AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #1 Skrevet 19. januar 2016 Hei! Jeg er litt forvirret når det gjelder stekefettet. si jeg bruker 2 sp olje til wok, skal jeg regne med de 2 sp i kcal mengden? Hvor mye av de 2sp blir suget opp av maten? Det ligger litt sjy igjen i pannen etter maten er stekt.. Anonymkode: 8b8b0...6e4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #2 Skrevet 19. januar 2016 Jeg plotter inn alt for sikkerthets skyld. Når jeg er sparsommelig med oljen er det fremdeles oppe i 50+ kcal. Er man mere raus kan det utgjøre nok til at det setter ned tempoet på vektnedgangen. Hvorfor ikke bare plotte inn hele mengden og gjøre det enkelt? I "verste fall" så har du plottet inn 100 kcal og bare spist 50, slik at du rett og slett har spist færre kalorier enn du tenkte en dag. Og det er det jo ingenting galt med. Anonymkode: fe6f1...060 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #3 Skrevet 19. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg plotter inn alt for sikkerthets skyld. Når jeg er sparsommelig med oljen er det fremdeles oppe i 50+ kcal. Er man mere raus kan det utgjøre nok til at det setter ned tempoet på vektnedgangen. Hvorfor ikke bare plotte inn hele mengden og gjøre det enkelt? I "verste fall" så har du plottet inn 100 kcal og bare spist 50, slik at du rett og slett har spist færre kalorier enn du tenkte en dag. Og det er det jo ingenting galt med. Anonymkode: fe6f1...060 Du sier noe der... Bedre å være på den sikre siden Anonymkode: 8b8b0...6e4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye av de 2sp blir suget opp av maten? Det ligger litt sjy igjen i pannen etter maten er stekt.. Anonymkode: 8b8b0...6e4 Det er umulig å svare generelt på. Det kommer ann på hvilen råvare du steker hvor mye som blir absorbert. Regn med alt for sikkerhetskyld dersom du teller for å gå ned i vekt. Anonymkode: 08eb5...c06 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 Virker helt sykt å regne kalorier på et sånt detaljenivå. Anonymkode: 1320f...ac4 1
Mann 42 Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker helt sykt å regne kalorier på et sånt detaljenivå. Anonymkode: 1320f...ac4 Olje er ganske fete saker. 1000 kalorier per 100 gram. Så man bør ta det med i betraktninga. En spiseskje olje inneholder anslagsvis like mange kalorier som en banan eller et egg, eller nesten en pose gulrøtter. Jeg regner kalorier sjøl, og kjenner meg litt som en kalorinazi sjøl når jeg står på kjøkkenet med vekta, men når jeg summerer opp de tingene jeg spiser og det som går i matlaginga, så ser jeg definitivt verdien av det. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Virker helt sykt å regne kalorier på et sånt detaljenivå. Anonymkode: 1320f...ac4 1 ss olje er ca 100 kcal. Dersom du steker f.eks. kjøttdeig/karbonadedeig blir det meste av dette absorbert av kjøttet. 100 kcal er en betydelig energimengde dersom du f.eks. ligger på 1500 kcal per dag. Selv bryr jeg meg ikke om det, men for de som skal ned de siste kiloene kan det være dette som er avgjørende. Anonymkode: 08eb5...c06 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #8 Skrevet 21. januar 2016 Jeg bruker 1-2 ts smør når jeg steker mat, enten det er wok, omelett, fisk eller kylling. 1 ts smør inneholder 37 kalorier. Smøret summeres inn i det totale "kaloriregnskapet". Olje inneholder omtrent samme kalorier som smør, kanskje litt mindre. Anonymkode: 3f04d...39c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #9 Skrevet 21. januar 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Virker helt sykt å regne kalorier på et sånt detaljenivå. Anonymkode: 1320f...ac4 Er det matvarer man virkelig bør regne på detaljnivå så er det jo nettopp kaloririke varer som olje. Blir det for mye å tenke på/telle så er det bedre å droppe å telle kaloriene i (de fleste) grønnsaker, enn å droppe å telle stekefettet. Anonymkode: fe6f1...060 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #10 Skrevet 21. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 1 ss olje er ca 100 kcal. Dersom du steker f.eks. kjøttdeig/karbonadedeig blir det meste av dette absorbert av kjøttet. 100 kcal er en betydelig energimengde dersom du f.eks. ligger på 1500 kcal per dag. Selv bryr jeg meg ikke om det, men for de som skal ned de siste kiloene kan det være dette som er avgjørende. Anonymkode: 08eb5...c06 Jeg skjønner hensikten, for meg frentår det fortsatt som rart. Det burde være mulig å spise normalt uten å telle og veie på denne måten, selv om det sikkert er et nyttig verktøy for de som vil ned i vekt. Anonymkode: 1320f...ac4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #11 Skrevet 21. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner hensikten, for meg frentår det fortsatt som rart. Det burde være mulig å spise normalt uten å telle og veie på denne måten, selv om det sikkert er et nyttig verktøy for de som vil ned i vekt. Anonymkode: 1320f...ac4 Du spiser sikkert akkurat det kroppen din trenger uten problemer. Andre sliter litt med å vite akkurat hvor mye (evt. lite) en dagsrasjon med mat egentlig er, og finner det nyttig å telle for å vite om man er på rett spor eller ikke. Har man spist for mye mat i alle år (kanskje til og med lært det av foreldrene) kan det være vanskelig å vite hva en normal matmengde egentlig er. Og noen får seg en aha-opplevelse når de finner ut hva kaloriinnholdet egentlig er i de forskjellige matvarene. Alle vet at brus og godteri ikke er bra, og finner kanskje ut etter et år at nøtter er like kaloririkt, f. eks. Derfor kan det lønne seg for folk å telle kalorier, for å danne seg et bilde av hvor mye energi, fett, proteiner og karbohydrater det faktisk er i maten de spiser. Anonymkode: fe6f1...060 2
Pringle Skrevet 21. januar 2016 #12 Skrevet 21. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner hensikten, for meg frentår det fortsatt som rart. Det burde være mulig å spise normalt uten å telle og veie på denne måten, selv om det sikkert er et nyttig verktøy for de som vil ned i vekt. Anonymkode: 1320f...ac4 Det er ganske rart at noen må bruke briller, man burde kunne klare å se normalt uten. 3
Mann 42 Skrevet 21. januar 2016 #13 Skrevet 21. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du spiser sikkert akkurat det kroppen din trenger uten problemer. Andre sliter litt med å vite akkurat hvor mye (evt. lite) en dagsrasjon med mat egentlig er, og finner det nyttig å telle for å vite om man er på rett spor eller ikke. Har man spist for mye mat i alle år (kanskje til og med lært det av foreldrene) kan det være vanskelig å vite hva en normal matmengde egentlig er. Og noen får seg en aha-opplevelse når de finner ut hva kaloriinnholdet egentlig er i de forskjellige matvarene. Alle vet at brus og godteri ikke er bra, og finner kanskje ut etter et år at nøtter er like kaloririkt, f. eks. Derfor kan det lønne seg for folk å telle kalorier, for å danne seg et bilde av hvor mye energi, fett, proteiner og karbohydrater det faktisk er i maten de spiser. Anonymkode: fe6f1...060 Tiltredes. Da jeg var liten, var det å spise opp maten sin prisverdig, og det vanket kritikk hvis man ikke tømte tallerkenen. Jeg antar at det lå en slags "vi kaster ikke mat"-etikk i det, men jeg har en mistanke om at det bidro til å få meg til å definere "mett" som "full mage". Å spise for å bli kvitt sultfølelse er fortsatt ikke et konsept som sitter helt som det skal i matreguleringen min. Det er fortsatt noe som "mangler" hvis jeg kunne ha spist mer. Så hva det enn er som regulerer matinntakket hos dem som fra naturens side virker å være normalvektige uten å tenke over det, så fins det ikke hos meg lenger. Jeg er avhengig av en kjøkkenvekta og notisblokka for å holde oversikten. Sørgelig, men sant. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #14 Skrevet 21. januar 2016 Takk for svar alle ja, olje/smør er det mye kcal i. Jeg er stillesittende for øyeblikket og må regne med hver miste kcal for å se resultater .. Velger å ta en ss tran og være forsiktig med fettet i maten. ts Anonymkode: 8b8b0...6e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå