AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 I klassen til mitt barn er det en gutt som er Jehovas Vitne. Eller familien hans da. Denne gutten har nå vært forferdelig lei seg fordi han aldri får feire bursdag eller delta i andres bursdager. Resultatet er nå at mitt barn samt et annet har kjøpt en bursdagsgave til denne gutten i smug, som han skal få på skolen. Barnet mitt fortalte meg litt mer om dette, blant annet at han ikke får lov å reise seg når de synger bursdagssangen for andre i klassen. Han får ikke lov å synge eller stå opp sammen med de andre. Jeg er lettere sjokkert over den siste opplysningen, for jeg mener det handler om normal høflighet, ikke tro. Om han ikke vil synge så kan han vel reise seg som de andre?! Vet ikke helt hva jeg vil med dette heller. Men når en gutt på mellomtrinnet tydeligvis ikke trives med situasjonen, hva skjer da når andre barn forsøker å rette på det, med feks. gaver i skjul? Jeg blir så provosert over foreldre som velger religion og tro for barna sine. Da mitt barn var lite så fortalte vi om alle religioner. Barnet trodde en periode på Gud og Jesus, og ville be hver kveld. Jeg fortalte barnet at jeg ikke trodde så mye på det, men deltok selvfølgelig i barnets bønn. Lærte barnet om amen, og hvordan man foldet hendene. Om barnet hadde forsøkt å be til Allah hadde det også vært greit. Dette har jo uansett gått over ettersom barnet har lært mer og fått mer kunnskap om evolusjon etc, men det er uansett ikke min sak å legge føringer for hva barnet skal tro på. Hvorfor gjør da andre det? Ser man ikke barnet sitt som et eget individ som selv skal få velge hvordan det vil leve og hva det vil tro på? Og hva når barnet blir så stort at det ikke ønsker lenger, som denne gutten jeg nevner først. Jeg får så vondt av han, at han er lei seg på skolen og synes dette er fælt. Anonymkode: 9891b...f35 4
GammelKaktus Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 Husker da jeg var liten så hadde jeg en venninne på skolen som følte det samme, hun var og Jehovas vitne. Synes så synd på henne siden hun ikke fikk delta på noe av det vi andre gjorde når vi feiret bursdag. Så da hun hadde bursdag så ga jeg henne en gave i smug, 3 dager etterpå kom hun tilbake med gaven da hadde foreldrene hennes tvunget henne til å gi den tilbake, med papir og alt... Skikkelig sært opplegg. Vet hun prøvde i oppveksten å bryte ut av den "sekten" gjentatte ganger men fikk det aldri til. Og nå oppdrar hun sine barn til å bli indoktrinert på samme måte som hun... Helt tragisk, hjernevask spør du meg... Religion er noe ethvert individ bør få velge selv, ikke bli indoktrinert og påtvunget fra fødsel. 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev: Husker da jeg var liten så hadde jeg en venninne på skolen som følte det samme, hun var og Jehovas vitne. Synes så synd på henne siden hun ikke fikk delta på noe av det vi andre gjorde når vi feiret bursdag. Så da hun hadde bursdag så ga jeg henne en gave i smug, 3 dager etterpå kom hun tilbake med gaven da hadde foreldrene hennes tvunget henne til å gi den tilbake, med papir og alt... Skikkelig sært opplegg. Vet hun prøvde i oppveksten å bryte ut av den "sekten" gjentatte ganger men fikk det aldri til. Og nå oppdrar hun sine barn til å bli indoktrinert på samme måte som hun... Helt tragisk, hjernevask spør du meg... Religion er noe ethvert individ bør få velge selv, ikke bli indoktrinert og påtvunget fra fødsel. Det er direkte vemmelig synes jeg, at foreldre holder på slik. Kan ikke tro at hun oppdrar barna sine på samme måte av egen vilje. Kanskje hun blir tvunget av familien? Det er jo kjent at om man bryter utav Jehovas vitner at man blir utstøtt. Jeg er kristen selv, men anser ikke Jehovas vitner som en religion en gang, eller enser at de er en gren av kristendommen. Det er, og forblir en sekt. Anonymkode: 2ea80...ac8 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Husker da jeg var liten så hadde jeg en venninne på skolen som følte det samme, hun var og Jehovas vitne. Synes så synd på henne siden hun ikke fikk delta på noe av det vi andre gjorde når vi feiret bursdag. Så da hun hadde bursdag så ga jeg henne en gave i smug, 3 dager etterpå kom hun tilbake med gaven da hadde foreldrene hennes tvunget henne til å gi den tilbake, med papir og alt... Skikkelig sært opplegg. Vet hun prøvde i oppveksten å bryte ut av den "sekten" gjentatte ganger men fikk det aldri til. Og nå oppdrar hun sine barn til å bli indoktrinert på samme måte som hun... Helt tragisk, hjernevask spør du meg... Religion er noe ethvert individ bør få velge selv, ikke bli indoktrinert og påtvunget fra fødsel. Det er dette jeg er litt redd for. Jeg spurte barnet mitt om hen trodde at gutten fikk lov å motta gaven, men hen visste ikke. Det er jo tydelig at gutten mistrives med dette, men det er kanskje noe vitnene ikke vurderer? Anonymkode: 9891b...f35
GammelKaktus Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 De skal jo ikke feire slikt innenfor JV, så jeg tror at de tenker det er uaktuelt uansett. Er liksom ikke noe mer å tenke på for de. "Sekter" pleier vel sjelden å reflektere over egen tro...? Hadde det vært min sønn så hadde jeg latt han gi gaven, kanskje advart han om at han kanskje får den tilbake. Men at tanken hans, at han ville gjøre vennen glad var god. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: I klassen til mitt barn er det en gutt som er Jehovas Vitne. Eller familien hans da. Denne gutten har nå vært forferdelig lei seg fordi han aldri får feire bursdag eller delta i andres bursdager. Resultatet er nå at mitt barn samt et annet har kjøpt en bursdagsgave til denne gutten i smug, som han skal få på skolen. Barnet mitt fortalte meg litt mer om dette, blant annet at han ikke får lov å reise seg når de synger bursdagssangen for andre i klassen. Han får ikke lov å synge eller stå opp sammen med de andre. Jeg er lettere sjokkert over den siste opplysningen, for jeg mener det handler om normal høflighet, ikke tro. Om han ikke vil synge så kan han vel reise seg som de andre?! Vet ikke helt hva jeg vil med dette heller. Men når en gutt på mellomtrinnet tydeligvis ikke trives med situasjonen, hva skjer da når andre barn forsøker å rette på det, med feks. gaver i skjul? Jeg blir så provosert over foreldre som velger religion og tro for barna sine. Da mitt barn var lite så fortalte vi om alle religioner. Barnet trodde en periode på Gud og Jesus, og ville be hver kveld. Jeg fortalte barnet at jeg ikke trodde så mye på det, men deltok selvfølgelig i barnets bønn. Lærte barnet om amen, og hvordan man foldet hendene. Om barnet hadde forsøkt å be til Allah hadde det også vært greit. Dette har jo uansett gått over ettersom barnet har lært mer og fått mer kunnskap om evolusjon etc, men det er uansett ikke min sak å legge føringer for hva barnet skal tro på. Hvorfor gjør da andre det? Ser man ikke barnet sitt som et eget individ som selv skal få velge hvordan det vil leve og hva det vil tro på? Og hva når barnet blir så stort at det ikke ønsker lenger, som denne gutten jeg nevner først. Jeg får så vondt av han, at han er lei seg på skolen og synes dette er fælt. Anonymkode: 9891b...f35 Jeg mener egentlig dette er en sak for barnevernet. Helt utrolig hva foreldre slipper unna med å gjøre mot barna sine så lenge det er en religion. Anonymkode: 0b7e9...962 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 Ei jente på trinnet mitt var jehovas vitne, den familien hadde fire barn. Hun og broren er nå døde av overdose, de to andre er jehovas selv. Anonymkode: 038c9...c75
happiest Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 Jeg synes ikke det burde vært lovlig å melde barn inn i sekter, i hvertfall ikke lovlig å bestemme at de må følge reglene. Tenk hva denne gutten føler når han ikke tør å reise seg for å synge bursdagssang, mens alle de andre barna reiser seg! Husker ikke helt hvor jeg leste det, men mulig det var her eller på en nettavis. Men det var noen som inviterte til klassefest i stedet for "bursdag" slik dette barnet fikk lov å komme. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dette jeg er litt redd for. Jeg spurte barnet mitt om hen trodde at gutten fikk lov å motta gaven, men hen visste ikke. Det er jo tydelig at gutten mistrives med dette, men det er kanskje noe vitnene ikke vurderer? Anonymkode: 9891b...f35 Klart de vurderer det, men de tror oppriktig at deres tro er den eneste måten å unngå evig tortur fra den forskrudde guden sin. Jehovas vitne er mye rart, men de tror selv at de gjør noe godt Anonymkode: 011c8...248 1
Gjest Potteblomst Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 Hvis det som har kommet frem i ulike dokumentarer om bla Jehovas Vitne, Scientolog Kirken og andre stemmer, så er det mange barn som utsettes for emosjonell vold i troens navn. Flere av disse menighetene har kult-liknende preg og man risikerer å bli utstøtt av familien dersom man ikke adlyder. I enkelte kristne menigheter så er det ikke så mye bedre. I fjor var det en sak hvor foreldrene i en menighet på sør/vestlandet brukte fysisk vold mot barna for å rettlede dem. Det er en av de få sakene man hører om og det er trolig store mørketall. Trolig så blir mange av disse barna utsatt for et stort press og nærmest hjernevasking. Emosjonell vold over lang tid er like skadelig som fysisk og seksuell vold. I tilfeller som med gutten TS snakker om mener jeg barnevernet bør varsles. Gutten har det tydeligvis ikke bra og foreldrene bør settes under lupen.
anonym gjest Skrevet 21. januar 2016 #11 Skrevet 21. januar 2016 Hadde egentlig ikke tenkt å svare på dette innlegget, men klarte ikke å la være.... Tror det er veldig mange foreldre som skulle vært under lupen til barnevernet hvis det ikke er verre enn dette... kanskje vi skal bruke barnevernet til barn som faktisk trenger det og ikke til en liten gutt som ikke får bursdagspresang eller ikke kan gå i bursdagsselskap !!!! STAKKARS BARN !!!! Det at foreldre velger religion for sine barn er vel helt normalt? Hvor mange barn i Norge er det ikke som blir døpt rundt 3-måneders alder ? Er dette noe de har ytret ønske om selv? Eller er det foreldrene som velger ? Synes kanskje du burde ta deg en prat med barnet ditt og vennen til barnet ditt, om det å ha respekt for andre mennesker. Hadde du likt at andre hadde overstyrt dine verdier/regler/overbevisninger , når det kommer til dine barn? Kanskje du skulle tatt deg en prat med foreldrene til dette barnet,og fortalt at han gir uttrykk for at han er veldig trist og lei. Det kan jo være at det ikke er så skummelt som du tror. Det er veldig mange foreldre rundt om i landet som alle er sære på sin måte, men det er veldig viktig at vi som voksenpersoner snakker med hverandre, da det er barna våre vi skal ivareta ! 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #12 Skrevet 21. januar 2016 8 minutter siden, anonym gjest skrev: Hadde egentlig ikke tenkt å svare på dette innlegget, men klarte ikke å la være.... Tror det er veldig mange foreldre som skulle vært under lupen til barnevernet hvis det ikke er verre enn dette... kanskje vi skal bruke barnevernet til barn som faktisk trenger det og ikke til en liten gutt som ikke får bursdagspresang eller ikke kan gå i bursdagsselskap !!!! STAKKARS BARN !!!! Det at foreldre velger religion for sine barn er vel helt normalt? Hvor mange barn i Norge er det ikke som blir døpt rundt 3-måneders alder ? Er dette noe de har ytret ønske om selv? Eller er det foreldrene som velger ? Synes kanskje du burde ta deg en prat med barnet ditt og vennen til barnet ditt, om det å ha respekt for andre mennesker. Hadde du likt at andre hadde overstyrt dine verdier/regler/overbevisninger , når det kommer til dine barn? Kanskje du skulle tatt deg en prat med foreldrene til dette barnet,og fortalt at han gir uttrykk for at han er veldig trist og lei. Det kan jo være at det ikke er så skummelt som du tror. Det er veldig mange foreldre rundt om i landet som alle er sære på sin måte, men det er veldig viktig at vi som voksenpersoner snakker med hverandre, da det er barna våre vi skal ivareta ! Det er jo nettopp det de gjør, de respekterer denne gutten i klassen, fremfor religionen foreldrene har tredd nedover hodet på han. Gutten selv ØNSKER å feire bursdag, gutten selv ØNSKER å få gaver. Mitt barn og vennen velger da å høre på gutten selv. Noe foreldrene også burde gjort. Anonymkode: 9891b...f35 5
Gjest Egiett Skrevet 22. januar 2016 #13 Skrevet 22. januar 2016 Jeg synes det er problematisk når foreldre tar valg basert på religion for barna sine, om de uttrykker ønske om noe annet. Dersom denne gutten har gjort det, og det får konsekvenser for han om han f.eks. synger bursdagssang for klassekamerater, er dette noe jeg mener er feil - men neppe noe man får gjort noe med. Samtidig kan jeg forstå foreldrene, som på sin side bare tar valg for barnet som de er overbevist om at er rett.
Ungoliant Skrevet 27. januar 2016 #14 Skrevet 27. januar 2016 Jeg skjønner godt at ungen er lei seg. Han blir utsatt for hjernevask og mishandling hjemme.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #15 Skrevet 27. januar 2016 Den 20. januar 2016 at 18.47, AnonymBruker skrev: Jeg mener egentlig dette er en sak for barnevernet. Helt utrolig hva foreldre slipper unna med å gjøre mot barna sine så lenge det er en religion. Anonymkode: 0b7e9...962 Lykke til med den du! Foreldre har lov til å oppdra barna innenfor den religionen de ønsker. Barnevernet kan ikke gjøre noe pga at foreldrene ikke lar barna feire bursdag. Ærlig talt, bv har nok å gjøre med reelle problemer som mishandling og misbruk. Anonymkode: 2bd5e...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #16 Skrevet 27. januar 2016 Den 21. januar 2016 at 21.06, AnonymBruker skrev: Det er jo nettopp det de gjør, de respekterer denne gutten i klassen, fremfor religionen foreldrene har tredd nedover hodet på han. Gutten selv ØNSKER å feire bursdag, gutten selv ØNSKER å få gaver. Mitt barn og vennen velger da å høre på gutten selv. Noe foreldrene også burde gjort. Anonymkode: 9891b...f35 Et barn skal ikke ta avgjørelser selv. Du kan ikke komme og si "han vil spise sjokolade til lunsj og da lar vi han gjøre det". Foreldre gjør det de selv mener er riktig for barnet. Hva du/dere måtte mene har ingen betydning så lenge foreldrene ikke bryter loven. Anonymkode: 2bd5e...a6e 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #17 Skrevet 27. januar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et barn skal ikke ta avgjørelser selv. Du kan ikke komme og si "han vil spise sjokolade til lunsj og da lar vi han gjøre det". Foreldre gjør det de selv mener er riktig for barnet. Hva du/dere måtte mene har ingen betydning så lenge foreldrene ikke bryter loven. Anonymkode: 2bd5e...a6e Når faktum er at ungen har bedre greie på hva som er bra for ham enn det disse grusomme menneskene som kaller seg foreldre gjør, ja da burde avgjørelsene ta av noen andre enn akkurat dem. Gjerne barnevernet. Håper virkelig at ungen klarer å være sterk og søke hjelp når han blir stor nok. Slike barnemishandlere som han bor hos er like ille som pedofile. Anonymkode: 47346...7b9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #18 Skrevet 27. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når faktum er at ungen har bedre greie på hva som er bra for ham enn det disse grusomme menneskene som kaller seg foreldre gjør, ja da burde avgjørelsene ta av noen andre enn akkurat dem. Gjerne barnevernet. Håper virkelig at ungen klarer å være sterk og søke hjelp når han blir stor nok. Slike barnemishandlere som han bor hos er like ille som pedofile. Anonymkode: 47346...7b9 Å sammenligne å ikke feire bursdag med pedofili er hinsides! Barnemishandling er det heller ikke, og der er nok både bv og norsk lov enige med meg. Anonymkode: 2bd5e...a6e 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #19 Skrevet 27. januar 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Et barn skal ikke ta avgjørelser selv. Du kan ikke komme og si "han vil spise sjokolade til lunsj og da lar vi han gjøre det". Foreldre gjør det de selv mener er riktig for barnet. Hva du/dere måtte mene har ingen betydning så lenge foreldrene ikke bryter loven. Anonymkode: 2bd5e...a6e Du sammenligner religion med godteri til lunsj? Anonymkode: 9891b...f35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå