Gå til innhold

Grønnsaker og næring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere har jeg ikke vært så flink til å spise grønnsaker, men tenkte jeg skulle skjerpe meg litt nå ettersom datteren min nå begynner å spise samme middag som meg. Det jeg lurer på er hvilke grønnsaker som er best mtp næring og vitaminer osv? Ønsker at det vi spiser skal være best mulig for oss og ikke bare for å fylle opp magen, men at de faktisk tilfører kroppen noe. Feks jern, b vitaminer osv. Noen her som kunne hjulpet meg litt på vei?

Anonymkode: 3d1d3...282

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det smarteste er å variere, både for å lære seg å like ulike smaker og for å slippe ensidig kosthold. De fryste grønnsakene i butikkene er ganske ok å ha i bakhånd, og variere enten alene eller sammen med ferske, nykokte grønnsaker. Gulrøtter hører liksom med når vi koker poteter. 

Anonymkode: 39077...e0e

• Liker 5
Skrevet

Grønnsaker med sterke farger er gjerne fulle av vitaminer, slik som grønnkål, brokkoli og gulrot. 

Anonymkode: 55e0f...972

• Liker 2
Skrevet

Sjekk frukt.no, der står også om grønnsaker mener jeg på :)

Et tips jeg har: dersom du koker ris, tilsett gulrotbiter i den! Kjempegodt til f.eks kylling. JEg setter vannet på koking, så skreller jeg gulrøttene, skjærer dem på langs og deretter kutter jeg dem opp i biter (du lærer deg å gjøre det ganske raskt etter litt utprøving). Når vannet koker tilsetter du risen og gulrøttene, rører rundt og lar det koke så lenge som risen skal koke. 

Skrevet

Gulrot, potet/søtpotet, spinat, brokkoli/blomkål, tomat

Anonymkode: 2f0a5...a24

Skrevet

Takk for tips alle sammen :)

Skrevet

Det beste er vel å variere. Vi har alltid minst to-tre, som oftest flere forskjellige grønnsaker hver dag. Prøver å mikse så det skal bli fargerikt og fint på tallerkenen, da ser maten alltid mer innbydende ut. Mikser også så vi spiser både blader, røtter, "frukter" og blomster så ofte som mulig. Selvfølgelig blir det litt etter sesong, beter er best om høsten, asparges er definitivt best om våren, tomatene er på topp i juli osv. 

• Liker 1
Skrevet
Den ‎20‎.‎01‎.‎2016 at 21.18, AnonymBruker skrev:

Tidligere har jeg ikke vært så flink til å spise grønnsaker, men tenkte jeg skulle skjerpe meg litt nå ettersom datteren min nå begynner å spise samme middag som meg. Det jeg lurer på er hvilke grønnsaker som er best mtp næring og vitaminer osv? Ønsker at det vi spiser skal være best mulig for oss og ikke bare for å fylle opp magen, men at de faktisk tilfører kroppen noe. Feks jern, b vitaminer osv. Noen her som kunne hjulpet meg litt på vei?

Alt av grønnsaker er bedre enn det meste "annet" på næring per kalori. Så fyll på.

En tommelfingelregel er: belgfrukter (bønner, bønnespirer, linser og erter) er gode på protein og med skallet på gode på fiber.

Grønne grønnsaker (spinat, asparges, salat, brokoli) er gode på jern.

Pepperfamilien (paprika og chili) og bær er solide på c-vitamin (paprika inneholder nesten 3 ganger så mye c-vitamin som appelsiner)

Uansett bør et "normalt sunt" kosthold bestå av 2/3 grønnsaker og 1/3 fordelt på fisk, korn og sist en topping av litt kjøtt. Så du trenger ikke velge ut "de beste" typene. Det spises nok i løpet av en dag til at valget ditt bør være: det du liker. Og ikke minst: det du liker godt tilberedt. Grønnsaker kokt i vann er ikke noe å presentere barn for i deres første møte med dem.

Anonymkode: 1cc4b...cf2

• 4 uker senere...
Skrevet

Mange bra tips her - tilføyer/repeterer: Varier mellom farger og typer, mellom stilker, blader og røtter, og spis alltid noe fett sammen med grønnsakene, for å ta opp maksimalt av næring (dessuten smaker det bedre og glir lettere ned). Det er i grunnen praktisk å spise sånn som de fleste tenker på som "normalt" -  middag = stivelse, kjøtt/fisk og grønnsaker. Fordelingen får bli etter hva man liker, og trenger, feks om man skal opp eller ned i vekt eller er i mye fysisk aktivitet.

Skrevet

Hva liker du å spise må man vel spørre da? Ellers er det som de andre sier, variasjon. Jeg er blitt veldig glad i grønnsaker, og det er like mye næring i de fryste posene som vanlige grønnsaker. Bruker alltid de hvis jeg lager ting i form, f.eks fiskegryte eller pølsegrateng!

Anonymkode: 73ac0...43d

Skrevet

Jeg spiser veldig mye grønnsaker, hovedsaklig fordi jeg liker smaken. Men jeg lurer ofte på om det egentlig er særlig nyttig? C - vitamin og paprika som nevnt over her f .eks. Hvor mye må man egentlig spise? Jeg spiser paprika hver dag, men det blir sikkert ikke mer enn 20- 30 gram. Kanskje man egentlig bør spise 7 paprikaer per dag for at det skal gå noen effekt? 

Nå spiser jeg ganske mye gulrøtter f .eks, gjerne en kilo eller to i uken, så det må jo nesten være til hjelp. Tomater går det jo også en del av. Men spinat bruker jeg kanskje en gang annenhver uke, agurk blir det bare noen få gram på brødskiven av,osv osv. Har dere noen tanker rundt dette med mengder?

Skrevet
59 minutter siden, muffinshaker skrev:

Jeg spiser veldig mye grønnsaker, hovedsaklig fordi jeg liker smaken. Men jeg lurer ofte på om det egentlig er særlig nyttig? C - vitamin og paprika som nevnt over her f .eks. Hvor mye må man egentlig spise? Jeg spiser paprika hver dag, men det blir sikkert ikke mer enn 20- 30 gram. Kanskje man egentlig bør spise 7 paprikaer per dag for at det skal gå noen effekt? 

Nå spiser jeg ganske mye gulrøtter f .eks, gjerne en kilo eller to i uken, så det må jo nesten være til hjelp. Tomater går det jo også en del av. Men spinat bruker jeg kanskje en gang annenhver uke, agurk blir det bare noen få gram på brødskiven av,osv osv. Har dere noen tanker rundt dette med mengder?

Ja, jeg tar meg selv rett som det er i å gruble på dette. Men jeg tror det mest er av akademisk interesse, kanskje kan man aldri finne det ut, kanskje er det forskjellig behov fra person til person? Jeg tenker at hvis man spiser litt forskjellig hver dag og fra dag til dag, og det meste man spiser er "ekte" mat, og ikke for mye eller for lite (så man blir over eller undervektig), og man ellers føler seg frisk, så kan man gå etter smaken.

Skrevet
9 timer siden, muffinshaker skrev:

Jeg spiser paprika hver dag, men det blir sikkert ikke mer enn 20- 30 gram. Kanskje man egentlig bør spise 7 paprikaer per dag for at det skal gå noen effekt? 

Det trengs ikke så mye som man kanskje skulle tro. I henhold til diett.no vil 30 gram ubehandlet rød paprika gi deg 56% av anbefalt daglig inntak av vitamin C.

Pringle er definitivt inne på det her, det skal holde å spise variert så er resten av akademisk interesse. 

Skrevet

Ja, det kan vel ikke skade ihvertfall! Så kan man jo spise mer av det man har mangel på og eventuelt ta tilskudd ved behov. Jeg har f .eks alltid mangel på b - vitamin, derfor gafler jeg i meg gulrøtter til den store gullmedalje:tongue: 

Gjest førstedamen
Skrevet
4 timer siden, Zzyzx skrev:

Det trengs ikke så mye som man kanskje skulle tro. I henhold til diett.no vil 30 gram ubehandlet rød paprika gi deg 56% av anbefalt daglig inntak av vitamin C.

Pringle er definitivt inne på det her, det skal holde å spise variert så er resten av akademisk interesse. 

Så med et glass jus i tillegg har man da nesten dekket behovet? 

Men hva med all denne nye forskningen om at man trenger mye mye mye mer enn det som egentlig er anbefalt. 

Har f.eks lest at mange trenger 4 ganger så mye megnesium og calcuim (tror jeg det var) enn andre grunnet immunforsvar. Og at legenes blodprøver på hva som er bra å ha er altfor lave. 

Skrevet (endret)

Iflg forskning så er frosne grønnsaker like næringsrike som ferske. Faktisk kan de i blant være mer næringsrike, ettersom "ferske" grønnsaker kan bli liggende lenge og miste næringsinnhold før de blir spist. Frakt til grossist, butikk og liggetid i butikken, samt i kjøleskapet hjemme, alt er med på å gjøre grønnsakene til ikke fullt så ferske som vi liker å tro.

Jeg har både sett et tv-program og lest artikler, der de hadde forsket på dette med frosne grønnsaker, og det var så godt som likt næringsinnholdet i ferske. Ingen grunn til å uglese frosne grønnsaker altså. Tvertimot. Man kan alltid ha noen poser av de liggende i fryseren, og alltid ha grønnsaker med høyt næringsinnhold tilgjengelig. Mens gulrøttene i kjøleskapet som har ligget i to uker kanskje har mistet en hel del av sitt næringsinnhold.

Endret av Million
Skrevet

Den ‎14‎.‎02‎.‎2016 at 16.07, førstedamen skrev:

Så med et glass jus i tillegg har man da nesten dekket behovet? 

Men hva med all denne nye forskningen om at man trenger mye mye mye mer enn det som egentlig er anbefalt. 

Har f.eks lest at mange trenger 4 ganger så mye megnesium og calcuim (tror jeg det var) enn andre grunnet immunforsvar. Og at legenes blodprøver på hva som er bra å ha er altfor lave. 

Når det sies og skrives "dagsbehov" så menes en rimelig teoretisk terskel funnet under 2. verdenskrig. Denne terskelen avspeilte på den tiden minimum av hva man trodde folk burde få i seg og fortsatt beholde ok helse. Anbefalt verdi er altså det absolutte minimum. Pluss: å dobbeltsjekke var ikke akkurat prioritert på den tiden, så det er verdier uten særlig solid vitenskapelig forankring.

De fant på (omtrent) samme tid opp verdien BMI. Som skulle hjelpe helsemyndighetene å i en stor gruppe mennesker (type flere hundre) raskt finne ut av hvem som trolig var underernærte uten å faktisk måtte se på eller møte flere hundre mennesker (folk målte enkelt hverandres høyde og vekt). Begge verdiene bruker vi nå til noe helt annet enn det som var tanken. Hvorfor? :vetikke: 

Uansett får en ved et normalt kosthold i seg mye mer enn 100% av de fleste næringsstoffer. Så dette er også ren teori.

• Liker 1
Skrevet
Den ‎14‎.‎02‎.‎2016 at 16.49, Million skrev:

Iflg forskning så er frosne grønnsaker like næringsrike som ferske. Faktisk kan de i blant være mer næringsrike, ettersom "ferske" grønnsaker kan bli liggende lenge og miste næringsinnhold før de blir spist. Frakt til grossist, butikk og liggetid i butikken, samt i kjøleskapet hjemme, alt er med på å gjøre grønnsakene til ikke fullt så ferske som vi liker å tro.

Jeg har både sett et tv-program og lest artikler, der de hadde forsket på dette med frosne grønnsaker, og det var så godt som likt næringsinnholdet i ferske. Ingen grunn til å uglese frosne grønnsaker altså. Tvertimot. Man kan alltid ha noen poser av de liggende i fryseren, og alltid ha grønnsaker med høyt næringsinnhold tilgjengelig. Mens gulrøttene i kjøleskapet som har ligget i to uker kanskje har mistet en hel del av sitt næringsinnhold.

Mhm. Men verdiene er bare marginalt bedre.

En annen ting som er av mer avgjørende betydning er denne: jordsmonn. Altså: en gulrot dyrket i skrinn, næringsfattig jord er næringsfattig. Dette er et faktum som har vært kjent i uminnelige tider (bønder, feks, dyrker bare 2 omganger silogress i Norge fordi den 3. høstingen er så fattig på næring at den regnes som verdiløs). Likevel står det ikke noe på gulrotposen din om hvor god jord bonden har brukt. Så din pose gulrøtter kan, teoretisk, komme fra jord så avmagret at de bare er magefyll. Dette er hovedproblemet med moderne gårdsdrift: bonden har liten interesse av å sikre seg at produktet er næringsrikt fordi han selv ikke må overleve på det og som forbruker er det vanskelig å etterprøve. Kveliteten på produktet er en indikasjon (kjøper du feks gulrøtter som er dyrket så elendig at enden er grønn, de er trevlete eller inneholder "luftbobler" så er den dyrket av en inkompetent bonde og du kan gå ut fra at den er næringsfattig) men neppe en fasit.

Gjest førstedamen
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det sies og skrives "dagsbehov" så menes en rimelig teoretisk terskel funnet under 2. verdenskrig. Denne terskelen avspeilte på den tiden minimum av hva man trodde folk burde få i seg og fortsatt beholde ok helse. Anbefalt verdi er altså det absolutte minimum. Pluss: å dobbeltsjekke var ikke akkurat prioritert på den tiden, så det er verdier uten særlig solid vitenskapelig forankring.

De fant på (omtrent) samme tid opp verdien BMI. Som skulle hjelpe helsemyndighetene å i en stor gruppe mennesker (type flere hundre) raskt finne ut av hvem som trolig var underernærte uten å faktisk måtte se på eller møte flere hundre mennesker (folk målte enkelt hverandres høyde og vekt). Begge verdiene bruker vi nå til noe helt annet enn det som var tanken. Hvorfor? :vetikke: 

Uansett får en ved et normalt kosthold i seg mye mer enn 100% av de fleste næringsstoffer. Så dette er også ren teori.

Ja men jeg spør om denne blodprøven man tar for å skjekke mangler på f.eks mineral/vitamin. Det er vel ikke en så gammel prøve?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...