AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 Jeg og min samboer skal reise til USA i juli i år. Planen er å reise fra San Francisco, begynne å kjøre derfra til LA og videre i Las Vegas. Muligens fly derfra til Louisiana (vet ikke hvor ennå, men sannsynligvis til New Orleans) og kjører litt rundt og opp over mot øst-kysten og videre til New York etter på. Skal ikke innom Florida, fordi vi har vært der og det er mange billigere flybilletter dit, så den turen kan vi ta andre gang :-) Vi skal heller ikke innom Texas, men burde vi det? Og hvorfor? San Francisco - New York, innom South og East coast blir det. Hva er det vi MÅ absolutt få med oss? Vi ELSKER MAT (spesielt mat festivaler, holder nå litt på å se hvor og hva, fordi vi ikke har kjøpt flybillett ennå), kanskje det blir også 4. July der, men det er ikke 100% sikker. Hvor er det kult å feire? Det er bare å komme med dine erfaringer, både godt og vondt. Vi tenker å blir der 4-5 uker. Så vi har en del tid å få gjort det meste i disse statene. Tusen takk på forhånd! Anonymkode: a9e9c...a6b
Kraula Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 Jeg har kjørt og reist en del omkring i statene, og ELSKER å spise lokal mat. Texas er ganske interessant, men siden dere skal være i landet i 4-5 uker, ville jeg heller vurdert å spare Texas til en annen gang. Det er en form for kulturopplevelse, men du vil stort sett få den samme matopplevelsen (i varierende grad) i NOLA. NOLA er godt kjent for å ha bra og spennende mat, så tror det vil være et godt valg. Om dere vurderer å dra på litt utflukter derifra kan jeg anbefale å f.eks leie en bil og dra til Orange Beach i Alabama. Personlig synes jeg ikke SF var kjempeinteressant, men en annen venninne av meg elsket det og endte opp med å ha et utvekslingssemester der -- hvordan man opplever byen er med andre ord veldig varierende. Det er en hippieby, men om du drar til f.eks Boulder i CO så vil du finne en mer hippieby enn SF, dog i mindre skala. Føler Golden Gate Bridge er litt obligatorisk om man er der, haha. Jeg hadde ikke brukt mye tid der, ikke mer enn et par dager. Har hørt at det er ganske mye bra food-trucks i SF forøvrig! Sånn at du er klar over det på forhånd: LA er et helvete å kjøre i. Det er et enda større helvete å finne ut av kollektiv transport der, men bare vær forberedt. LA var ganske ålreit. Prøv å dra på konsert mens du er der, få litt autentiske opplevelser og sånn. Vi var i Vegas i 5 dager. Det var egentlig litt for lenge, i form av at vi ble veldig slitne, haha. Men du kan også dra til Grand Canyon derifra (med helikopter om du er fancy), og Hoover Dam om jeg ikke tar helt feil. Gamlebyen, og det gamle Welcome to Las Vegas-skiltet er også litt kult, selv om det er ganske tourist-y. På vei fra NOLA og til NY kan jeg anbefale å dra innom Savannah (GA) og Charleston (SC). Sistnevnte har helt vilt bra mat, sinnsykt fin by. God tur!
RC Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Bare en liten ting sånn først og fremst; dersom dere skal leie bil flere steder og levere den et annet sted enn dere hentet den, så bare vær obs på at det kommer en enveisavgift i tillegg til leieavgiftene. Avhengig av hvilket billeieselskap dere bruker kan denne være temmelig høy! Texas er kult! Men stort, så dersom dere har begrenset med tid og ikke ønsker å sitte i bilen hver dag så kan det kanskje være en fordel å vente til en annen gang. LA kan være et mareritt å kjøre i, som hun over nevner, men så lenge man er inneforstått med at man garantert kommer til å stå i kø ganske mye, så slipper man i alle fall å rive ut håret hver gang man setter seg i bilen. Det er også lurt å velge bosted med omhu på grunn av dette. Det kan for eksempel ta over en time å kjøre fra Hollywood til f.eks. Santa Monica/Venice. Kjøreturen langs Highway 1 (Pacific Coast Highway) mellom San Francisco og LA er fantastisk! Nasjonalparkene Zion, Yosemite og Grand Canyon like så. På vei til NY er både Savannah og Washington DC musts. Det var også interessant å stikke innom de amiske i Pennsylvania. 1
JHF Skrevet 21. januar 2016 #4 Skrevet 21. januar 2016 Jeg kan anbefale Texas. Vi har fallt for denne staten og reiser tilbake til sommeren. Skal være 3 uker i Galveston, men tar en svipptur over til New Orleans noen dager. En helt annen atmosfære og folkelyne, enn det jeg har opplevd i California og New York. I tillegg er de områdene vi har vært i ikke så turistifiserte heller. Utrolig nok er Houston en veldig grei by å være turist i. minuset er at du er avhengig av bil. Masse å oppleve og gjøre og en kort tur til kystbyen Galveston for å ha litt tid på stranden. Ellers kan jeg anbefale San Antonio, med The River Walk og The Alamo. Mange anbefaler også Austin hvis en liker live musikk. Basert på de stedene jeg har vært i Texas, er den en fantastisk mat-stat - BBQ, Tex-Mex, steaks og ikke minst sjømaten.
Gjest incognita Skrevet 21. januar 2016 #5 Skrevet 21. januar 2016 Jeg synes planen med å kjøre fra SF til Las Vegas høres fin ut. Jeg ville også prøvd å fått med meg Hoover Dam på grensen til Arizona, 45 minutter fra Las Vegas hvis jeg husker riktig. Grand Canyon er litt lengre unna Vegas, rundt 2 timer tror jeg, men også verdt å få med seg. Ellers synes jeg kjøreturen langs vestkysten er fin, men jeg ville hoppet over LA. Synes det er en skitten og utrivelig by med elendig atmosfære. Da ville jeg heller forsatt kursen litt lengdre syd og besøkt San Diego, de har en helt vanvittig zoo som absolutt er verdt turen! Det er dessuten mye hyggeligere der enn i LA. Jeg ville aldri gått glipp av Texas, det er en helt fantastisk stat som skiller seg ut veldig fra alle andre stater i USA. Jeg synes spesielt San Antonio/Austin er verdt et besøk, men Dallas er også en kjempefin by. Jeg ville satt av en hel dag til et besøk hos NASA (johnson space center i Houston), det er en opplevelse for livet! Mitt beste tips er å ikke bite over for mye. Roadtrip i USA høres sikkert kjempespennende ut, men sannheten er at det er lite å se langs motorveien. Endeløse veier og langt mellom bensinstasjonene, iallefall mange steder. Det som er spennende er når man forlater byer eller nærmer seg byer, med de kan det være langt imellom og da er det ikke mye å se. Jeg ville satset på å feire fourth of july i en stat (eller by) som ikke tillater privat bruk av fyrverkeri. I disse byene har de offentlige fyrverkeri-show arrangert av byen eller fylket, og disse showene er virkelig spektakulære. Håper dere får en fin tur.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #6 Skrevet 21. januar 2016 Den 20. januar 2016 at 13.05, Kraula skrev: Jeg har kjørt og reist en del omkring i statene, og ELSKER å spise lokal mat. Texas er ganske interessant, men siden dere skal være i landet i 4-5 uker, ville jeg heller vurdert å spare Texas til en annen gang. Det er en form for kulturopplevelse, men du vil stort sett få den samme matopplevelsen (i varierende grad) i NOLA. NOLA er godt kjent for å ha bra og spennende mat, så tror det vil være et godt valg. Om dere vurderer å dra på litt utflukter derifra kan jeg anbefale å f.eks leie en bil og dra til Orange Beach i Alabama. Personlig synes jeg ikke SF var kjempeinteressant, men en annen venninne av meg elsket det og endte opp med å ha et utvekslingssemester der -- hvordan man opplever byen er med andre ord veldig varierende. Det er en hippieby, men om du drar til f.eks Boulder i CO så vil du finne en mer hippieby enn SF, dog i mindre skala. Føler Golden Gate Bridge er litt obligatorisk om man er der, haha. Jeg hadde ikke brukt mye tid der, ikke mer enn et par dager. Har hørt at det er ganske mye bra food-trucks i SF forøvrig! Sånn at du er klar over det på forhånd: LA er et helvete å kjøre i. Det er et enda større helvete å finne ut av kollektiv transport der, men bare vær forberedt. LA var ganske ålreit. Prøv å dra på konsert mens du er der, få litt autentiske opplevelser og sånn. Vi var i Vegas i 5 dager. Det var egentlig litt for lenge, i form av at vi ble veldig slitne, haha. Men du kan også dra til Grand Canyon derifra (med helikopter om du er fancy), og Hoover Dam om jeg ikke tar helt feil. Gamlebyen, og det gamle Welcome to Las Vegas-skiltet er også litt kult, selv om det er ganske tourist-y. På vei fra NOLA og til NY kan jeg anbefale å dra innom Savannah (GA) og Charleston (SC). Sistnevnte har helt vilt bra mat, sinnsykt fin by. God tur! 20 timer siden, Kraula skrev: Tusen takk for innspill! Dette var utrolig nyttig :-) Slikt som jeg kanskje kommer til å gjøre er: 1. Ta Texas en annen gang. 2. Jeg har en "følelse" at jeg kommer til å like SF veldig godt. Har gjort litt Research på den type trikken de har i byen. Matkultur (de har en matfestival i begynnelsen av juli, får vi se om vi får med oss det, kommer an på når vi reiser) høres bra ut og som du nevner Golden G Gate Bridge er jo et must! Selv om det blir veldig turist-ish, men en gang, må man få sett den! 3. Kjekt å vite om LA er drit å kjøre i. Slikt at det blir mye mer nøye med planleggingen der. 4. Las Vegas skal vi være noen få dager, fordi jeg har ei venninne som bor der. Må jo besøke henne :-) Jeg er fortsatt usikker på Grand Canyon, tror faktisk ikke det blir noe av i denne første omgang. Mye å gjøre på jobben, må komme tilbake å lese litt mer :-) Tusen takk for svarene så langt! Anonymkode: a9e9c...a6b
super-ida Skrevet 22. januar 2016 #7 Skrevet 22. januar 2016 Vi kjørte LA-Vegas-sf i fjor, brukte to uker på turen, kunne godt brukt lenger tid. vegas var kult, var der i tre netter, bodde på caesars palacsse. Likte byen, men vi var der på labourday, altså langfri for amerikanerene, og det var sjukt mye folk!!! Men om dere har en veninne der gidder jeg ikke komme med tips hehe, hun kjenner nok byen bedre enn oss! la var stooort, vi hadde leiebil, tok taxi til leiebilbutikken og han sa det var rush-hour fra 07-11 og 13-19 hehe! Vi opplevde ikke sånn utrolig rush, men litt kø sto vi jo i. I LA sightset vi rundt, var på observatoriet, ved hollywoodskiltet, i beverly hills, walk of fame, muscle beach, santa monica pir osv. på vei til SF var vi innom den "danske" landsbyen Solvang, det var helt greit, men ikke wow! Noe som VAR WOW var Hearst castle..... Jeg sto bare med store øyne og vidåpen munn. Det er et "museum" absolutt verdt turen og inngangspengene! Vi var tondager i Santa Maria, et hyggelig lite sted! så SF, var en dag på alcatraz, en dag med segway (utrolig morro i den byen) og to dager med turisttrasking (chinatown, golden gate, pier 39, osv) likte sf fordi den er ulik andre store byer, en kan faktisk gå rundt, og det er ikke bare skyskraper på skyskraper. har også vært på roadtrip fra Houston Texas til keywest, opp til orlando og tilbake til houston, var innom new orleans og digget det!! Spis cajun-food!! New york love it, samme med washington, washington har et tonn med gratis museer som faktisk er ganske kule. Kjørte segway her også, og fikk masse morsomme historier 🙃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå