AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 Jeg opplever at jeg ikke klarer å slutte å spise når jeg først har begynt. Det er en uvane, spiser første gang sent på kvelden og så fortsetter jeg bare til jeg går og legger meg. Fordi jeg er redd for å ikke klare å slutte, spiser jeg ingenting på dagen, og dette er jo trolig grunnen til at jeg får dette matsuget på kveldstid. I teorien er det jo en enkel løsning på dette - bare la være å spise mer - i praksis er det ikke like lett. Hva gjør jeg? Anonymkode: 64221...35a
wintergirl Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 Oppsøk hjelp hvis du sliter veldig med det. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Har prøvd. Får bare høre at jeg sikkert ikke spiser så mye som jeg tror. I dag har jeg spist to porsjoner middag (fiskekaker og grønnsaker), en pose bamsemums, en pose ostepop, en skål med is og en stratos. Det synes jeg er ganske mye. Anonymkode: 64221...35a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 Det du spiser er ikke bra for kroppen din (sett bort fra middagen som var fiskekaker og grønnsaker). Jeg tror du trenger å bli det fortalt ansikt til ansikt, farene ved å spise så mye junk som du gjør. Anonymkode: 93f00...f58 1
Thorn Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 (endret) Tror ikke løsningen er å bare la være å spise mer, jeg tror løsning er å faktisk spise mer. Men da sunn mat, hele dagen. Hvis du spiser til faste tider gjennom dagen, sunn mat med ikke for lang tid mellom hvert måltid, vil jeg tro at dette bedrer seg veldig raskt. For meg var det bedre samme dag som jeg la inn regelmessige måltider. Jeg måtte forresten til med en matplan som sa akkurat hva jeg skulle spise når. På den måten klarte jeg å ikke overspise, og så kunne jeg "trøste meg" med at det bare var så og så lang tid igjen til neste måltid når spisetrangen tok på. Endret 20. januar 2016 av Thorn 4
Pringle Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 (endret) Hør på Thorn! Du kan prøve på egen hånd, og du må gjøre jobben selv, selv om du skulle ha fått hjelp. Jeg har vært der du er, og for meg gjør matplan akkurat det Thorn sier. Endret 20. januar 2016 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du spiser er ikke bra for kroppen din (sett bort fra middagen som var fiskekaker og grønnsaker). Jeg tror du trenger å bli det fortalt ansikt til ansikt, farene ved å spise så mye junk som du gjør. Anonymkode: 93f00...f58 Hei, jeg hadde samme problem som deg! Jeg går til ernæringsfysiolog nå og følger en matplan - frokost, lunsj og middag - til faste tider på dagen og planlegger hva jeg skal spise dagen i forveien. Det er vanskelig, men det hindrer meg i å overspise. For meg hjelper det med plan og faste rutiner. Anonymkode: d2601...3bc
Gjest cheshirecat Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 Jeg har lest litt om denne type måte å spise på, det har faktisk et navn/begrep og leste engang i et helse/matblad fra en kvinne som sendte spm til flere kostholdsveiledere. De svarte at det var faktisk mer vanlig å spise slik back-in-the-days da mennesket brukte dagen på å jakte, sanke inn osv. Og spise det ene gigantiske måltidet til kvelds før de sovnet. I prinsippet kan du godt bruke dine ca 2000kcal (eller hva du en øm skal ha) - til kvelden viss det passer deg best. Men ut ifra det du beskriver er det ikke bare matrytmen som er problemet men også innholdet. Hadde du spist flere runder med middag bestående av salat, og knasket gulrøtter og frukt -hadde ikke dette nødvendigvis vært noe problem. Ut ifra at du spiser masse middag også går over på søtsaker tipper jeg blodsukkeret ditt har blitt så lavt at kroppen din "instinktivt" søker noe som får det til å stige hurtig (sukker..) det beste vil jo da være som nevnt tidligere i tråden, at du kanskje forsøker å holde blodsukkeret nogenlunde jevnt gjennom dagen for å forebygge "Oksehunger".. Når du først har spist et større måltid (middag) kan du ha noen pastiller, drops e.l liggende. Da får du "putte noe i munnen" uten at det består av masse kcal. Ville anbefalt å ikke ha noe søtsaker i hus på en stund også, iallefall ikke mer enn det du skal spise akkurat den dagen, og selvfølgelig at du ikke går på butikken å gjør innkjøp når du er skrubbsulten. Trener du noe ?
Gjest Egiett Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 Som du har blitt svart tidligere i tråden: lag deg en måltidsplan og følg den! Egentlig spiser du ikke så fryktelig store mengder, selv om det blir mange kcal, og når du ikke har spist noe hele dagen er det ikke rart at det blir sånn. Prøv å få i deg frokost, lunsj og middag, hvor alle måltidene inneholder proteiner, fett og trege karbohydrater som holder deg mett lenge og holder blodsukkeret stabilt
Gjest SykkelJenny Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 Mitt råd er å notere all mat du spiser. Det er ikke så lett å spise en pose med bamsemums hvis du må legge den inn i en mat-plan hvor kalorier regnes ut automatisk og hvor du får score alt etter hvor sunn mat du spiser. Et annet råd er selvsagt å ikke ha usunn mat liggende i skapet. Man trenger ikke sjokolade og chips i skapet. Har man problemer med å la det ligge så er det bedre å ikke kjøpe det i det hele tatt. Ha heller sunne alternativer liggende.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 Jeg merket også at det ble mye lettere å spise normale mengder når jeg spiste faste måltider med sunn mat. Jeg er vant med at om jeg lager noe godt til middag så MÅ jeg bare ha en porsjon til... men etter å ha spist god og mettende frokost og lunsj, så spiste jeg middag hvor halve tallerken besto av salat som anbefalt og lurte på om det ville være nok til å holde meg mett. Og det var det - trengte bare èn brødskive til kvelds. Antagelig fordi jeg hadde spist faste måltider resten av dagen. Anonymkode: 95aba...875
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #12 Skrevet 20. januar 2016 Problemet er at du spiser alt for lite MAT (men kanskje ikke for lite kalorier totalt sett). Nå vet jeg ikke hvor store porsjoner middag du tar, men jeg mistenker at to prosjoner middag allikevel er mindre enn om du hadde spist 3-4 måltider fordelt på hele dagen. Du går altså og sulter deg hele dagen, så når du skal spise så blir det for lite i forhold til hva du trenger og hvor sulten du er, og så tar du igjen det resterende (og vel så det) i form av godteri og snacks. Hva skjer om du spiser normale måltider i løpet av dagen - har du like stort godtesug da? Jeg tenker at hvis du skal få kontroll må du først sørge for at maten du spiser inneholder det du trenger av energi og næringsstoffer. Så får du heller se an selv hvor mange måltider du vil fordele det over. Som de andre skriver kan det være lurt å ha flere måltider, men om du ønsker å spise bare på kvelden må du huske på at du må spise "fire måltider i ett" om du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: c7c09...fcb 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #13 Skrevet 20. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag har jeg spist to porsjoner middag (fiskekaker og grønnsaker), en pose bamsemums, en pose ostepop, en skål med is og en stratos. Det synes jeg er ganske mye. Anonymkode: 64221...35a Som de andre sier; Du trenger å spise mer MAT og tidligere på dagen. Alt det unyttige (sjokolade, ostepop, is) du spiser på kvelden gir ingen "ekte" metthetsfølelse og når du har sultet deg hele dagen er det lett å overspise. Hvis du har spist skikkelig mat i løpet av dagen får du ikke dette suget på kvelden. Anonymkode: 81c25...0f0 1
Gjest Penelopee Skrevet 23. januar 2016 #14 Skrevet 23. januar 2016 Enig med mange andre her. Problemet tror jeg er at du spiser for lite næringsrik mat og ikke spiser på dagtid. Selv har jeg hatt det slik, men det snudde seg da jeg begynte å spise mer næringsrik mat på dagtid. Selvsagt spiser jeg på kvelden, men det ender ikke med overspising. Sett heller av en kveld i uka til det usunne, som feks. fredag- eller lørdagskveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå