Gå til innhold

Finnes det annet arbeid for en lei anleggsgartner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet anleggsgartner, og har arbeidet som det i over 10 år. Nå er jeg imidlertid fryktelig lei, og ønsker derfor forslag til andre yrker. Det jeg ønsker å komme meg vekk fra er overtid, nattarbeid, arbeid i helger og ikke minst dårlig vær.

Utfordringen min er at jeg ikke har noe særlig til skolegang. Fagbrevet som anleggsgartner tok jeg som privatist, og alt av vitnemål og lignende fra videregående er bare et stort surr (men kort sagt; ikke fullført noe som helst). Jeg har heller ikke noen særlig mulighet for videre utdanning da jeg har både kone og barn som er avhengig av inntekten min.

Finnes der noen som trenger en anleggsgartner? Jeg tjener i dag mellom 430 000 kr og 470 000 kr i året avhengig av hvor mye natt og helger jeg arbeider. Om jeg må ofte noen tusenlapper i lønn er det greit nok, men en inntekt under 430 000 kr i året vil bli vanskelig.

Og til slutt; vil dere egentlig anbefale meg å skifte jobb? Selv om jeg ikke liker yrket mitt er jeg god i det, og jeg har beviser og sertifikater for det meste, hvor flere av dem ikke lar seg fornye om jeg slutter. Særlig ETW (European Tree Worker) er  noe jeg ønsker å beholde (selv om jeg ikke trenger det), da det mer eller mindre er en utdannelse i seg selv.

Anonymkode: c5550...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt litt på det.

På en måte virker det i overkant skremmende, men det er også noe ved det som frister.

Det problematiske er at jeg må flytte om jeg skal kunne arbeide ved en skole med anleggsgartner som fag. Det finnes imidlertid en skole i nærheten som underviser i landbruk, naturbruk, bygg, anlegg og lignende. Jeg vet også at de ved denne skolen har anleggsgartnerkurs via Nav for dem som vil ta teorieksamen som privatist for så å bli lærlinger i bedrift. Noe slikt kunne jeg godt tenke meg å arbeide med, men dette er kurs over kun 6 måneder og jeg tror ikke det kjøres kurs hvert år, så det blir nok litt vanskelig å leve av.

Er det forresten mulig å være lærer uten noen form for utdanning innen pedagogikk?

Anonymkode: c5550...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende den vidaregåande landbruksskulen har ei heilårs anleggsgartnerlinje.

Kva med å kjøpe deg ein gard i Telemark, Buskerud, Vestfold, Vestlandet eller andre plasser i landet? Drive med frukt, grønnsaker, korn, ... og litt gravearbeid, brøyting når det er mindre å gjere på garden. Viss du ikkje har dyr, så er det enklare å reise ut på tur, messer, utanom sesongen. Gjødsel kan du hente på vinteren hjå andre bønder som har dyr og dårleg lagringsplass til gjødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med jobb på gartnerbutikk (f.eks. Plantasjen)? Der vil du jo få bruk for fagkunnskapen din til en viss grad, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig ikke anbefale deg å skifte jobb, om du ikke vil gå ned i lønn. Dersom du får deg jobb i veksthus, vil du gå mye bed i lønn, da produksjonsgartnere har dårligere betalt. Dersom du blir fagarbeider i en kommune eller i staten/ fylkeskommunen, vil du gå ned i lønn. 

Har du noen praksis innen vedlikehold og som operatør på idrettsanlegg? 

Dersom du vil jobbe som lærer på et sted der de underviser de som skal bli annleggsgartnere, må du ta praktisk pedagogisk utdanning, men kan kanskje bare undervise på grunnkursnivå ( det gjelder ihvertfall meg, når det gjelder å bruke gartnerutdanningen min, til noe slikt) . 

Hva med å finne et annet firma, som driver med litt mindre av det du misliker mest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...