AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #1 Skrevet 19. januar 2016 Jeg koste på pus nå nettopp - og merket noe vått i pelsen. Det var en tykk, gul og illeluktende væske som kom ut, og det var et hull igjen på huden (se bilde i spoiler - merk: ikke verdens diggeste bilde). Når jeg drar i huden, så er det et åpent hull ned. Spoiler Har nå lest en del på nett og renset hud og hår rundt dette hullet og det er ikke mer gul væske - skal jeg se det an og rense videre i morgen? Pus har vært i fin form, spist og drukket som normalt. Litt mindre ute, men det har nok noe med minusgradene å gjøre for det har vart en stund. Skal ringe dyrlegen imorgen, men har noen erfaringer med dette? Går det som oftest over av seg selv? Anonymkode: 309c7...91f
Gjest Klaveret Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 En slik kul kan være helt uskyldig eller det kan være canser. Mener ikke skremme deg, meg jeg ville valgt en tur til veterinæren,
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Jeg ville nok kontaktet veterinær, for å være på den sikre siden. er det en infeksjon så kan det være farlig. Om såret har oppstått av seg selv og ikke gror så kan det være kreft. eller det kan være helt ufarlig. Anonymkode: 2731a...0e8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 Er ikke bekymret for kreft - han har hatt mye overfladiske sår også nå, og vi har hatt noen turer på legevakt pga dype rifter og sår fra slåssing gjennom årene. Skal ta han med til dyrlege på drop-in uansett nå når vi står opp for jeg syns det er bedre at de ser på det og renset godt Anonymkode: 309c7...91f 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 Det ser ut som et infisert sår. Katten min har hatt mange sånne opp gjennom årene. Det kommer av bittsår o.l. som har blitt infisert. Det hjelper ikke å rense det selv har jeg erfart, for du får ikke bort infeksjonen under huden. Det eneste som skjer er at såret lukker seg, det bygger seg opp en ny byll, den sprekker og så er det på an igjen. I verste fall, uten behandling, kan infeksjonen spre seg og bli dødelig. Hos dyrlegen renser de såret, også innvendig. Og sannsynligvis får du antibiotika som katten skal gå på noen dager. Det er en veldig enkel sak for dyrlegen, og noe de gjør ofte. Ikke er det særlig dyrt heller. Jeg tror jeg betalte 3-400 kroner sist. Anonymkode: c1513...5d3
Auri Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 Har hatt slike sår her også, er som regel rifter etter en liten slåsskamp med andre katter. Tar alltid en dyrlegetur for sikkerhets skyld. Kjøp bacimycin på apoteket, det har vår dyrlege anbefalt, går fint ann å bruke på katten, den blir ikke syk selv om den slikker i seg litt. Bacymycin er rensende, og inneholder litt antibiotika.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 Kontakt dyrlegen i morgen. Alt du har fingret på, renset med osv er infisert av bakterier når væsken var gul. Vask fingrene dine godt, og få ut eller i toalettet det du har brukt til rensing. Dette er sannsynligvis en infeksjon med bakterier og bør behandles med antibiotika. (oppdatering etter dyrlegekontakt hadde vært lærerikt.) Anonymkode: 5c832...90c 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 Har selvsagt (!) allerede vært hos dyrlegen idag grytidlig med en gang de åpnet på dropin time - og pus måtte legges inn i narkose for å åpne såret og rense det skikkelig. Fått smertestillende, betennelsesdempende og antibiotika i to uker. Anonymkode: 309c7...91f 1
Gjest Magnifiq Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 Stakkars pus, men godt han har fått hjelp 😊
Sandie Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har selvsagt (!) allerede vært hos dyrlegen idag grytidlig med en gang de åpnet på dropin time - og pus måtte legges inn i narkose for å åpne såret og rense det skikkelig. Fått smertestillende, betennelsesdempende og antibiotika i to uker. Anonymkode: 309c7...91f Bra det ordnet seg Dette var jeg igjennom flere ganger med min hannkatt når han sloss og fikk infiserte byller.Ofte så han litt ekstra lurvete ut i pelsen når han kom hjem etter disse slosskampene,og jeg begynte da å sjekke ham for bittsår.Vanligvis fant jeg de rundt ørene,og det lureste man kan gjøre da er å rense bittetsåret med klorhexidin eller pyrisept (eller til nød grønnsåpe) før det begynner å gro skorpe på såret og det lukker seg.Så det kan være et tips til neste gang.Rens gjerne såret morgen og kveld i noen dager etterpå,og smør evt.pyriseptsalve på om han ikke slikker det av (og så lenge såret ikke er inni øret).For det er når skitne urensede bittsår lukker seg at det begynner å bli oppvekst av masse puss og verk som enten renner ut eller må dreneres ut hos dyrlege. Endret 20. januar 2016 av Sandie
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 2 minutter siden, Sandie skrev: Bra det ordnet seg Dette var jeg igjennom flere ganger med min hannkatt når han sloss og fikk infiserte byller.Ofte så han litt ekstra lurvete ut i pelsen når han kom hjem etter disse slosskampene,og jeg begynte da å sjekke ham for bittsår.Vanligvis fant jeg de rundt ørene,og det lureste man kan gjøre da er å rense bittetsåret med klorhexidin eller pyrisept (eller til nød grønnsåpe) før det begynner å gro skorpe på såret og det lukker seg.Så det kan være et tips til neste gang.Rens gjerne såret morgen og kveld i noen dager etterpå,og smør evt.pyriseptsalve på om han ikke slikker det av (og så lenge såret ikke er inni øret).For det er når skitne urensede bittsår lukker seg at det begynner å bli oppvekst av masse puss og verk som enten renner ut eller må dreneres ut hos dyrlege. Vi sjekker han for sår og skorper ganske ofte på kveldene når han kommer inn, men denne var ikke synlig før den hadde blitt enorm og sprakk Første gang på 5 år at jeg har opplevd et så infisert sår! Anonymkode: 309c7...91f 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #12 Skrevet 20. januar 2016 Det er så flott med katteeiere som tar ansvar Noe småsår kan man jo se an, men særlig bittskader fra andre katter som gjemmer seg bort noen dager er håpløse fordi de er så fulle av bakterier og gørr, så da må det oftest veterinær til. God bedring til pus! Anonymkode: 63c7e...e12
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #13 Skrevet 21. januar 2016 Den 20. januar 2016 at 22.40, AnonymBruker skrev: Det er så flott med katteeiere som tar ansvar Noe småsår kan man jo se an, men særlig bittskader fra andre katter som gjemmer seg bort noen dager er håpløse fordi de er så fulle av bakterier og gørr, så da må det oftest veterinær til. God bedring til pus! Anonymkode: 63c7e...e12 Takk! Pus er sakte, men sikkert, på bedringens vei. Anonymkode: 309c7...91f
Purple Basil Skrevet 21. januar 2016 #14 Skrevet 21. januar 2016 Den 20.1.2016 at 21.33, AnonymBruker skrev: Har selvsagt (!) allerede vært hos dyrlegen idag grytidlig med en gang de åpnet på dropin time - og pus måtte legges inn i narkose for å åpne såret og rense det skikkelig. Fått smertestillende, betennelsesdempende og antibiotika i to uker. Anonymkode: 309c7...91f Bra du gikk til legen og at det ordnet seg Opplevde det samme med min pus i høst, han ble bitt av nabokatten og såret ble infisert. Det ble renset og bandasjert, så nå er alt helt fint igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå