Er han vanligvis på lag med deg, eller er det bare her han er villig til å kaste deg under bussen? Det går rett og slett ikke an... Med hensyn til julen kan jeg teoretisk sett skjønne at din svigerfar blir såret/skuffet, men det er det eneste. Hvor var de forresten i julen og hvem måtte stå for handling og mat? Hvis det alt på ham, kan han jo rett og slett være sur over at han ikke fikk ha beina opp og se på juleprogrammene. At familien din ønsker å kun være din side synes jeg er helt innenfor. Det er ikke for å eksludere, men fordi det gjerne er sjeldent at man møtes alle og man koser litt ekstra når man kan slappe helt av med egen familie. Jeg er f.eks. ikke spesielt begeistret for min svigerinnes familie, og hvis vi skulle vært med dem på julaften, hadde det faktisk ødelagt mye av kosen for meg. Vi kunne godt vært alle på 1. eller 2. dag, men selve julaften vil jeg gjerne ha med de nærmeste. Både jeg og søsknene kjører annenhver jul foreldre og svigerforeldre, og det er ingen sure miner... Og når du i tillegg må stå med alt arbeidet alene? Nei, vettu hva. Igjen er en ting gjestene som vil bli oppvartet, men hva i alle verden er galt med din mann? Det hadde bokstavelig talt klikket for meg, jeg stod med nesten all matlagingen i juledagene, og jeg var hverken spesielt fornøyd eller avslappet på slutten (det skjer ikke igjen for å si det sånn) Hvis dette at han ikke er din partner og på lag med deg (om det er moralsk eller praktisk støtte) er en gjentagende sak, vil jeg faktisk si at dere må be om hjelp og snakke med noen. Anonymkode: e3925...57f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #43 Del Skrevet 21. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men i alle dager da? TS sier vel ikke at hun ikke vil feire med svigers, men at hun ikke vil ha en hel arme i huset sitt på julaften. Det skjønner jeg da veldig godt! 17 mennesker er forferdelig mye og de spiser enda mere. Svigerfaren din er barnslig og mannen din er feig som ikke sier i fra til han at denne avstraffelsen hans ikke er ok. Anonymkode: 37e2a...e73 Nå var ikke det hovedgrunnen til å ikke invitere alle, grunnen til det var at hennes familie ikke ville feire sammen med TS sin svigerfamilie. Noe som i min verden er helt latterlig, julen er jo nettopp tid for å møtes mange forskjellige mennesker og glede seg over feiringen. Hvis min familie hadde sagt noe sånt og forsøkt å diktere hvem som kom på julefeiring hjemme hos meg hadde de fått holdt seg hjemme selv. Anonymkode: 34c81...a7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #44 Del Skrevet 21. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er januar. Så begynner man å krangle om julefeiring allerede. Anonymkode: e420a...c0d Ikke allerede. Svigerfar er ikke ferdig med å diskutere det fra jula som var. TS Anonymkode: 19935...92e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #45 Del Skrevet 21. januar 2016 1) Så lenge ikke noen blir sittende alene så syns jeg det er greit å dele på det 2) Men samtidig så kunne det jo være hyggelig med alle en gang i blant 2) Mannen din er minst et like stort problem som svigerfaren din. Dette må du også ta tak i. Det er ikke riktig at du skal stå alene med forberedelse til jul, matlaging og opprydning, uansett hvor mange som kommer. Sett krav kvinne. Anonymkode: 7e0c1...5f2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #46 Del Skrevet 21. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, hva når svigerfar sier nei til å hjelpe til? Han har tidligere sagt nei til å hjelpe med maten - han skal se juleprogrammene sine på TV. Til tvillingenes bursdager inviterer vi alle, men de er født på sommeren - og vi kan være ute der vi har bedre plass. I tillegg er det jo langt lettere å diske opp med kake og kaffe enn med et helt julemåltid. Jeg orker ikke å være helt alene om å lage jul for så mange, da vil jeg heller la være å invitere noen, så kan vi heller feire bare meg, mannen og tvillingene. Ingen hjelper til, alle mener at de "som gjester" ikke skal måtte trenge å gjøre noe. Jeg orker ikke å bruke hele dagen på matlaging, rydding og borddekking uten at noen hjelper til. Min mor hjelper som regel litt med oppvasken, ellers får jeg ikke hjelp med noe. TS Anonymkode: 19935...92e Men da må du jo sette krav til mannen din. Ikke bare i julen, men generelt. Hvorfor lar du han holde på slik?? Og du må jo også sette krav til han at dersom dere skal ha besøk av mange så skal han få de på sin side til å hjelpe til. Og så får du de på din side til å hjelpe til. Det er også helt dust at mannen din ikke tar deg i forsvar og setter ned foten i forhold til hvordan svigerfar nå oppfører seg. Jo mer jeg leser jo mer synes jeg at det er mannen din som er det store problemet. Er også enig med de som mener at din familie er sær, de burde jo gjøre et forsøk på å bli kjent med din manns familie. Å stenge de ute bare fordi de "ikke har lyst" er dårlig syns jeg. Syns egentlig at alle er vanskelige her. Det går jo an å bli enige om at noen juler er dere alle sammen og andre juler deler dere dere. Dere behøver jo ikke alltid å være hos dere heller. Anonymkode: 7e0c1...5f2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solavskjerming Skrevet 21. januar 2016 #47 Del Skrevet 21. januar 2016 Jeg forstår den delen med at du får veldig mye å gjøre med å diske opp til så mange. Men den delen at din familie ikke vil feire med mannen din sin familie er en greie som ikke hører hjemme noen plass. De må faktisk bare innfinne seg med at du nå har en familie som også inkluderer din svigerfamilie, og jeg tenker jul er en fin anledning til å faktisk bli kjent med de. Ville satt gitt klinkende klar beskjed om at mannen bare har med å bidra med å ordne til. Få foreldrene dine til å lage desserten og en i svigerfamilien til å lage kake til kaffen hvis dere bruker det. Kan hende jeg er litt sær som inviterte svigerfar med sin nye dame, som jeg aldri har møtt og mannen bare har møtt et par ganger, til tross for at de har vært et par i over et år. Fortalte min familie at de var invitert, men de fikk ikke noe mulighet til å mene noe om det. Ville bare informere at det kanskje ble et ukjent ansikt ved bordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 21. januar 2016 #48 Del Skrevet 21. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå var ikke det hovedgrunnen til å ikke invitere alle, grunnen til det var at hennes familie ikke ville feire sammen med TS sin svigerfamilie. Noe som i min verden er helt latterlig, julen er jo nettopp tid for å møtes mange forskjellige mennesker og glede seg over feiringen. Hvis min familie hadde sagt noe sånt og forsøkt å diktere hvem som kom på julefeiring hjemme hos meg hadde de fått holdt seg hjemme selv. Anonymkode: 34c81...a7a Vel, det og at de da måtte spise i to forskjellige rom om alle skulle komme. Samt at all jobben havner på TS, og hun vet det. Forstår veldig godt at hun ikke vil få 17 gjester til jul som alle forventer oppvartning, særlig når ikke alle kan få plass på et sted i huset en gang! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiliania Skrevet 21. januar 2016 #49 Del Skrevet 21. januar 2016 Jeg synes helt ærlig svigerfar er barnslig. Å eksludere TS i etterkant er veldig furtete. Kan til en viss grad forstå skuffelsen, men ja.. En, han gidder ikke hjelpe til litt med julemiddagen siden han skal se TV, og to, de var der året før. Det å ekskludere en person til tross for at både TS og mannen var enige i den løsningen er ufattelig barnslig. Jeg kan også forstå familien til TS, at de ikke vil feire med så mange. Er ikke alle familier som kommer overens, det gjelder også i tilfeller der det er blodsbånd. Noen ønsker en rolig jul, andre vil gjerne være fler. Vi har alle forskjellige preferanser og det burde da også respekteres. Om mannen din vil at det skal være 17 stk til jul, får han værsågod gjøre mer under juleforberedelsen og ikke surmule fordi pappaen hans surmuler. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemigirl Skrevet 21. januar 2016 #50 Del Skrevet 21. januar 2016 10 timer siden, Kara W skrev: Oj. Jeg vet jo at KG er glad i krisemaksimering, men familievernkontoret og fare for skilsmisse fordi svigerfar ikke fikk komme på julaften? Det er da mange familier rundt om i landet som lever helt godt med at den ene parten har et dårlig forhold til sine svigerforeldre. At mannen lufter tanken om at de kanskje kan gjøre ting litt annerledes neste år fordi familien hans tross alt ble ganske lei seg er da virkelig ikke tegn til bekymring. Lar du aldri din partner si deg imot eller stille spørsmål ved de du gjør? Dette handler vel ikke om julaften i seg selv, men hvordan svigerfar behandler TS på en svært respektløs måte - tilsynelatende med velsignelse fra den eneste som muligens kan avklare situasjonen; mannen til TS. Jeg ser definitivt starten på noe som for TS kan bli svært vanskelig å håndtere for fremtiden dersom mannen faktisk aksepterer sin fars atferd og faktisk tar med seg barna på middag dit uten TS og uten å støtte henne i situasjonen generelt. Det er da ikke bare snakk om julaften lenger, men svært mange situasjoner fremover som blir vanskeligere og vanskeligere å løse jo lengre tid det går. Viktig å ta grep nå. Ikke minst viktig at TS og mannen er samstemte! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #51 Del Skrevet 21. januar 2016 15 minutter siden, Juniper skrev: Vel, det og at de da måtte spise i to forskjellige rom om alle skulle komme. Samt at all jobben havner på TS, og hun vet det. Forstår veldig godt at hun ikke vil få 17 gjester til jul som alle forventer oppvartning, særlig når ikke alle kan få plass på et sted i huset en gang! Hadde det vært grunnen hadde de sagt nei til svigerfar med den begrunnelsen, og TS hadde aldri spurt sin familie om det var greit for dem. Det du skriver nå er grunner hun har kommet opp med i ettertid, for å forsvare valget. Anonymkode: 34c81...a7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #52 Del Skrevet 21. januar 2016 min familie og din familie? var dere ikke gift? da er det vel vår familie! her ble vi 17 stykk til jul alle som ville komme kom, er jo bare hyggelig det jeg vil nå si at din familie er litt frekke som nekter din svigerfar å ferie jul med sin sønn! Anonymkode: edab2...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 21. januar 2016 #53 Del Skrevet 21. januar 2016 11 timer siden, herremann skrev: neste år kan din svigerfar invitere dere og din familie på middag. så kan han selv lage mat og rydde til 17 personer. burde vel funke for alle? Dette synes jeg var en glimrende ide...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #54 Del Skrevet 21. januar 2016 For å spare arbeid på julaften så ble poteter og kålrabi gjort klar kvelden før. Bordet ble og dekket. Julekaker ble kjøpt og noe bakt. Julegrøt til frokost og resten til riskremmen. Når vi er hos svigers, så hjelper alle til. Noen med å få maten på bordet og vi andre rydder etterpå. Hadde gitt beskjed om at du forventet litt hjelp. Mannen burde hatt sine oppgaver. Her må manne bli satt i arbeid. Ikke alle menn ser hva som må gjøres. Juletreet og pynting var mannen og barna som gjorde. Håper det ordner seg for dere. Anonymkode: 94598...ab8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 21. januar 2016 #55 Del Skrevet 21. januar 2016 Jeg ser for meg hva som hadde skjedd om TS dumpet ned i sofaen hos mannen og faren hans istede for å slave på kjøkkenet og sa "jeg er sliten jeg også!" Det hadde blitt oppstyr! Dere har en vei å gå hos dere, TS. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 21. januar 2016 #56 Del Skrevet 21. januar 2016 Det er mange som meinar mykje her. Og det er vel poenget... Men det er nokre ting som berre eigar av problemet kan avgjere. For eksempel er det sikkert gjennomførbart i mange hus å ha mange gjestar, men er det praktisk/hyggelig å site i ulike rom under julemiddagen? Er det plass til å ha det komfortabelt om kvelden, eller må alle site på ulike rom då også? Julegåver i fullt kaos, eller i nokonlunde oversiktlige former? Har du erfart at det mogleg å få hjelp til praktiske oppgåver, eller har du erfart at alle er godt fornøgde med å sleppe arbeidet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mollie Skrevet 21. januar 2016 #57 Del Skrevet 21. januar 2016 Etter min mening er svigerfaren din fullstendig urimelig og ganske frekk også! Han kan da ikke kreve å bli invitert på julaften og deretter straffe deg for at han ikke ble invitert!! Han har jo to andre voksne barn også, om jeg forsto det riktig. Hvorfor kan ikke de be faren på julaften da? Han må vel fatte at du har en familie du også, og at dere må ta hensyn til dem også, ikke bare til han. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #58 Del Skrevet 21. januar 2016 5 minutter siden, Fjaselina skrev: Det er mange som meinar mykje her. Og det er vel poenget... Men det er nokre ting som berre eigar av problemet kan avgjere. For eksempel er det sikkert gjennomførbart i mange hus å ha mange gjestar, men er det praktisk/hyggelig å site i ulike rom under julemiddagen? Er det plass til å ha det komfortabelt om kvelden, eller må alle site på ulike rom då også? Julegåver i fullt kaos, eller i nokonlunde oversiktlige former? Har du erfart at det mogleg å få hjelp til praktiske oppgåver, eller har du erfart at alle er godt fornøgde med å sleppe arbeidet? Det er ikke plass til alle i samme rom. Vi har plass til ca 10 på kjøkkenet, ca 10 i stuen (om alle skal kunne sitte). Vi har en liten loftstue med plass til 4 også. Vi må være i forskjellige rom hele kvelden, evt bytte på hvem som er i stuen. Min erfaring er at jeg etter mye mas får noe hjelp fra min mann. Min mor hjelper med f.eks oppvask uten at jeg må spørre, men er også av den formening at gjestene ikke skal måtte stå for arbeidet selv. Min far er handicappet, så jeg forventer ikke hjelp der. Svigerfar bare ler det vekk og avfeier det når jeg ber om hjelp. Om jeg tar det opp senere (jeg liker ikke å skulle inngå diskusjon om det foran gjestene) gjentar han at han er gjest. Jeg har som tidligere nevnt at jeg har bedt svigerfar ha julen hos han, siden han har plass til alle. Men han vil ikke invitere min familie til ham. Han sier at jeg og min mann er bindeleddet mellom familiene, og at det er "unaturlig og ukomfortabelt" å invitere min side til ham. Han sier også at han da må invitere enda flere, f.eks familien til svigerinnen min, for at det ikke skal bli urettferdig - og det vil han ikke. TS Anonymkode: 19935...92e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #59 Del Skrevet 21. januar 2016 Her ville jeg sagt klart i fra at jeg ikke ville invitere noen, julaften kan fint feires med kjernefamilien: dere fire. Hos oss inviterte vi alle (ble 14), og fordelte alt: min mann stod for maten ( alt, planlegging, handling, tilberedning), svigerfar hadde med julekake, hjemmelagd sild og øl og vin til alle, en bror hadde med desserten, min mor og svigerinne hadde med julekaker og kransekake og portvin, bror 2 brus og snacks, jeg strøk duk og hadde pyntet og dekket på og serverte, alle hjalp til, svigerinne og min far tok oppvasken. Dette var avtalt med den enkelte på forhånd. Men siden du her har problemer på alle hold: din mann (urimelig), hele din familie (urimelige), din svigerfar (urimelig), så tror jeg jeg hadde droppet det, ja. Dere har jo ikke plass. Anonymkode: b421e...125 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #60 Del Skrevet 21. januar 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, mannen har nå tatt svigerfars side, og vil invitere alle. Jeg vil ikke (det blir trangt og j***** mye jobb for meg), og min familie vil helst ikke feire med hans - min familie vil at vi skal feire med hver familie annehvert år. Hvordan løser vi det da? TS Anonymkode: 19935...92e Si til han at mannen får ta ansvaret for alt dersom han vil invitere så mange på julemiddag. Du skal ikke løfte en finger. Da vil han nok endre mening tilbake etter hvert... Anonymkode: ac6eb...d00 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå