Gå til innhold

Jeg syns svigerfar er urimelig ang julefeiring. Hva mener du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort hvem som er på hver side av familien: 

Min manns side: Hans far, hans single bror, hans søster m/samboer og 1 barn (totalt 5 stk). 

På min side: Mine foreldre, mine 3 søsken og deres 3 samboere (totalt 8 stk).

Så er det oss, jeg+mann+våre tvillinger.  

I jula ble det et voldsomt rabalder om hvor vi skulle feire jul. Jeg og min mann ønsket å feire i vårt hus, og ville i utgangspunktet invitere de vi ikke feiret med i fjor (vi feiret med hans familie i fjor). Dette var min mann og jeg enige om på deværende tidspunkt. 

Vi inviterte derfor de på min side av familien, og ikke hans. Svigerfar tok kontakt og ville at vi skulle invitere hans side også. Vi snakket med min familie om det, men de ville helst at vi skulle være bare de fra min side. De to familiene kjenner ikke hverandre særlig godt, og har egentlig bare møtt hverandre i vårt bryllup + dåpen til tvillingene. Vi sa derfor til svigerfar at det ble vår familie i år, og at vi gjerne ville invitere min manns side igjen til neste år. 

Svigerfar ble poddesur, og klager fortsatt over at de ikke var invitert. Vi hadde strengt tatt plass til alle, men jeg syns det mest riktige er å feire med de to familiene annehver jul, spesielt siden min familie ikke er spesielt lystne på å feire med hans familie. Annehvert år blir vel rettferdig da?? Svigerfar og de andre på den siden endte med å feire sammen, så det var ikke som at noen satt alene i jula. 

Nå "straffer" svigerfar meg. Han inviterer bare min mann, evt min mann og tvillingene, på middager osv, og presiserer at jeg ikke er invitert fordi "jeg og min familie tydeligvis ikke vil ha med dem å gjøre". Jeg har invitert svigerfar på middag 5 ganger siden jul, hver gang sier han at det ikke passer (fordi han ikke vil treffe meg). 

Min mann har endret mening,  og mener nå at vi bør invitere begge sider til jul. Da blir vi 17 stk til jul. Det blir trangt, men kan gå (om ikke alle spiser i samme rom). Jeg har ikke veldig lyst til det, det er utrolig mye arbeid å diske opp julemat til så mange (og jeg ender alltid opp med å gjøre alt alene, fra julevask til å kjøpe gaver, pynte til jul, handle, lage maten), det blir trangt, og min familie har mest lyst til å bare være "oss" når de skal feire med oss.  

Er det urimelig at vi feirer med hver familie annehvert år? Hadde mann, svigerfar, eller mine foreldre osv hjulpet til er det ikke sikkert jeg hadde mislikt tanken så, men slik det er per nå sitter de alle og forventer at jeg "ordner" jula - og jeg gruer meg allerede til neste jul. 

Anonymkode: 19935...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS: Da vi feiret med svigerfar og den siden av familien i fjor nevnte han ikke at vi burde invitert min familie også. Dette har først kommet opp når det var min families tur til å bli invitert...

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 personar på julefeiring heime hos meg? Aldri i livet. Dette må du (og mannen) få bestemme. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fjaselina skrev:

17 personar på julefeiring heime hos meg? Aldri i livet. Dette må du (og mannen) få bestemme. 

Vel, mannen har nå tatt svigerfars side, og vil invitere alle. Jeg vil ikke (det blir trangt og j***** mye jobb for meg), og min familie vil helst ikke feire med hans - min familie vil at vi skal feire med hver familie annehvert år. 

Hvordan  løser vi det da? 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også blitt skuffet dersom barnet mitt ikke ønsket å invitere meg på julaften.  Han oppfører seg kanskje barnslig, men helt personlig så forstår jeg ham.

Ikke dermed sagt at du må endre på dine planer.  Det er tross alt ditt hus og du må få gjøre som du selv ønsker, men jeg synes ikke at svigerfaren din er helt urimelig heller.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi inviterer svigers på omgang, slik at dei vekslar på kven av borna dei feirer jul hos. Det er ingen som sit åleine, men alle er ikkje samla på ein plass. Det vil kome fleire barn etterkvart, og dette blir fort uoverkommelig for deg. Tenk på deg sjølv, du skal ha ei fin jul, uten å måtte slite heile dagen...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får minne din mann på at din svigerfar presiserte for et drøyt år siden at han da ikke ønsket å ha din familie tilstede. 

Og så får du minne din mann på at han faktisk bor sammen med deg, og at han ikke løser noen problemer med å ombestemme seg og hoppe når faren sier hopp. 

Videre så bør du droppe å invitere faren hans på middag, og hadde det vært tak i mannen din, så hadde ikke han tatt med ungene på mat dit når du ikke er invitert! 

Dere trenger å komme dere i terapi ASAP før dette får eskalere og utvikle seg enda lenger, slik at hele forholdet deres går til helvete med vennlig hilsen svigerfar. 

Snakk med familieværnkontoret, og be om et møte for å få hjelp til kommunikasjon og konfliktløsning i forebyggende øyemed. 

Eller en terapaut av noe slag! 

Angående neste jul, bestill tur til syden! 

Eller la deg i hvert fall ikke presse av svigerfar. 

Vet du, TS, denne situasjonen kan bli stygg om den får utvikle seg! Du må ta tak her! 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett burte begge familiene være i stand til å feire sammen, det er jo egentlig din familie som er de sære her, og som er de som får det som de vil. Mye jobb med begge familiene samtidig ja, men det går an og sette som betingelse at de hjelper til.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Juniper skrev:

Du får minne din mann på at din svigerfar presiserte for et drøyt år siden at han da ikke ønsket å ha din familie tilstede. 

Og så får du minne din mann på at han faktisk bor sammen med deg, og at han ikke løser noen problemer med å ombestemme seg og hoppe når faren sier hopp. 

Videre så bør du droppe å invitere faren hans på middag, og hadde det vært tak i mannen din, så hadde ikke han tatt med ungene på mat dit når du ikke er invitert! 

Dere trenger å komme dere i terapi ASAP før dette får eskalere og utvikle seg enda lenger, slik at hele forholdet deres går til helvete med vennlig hilsen svigerfar. 

Snakk med familieværnkontoret, og be om et møte for å få hjelp til kommunikasjon og konfliktløsning i forebyggende øyemed. 

Eller en terapaut av noe slag! 

Angående neste jul, bestill tur til syden! 

Eller la deg i hvert fall ikke presse av svigerfar. 

Vet du, TS, denne situasjonen kan bli stygg om den får utvikle seg! Du må ta tak her! 

Oj.  Jeg vet jo at KG er glad i krisemaksimering, men familievernkontoret og fare for skilsmisse fordi svigerfar ikke fikk komme på julaften?  Det er da mange familier rundt om i landet som lever helt godt med at den ene parten har et dårlig forhold til sine svigerforeldre.  At mannen lufter tanken om at de kanskje kan gjøre ting litt annerledes neste år fordi familien hans tross alt ble ganske lei seg er da virkelig ikke tegn til bekymring.  Lar du aldri din partner si deg imot eller stille spørsmål ved de du gjør?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hockeyfrue

Jeg synes du og familien din er de vanskelige i denne situasjonen jeg. Svigerfar har kanskje reagert på en overdrevent barnslig måte, men jeg kan til en viss grad forstå han.  Må si jeg synes det er meget spesielt av familien din å ikke ville feire med svigerfamilien kun fordi de ikke kjenner de så godt. Er ikke julen en god mulighet til å bli kjent med de da? 

Vi var 20 stk hos mine foreldre i julen, alle hjalp til litt hver, og det gikk veldig fint. Synes du skal gjøre et forsøk på å ha hele familien over neste jul, kanskje det går over all forventning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri villet ha feiret med så mange. Da bare foreldre, svigerfar og dere. Vi har feiret jul annen hvert år hos mamma/pappa og svigers. Men nå avgjorde vi at vi skal feire jul her og ikke hos svigers, de er her. Detter er pga at svigerfar drikker og svigermor er begynt å bli tutlete.

Vi er da 8, med broren til mannen som er ungkar. Da henter han svigers og kjører de hjem igjen når de vil hjem.

Men utrolig barnslig oppførsel av svigerfaren din. Men hadde blitt potte sur på mannen og.

Dersom alle, så får mannen bidra mye mer. Ble jul i huset her og da jeg ikke fikk gjøre noen ting pga operasjon rett før jul. Mann og barna gjorde alt. :)

Anonymkode: 94598...ab8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest morgendis

Jeg kan forstå at svigerfar blir skuffet, jeg.... Om han ønsker å feire med dere så er det leit å bli ekskludert. Noe barnslig oppførsel nå i ettertid, men han vil vel få frem et poeng. Jeg synes det er familien din som er sære og lite inkluderende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager da? TS sier vel ikke at hun ikke vil feire med svigers, men at hun ikke vil ha en hel arme i huset sitt på julaften. Det skjønner jeg da veldig godt! 17 mennesker er forferdelig mye og de spiser enda mere. Svigerfaren din er barnslig og mannen din er feig som ikke sier i fra til han at denne avstraffelsen hans ikke er ok.

Anonymkode: 37e2a...e73

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kara W skrev:

Oj.  Jeg vet jo at KG er glad i krisemaksimering, men familievernkontoret og fare for skilsmisse fordi svigerfar ikke fikk komme på julaften?  Det er da mange familier rundt om i landet som lever helt godt med at den ene parten har et dårlig forhold til sine svigerforeldre.  At mannen lufter tanken om at de kanskje kan gjøre ting litt annerledes neste år fordi familien hans tross alt ble ganske lei seg er da virkelig ikke tegn til bekymring.  Lar du aldri din partner si deg imot eller stille spørsmål ved de du gjør?

Hva er problemet med å lete hjelp i en stiv og fastlåst situasjon?
Hovedpoenget med det er jo nettopp å bedre kommunikasjonen mellom TS og mannen slik at man ikke får sånne trasige, fastlåste situasjoner. 

Ellers vil jeg si at det er svigerfar som krisemaksimerer her! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 minutter siden, hockeyfrue skrev:

Jeg synes du og familien din er de vanskelige i denne situasjonen jeg. Svigerfar har kanskje reagert på en overdrevent barnslig måte, men jeg kan til en viss grad forstå han.  Må si jeg synes det er meget spesielt av familien din å ikke ville feire med svigerfamilien kun fordi de ikke kjenner de så godt. Er ikke julen en god mulighet til å bli kjent med de da? 

Vi var 20 stk hos mine foreldre i julen, alle hjalp til litt hver, og det gikk veldig fint. Synes du skal gjøre et forsøk på å ha hele familien over neste jul, kanskje det går over all forventning? 

13 minutter siden, morgendis skrev:

Jeg kan forstå at svigerfar blir skuffet, jeg.... Om han ønsker å feire med dere så er det leit å bli ekskludert. Noe barnslig oppførsel nå i ettertid, men han vil vel få frem et poeng. Jeg synes det er familien din som er sære og lite inkluderende. 

Har ikke dere lest at svigerfar selv påpekte året før at han ikke ønsket at TS sin familie deltok?

Hvorfor er det da urimelig at TS ikke hadde veldig lyst til å be hans side av familien dette året? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er problemet her at du er nødt til å gjøre alt på egenhånd. Jeg synes heller ikke julen er tide for å ekskludere, og skjønner svigerfar godt. Neste år kan du gå med på det, men sett et krav til din mann at han SKAL hjelpe til i mye større grad.

Anonymkode: bcb7d...580

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Nå ble det tull med siteringer her (er på mobil), men hele situasjonen hadde vært så mye lettere om bare noen hadde hjulpet meg med juleforberedelsene. 

Jeg jobber 100%, og det å ta hele julebaksten, julevasken, handle gavene, pynte, handle inn til så mange og ikke minst lage mat til så mange tar TID. 

Begge sider er imidlertid av den formening at de er gjester, og derfor ikke trenger å hjelpe til. Svigerfar har direkte sagt nei til å hjelpe med å skrelle poteter, fordi det kolliderte med juleprogrammene han ser på formiddagen. 

Jeg er svært lite lysten på all den jobben alene. Mannen min skylder på at han jobber så mye (det gjør han, men jeg syns ikke det er en god nok grunn) at han ikke orker. 

Hadde jeg fått masse hjelp hadde det vært greit. Men når ingen vil hjelpe til syns jeg det er mer enn nok å feire med 1 familie om gangen. Da får alle plass rundt samme bord i tillegg.  

Hvordan er det rettferdig at jeg skal gjøre alt, bare for at alle skal bli fornøyde? 

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, så lenge det ikke er snakk om noen som blir sittende alene på julaften, så ser jeg ikke hvorfor svigerfaren din skal være så vrang på dette. Jeg syns at 17 mennesker på en julefeiring høres veldig mye ut, spesielt for barn, tenk hvor lenge man blir sittende for å åpne pakker da? Barna kommer jo til å bli slitne og lei, og etter min mening handler jula mye om barna, at de skal ha en fin juleopplevelse. 

Hvis det var så innmari viktig for svigerfamilien fin å feire med dere så kunne vel en av de invitert dere til jul? Med din familie altså? Syns det er stygt å kreve at du skal verte opp til så mange mennesker, spesielt når du sier at du ender opp med å ordne alt alene. Skal dere være så mange i år så må du kreve at mannen din hjelper til! 

Og måten svigerfaren din håndterer det på er utrolig barnslig. Hvorfor ikke ta en ordentlig samtale om det? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...