Gå til innhold

Borderline personlighetsforstyrrelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er under utredning for denne pers forstyrrelsen, og jo mer jeg leser om den jo vanskeligere syns jeg det blir. Finnes det en kur for denne forstyrrrelsen og hva I alle dager kan jeg gjore for a fa det bedre.. kjenner du eller er du selv en "borderliner" sa fortell gjerne litt om hvordan du har det, takler hverdagen, hva algs hjelp du far osv. setter pris pa tilbakemeldinger. legger denne I dette forumet, sann at jeg kan fa sa mange svar som overhodet mulig.

jeg er ikke selvskader I ordets rette forstand, men har jo krenket meg selv mye opp gjennom arene, hvis jeg kan si det sann. sa der kjenner jeg meg ikke igje I beskrivelsen, men tror heller ikke t det kriteriet trenger a vare oppfylt for a fa diagnsen.. er det riktig.

Anonymkode: fc5ba...f1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes vel ikke en kur, men det finnes behandling.

Skrevet

Det er gode muligheter til å bli frisk med riktig terapi. DBT er en terapi som mange sier har god effekt. Man trenger ikke å ha alle trekkene som ligger i diagnosen og det finnes grader. Det er skrevet mye negativt om folk som har diagnosen så pass på hva du utsetter deg selv for på nettet. 

Mange som har diagnosen har opplevd traumer eller dårlige oppvekstforhold og mye av kjernen handler om at man er redd for å bli forlatt (på et ubevisst nivå). Kanskje fordi man ble forlatt som barn av foreldrene eller voksne som skulle være der. Ikke nødvendigvis bokstavelig, men at følelsesmessige behov ikke har blitt møtt eller en eller annen form for vold. 

Den erfaringen jeg har med det er at personen svinger i følelsene, at ting er svart/hvit. Enten så er det helt topp eller så er det på bunnen og det kan forandre seg i løpet av en dag. Vedkommende har vanskelig for å stole på andre folk og kan være selvdestruktiv og har lav selvfølelse.

Jeg tror det viktigste for å få det bedre er å akseptere at situasjonen er som den er og at man er tålmodig. Det tar tid å få det bedre, men man kan få det bra hvis man jobber med seg selv. 

Anonymkode: 5b173...5d4

Skrevet

Les Lise Hetland sin blogg. Hun hadde Borderline personlighetsforstyrrelse og er nå frisk! 

Anonymkode: b261c...0fb

Skrevet

Jeg har diagnosen borderline, men fungerer helt normalt nå :) Har fullført studier og jeg har jobb. Jeg har mine opp og nedturer, men takler de godt og jeg har slått meg til ro med personlighetstrekk som alltid vil være der, som kanskje ikke er sosialt akseptert :)

Jeg har gått i samtaleterapi og kognitivterapi, og vært innlagt haugevis av ganger. Selv om folk kanskje ser på meg som verdens mest håpløse pga de årene, har det vært den viktigste perioden i mitt liv og jeg er evig takknemlig over alt helsevesenet har vært med meg gjennom. Alle de menneskene i helsevesenet som har stått der for å ville fikse mitt liv, det er helt vanvittig å tenke på.

Går ikke lenger regelmessig til psykolog, men har vært innom i perioder hvor jeg trenger en påminner om hvordan jeg skal takle ting i stedet for å ty til gamle metoder

Skrevet

Selvskading og/eller selvmordstanker/forsøk er kun ett av de fem kriteriene. Ikke alle har alle symptomene. Om man regner emosjonelt ustabil pf som helhet (både borderline type og impulsiv type), så er det ni kriterier. Du kan finne dem på bl.a Wikipedia. Noen har jo trekk fra begge, noen trekk fra andre personlighetsforstyrrelser også.

Selv har jeg emosjonelt ustabil pf, borderline type med trekk fra unnvikende pf. Jeg sliter mye i hverdagen og fungerer ikke i jobb. Er sårbar for avvisning fra andre, har mye selvmordstanker, tomhetsfølelse og en form for selvskading jeg ikke ønsker å gå inn på. Sliter også mye med angst og depresjon. 

Likevel har jeg opplevd at det nytter å jobbe med mange av symtomene. Selv om man ikke alltid blir bra, så kan man få det bedre og man kan takke relasjoner bedre. Ser DBT (dialektisk atferdsterapi) nevnes. Kan selv anbefale Mentaliseringsbasert behandling, som er litt av det samme. Det finnes spesialiserte avdelinger for denne diagnosen i større byer. Ellers har det også hjulpet meg mye å ha en stabil privatpraktiserende psykolog/psykiater over tid, samt en god fastlege. 

Jeg synes også det finnes gode youtube-klipp om borderline. Søk på Dr. Frank Yeomans. Synes han har mye kunnskap og det traff meg i alle fall.

Håper du får den hjelpen du trenger! 

Anonymkode: 5f710...94e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...