AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 Hei. Jeg har astma og er veldig allergisk mot pelsdyr. Jeg har ett barn på 8 år som er veldig interessert i fisker og som ønsker seg "kjæledyr". Vi har lest oss litt opp og spurt på diverse dyrebutikker ang akvarium, og har må gått til innkjøp av ett 20 l. (eller 30-liters akvarium, er litt usikker) Vi har gjort følgende, etter tips fra dyrebutikk osv: - Vasket akvarie og steiner - Fyllt på med kaldvann og hatt i ph-middel - Hatt i pumpe med filter - Satt i varmekolbe og latt vannet stå noen dager - Har i levende planter og en "hule" fiskene kan gjemme seg i - Oppnådd en temperatur i vannet på ca 23/25 grader - Et lite lys over - Har 1 kampfisk og 4 "småtasser" med et vanskelig navn som han i dyrebutikken sa gikk godt overens med kampfisken Så langt ser alt fint ut. Kampfisken lager skum, som visst nok skal være et tegn på trivsel og alle fiskene spiser. Ingen virker passiv eller apatiske og temperaturen har holdt seg stabil. Barnet er strålende fornøyd med å ha fått seg dyr og er opptatt av at de skal trives hos oss. Vi byttet 1/3 av vannet etter noen uker, som anbefalt. Er det ellers noe vi bør huske på for at fiskene skal trives best mulig? Hvor ofte/mye mat bør de få? Er det noe viktig vi har glemt osv? Anonymkode: e1d27...53b
Cambria Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 (endret) En fin regel jeg alltid har brukt mtp mating er at de skal ha spist opp alt maten etter ca ett par minutter matet I utgangspunktet hver dag, men hendte jeg glemte. Ikke mat rett før lyset slukker eller rett etter det slår seg på Det er en fordel med en jevn lysrutine. Selv brukte jeg sånn dings som gjør at du kan stille inn når lyset skal slå seg av og på. Husker desverre ikke hva som er optimal lengde på "dagene" og "nettene" for den gjennomsnittlige akvariumsfisken. Når dere bytter vann så husk også å gjøre rent pumpa og gjerne fjern algene som setter seg fast Jeg slet en periode med at fiskene plutselig bare døde, da gikk jeg til dyrebutikken med vannprøve og ph-verdien var veldig feil. Så om du opplever det en gang så anbefales det å sjekke ph-verdien først Endret 20. januar 2016 av Cambria
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Tusen takk for svar Det skal vi huske Anonymkode: e1d27...53b
Skywise Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 Ser at dere har begått to av de klassiske nybegynner-feilene: En stor årsak til fiskedød i begynnelsen er at akvariet ikke er innkjørt med de rette bakteriene. Fisk skiller ut avfallsstoffer som må brytes ned av bakterier for at de ikke skal hope seg opp i vannet og skade fisken. Disse bakteriene bruker lang tid på å vokse, et par måneder, før de klarer å bryte ned nok avfallsstoffer til at det er forsvarlig å sette inn fisk. Setter man inn fisk for tidlig vil de produsere mer avfallsstoffer enn bakteriene kan bryte ned, og fisken blir sakte forgiftet og dør. Man skal skifte rundt 30% vann hver uke, men du burde bytte oftere nå for å kvitte deg med avfallstoffer. En annen grunn til fiskedød er for små akvarier. Det anbefales akvarier på minimum 60L for fisk, alt annet blir så lite at det for det første er svært vanskelig å holde en stabil vannkvalitet i karet, og for det andre er så lite at fisken ikke vil trives på grunn av plassmangel. Hold av fisk handler om vannkjemi, forskjellige arter skal ha forskjellige verdier i vannet. Spesielt store variasjoner i verdiene er krise for fisken, noe det fort blir når man har et så lite akvarium. Om det er uaktuelt å kjøpe et skikkelig akvarium, burde dere vurdere å heller holde reker og snegler i stede for fisk. Om du ønsker informasjon anbefaler jeg deg å lese på akvaforum.no og lignende sider, der er det masse fin informasjon om akvariehold. Dyrebutikker har alt for ofte null peiling og anbefaler ting som ikke er bra for annet enn butikken. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 Innkjørt med rett bakterier? Kan du forklare litt nærmere hvordan vi burde ha gjort det? Vil jo selfølgelig at fiskene skal ha det best mulig. Ts Anonymkode: e1d27...53b
Skywise Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 Bakteriene jeg snakker om finnes naturlig i vannet og setter seg i filteret (derfor må det ikke vaskes i rent vann eller under springen, da forsvinner disse bakteriene). Disse bakteriene lever på organisk materiale (som avfallstoffer fra fisk er), og kolonien vokser i takt med hvor mye "mat" som tilføres. De bryter ned giftig ammoniakk/ammonium som fisken skiller ut, til giftig nitritt, og deretter nitritt til nitrat som ikke er farlig for fisken. Det er denne prosessen som gjør det mulig å holde fisk i akvarier. Men disse bakteriene bruker lang tid på å vokse til en koloni som kan håndtere mengden av de giftige stoffene som skilles ut fra fisken, fôret og planterester. Dere burde satt opp akvariet og latt det stå uten fisk i minimum en måned, bare tilført fiske-fôr for å gi bakteriene noe å vokse på. Deretter burde dere sjekket vannverdiene for å se om det er fritt for de giftige stoffene, og satt inn en eller to fisker og ventet en god stund før dere satte inn flere. Flere fisk betyr flere giftige stoffer, og bakteriekolonien trenger tid for å vokse etter antall fisk. Derfor skal man sette inn få fisk av gangen. Nå som dere har fisken, er det beste dere kan gjøre å bytte noe av vannet oftere enn 1 gang i uka i en periode. Da fjerner du avfallstoffer slik at det ikke blir giftig for fisken, og etterhvert vil filteret opparbeide seg en stor nok bakteriekultur til å håndtere avfallet fra fisken med et vannbytte i uka. Kampfisk er forresten veldig hardføre, de kan overleve lenge i selv en kopp på et par desiliter. Det man som regel først merker på disse om de lever i dårlig vann er at de får stygge finner, men opphopning av avfallstoffer fører også til skader på gjeller osv. De andre småfiskene er mye mer utsatt og det er dem dere antagelig vil merke det på først om det er noe som er noe galt med vannverdiene.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 Takk for god info. Vi fikk beskjed om å vente ca 1 uke før vi hadde i fisk, men som du sier så er det vel ikke alle ansatte på dyrebutikker som gir rett info. Om vi nå bytter litt vann en gang i uka. Bør vi ha i litt ph-middel også og la det stå en stund før det nye vannet tømmes i akvariet, eller skal vi bare ha rom-temperert vann rett i? Anonymkode: e1d27...53b
Skywise Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 Dessverre er det mye feilaktig info å få i dyrebutikker, hvilket er svært synd da det er eierne og dyrene det går utover. Norsk springvann i de aller fleste steder har en grei ph for kampfisk, så tviler på at du trenger noe ph-middel. Når det gjelder vann menes det ofte at man skal bruke kaldt vann og la det stå til romtemperatur, men du kan nok fint bruke temperert vann og helle det rett i når du ikke har sarte fisk.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 Nok en gang; tusen takk Vi vil jo som sagt at de skal ha det så optimalt som overhodet mulig. Fikk også beskjed om at kampfisk trives best i små boller og akvarium, men godt mulig det også er feilinfo. Kanskje 20 -30 liter blir for trangt? Er ikke usansynnelig at vi bytter til et større akvarium om fisken ikke trives. Anonymkode: e1d27...53b
Skywise Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 Bare hyggelig. Mange anbefaler kampfisk til små boller fordi de er en av få arter som kan overleve i dem, det betyr dog ikke at det er god dyrevelferd å holde dem slik. Jeg vil på det sterkeste anbefale å kjøpe et større akvarium. Ikke bare får fisken bedre plass, men det er lettere å holde stabile vannverdier og dere kan ha flere fisk. Man får akvarier for en billig penge brukt, spesielt 60L til 100L kan man få for en 500-lapp med utstyr. 1
Omnivore Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 Heisann! Jeg ser du allerede har fått en del info fra Skywise her, men jeg vil bare legge til og endre litt på noe. Det tar ca 4-5 uker å gjennomføre en innkjøring, innkjøring er altså det å dyrke frem disse filterbakteriene som tar seg av fiskeavfallet. Er du heldig og kjenner noen med akvarie fra før av, kan du få dem til å klippe en bit av svampen de har i filteret sitt, og sette den inn i filteret ditt. Dette vil skynde på prosessen, og noen er så heldige at det forkorter prosessen fra 4-5 til 1 uke. Bakteriene blir jo ikke til uten mat, og her er det mange som bruker det man kaller "salmi metoden", altså mater filterbakteriene med salmi fra lilleborg. Det høres kanskje helt søkt ut, men hvis du googler "salmi metoden" får du opp mange forklaringer på hvorfor man kan bruke salmi til annet en å vaske med. Selv bommet jeg litt på dette med innkjøring. Jeg fikk en filterbit av ei venninne og puttet i fisk dagen etter uten å sjekke at de bakteriene jeg fikk med filteret faktisk klarte å ta unna avfallet.. Jeg mistet heldigvis ingen fisk, men jeg måtte bytte ca 30% vann både morgen og kveld i tre uker før vannverdiene stabiliserte seg og filteret mitt klarte å ta unna alt fiskeavfallet på egenhånd. Dette var også en 20 liter, og jeg har gått over med lupe for å holde vannverdier stabile. En dag kunne vannet og glasset være krystallklart, om jeg glemte å skru av lyset før jobb (kveldarbeid) kunne glasset plutselig være fult i grums (alger) som måtte vaskes og pusses på. Har selv gått over til en 60 liter nå og er strålende fornøyd. Fiskene utfolder seg mye mer og er mye mer interessant å følge med på, pluss at det plutselig er plass til andre typer småkryp, reker og segler. Det er alltid noe i bevegelse og alltid noe spennende som skjer i karet. Den viktigste investeringen du kan gjøre er å handle deg vanntester. Det aller viktigste er for NH3/4 og NO2 som er de giftige avfallstoffene som kan ta livet av fisken din. JBL sine er de beste, selv om de koster 20-30 kr mer en de andre merkene. Alle verdier over 0 er potensielt både skadelig og dødelig for fisken. Ellers kan GH, PH, NO3 og KH også være greie investeringer. KH verdien er avgjørende for hvor stabile verdiene dine vil holde seg ved ytre påvirkninger , GH har med hardhet på vannet å gjøre, NO3 er siste stadiet av filterets funksjon og er bare plantenæring, men for høye verdier av dette vil også føre til gode forhold for alger (derfor skifte ca 30% vann en gang i uken). PH er greit å kunne sjekke i blant, da enkelte ting i karet kan få PH til å hoppe opp og ned. Det jeg ville vurdert å gjøre er å levere tilbake fiskene, og gjøre en god innkjøring først. Det er kanskje litt kjedelig for barnet, men det vil spare deg for mye død fisk og frustrasjoner i etterkant. Det er mange som får mangelfull informasjon, putter fisken rett i akvariet i god tro, og blir fortvilet når fisken dør. Det er mange akvarier ute på finn til en billig pris, og mange av dem selges nettopp fordi nye akvarister gir opp, fordi det ikke er noe morsomt når fisken lever i to uker, og de ikke skjønner hva de gjør feil. Det er ti ganger mye mer arbeid å rette opp når skaden allerede er gjort (ikke kan levere fisken tilbake), en å gjøre ting ordentlig med en gang. Dessverre så stoler folk på at dyrebutikken sitter med god nok kunnskap, det er dessverre ikke alltid tilfellet. Akvaforum har vært veldig greit i forhold til mitt fiskehold. Noen av veteranbrukerne kan være litt krasse i munnen mot nye som har snublet på det med innkjøring og det med å putte fisk i bittesmå kar, men de bryr seg og brenner virkelig for fisk. Jeg har stort sett vært en stille smugkikker og heller tittet på gamle tråder, det står mye fornuftig både i tråder og i artikkelbasen. Ønsker deg masse lykke til med akvarie og fiskehold! Det er virkelig spennende for oss som av forskjellige grunner ikke kan holde pelsdyr, selv om det er mye forskjellig å sette seg inn i. :-) 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. januar 2016 #12 Skrevet 20. januar 2016 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Omnivore Skrevet 20. januar 2016 #13 Skrevet 20. januar 2016 Det er noe spesielt med akvariehobbyen... Enten er det ikke så morsomt og man kutter ut etter kort tid, eller så får man noe som kalles litersyken, som fører til at man ikke trenger sofaer, gjesterom, eller plass til skiutstyret i kjelleren.
Cambria Skrevet 20. januar 2016 #14 Skrevet 20. januar 2016 5 timer siden, Skywise skrev: Ser at dere har begått to av de klassiske nybegynner-feilene: En stor årsak til fiskedød i begynnelsen er at akvariet ikke er innkjørt med de rette bakteriene. Fisk skiller ut avfallsstoffer som må brytes ned av bakterier for at de ikke skal hope seg opp i vannet og skade fisken. Disse bakteriene bruker lang tid på å vokse, et par måneder, før de klarer å bryte ned nok avfallsstoffer til at det er forsvarlig å sette inn fisk. Setter man inn fisk for tidlig vil de produsere mer avfallsstoffer enn bakteriene kan bryte ned, og fisken blir sakte forgiftet og dør. Man skal skifte rundt 30% vann hver uke, men du burde bytte oftere nå for å kvitte deg med avfallstoffer. En annen grunn til fiskedød er for små akvarier. Det anbefales akvarier på minimum 60L for fisk, alt annet blir så lite at det for det første er svært vanskelig å holde en stabil vannkvalitet i karet, og for det andre er så lite at fisken ikke vil trives på grunn av plassmangel. Hold av fisk handler om vannkjemi, forskjellige arter skal ha forskjellige verdier i vannet. Spesielt store variasjoner i verdiene er krise for fisken, noe det fort blir når man har et så lite akvarium. Om det er uaktuelt å kjøpe et skikkelig akvarium, burde dere vurdere å heller holde reker og snegler i stede for fisk. Om du ønsker informasjon anbefaler jeg deg å lese på akvaforum.no og lignende sider, der er det masse fin informasjon om akvariehold. Dyrebutikker har alt for ofte null peiling og anbefaler ting som ikke er bra for annet enn butikken. Vel. Hadde hatt akvariet I flere år da. For min del ble det feil ph-verdien grunnet manglende rengjøring faktisk. Men jeg hadde ikke det problemet med 20literen da jeg var flinkere til å rengjøre det. Først når jeg fikk 80literen som trengte så lite stell at jeg fikk oppleve konsekvensen av manglende rengjøring.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #15 Skrevet 21. januar 2016 Ts her. Takk for mange svar og interessant info. Vi vil jo selvfølgelig at fiskene skal ha det best mulig hos oss. Vi var klare over at dette er tidskrevende og dyrt før vi satte i gang. Kanskje litt komplisert, men derfor blir jeg glad for alt av gode råd. Dette med vannverdier, surhetsgrad osv må jeg sette meg enda bedre inn i. Vi blir nok å gå til innkjøp av et litt større akvarium nå Anonymkode: e1d27...53b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #16 Skrevet 27. januar 2016 Ts her. Litt oppdatering og litt nye spørsmål Gikk til innkjøp av et brukt 65 liters akvarium med pumpe, stein og varmekolbe. Har rengjort akvariet og steinene, fyllt opp med rent vann og satt på pumpe og kolbe. Har også gått til innkjøp av slike test-strips. Hvor mange uker tror dere det bør gå før jeg flytter fiskene over? Plantene står selfølgelig fortsatt i det gamle akvariet, enn så lenge. Ellers spiser alle fiskene godt og jeg håper og tror de har det bra. Anonymkode: e1d27...53b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå