Cyndaquil Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 .Hei damer 😊 Noen som vet av steder i Vestfold man kan få testet hvor fertil man er? Eller har en hjemmetest å anbefale? Jeg er ingen prøver men ønsker ikke å miste vinduet mitt for å få barn, også har jeg hatt en vond magefølelse i det siste av at noe er galt med fertiliteteten min. Jeg blir 27 i år så man blir jo ikke akkurat yngre. Farssiden av slekta har slitt med fertilitet og PCOS. Nordsiden er fertil som bare det, men ligner mest på farsida og frykter da også de dårlige egga 😕
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 Jeg svarer ikke på det du spør om, men må bare skyte inn at nedsatt fertilitet kan skyldes så mye (nedsatt sæd- og eggkvalitet, tette eggledere, endometriose, PCOS) så det er ikke nødvendigvis noe som går i arv. PCOS kan være arvelig, men da er det som regel kun manglende eggløsning som er problemet i fertilitetssammenheng, ikke kvaliteten på eggene.Finnes flere medikamenter som kan gi eggløsning. Anonymkode: 096f8...62e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #3 Skrevet 21. januar 2016 Det finnes ikke en test som kan gi deg svar på om du er fertil eller ikke. Og det er få som er helt infertile. Det krever en lang utredning for å finne årsaken til ufrivillig barnløshet og i det offentlige så må man ha prøvd å bli gravid i minst ett år. Så lenge du har normale og stabile sykluser så er ting mest sannsynlig i orden. Anonymkode: 73680...8dd
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #4 Skrevet 21. januar 2016 Du kan ta blodprøver for å sjekke FSH og selve eggløsningen. Du kan også ta en blodprøve som sier noe om eggreservene dine, Anti Muller Hormon, AMH. Disse prøvene kan du ta privat hos gynekolog. Du kan også ha en lapraskopi som ser på forholdene innvendig. Hvis du prøver aktivt i over ett år, blir henvist til gynekolog av legen din, som igjen henviser deg til et sykehus for assistert befruktning vil du få disse testene gratis. Du kan altså ikke bare tisse på en pinne eller noe også får du svar. Har du regelmessig syklus og f.eks kjøper eggløsningstester og sjekker at du har eggløsning er det stor sannsynlighet for at du er normalt fertil. Anonymkode: 881cc...1ea
Cyndaquil Skrevet 23. januar 2016 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2016 Tusen takk for svar dere 😄 var prøver for å teste FSH og forholdene innvendig jeg tenkte på 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå