AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #1 Skrevet 19. januar 2016 Snuppa på 2,5 har plutselig begynt å gå på do i det siste. Hun sier fra flere ganger om dagen at hun vil på do både hjemme og i barnehagen, men det er ikke alltid det kommer noe. Ofte sier hun fra etter at hun allerede har tisset i bleia. Hadde sett for meg at det enkleste var å slutte til sommeren, men ser at det kan bli lenge til når hun har blitt så interessert nå. Hun snakker også om andre barn i barnehagen som bruker truse og virker som hun har lyst til å prøve det selv. Men protesterer ikke på å få på bleie. Er det vanlig å ha en lang fase hvor de går litt på do selv om de bruker bleie, eller bør man la dem få prøve seg uten når interessen er der? Hun skal bli storesøster om 3-4 måneder, så vil helst unngå å slutte akkurat i den perioden med en nyfødt. Dersom vi skulle prøvd å slutte nå, ser jeg for meg at det vil være best å ta på bleie når hun skal ut i kulda (sover også ute på dagtid). Vil det gjøre bleieslutt vanskeligere og mer forvirrende å få på bleie av og til? Erfaringer mottas med takk Anonymkode: 9b324...d27
stan Skrevet 19. januar 2016 #2 Skrevet 19. januar 2016 Vi kjørte et opplegg hvor vi hver time tok med ungen på potta. Vi holdt på slik et par uker, og hadde nesten ikke uhell. Så lot vi det gå lenger tid, men spurte ofte, og i løpet av en drøy måned var det helt slutt med bleier. Vi fikk barnehagen til å være med på opplegget, kjøpte egen potte i barnehagen, prikk lik den hjemme. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #3 Skrevet 19. januar 2016 Takk for tips! Høres ut som et bra opplegg. Det jeg egentlig er i tvil om er om vi bør sette gang med et sånt opplegg nå som interessen er der, eller om det vil være enklere å vente til vår/sommer. TS Anonymkode: 9b324...d27 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #4 Skrevet 19. januar 2016 Vår 3 åring har også begynt å vise litt interesse for potte/dogåing nå, selv om vi også tenkte å vente til våren, pga alle klærne. Så vi styrer ikke veldig med det, men lar han gå på do når han sier i fra, også får han gå litt uten bleie når vi er hjemme. Tenker at da har han god tid til å venne seg til det, også setter vi inn "nådestøtet" til våren, når vinterdressen er borte:) Anonymkode: 5bc91...8d0
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #5 Skrevet 19. januar 2016 Kjør på! Google "bleieslutt på en helg". Anonymkode: 0ff45...cbd
lunamuna Skrevet 19. januar 2016 #6 Skrevet 19. januar 2016 Vi driver med dotrening nå, på vår jente som blir 3 i mars. Tidlig høst begynte hun sånn smålig å si ifra etter hun hadde vært på do, og var veldig opptatt av doen og ville ofte sitte der. Vi startet ikke med dotrening pga baby og hyppig sykdom (for å si det veldig kort), men i jula bestemte vi oss for at det var slutt med bleie. Hun har fremdeles endel uhell - i dag er første dagen hun ikke har hatt et eneste uhell. I går hadde hun tisset seg helt ut to ganger i barnehagen, og tisset noen dråper i trusa hjemme også. Stort sett går uhellene ut på noen dråper i trusa - hun har ikke tid til å gå på do, må skjønne... Hun blir veldig engasjert i leken. Det hadde sikkert vært enklere på en varmere årstid, men det har ikke vært noe problem å gjøre det nå heller. Blir nok ekstra mye tøy å vaske, men det bryr meg ingenting.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #7 Skrevet 19. januar 2016 42 minutter siden, lunamuna skrev: Vi driver med dotrening nå, på vår jente som blir 3 i mars. Tidlig høst begynte hun sånn smålig å si ifra etter hun hadde vært på do, og var veldig opptatt av doen og ville ofte sitte der. Vi startet ikke med dotrening pga baby og hyppig sykdom (for å si det veldig kort), men i jula bestemte vi oss for at det var slutt med bleie. Hun har fremdeles endel uhell - i dag er første dagen hun ikke har hatt et eneste uhell. I går hadde hun tisset seg helt ut to ganger i barnehagen, og tisset noen dråper i trusa hjemme også. Stort sett går uhellene ut på noen dråper i trusa - hun har ikke tid til å gå på do, må skjønne... Hun blir veldig engasjert i leken. Det hadde sikkert vært enklere på en varmere årstid, men det har ikke vært noe problem å gjøre det nå heller. Blir nok ekstra mye tøy å vaske, men det bryr meg ingenting. Av det du skriver er det jo helt åpenbart at jenta ikke er klar for bleieslutt enda. Vet du ikke hvor ødeleggende det er for motivasjonen når hun gjentatte ganger har uhell på uhell? For ikke å snakke om hvor mye beslag dere legger på barnehagepersonalet når de må skifte på henne fra topp til tå flere ganger om dagen i tillegg til å dotrene henne. Til dere som foreslår potte, så er det mange barnehager som ikke bruker det av hygieniske årsaker. Anonymkode: 631ab...e3a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #8 Skrevet 19. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av det du skriver er det jo helt åpenbart at jenta ikke er klar for bleieslutt enda. Vet du ikke hvor ødeleggende det er for motivasjonen når hun gjentatte ganger har uhell på uhell? For ikke å snakke om hvor mye beslag dere legger på barnehagepersonalet når de må skifte på henne fra topp til tå flere ganger om dagen i tillegg til å dotrene henne. Til dere som foreslår potte, så er det mange barnehager som ikke bruker det av hygieniske årsaker. Anonymkode: 631ab...e3a Er ikke sikkert det er så stor barnehage, de hadde da tid i vår til å ta begge mine samtidig. De var 2 og 3 år. Anonymkode: c9b63...7c7
Stinelin Skrevet 19. januar 2016 #9 Skrevet 19. januar 2016 Vi holder på med bleieslutt nå, det går helt greit. Tror kanskje en må se an barnet og starte når motivasjonen er der, uansett årstid?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #10 Skrevet 19. januar 2016 Vår første sluttet i november. Det var uproblematisk. Hadde få uhell da, så det gjorde det jo en del enklere. Vet ikke om det hadde noen betydninge, men hun var 2,5 og hadde begynt på storbarnsavd i bhg. Var den yngste der og den eneste som brukte bleier, så bhg hadde god tid til å hjelpe med avvenningen, og tror de var veldig interesserte i å få henne tørr også. Nå er nr.2 2 år og har begynt å vise interesse for å gå på do, men vi stresser ikke med det. Har en nyfødt baby og føler ikke at vi vil klare å følge opp bleieavvenning akkurat nå, så håper vi kan drøye det noen mnd, men hun får jo gå på potta når hun ønsker det selvf og får masse skryt når hun klarer det. Det jeg ser for meg som litt vanskelig på vinteren, er hvis barnet har masse uhell ute i bhg iom at de da lett blr veldig kalde hvis det ikke blir oppdaget raskt, i tillegg til at man selvf må skifte masse klær og gjerne ha en ekstra vinterdress hengende. Men det er jo absolutt ingen umulighet! Anonymkode: 9b3a9...614
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #11 Skrevet 19. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Snuppa på 2,5 har plutselig begynt å gå på do i det siste. Hun sier fra flere ganger om dagen at hun vil på do både hjemme og i barnehagen, men det er ikke alltid det kommer noe. Ofte sier hun fra etter at hun allerede har tisset i bleia. Hadde sett for meg at det enkleste var å slutte til sommeren, men ser at det kan bli lenge til når hun har blitt så interessert nå. Hun snakker også om andre barn i barnehagen som bruker truse og virker som hun har lyst til å prøve det selv. Men protesterer ikke på å få på bleie. Er det vanlig å ha en lang fase hvor de går litt på do selv om de bruker bleie, eller bør man la dem få prøve seg uten når interessen er der? Hun skal bli storesøster om 3-4 måneder, så vil helst unngå å slutte akkurat i den perioden med en nyfødt. Dersom vi skulle prøvd å slutte nå, ser jeg for meg at det vil være best å ta på bleie når hun skal ut i kulda (sover også ute på dagtid). Vil det gjøre bleieslutt vanskeligere og mer forvirrende å få på bleie av og til? Erfaringer mottas med takk Anonymkode: 9b324...d27 Når barnet er modent for bleieslutt, er det viktig å følge opp. Hun høres ut som om hun er i ferd med på finne ut av tingene, gjør det til noe positivt. Gjør henne oppmerksom på hvorfor hun får bleie oå når dere skal ut, og hun må ha masse klær på, og det blir vanskelig å rekke å få klærne av før hun tisser. Ellers er lange ullstrømper, helt opp til trusekanten, truse og kjole en utmerket påkledning hjemme ved bleieslutt-forsøk. (Janus hadde lange ullstrømper sist vinter.) Alternativt bruk ullstrømpebukse og lang kjole så blir hun ikke kald, og er lett å få raskt på toalettet. Lurt å spørre om hun skal tisse med gjevne mellomrom, men uten å mase. Anonymkode: 36486...3a0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #12 Skrevet 20. januar 2016 Det kommer vel an på hvor klart barnet er. Vi sluttet om sommeren, men det hadde gått greit om det var vinter også, for han hadde kun 2 uhell totalt, og de skjedde inne. Passet på å alltid sette ham på do rett før vi gikk ut. Men blir det mye uhell ute så blir det jo upraktisk, og potensielt helseskadelig hvis det er veldig kaldt. Anonymkode: 8c6aa...308
Stinelin Skrevet 20. januar 2016 #13 Skrevet 20. januar 2016 Vi og barnehagen tar på bleie før han skal ut, særlig hvis vi skal på tur litt bort fra huset. Vet ikke om det er lurt, men i det minste praktisk nå i kulda. Har også bleie når han sover. Han er bare passelig motivert, muligens fordi han har på bleia av og til og føler det er mer lettvint? Eller så er han ikke helt klar enda.
lunamuna Skrevet 20. januar 2016 #14 Skrevet 20. januar 2016 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Av det du skriver er det jo helt åpenbart at jenta ikke er klar for bleieslutt enda. Vet du ikke hvor ødeleggende det er for motivasjonen når hun gjentatte ganger har uhell på uhell? For ikke å snakke om hvor mye beslag dere legger på barnehagepersonalet når de må skifte på henne fra topp til tå flere ganger om dagen i tillegg til å dotrene henne. Til dere som foreslår potte, så er det mange barnehager som ikke bruker det av hygieniske årsaker. Anonymkode: 631ab...e3a Det var barnehagens forslag... De ønsket egentlig at vi skulle starte med det i september. Ellers takk for opplysninga. Så fint at du kjenner mitt barn best, eh. Endret 20. januar 2016 av lunamuna 1
lunamuna Skrevet 20. januar 2016 #15 Skrevet 20. januar 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke sikkert det er så stor barnehage, de hadde da tid i vår til å ta begge mine samtidig. De var 2 og 3 år. Anonymkode: c9b63...7c7 Det er en svært liten barnehage. 7 barn om alle er tilstede, og fire ansatte på det meste.
bush babe Skrevet 21. januar 2016 #16 Skrevet 21. januar 2016 Mine to sluttet begge på vinteren. Vi tok det når de ble klar for det/viste interesse, og det var ikke noe problem. De første to månedene hadde de bleie i barnehagen, men vi tok den av når de kom hjem og ellers når det var fri. Mine ble ikke forvirret av det som jeg merket. Potte er jeg litt imot, både av hygienegrunner og fordi de like gjerne kan lære seg å sitte på en do med en gang, det blir enklere når man er på besøk hos folk også. Så jeg tror ikke vinter/sommer har så mye å si, det viktigste er at barnet er interessert
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #17 Skrevet 21. januar 2016 Vi hadde bleieslutt på vinteren ved 2,5 års alder. Og det fungerte strålende fordi barnet var motivert. Trodde egentlig ikke at h*n var klar, men etter to uhell i trusa, så sluttet h*n å tisse i trusa. Barnet krevde også bleieslutt på natt bare dager etterpå. (Noe vi var sikre på at ikke kom til å gå bra.) Og det gikk også bra. Ikke ett eneste uhell. Barnehagen var skeptiske når vi sa ifra om bleieslutt. Men det gikk veldig bra der også. De ble positivt overrasket over hvor flink h*n var til å si fra selv. Vi brukte bleie under utedress en stund da, men det ble da kastet en masse tørre bleier fordi vi ville sikre oss at dressen ikke ble våt. Anonymkode: 0ff32...eb5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #18 Skrevet 21. januar 2016 Jeg har en gutt som er 3 år snart, og han var veldig motivert for å sitte på do for ett år siden. Han hadde ikke så god kontroll på selve vannlatingen, så det var ikke alltid det kom en skvett, og slettes ikke avføring. Så fikk han omgangssyke med diaré 2 ggr med bare 3 ukers mellomrom, og all motivasjon forsvant. Jeg har ikke masa på han. Og plutselig kom motivasjonen tilbake i høst, og han har stadig oftere hatt tørr bleie og har tisset på do i stedet. Nå har vi begynt å droppe bleien helt, og det går forbausende bra. Har på han bleie om natten, og i dag tidlig var den også tørr, for første gang. Så la barnet prøve seg. Husk å spør barnet ofte, som noen andre også nevnte, så minimerer du sjansen for uhell. Det er mye kjekkere å mestre! Anonymkode: 15754...9ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå