Gå til innhold

Erfaring med bruk av calmivet på katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så var det tid for veterinærbesøk igjen neste uke. Katten her blir alltid spinnvill og skjønner at noe er på gang. Den er ikke redd eller noe, blir bare klin kokkos og hver tur et prosjekt uten like. Tidligere har vi måtte avlyse timer både 3 og 4 ganger fordi vi rett og slett ikke får katta i bur. Alt av triks er prøvd i forhold til burtilvenning. Og forskjellige bur. Vi starter alltid med å prøve å lokke den inn i buret frivillig, med lek og godbit. Viser null interesse. Deretter å dytte baklengs inn. Går ikke. Så pakket inn i håndkle og mer og mer makt for hvert forsøk. Prøver med buret stående rett opp og senke katta nedi. Har også prøvd når den ikke nødvendigvis skal ut på tur, bare for å øve litt. Long story short; prøvd alt som finnes av tips og triks! 

Så denne gangen har vet foreslått at vi kommer innom og henter en calmivet som pus kan få. Det er ikke noe problem å få i katta piller så det frister selvfølgelig. Denne gangen er jeg også alene om å få katta inn i buret. Men jeg er samtidig litt skeptisk. Finner lite om virkningen på katter på nett. Mest om hunder, og da stort sett negative erfaringer. Vet sa også at det var snakk om en pille. Ser jo at folk gir bikkja bare en pille. Pus er liten, nærmest som en kattunge. Blir ikke det for mye? Uansett, interessert i å høre alt av erfaringer med calmivet og katt.

Anonymkode: 3b20b...381

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så var det tid for veterinærbesøk igjen neste uke. Katten her blir alltid spinnvill og skjønner at noe er på gang. Den er ikke redd eller noe, blir bare klin kokkos og hver tur et prosjekt uten like. Tidligere har vi måtte avlyse timer både 3 og 4 ganger fordi vi rett og slett ikke får katta i bur. Alt av triks er prøvd i forhold til burtilvenning. Og forskjellige bur. Vi starter alltid med å prøve å lokke den inn i buret frivillig, med lek og godbit. Viser null interesse. Deretter å dytte baklengs inn. Går ikke. Så pakket inn i håndkle og mer og mer makt for hvert forsøk. Prøver med buret stående rett opp og senke katta nedi. Har også prøvd når den ikke nødvendigvis skal ut på tur, bare for å øve litt. Long story short; prøvd alt som finnes av tips og triks! 

Så denne gangen har vet foreslått at vi kommer innom og henter en calmivet som pus kan få. Det er ikke noe problem å få i katta piller så det frister selvfølgelig. Denne gangen er jeg også alene om å få katta inn i buret. Men jeg er samtidig litt skeptisk. Finner lite om virkningen på katter på nett. Mest om hunder, og da stort sett negative erfaringer. Vet sa også at det var snakk om en pille. Ser jo at folk gir bikkja bare en pille. Pus er liten, nærmest som en kattunge. Blir ikke det for mye? Uansett, interessert i å høre alt av erfaringer med calmivet og katt.

Har du prøvd et kattebur med glidelås? Da putter du katten ned i buret og holder katten nede mens du tar glidelåsen igjen. Jeg er litt skeptisk til å gi dyr beroliggende. Har hørt at de bare blir døsig i kroppen og ikke hodet, noe som gjør at de blir enda mer redd. Har du prøvd feliway? 

Skrevet

Noen tips skal du få med på veien, - og de er viktige for at ting skal gå like fint som det kan (men ikke trenger) å gå.

Ingen frokost, bare pille. Om pusen spiser frokost så vil det ta lengre tid før pillen virker (fra omtrent + 1 time til det dobbelte og litt til).

Ikke begynn å røre med å finne frem transportkassen før pus er ganske bortreist. Husk at det er kroppen som blir sløv. Hodet er rimelig våkent.

En oppskjørtet katt vil (ref. vår forrige fastvetrinær) bare bli mer oppskjørtet. En avslappet katt vil bli sløv i kroppen og begynne å gå ustødig etter rundt 1 times tid.

Du må regne med at når kroppen er som sløvest så protesterer psyken. Høylytt !

Virkningen på min katt er ca 12 timer, så vær forsiktig med vannskåler, - det er fort gjort å drukne i drikkevannet når kroppen ikke lystrer ordre.

Lykke til :)

Skrevet
17 minutter siden, Brimi skrev:

Har du prøvd et kattebur med glidelås? Da putter du katten ned i buret og holder katten nede mens du tar glidelåsen igjen. Jeg er litt skeptisk til å gi dyr beroliggende. Har hørt at de bare blir døsig i kroppen og ikke hodet, noe som gjør at de blir enda mer redd. Har du prøvd feliway? 

Prøvd både feliway(ingen virkning såvidt jeg har fått med meg) og bur med med glidelås uten at det hjalp noe særlig :P katten er som jeg nevnte ikke veldig redd. Det virker nærmest som om den ser på burslåssinga som en lek, også blir han bare mer og mer leken for vært forsøk og flyr rundt i hele huset. Når den først er i bur så er det sjeldent noen problemer.

Skrevet

Jeg har aldri gitt calmivet til katt ( er dyrepleier),men om vet sier det, så er jo det sikkert greit! Alternativer er å bruke feli-way spray i buret (beroligende) eller en leke med cat-nip som du kaster inn i buret, for så å lukke det raskt - det funker på mi iaf:fnise:

Anonymkode: 3c946...931

Skrevet
7 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Noen tips skal du få med på veien, - og de er viktige for at ting skal gå like fint som det kan (men ikke trenger) å gå.

Ingen frokost, bare pille. Om pusen spiser frokost så vil det ta lengre tid før pillen virker (fra omtrent + 1 time til det dobbelte og litt til).

Ikke begynn å røre med å finne frem transportkassen før pus er ganske bortreist. Husk at det er kroppen som blir sløv. Hodet er rimelig våkent.

En oppskjørtet katt vil (ref. vår forrige fastvetrinær) bare bli mer oppskjørtet. En avslappet katt vil bli sløv i kroppen og begynne å gå ustødig etter rundt 1 times tid.

Du må regne med at når kroppen er som sløvest så protesterer psyken. Høylytt !

Virkningen på min katt er ca 12 timer, så vær forsiktig med vannskåler, - det er fort gjort å drukne i drikkevannet når kroppen ikke lystrer ordre.

Lykke til :)

Tusen takk for tips. Skal huske på disse tingene hvis jeg velger å gi pillen. Merker at jeg er ørlittegranne skeptisk :P

Skrevet

Tips til neste gang er å ha burtilvenningen konstant. På de fleste transportbur kan du fjerne hele gitteret, og la det stå åpent. Vask buret, og sett det et lunt og rolig sted. Legg i et mykt og varmt underlag og et brukt plagg oppå det, som lukter deg. Reagerer katten på kattemynte, kan en dråpe, eller litt kattemyntedryss innerst i buret gjøre det mer interessant. Så lar du det bare stå sånn i fred. Når katten finner ut at det er et kult sted å ligge, gi den fred. Slik vil den etterhvert begynne å oppfatte buret som en trygg frisone, der den kan søke trøst og tilflukt fra skumle barn og fremmede.

Da blir den mye mer trygg ved transport, og det er bare å sette gitterdøra på plass noen dager før neste veterinærbesøk eller utflukt.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Kamikatze skrev:

Tips til neste gang er å ha burtilvenningen konstant. På de fleste transportbur kan du fjerne hele gitteret, og la det stå åpent. Vask buret, og sett det et lunt og rolig sted. Legg i et mykt og varmt underlag og et brukt plagg oppå det, som lukter deg. Reagerer katten på kattemynte, kan en dråpe, eller litt kattemyntedryss innerst i buret gjøre det mer interessant. Så lar du det bare stå sånn i fred. Når katten finner ut at det er et kult sted å ligge, gi den fred. Slik vil den etterhvert begynne å oppfatte buret som en trygg frisone, der den kan søke trøst og tilflukt fra skumle barn og fremmede.

Da blir den mye mer trygg ved transport, og det er bare å sette gitterdøra på plass noen dager før neste veterinærbesøk eller utflukt.

Tusen takk for tips. Som nevnt over så er det meste prøvd ut, også disse tingene :/ katten kan snuse såvidt på buret når den går forbi, men er ellers totalt uinteressert. Tror aldri den har satt en pote i buret. Pleier å legge noen godbiter der innimellom bare for å sjekke om han er der når jeg ikke ser, men disse er alltid helt urørte.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips. Som nevnt over så er det meste prøvd ut, også disse tingene :/ katten kan snuse såvidt på buret når den går forbi, men er ellers totalt uinteressert. Tror aldri den har satt en pote i buret. Pleier å legge noen godbiter der innimellom bare for å sjekke om han er der når jeg ikke ser, men disse er alltid helt urørte.

Høres ut som at katten din enten har dårlige erfaringer med bur eller er klaustrofobisk. Jeg vet ikke om det er lurt å putte katten i buret ofte (selv om du ikke skal til dyrlegen), men min erfaring er at om du det ofte nok så vil katten bli vant med det etterhvert. Den ene katten min har etter å ha vært mye hos veterinær, hvor det ble satt mye sprøyter i forbindelse med røntgen, mr, blodprøver osv), fått veterinærskrekk, men etter at vi begynte med behandling så har det blitt mye bedre. Hun må inn hver 3-4 uke. Merker stor forskjell nå kontra i begynnelsen :) Hvis du i det hele tatt ikke får katten i buret og katten virkelig må til veterinær ville jeg spurt den lokale dyrebeskyttelsen om å låne et fangstbur (eller hva det heter) men det er bare ved krise. 

Skrevet

Heihei. Ts her. Tenkte bare å komme med en liten oppdatering i tilfelle noen skulle lure på noe av det samme som meg. Er hjemme igjen fra veterinæren nå og turen gikk veldig bra.

Prøvde å få katten i bur i noen timer før timen. Etterhvert skjønte jeg at det var nytteløst. Ca kl 10 fikk han 1 calmivetpille. Han spiser piller uten problemer, tror det er godteri. Vi fortsatte å leke på sofaen som vanlig, etter ca 1 time sovnet han ganske dypt. Lot han ligge en halvtimes tid for å være sikker på at pillen fungerte før jeg fant frem buret. Han våknet i det han ble løftet inn og jeg måtte slåss litt for å lukke buret, men det gikk til slutt. Inne i buret sovnet pus litt ogjen. En time etter kjørte vi avgårde. Da hadde pus begynt å våkne igjen. Oppførte seg fint og rolig, ville til og med leke og kose litt gjennom inngangen. (Merkelig at han skal ha så mye i mot å bli putta inn når han tilsynelatende koser seg så fort han er på plass i buret, sånn er det hver gang.  Aldri noe mjauing eller stressa oppførsel når han er inni der).

Innen vi var hos veterinæren var han helt våken. Som var fint, siden han skulle legges i narkose, pg de ville uansett ha venta til han var våken med å gjøre det. Virker som om pilla bare gjorde han veldig trøtt veldig brått.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...