Gå til innhold

Stille tannlegen til ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har de siste årene gått to ganger i året til fast kontroll hos tannlegen. Tannrens og bilder.
Tannlegen har alltid sagt at det ser fint ut og at det ikke er noe som må gjøres. Jeg var sist hos tannlegen min i septemer 2015.

Nå i januar 2016 måtte jeg til tannlegen på ny for sjekk av en tann som var øm og ved en tilfeldighet havnet jeg på en annen klinikk, og da også en annen tannlege. Der fikk jeg mildt sagt sjokk, hun kunne påvise fire hull, der to tenner måtte rotfylles. Tannlegen på den nye klinikken sa at dette var hull som hadde vært der lenge og at hadde jeg kommet bare noen måneder senere ville det vært enda verre.

Mitt spørsmål er da, kan jeg stille min gamle tannlege til ansvar for å ikke ha avdekket de problemene jeg hadde med munnen min? Hadde jeg vært klar over at det var noe som måtte gjøres tidligere hadde jeg selvfølgelig gjort det. Men man går jo nettopp til tannlegen for å se om det er noe som må gjøres...

Anonymkode: 505f2...eb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: ea217...298

• Liker 2
Skrevet

Ta det opp med tannlegen først og be om at alle kostnader du er påført etter at du byttet klinikk blir dekket.

Anonymkode: 08e46...7ec

Skrevet

Har hørt at noen tannleger i USA gjør mer enn nødvendig hos pasientene pga fortjenesten. Dvs de gjorde inngrep som det strengt tatt ikke var behov for, for så å ta godt betalt for det. Tror ikke det er så ofte det skjer i Norge (kanskje aldri?) og mest sannsynlig ikke tilfelle her, men det kan jo hende at det er ulike meninger om hva som er nødvendig å gjøre. Kanskje det var små begynnende hull osv. Har ofte fått beskjed om at jeg kan vente og se om disse leger seg selv. Så ville ikke vært kjempe krass mot tannlegen din før du vet at det er helt sikkert at han har oversett helt nødvendige inngrep. 

Anonymkode: 3b583...cd8

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at noen tannleger i USA gjør mer enn nødvendig hos pasientene pga fortjenesten. Dvs de gjorde inngrep som det strengt tatt ikke var behov for, for så å ta godt betalt for det. Tror ikke det er så ofte det skjer i Norge (kanskje aldri?) og mest sannsynlig ikke tilfelle her, men det kan jo hende at det er ulike meninger om hva som er nødvendig å gjøre. Kanskje det var små begynnende hull osv. Har ofte fått beskjed om at jeg kan vente og se om disse leger seg selv. Så ville ikke vært kjempe krass mot tannlegen din før du vet at det er helt sikkert at han har oversett helt nødvendige inngrep. 

Anonymkode: 3b583...cd8

Joda, det skjer ikke så sjeldent!

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Skriver fra mobil så det postes under annen kode.

De behandlingene den nye tannlegen har gjort var absolutt nødvendig. Som sagt så måtte to tenner rotfylles og to fyllinger skiftes ut, der hun måtte ta nesten helt ned til nerven. 

Ved hver sjekk hos tannlege spør jeg alltid om det er hull, noe som har endret seg osv, jeg mener da at tannlegen er pliktig til å opplyse meg, selv om det bare hadde vært begynnende hull. Dette er hull jeg har gått med i flere år, men som jeg ikke har kunne gjort noe med siden jeg faktisk ikke viste at de var der.

Jeg er ikke ute etter å ta noe , og jeg betaler det det koster å rette opp i munnen, men jeg bare skjønner ikke hvordan en tannlege kan overse noe sånt. Da har de jo ikke gjort jobben sin. Blir nok uansett å sende en klage av noe slag, så rammes kanskje ikke flere pasienter hos min gamle tannlege ut for det samme.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Skriver fra mobil så det postes under annen kode.

De behandlingene den nye tannlegen har gjort var absolutt nødvendig. Som sagt så måtte to tenner rotfylles og to fyllinger skiftes ut, der hun måtte ta nesten helt ned til nerven. 

Ved hver sjekk hos tannlege spør jeg alltid om det er hull, noe som har endret seg osv, jeg mener da at tannlegen er pliktig til å opplyse meg, selv om det bare hadde vært begynnende hull. Dette er hull jeg har gått med i flere år, men som jeg ikke har kunne gjort noe med siden jeg faktisk ikke viste at de var der.

Jeg er ikke ute etter å ta noe , og jeg betaler det det koster å rette opp i munnen, men jeg bare skjønner ikke hvordan en tannlege kan overse noe sånt. Da har de jo ikke gjort jobben sin. Blir nok uansett å sende en klage av noe slag, så rammes kanskje ikke flere pasienter hos min gamle tannlege ut for det samme.

Dette er veldig viktig.

Det kan være vanskelig og arbeidskrevende å nå frem med et erstatningskrav (men ikke umulig). Men om ingen sier i fra om feilbehandling eller mangelfull behandling, får uduglige tannleger bare ture på.

Anonymkode: 08e46...7ec

• Liker 1
Skrevet

Til ts : hull kan heale seg selv over tid med rett kosthold bl.a. Drikk mye vann. Ta omega 3 regelmessig.

Det kommer til å bli mer og mer vanlig at man skal slippe å borre hvis man selv er flink med munnhygienen sin. Når man borrer, ødelegger man tannstruktur, det er mye bedre for tennene å heale seg selv over tid. Vær tålmodig. Søk kunnskap selv, ikke lytt til alt hva tannleger sier , da de også er en big business. 

Anonymkode: 26d9c...b98

Skrevet

Dette er en sak du skal klage inn til Norsk Pasientskadeerstatning (NPE). De har skjema for utfylling på hjemmesiden. Det du klager på da er svikt i helsebehandlingen - fordi tannlegen din burde sett skadene på tennene før de ble så alvorlige som de er, og du vil kunne få erstattet alle kostnader du har blitt påført som følge av manglende reparasjon av hull. NPE henter inn røntgenbilder fra din gamle tannlege og annen informasjon, og tannlegen får anledning til å forsvare seg. Men du trenger ikke forholde deg til tannlegen noe mer, og kan fortsette hos den nye.

Å krangle med den gamle tannlegen tror jeg ikke du vil komme noen vei med, og å sette to tannleger opp mot hverandre vil sannsynligvis ikke føre frem, da tannlegene har et indre regelverk (nedskrevet og offisielt) om at de ikke skal kritisere kolleger. Så det kan gi problemer til din NYE tannlege.

Jeg har fått erstatning i lignende sak, lite jobb, interessant å følge saksgang, smekk på lanken til gammel tannlege, og penger til å betale (i utgangspunktet unødvendig) behandling for meg.

• Liker 1
Skrevet

At to tenner må rotfylles, trenger ikke å være noe den andre tannlegen har vært uaktsom for å ikke oppdage. Noen ganger kan pasientene ha null plager, men så oppdager de tilfeldigvis på røntgen at en tann er død og at beinet rundt roten på tannen har blitt brutt ned. Dette ser man ikke på vanlige røntgenbilder, kun hvis man tar ekstra røntgenbilder som får med hele røttene + området rundt eller et panoramarøntgenbilde. Det gjøres ikke rutinemessig og skal heller ikke gjøres rutinemessig, ettersom man skal utsette pasienter for minst mulig røntgenstråling og alle røntgenbilder man tar må ha en indikasjon. Tenner kan dø sakte etter å ha blitt utsatt for feks. et slag mot den, spist noe hardt, fått lagt en fylling... uten at det merkes, og det kan gå årevis før man eventuelt får symptomer.

For å kunne få saken vurdert i NPE må du ha et økonomisk tap må minimum 10 000 kroner på grunn av det du klager på. Det tror jeg ikke er tilfelle her.

Anonymkode: 7971b...ec5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...