AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 Hei! Jeg blir ikke klok på alle forskriftene og lover som ligger ute på nett. Ser også at det mye som er skrevet er for nærmere 10 år siden. Hva er en enslig forsørger i 2016? Vi har delt omsorg og bosted for seksåringen. Vi bor alene i hvert vår leilighet. Blir vi enslige forsørgere? Eller må en av oss ha mer enn 50 % omsorg?? Anonymkode: 51210...f11
Daiquiry Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 Den ene av dere må ha minst 60% av omsorgen for å være aleneforsørger. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 1 minutt siden, -Missi- skrev: desverre har daiquiry rett :/ Hvorfor dessverre? Man er da ikke enslig om man har 50 %? Anonymkode: 24566...6b9 5
pompdelux Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 Hm... jo man er jo enslig forsørger 50%? Man har krav på utvidet barnetrygd men denne skal deles med den andre forsørgere, enten med halve summen eller annethvert år. All den tid man bor alene med barnet så er man jo enslig forsørger men det er først ved skjevfordeling av omsorgen det utløses flere rettigheter.
-Missi- Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor dessverre? Man er da ikke enslig om man har 50 %? Anonymkode: 24566...6b9 Man er jo enslig slik jeg ser det, man har aleneomsorgen, alle utgifter osv alene om ansvaret m.m ja barnet er hos far annenhver uke men man er jo alene om omsorgen når barnet er hos deg. Nav ser det ikke slik, nei pompdelux man har ikke rett på utvidet, men man kan dele summen på de to voksne om man vil... heldigvis ville ikke xn min det da han ser på det som småpenger. Men man har ikke rett til utvidet/dobbel barnetrygd da må man ha mer enn 50% dette vet jeg for det var det svaret jeg fikk av nav/saksbehandler, saksbehandleren trodde jeg kunne få det men selv han tok feil. Du har ingen rettigheter med 50/50. Er nettop derfor min x vil ha 50/50 så jeg ikke skal få noe hjelp økonomisk...
Engel Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 (endret) Vi har barna 50/50 og er begge som enslige forsørgere å regne. Dvs at vi får en ekstra barnetrygd i tillegg, delt på 2 (for 3 barn får vi totalt 4 barnetrygder, 2 hver), og får litt ekstra fradrag på skatten. Nå har vi flere barn da, og har de registrert på hver sine adresser (1 på farens, 2 på min) da vi fikk beskjed om at man måtte det (men det virker det som det varierer fra kommune til kommune?). Så jeg er litt usikker om det samme gjelder ved bare 1 barn. Det er tull å si at det bare er snakk om småpenger da. Ja, en halv barnetrygd ekstra er ikke mye, men skattefradraget utgjør en del tusenlapper i året (grovt regnet utgjør definisjonen "enslig forsørger" ca 30.000 kr i året for meg, det samme for x-en.) Endret 21. januar 2016 av Engel
MapleSirup Skrevet 21. januar 2016 #8 Skrevet 21. januar 2016 22 minutter siden, Engel skrev: Vi har barna 50/50 og er begge som enslige forsørgere å regne. Dvs at vi får en ekstra barnetrygd i tillegg, delt på 2 (for 3 barn får vi totalt 4 barnetrygder, 2 hver), og får litt ekstra fradrag på skatten. Nå har vi flere barn da, og har de registrert på hver sine adresser (1 på farens, 2 på min) da vi fikk beskjed om at man måtte det (men det virker det som det varierer fra kommune til kommune?). Så jeg er litt usikker om det samme gjelder ved bare 1 barn. Det er tull å si at det bare er snakk om småpenger da. Ja, en halv barnetrygd ekstra er ikke mye, men skattefradraget utgjør en del tusenlapper i året (grovt regnet utgjør definisjonen "enslig forsørger" ca 30.000 kr i året for meg, det samme for x-en.) Trygdeytelser er statlig, ikke kommunale goder..(det bør man vite) Å fordele barna på adresser er manipulasjon/utnyttelse av regelverket. Det er selvsagt ikke slik at om man har to barn så er man mer enslig forsørger enn de med ett barn. Man regnes ikke som enslig ved 50/50 fordeling av barn. Man har kun rett å dele en utvidet BT som kompensasjon for økte behov ved to hjem. Skattelette tilfaller annenhvert år dersom man gjør det rett. 1
Engel Skrevet 21. januar 2016 #9 Skrevet 21. januar 2016 1 time siden, MapleSirup skrev: Trygdeytelser er statlig, ikke kommunale goder..(det bør man vite) Å fordele barna på adresser er manipulasjon/utnyttelse av regelverket. Det er selvsagt ikke slik at om man har to barn så er man mer enslig forsørger enn de med ett barn. Man regnes ikke som enslig ved 50/50 fordeling av barn. Man har kun rett å dele en utvidet BT som kompensasjon for økte behov ved to hjem. Skattelette tilfaller annenhvert år dersom man gjør det rett. Det med skattelette annethvert år er etter gammelt regelverk etter det jeg har kunnet lese, da man opererte med skatteklasse 2 i forbindelse med enslige forsørgere. Tror det falt bort i 2013? Nå får man særfradrag istedet. Og når man har 50/50 så får man halvt særfradrag hver tror jeg. Men nå er det nytt regelverk rundt dette med enslige forsørgere fra 01.01 i år, så det kan hende det har blitt ytterligere endringer? Det er i såfall de ansatte ved NAV som praktiserer regelverket forskjellig og oppfordrer til utnyttelse av regelverket. Vi fikk dette anbefalt fra NAV, og søknaden om utvidet barnetrygd gikk gjennom uten kommentarer, med alle opplysninger om situasjonen. Og denne gir grunnlag for særfradraget også, og det er kommet med på skattekortet nå ser jeg. Det er viktig å understreke at man deler "enslig forsørger-godene", vi får halvparten hver. Så det koster ikke staten noe mer enn om en av oss hadde fått status som enslig forsørger slik jeg tolker det. Men jeg kan selvfølgelig ta feil.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #10 Skrevet 21. januar 2016 5 minutter siden, Engel skrev: Det med skattelette annethvert år er etter gammelt regelverk etter det jeg har kunnet lese, da man opererte med skatteklasse 2 i forbindelse med enslige forsørgere. Tror det falt bort i 2013? Nå får man særfradrag istedet. Og når man har 50/50 så får man halvt særfradrag hver tror jeg. Men nå er det nytt regelverk rundt dette med enslige forsørgere fra 01.01 i år, så det kan hende det har blitt ytterligere endringer? Det er i såfall de ansatte ved NAV som praktiserer regelverket forskjellig og oppfordrer til utnyttelse av regelverket. Vi fikk dette anbefalt fra NAV, og søknaden om utvidet barnetrygd gikk gjennom uten kommentarer, med alle opplysninger om situasjonen. Og denne gir grunnlag for særfradraget også, og det er kommet med på skattekortet nå ser jeg. Det er viktig å understreke at man deler "enslig forsørger-godene", vi får halvparten hver. Så det koster ikke staten noe mer enn om en av oss hadde fått status som enslig forsørger slik jeg tolker det. Men jeg kan selvfølgelig ta feil. Særfradrag? Dey får man for ekstrautgifter andre i tilsvarende situasjon ikke har. F.eks. sykdomsutgifter friske ikke har. I tillegg ser jeģ ingenting på noe skattekort om særfradrag. (Ordningen er i ferd med å avvikles, bare personer som hadde særfradrag for en del år tilbake får særfradrag i 2014 og 2015 ligningen.) Skattekortet står det absolutt ikke noe om særfradrag om, det ville være brudd på taushetsplikt fra skatteetaten og til arbeidsgivere å opplyse om dette på et skattekort. Så du er nok ikke helt oppdatert på alt. Anonymkode: 4aa46...17f
Peter007 Skrevet 21. januar 2016 #11 Skrevet 21. januar 2016 Den 20.1.2016 at 11.37, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg blir ikke klok på alle forskriftene og lover som ligger ute på nett. Ser også at det mye som er skrevet er for nærmere 10 år siden. Hva er en enslig forsørger i 2016? Vi har delt omsorg og bosted for seksåringen. Vi bor alene i hvert vår leilighet. Blir vi enslige forsørgere? Eller må en av oss ha mer enn 50 % omsorg?? Anonymkode: 51210...f11 Her er det forskjell på om det er NAV eller Skatteetaten du skal forholde deg til. NAV følger barnelova. Her er det også skille på delt bosted og f.eks. 50% samvær. F.eks. er en enslig såkalt enslig forsørger ved 50% bostedsforelder og ikke ved 50 % delt bosted. Skatteetaten bruker 60% bosted også noen ganger 55% bosted er godtatt. Har dere 2 barn dere dele barna da blir begge såkalte enslige forsørgere . Ordet omsorg er tatt ut av barnelova og brukes ikke. Bostedsforelder er ordet. Begge foreldrene defineres som omsorgsforeldre. Ordet omsorg bette noe langt mer enn den som barnet har registrert bosted hos. F.eks. barnetrygd og skattefordel kan kreves delt ved delt bosted 1
MapleSirup Skrevet 21. januar 2016 #12 Skrevet 21. januar 2016 (endret) 5 timer siden, Engel skrev: Det med skattelette annethvert år er etter gammelt regelverk etter det jeg har kunnet lese, da man opererte med skatteklasse 2 i forbindelse med enslige forsørgere. Tror det falt bort i 2013? Nå får man særfradrag istedet. Og når man har 50/50 så får man halvt særfradrag hver tror jeg. Men nå er det nytt regelverk rundt dette med enslige forsørgere fra 01.01 i år, så det kan hende det har blitt ytterligere endringer? Det er i såfall de ansatte ved NAV som praktiserer regelverket forskjellig og oppfordrer til utnyttelse av regelverket. Vi fikk dette anbefalt fra NAV, og søknaden om utvidet barnetrygd gikk gjennom uten kommentarer, med alle opplysninger om situasjonen. Og denne gir grunnlag for særfradraget også, og det er kommet med på skattekortet nå ser jeg. Det er viktig å understreke at man deler "enslig forsørger-godene", vi får halvparten hver. Så det koster ikke staten noe mer enn om en av oss hadde fått status som enslig forsørger slik jeg tolker det. Men jeg kan selvfølgelig ta feil. Takk for oppdatering vedr skatt. Jeg trodde fortsatt det var annenhvert år for de som reelt har 50%, men da så. Jeg vet at NAV_ansatte ved noen anledninger har anbefalt å dele barna. Jeg synes det er er fullstendig forkastelig av offentlig tjenestemenn å oppmuntre til slik tolkning. Men det er selvsagt ikke din feil. Endret 21. januar 2016 av MapleSirup
Engel Skrevet 22. januar 2016 #13 Skrevet 22. januar 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Særfradrag? Dey får man for ekstrautgifter andre i tilsvarende situasjon ikke har. F.eks. sykdomsutgifter friske ikke har. I tillegg ser jeģ ingenting på noe skattekort om særfradrag. (Ordningen er i ferd med å avvikles, bare personer som hadde særfradrag for en del år tilbake får særfradrag i 2014 og 2015 ligningen.) Skattekortet står det absolutt ikke noe om særfradrag om, det ville være brudd på taushetsplikt fra skatteetaten og til arbeidsgivere å opplyse om dette på et skattekort. Så du er nok ikke helt oppdatert på alt. Anonymkode: 4aa46...17f Det er flere som ikke er oppdatert på alt her ser jeg: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Familie-og-helse/barn/Sarfradrag-for-enslige-forsorgere/ Har du noen gang vært inne og sett på det som ligger som grunnlag for beregning av skattetrekket ditt? Anbefales å gjøres sånn at man faktisk får riktig trekk... Der er det oppgitt de fradragene du har krav på bl.a. Prøv å gå inn Altinn og se på "informasjon om skattekortet ditt". Nei, det står ikke på selve skattekortet, men på beregningen som gir grunnlag for skattetrekket. Man får også fradrag for utgifter til barnepass m.m. som også står her.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #14 Skrevet 3. april 2016 Hvordan gjøres dette når bruddet skjedde midt i året? Fra september mottok jeg utvidet barnetrygd som enslig, men hus og gjeld kom ikke på meg før januar 16. Hvordan gjør jeg dette? Anonymkode: 38a19...81e
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #15 Skrevet 3. april 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjøres dette når bruddet skjedde midt i året? Fra september mottok jeg utvidet barnetrygd som enslig, men hus og gjeld kom ikke på meg før januar 16. Hvordan gjør jeg dette? Anonymkode: 38a19...81e Hvis du gidder å lese lenken i innlegget over ditt, vil du finne svar på det. Anonymkode: acf1a...845
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #16 Skrevet 3. april 2016 Syns egentlig ikke at noen av foreldrene burde blitt regnet som enslig forsørger selv om de splitter lag og velger å bo hver for seg- uavhengig av hvilken % man har barna.. Har den ene parten barnet mer enn den andre så blir dette kompensert med mer i bidrag slik at begge er med å forsørge barna.. Er den ene foreldren død- eller av en annen grunn helt fraværende / 0 i inntekt - DA er man i virkeligheten aleneforsørger.. slik det er nå er det mange som får ha barna mindre enn mulig -ene og alene fordi den andre ønsker alle godene det medfører.. Anonymkode: 135c6...f59
Peter007 Skrevet 4. april 2016 #17 Skrevet 4. april 2016 Den 19.1.2016 at 19.11, -Missi- skrev: Man er jo enslig slik jeg ser det, man har aleneomsorgen, alle utgifter osv alene om ansvaret m.m ja barnet er hos far annenhver uke men man er jo alene om omsorgen når barnet er hos deg. Nav ser det ikke slik, nei pompdelux man har ikke rett på utvidet, men man kan dele summen på de to voksne om man vil... heldigvis ville ikke xn min det da han ser på det som småpenger. Men man har ikke rett til utvidet/dobbel barnetrygd da må man ha mer enn 50% dette vet jeg for det var det svaret jeg fikk av nav/saksbehandler, saksbehandleren trodde jeg kunne få det men selv han tok feil. Du har ingen rettigheter med 50/50. Er nettop derfor min x vil ha 50/50 så jeg ikke skal få noe hjelp økonomisk... Det er dette som skaper konflikter hos flere. Derfor må hele systemetlegges om til at delt bosted blir normalen. En kan ha delt bosted 60/40. Dette ville ha dempet mange konflikter. Inlegget ditt er et eksempel på dette.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #18 Skrevet 4. april 2016 man er ikke enslig forsørger ved delt omsorg. Enkelt og greit. Da regnes alt for delt. (SFO, Barnehage, osv). Slik er det i NAV sine systemer. Du har ikke krav på stønader som enslig forsørger. Barnetrygd har ikke noe med enslig forsørger å gjøre. Den får du uansett om du er enslig eller ikke. Du får bare dobblet din del hvis du ikke har samboer. Anonymkode: 51210...f11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå