Gå til innhold

Rutineendring og "problematferd".

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har en Jack russel tispe på 9 måneder. Hun har ikke hatt første løpetid, men vi kan se tendenser til litt ungdomsopprør.  Hun brukte noe tid på å bli stueren, men vi kom i mål- trodde jeg. Hun har heller ikke ødelagt noe opp gjennom tiden, heller ikke under tannfelling. 

Jeg har derimot byttet jobb og har gått fra å jobbe turnus uten mulighet for å gi hunden rutiner på verken søvn, mat eller turer, til fast arbeidstid på dagtid hvor vi har muligheten til å ha faste rutiner. 

Her oppstod det problemer. Hunden er noe mer masete og forsøker å vekke meg litt før vekkerklokken ringer, ved å skrape på soveromsdøra og småbjeffe. Atferden blir forsterket ved at jeg står opp, men ikke fordi hun maser, men fordi vekkerklokke faktisk ringer. Dette er dog ikke det største problemet.

Hun har også begynt å tisse inne. Ved en anledning har hun også bæsjet inne. Ved ett tilfelle har dette skjedd i sofaen, de andre gangene ved siden av. 

Hun har også begynt å gnage på møbler. Foreløpig på en mindre fin TV-benk fra IKEA vi allikevel skal bytte ut på sikt, men dog. Jeg kvier meg for å smøre på tabasco, eddik og andre "slutt å gnage" triks i frykt for at hun begynner å gnage på de nye spisemøblene isteden. Hun gnager også på andre ting hun finner på gulv og lave hyller. En ting er at tingen blir ødelagt, en annen ting er at hun kan svelge noe hun ikke bør. 

Hun har gnage-ben tilgjengelig, samt litt leker og en ball med godbiter i, hvor godbitene faller ut når hun triller den rundt. 

De nye rutinene har vært i tre uker ca. 

Hva gjør jeg? For meg er bur uaktuelt. Et alternativ vil være å ha henne på et avgrenset område. Per nå har hun tilgang på alle rom unntatt soverom og bad. Resten av leiligheten er åpen løsning. Må jeg begynne hjemmealenetrening på nytt dersom hun må begynne å oppholde seg på gjesterommet når hun er hjemme alene? Jeg er redd hun vil føle seg veldig alene og innestengt om jeg gjør det.

Vil hun tilpasse seg de nye rutinene om jeg gir det litt mer tid?

Er det noen som har andre gode råd å komme med? 

På forhånd, takk :)

Endret av Marionette
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres for min del ut som hun kjeder seg, min terrier var rimelig lik i den alderen. Å ligge på lading hele natta, for så å ligge hjemme i x antall timer mens eier er på jobb kan bli i kjedeligste laget for et aktivt terriertroll.

Hvor lenge lufter du før jobb? Å bruke tid på henne på morgenen kan ta brodden av energien og hjelpe mot at hun gjør fra seg inne. Selv sto jeg i morgenkåpa med kaffekoppen i hånden hver morgen og spredte frokosten til hunden som godbitsøk på plena i den verste perioden. :laugh: Tissingen og bæsjingen ville jeg ikke tatt på vei for, noen unghunder får et sånt tilbakefall, spesielt om de er litt utrygge i en periode. Bare sørg for at hun har gjort skikkelig fra seg før du forlater henne hjemme.
Gi henne masse leker og ting hun får lov til å holde på med som alternativ til tyggingen, og gi gjerne en fylt kong eller et griseøre/hale/whatever når du går. Selv satte jeg kompostgjerder rundt alt av møbler jeg var redd for, min hylte så mye at det var ikke et alternativ å stenge henne inne på noe rom. Om din derimot aksepterer å bli stengt inne på et rom, er det nok like greit. Hvor sakte du må ta tilvenningen avhenger av hvordan hun godtar det.
Ellers gjør så godt du kan for å slite henne ut (så langt man kan slite ut en jack da :tongue:) på ettermiddagen, jo mer energi hun får ut jo mindre har hun å bruke på faenskap.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Skywise skrev:

Høres for min del ut som hun kjeder seg, min terrier var rimelig lik i den alderen. Å ligge på lading hele natta, for så å ligge hjemme i x antall timer mens eier er på jobb kan bli i kjedeligste laget for et aktivt terriertroll.

Hvor lenge lufter du før jobb? Å bruke tid på henne på morgenen kan ta brodden av energien og hjelpe mot at hun gjør fra seg inne. Selv sto jeg i morgenkåpa med kaffekoppen i hånden hver morgen og spredte frokosten til hunden som godbitsøk på plena i den verste perioden. :laugh: Tissingen og bæsjingen ville jeg ikke tatt på vei for, noen unghunder får et sånt tilbakefall, spesielt om de er litt utrygge i en periode. Bare sørg for at hun har gjort skikkelig fra seg før du forlater henne hjemme.
Gi henne masse leker og ting hun får lov til å holde på med som alternativ til tyggingen, og gi gjerne en fylt kong eller et griseøre/hale/whatever når du går. Selv satte jeg kompostgjerder rundt alt av møbler jeg var redd for, min hylte så mye at det var ikke et alternativ å stenge henne inne på noe rom. Om din derimot aksepterer å bli stengt inne på et rom, er det nok like greit. Hvor sakte du må ta tilvenningen avhenger av hvordan hun godtar det.
Ellers gjør så godt du kan for å slite henne ut (så langt man kan slite ut en jack da :tongue:) på ettermiddagen, jo mer energi hun får ut jo mindre har hun å bruke på faenskap.

Takk for godt å utfyllende svar. Vi går 15-20 minutter på morgenen og hun både tisser, bæsjer og får snusa litt. Jeg skal forsøke å være litt mer kreativ her for å slite henne litt mer ut. Frokost i godbitsøk er en god ide! Og kong! Jeg vil egentlig ikke lukke henne inne på et rom, så jeg får ta ideen din med kompostgjerder.

På kveldstid er det derimot lang tur (minst en time) og vi trener flere korte økter med lydighet/ triks både på og utenom tur. Hun er ikke alene på kvelden når vi har vært borte på dagtid. 

Gikk det over for din del når hunden ble litt eldre? 

Skrevet

Det  siste du skriver høres jo veldig bra ut. Jeg tenker at akkurat de siste ukene har det vært veldig kaldt, kanskje det har blitt mindre turer og mer i ro inne den siste tiden som gjør at den føler for å få ut energi på annen måte?

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Berit skrev:

Det  siste du skriver høres jo veldig bra ut. Jeg tenker at akkurat de siste ukene har det vært veldig kaldt, kanskje det har blitt mindre turer og mer i ro inne den siste tiden som gjør at den føler for å få ut energi på annen måte?

Jeg tror vi bare har hatt en kveld hun fikk flere korte isteden for en lang. Jeg pleier å kle meg godt og gå den turen hun bør ha. Turen er kanskje litt mer "kjedelig" og preget av at jeg skynter meg litt mer fordi det er kaldt, enn at vi koser oss og tuller og tøyser som vi pleier. Heldigvis er det meldt litt mildere mot helgen :) Takk for råd! 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Marionette skrev:

Takk for godt å utfyllende svar. Vi går 15-20 minutter på morgenen og hun både tisser, bæsjer og får snusa litt. Jeg skal forsøke å være litt mer kreativ her for å slite henne litt mer ut. Frokost i godbitsøk er en god ide! Og kong! Jeg vil egentlig ikke lukke henne inne på et rom, så jeg får ta ideen din med kompostgjerder.

På kveldstid er det derimot lang tur (minst en time) og vi trener flere korte økter med lydighet/ triks både på og utenom tur. Hun er ikke alene på kvelden når vi har vært borte på dagtid. 

Gikk det over for din del når hunden ble litt eldre? 

Høres ut som hun får fint med stimuli da.

Det gikk relativt raskt over for min del. Etter hun var året og de verste hormonene hadde lagt seg rørte hun aldri møbler og var husrein til hun ble kastrert og fikk inkontinens. Kjedetygging fortsatte hun med i perioder med lite aktivitet hele sitt liv, men jo eldre hun ble jo mindre "makulerte" hun av ting hun fikk tak i og egne leker.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Skywise skrev:

Høres ut som hun får fint med stimuli da.

Det gikk relativt raskt over for min del. Etter hun var året og de verste hormonene hadde lagt seg rørte hun aldri møbler og var husrein til hun ble kastrert og fikk inkontinens. Kjedetygging fortsatte hun med i perioder med lite aktivitet hele sitt liv, men jo eldre hun ble jo mindre "makulerte" hun av ting hun fikk tak i og egne leker.

Da får jeg bare sette opp grinder og holde ut noen måneder til :) tusen takk for råd! 

Skrevet

Takk for rådene dine tidligere denne uken @Skywise. Jeg prøver å ikke ta gledene helt på forskudd, men de to siste dagene har gått veldig bra :) Morgenturen har vært litt lenger, hun har fått litt mer tid til å snuse og halvparten av frokosten har blitt kastet ut i snøen. Den andre halvparten har hun fått i en kong når jeg går. Når jeg kommer hjem fra jobb kommer hun luskende ut fra buret sitt, tydelig trøtt og fornøyd uten å ha gnagd på møblene :) Tusen takk!  

• Liker 1
Skrevet

Så bra, høres ut som dere er på riktig vei da. :biggrin:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...