Riskrem Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 Kom til å tenke på en ting, er det moms på bind og tamponger i Norge? Det har aldri slått meg, og er bare nysgjerrig. Jeg håper virkelig ikke jeg betaler moms for å ha mensen 2
Illuminatum Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 1 minutt siden, Riskrem skrev: Kom til å tenke på en ting, er det moms på bind og tamponger i Norge? Det har aldri slått meg, og er bare nysgjerrig. Jeg håper virkelig ikke jeg betaler moms for å ha mensen Hvorfor skulle du ikke det? 5
Skravlekråka Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Haha ja! En jeg bor med kom hjem nå og sa det var rart at vi betalte så høy moms på bind, tamponger og dopapir 🙄
TheGirlWhoWaited Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 5 minutter siden, Riskrem skrev: Kom til å tenke på en ting, er det moms på bind og tamponger i Norge? Det har aldri slått meg, og er bare nysgjerrig. Jeg håper virkelig ikke jeg betaler moms for å ha mensen Selvfølgelig er det moms på bind og tamponger - det er moms på alt...
Riskrem Skrevet 20. januar 2016 Forfatter #6 Skrevet 20. januar 2016 1 minutt siden, Illuminatum skrev: Hvorfor skulle du ikke det? Fordi det er en naturlig kroppslig prosess som kun er forbeholdt kvinner, og som ingen av oss kan styre. Alternativet er at vi blør over alt og det går jo ikke. Vi er avhengige av hjelpemidler. Jeg betaler gjerne for bind og tamponger, men at jeg skal betale avgift til staten på det i tillegg blir litt dumt. 11
Gjest Herr Heftig Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 (endret) Å gjøre dette til en likestillingsebatt blir tullete. Da kan jeg komme og si: Menn spiser mer enn kvinner og må således bruke mer penger på mat, det er diskriminering. Det er ikke alt det er moms på. F.eks betaler du ikke mva. på bøker eller treningssentermedlemskapet ditt. Endret 20. januar 2016 av Herr Heftig
Poserose Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 Du betaler moms for å spise også.. Er ikke veldig hårreisende 2
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 Morsomt at flere steder så er kondomer gratis, mens tampong og bind koster penger
TheGirlWhoWaited Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 Et øyeblikk siden, The Lost Dreamer skrev: Morsomt at flere steder så er kondomer gratis, mens tampong og bind koster penger Fordi bind og tamponger faller i samme kategori som kondomer - prevensjonsmidler? Nei, den sammenligningen ble for dum. 2
TheGirlWhoWaited Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 1 time siden, Riskrem skrev: Fordi det er en naturlig kroppslig prosess som kun er forbeholdt kvinner, og som ingen av oss kan styre. Alternativet er at vi blør over alt og det går jo ikke. Vi er avhengige av hjelpemidler. Jeg betaler gjerne for bind og tamponger, men at jeg skal betale avgift til staten på det i tillegg blir litt dumt. Det er en naturlig kroppslig prosess å være sulten også - og likestilling har ingenting i denne debatten å gjøre. Vi betaler moms på varer og tjenester, OGSÅ bind og tamponger. 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #12 Skrevet 20. januar 2016 2 timer siden, Riskrem skrev: Kom til å tenke på en ting, er det moms på bind og tamponger i Norge? Det har aldri slått meg, og er bare nysgjerrig. Jeg håper virkelig ikke jeg betaler moms for å ha mensen Spørs jo hvordan du skaffer deg bing og tamponger, og truseinnlegg for den del. Handler du over nett fra utlandet og i smått, så unngår du Norsk moms. Ellers var dette en stor kvinnesak, særlig i 8. Mars tog, på 1970 tallet, bind og tamponger skulle være gratis. Anonymkode: 8afd2...25d 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 20. januar 2016 #13 Skrevet 20. januar 2016 3 minutter siden, The Lost Dreamer skrev: Morsomt at flere steder så er kondomer gratis, mens tampong og bind koster penger Neida, det finnes klubber og sånt for tenåringer hvor man får bind på lik linje med kondomer. Voksne må betale for begge deler.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #14 Skrevet 20. januar 2016 Men du MÅ jo ikke bruke bind eller tampong, i den forstand at det ikke er pålagt av staten? Hvorfor skulle staten ikke kreve avgift på en vare som blir solgt på lik linje med alle andre varer? Det meste vi mennesker foretar oss er naturlige prosesser, kvinner eller menn, dasspapir eller tamponger Anonymkode: b99e3...ff1 4
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 20. januar 2016 #15 Skrevet 20. januar 2016 7 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev: Fordi bind og tamponger faller i samme kategori som kondomer - prevensjonsmidler? Nei, den sammenligningen ble for dum. Faller ikke i samme kategori nei, men jeg syns sammenligningen gir mening. Du trenger dog ikke være enig med meg 3 minutter siden, Evilposelos skrev: Neida, det finnes klubber og sånt for tenåringer hvor man får bind på lik linje med kondomer. Voksne må betale for begge deler. Åja, det visste jeg ikke. Takk for info
Djungelvrål Skrevet 20. januar 2016 #16 Skrevet 20. januar 2016 Ja 25 % av prisen du betaler for bind og Ob går rett i statskassa.
Roseh Skrevet 20. januar 2016 #17 Skrevet 20. januar 2016 Kondomer er noen steder gratis men det et også abort, i tillegg til rabatt på prevensjon fra 16-20års alder. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #18 Skrevet 20. januar 2016 30 minutter siden, DreamOn skrev: Ja 25 % av prisen du betaler for bind og Ob går rett i statskassa. Feil. Elementær prosentregning: Momsen er (for de fleste varer) på 25 %, dvs. at det legges 25 % på beløpet varen "egentlig" koster. Men momsen utgjør 20 % av den endelige prisen. Anonymkode: 92b72...bea 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. januar 2016 #19 Skrevet 20. januar 2016 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
waco Skrevet 20. januar 2016 #20 Skrevet 20. januar 2016 3 timer siden, Riskrem skrev: Fordi det er en naturlig kroppslig prosess som kun er forbeholdt kvinner, og som ingen av oss kan styre. Alternativet er at vi blør over alt og det går jo ikke. Vi er avhengige av hjelpemidler. Jeg betaler gjerne for bind og tamponger, men at jeg skal betale avgift til staten på det i tillegg blir litt dumt. Du velger jo selv om du vil bruke tampong og bind. Om du heller vil spare penger så bruk en klut du kan vaske så blir det gratis. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå