Gå til innhold

Ordentlig syk og ingen stiller opp.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å forvente at venner skal komme å dusje deg er uvanlig mye forlangt..Hvis du ikke er i stand til det selv, så har man hjemmesykepleien. 

Har vært langvarig sengeliggende selv, inkludert operasjoner og sykehusopphold, ba ingen om å komme å dusje meg. 

Anonymkode: 5efec...e54

Hæææ? Jeg syns overhodet det  ikke hadde vært forferdelig stort offer å hjelpe en syk venninne I dusjen!  Folk får sette seg selv til side! Hadde jeg hatt minste mulighet hadde jeg hjulpet til!

Anonymkode: 8fecb...ea1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæææ? Jeg syns overhodet det  ikke hadde vært forferdelig stort offer å hjelpe en syk venninne I dusjen!  Folk får sette seg selv til side! Hadde jeg hatt minste mulighet hadde jeg hjulpet til!

Mer til deg TS- jeg er garantert ikke I nærheten av hvor du bor,  men om jeg hadde vært det,   ville det vært meg en glede å hjulpet deg. Ønsker deg alt vel,  du er tøff som bare rakkern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til deg som nevnte privat hjemmesykepleie, bare til info,dette stemmer ikke. Offentlig og privat hsy får tildelt oppgaver fra forvaltningsenheten. Om du ikke får vedtak fra forvaltning, kan du hverken få offentlig eller privat. Da må du såfall betale en privat person. Privat hsy er også gratis for brukere.

Anonymkode: 2a36f...9ca

Bor du i en kommune med fritt brukervalg kan du velge mellom tilbydere etter å ha fått vedtak. Men dersom du ikke har vedtak kan du betale for privat hjemmesykepleie. Forskjellen er at med vedtak betaler kommuen, uten vedtak betaler du selv. Det finnes flere private firma og langt fra alle har avtale med kommunen, de har likevel ingen vansker med å fylle hverdagen. Så det du sier er feil, er i bransjen selv og kjenner fler som jobber med privat hjemmesykepleie/tjeneste, der folk betaler for det de ikke kan få offentlig.

Anonymkode: b4ede...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Det er dessverre i slike stunder at folk viser sitt sanne ansikt.

Vært der sjøl og er utrolig mange jeg regelrett kuttet ut, nettopp fordi de viste hvordan ståa er og de viste sitt sanne jeg. Enkelte fikk jeg bedre forhold til - fordi de viste sitt sanne jeg, noe som viste seg å være positivt :) 

Sinte foreldre, det er bare helt feil. HELT feil. Det går bare ikke, hvis du er alvorlig syk og de holder på på den måten betyr det bare at er ekstremt dårlige foreldre. Hadde tenkt meg om 10 ganger før jeg hadde valgt å være naiv og tilgitt det der. 

Venninnen din er ikke noe å samle på heller. 

Endret av Badebuksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke helt dette med at "familien er sint". Så lenge du bor hjemme, så må da din mor kunne hjelpe deg med dusjing? Hadde jeg vært ei venninne av deg, så er det vel det jeg først og fremst hadde tenkt. 

En annen ting: min erfaring med syke venninner har gjort meg litt mer apatisk til slikt enn hva jeg var før. Vokste opp med ei bestevenninne som var kronisk syk, og hele verden snurret rundt henne. Folk forventet at jeg som bestevenninne stilte opp, og det gjorde jeg selvsagt. Men etterhvert som jeg begynte å åpne meg om min spiseforstyrrelse og mine depresjoner, tok denne venninnen gjennom 15 år avstand fra meg. Jeg fikk et sterkt inntrykk av at hun ikke kan tillate at andre også har sine issues. Ellers har jeg nå I voksen alder ei kronisk syk venninne, og der er det litt av samme greia: verden snurrer rundt henne og hennes sykdom. Hun er så vant til å ha et team av sykepleiere og andre hjelpere rundt seg, og vi venninnene må liksom ha de rollene når hun ikke er på sykehuset. Jeg har gått litt lei, og jeg orker ikke møte henne så ofte lenger. En venninne skal være en berikelse, ikke en evig byrde.

Anonymkode: b2029...831

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt dette med at "familien er sint". Så lenge du bor hjemme, så må da din mor kunne hjelpe deg med dusjing? Hadde jeg vært ei venninne av deg, så er det vel det jeg først og fremst hadde tenkt. 

Jeg har forstått det slik at hennes mor har tilbudt seg å hjelpe med dusjing, men at trådstarter ikke vil ha hjelp fra henne, fordi det blir for intimt. Trådstarter vil heller at en venninne skal hjelpe henne.

Anonymkode: d1648...bd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.1.2016 at 19.27, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke intimgrenser i forholdet vårt, og det var hennes forslag fra starten av når jeg først tok kontakt og fortalte jeg var syk igjen. Og hun har hjulpet flere ganger tidligere. Ber ikke om andre ting en helt nødvendige ting da jeg vet hun ikke har tid eller mulighet til mye, men hun bor i samme gaten og 10 minutter synes jeg hun kunne ofret. 

Anonymkode: 6ed03...cd7

Kanskje du faktisk burde be om andre ting enn det som er helt nødvendig. Finn på noe hyggelig med henne, snakk med henne. Hvis forholdet deres bare baserer seg på at hun hjelper deg, skjønner jeg at det kan være veldig slitsomt for henne. Klem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange hjerteløse svar i denne tråden. 

TS: Denne venninnen du prater om, som har lånt feriehuset ditt flere ganger, og som du lufter hunden til så ofte du kan, høres for meg ikke ut som en ordentlig venninne. Det virker som du er en god venninne når du ikke er syk. Du stiller opp, og har gitt henne mange tjenester. Jeg synes ikke du er kravstor om du spør henne om hjelp til en dusj, mtp hvor mye du har gitt henne når du kan. En dusj tar like lang tid som en liten gåtur med hunden, så hun er egentlig ganske kjip når hun stiller opp.

De i denne tråden som syter om at det er for mye og for intimt å be om hjelp til en dusj - de kan bare holde kjeft. Det skal mye til for at man ber noen om hjelp til å dusje. Jeg kunne glatt hjulpet familiemedlemmer og venner med en dusj. Det er ikke en big deal. 

Du sier hun bor i nabolaget, hvilket vil si at hjelp til en dusj ikke vil koste henne mye tid. Enhver god venn ville utsatt avtaler en halvtime for å hjelpe deg. Allikevel dropper hun avtalen dere hadde, fordi hun skal møte noen andre. Jeg skjønner godt at du er såret - det ville jeg også blitt. 

Dessverre er mange mennesker slik, etter mitt inntrykk. De er der for deg når du har bra ting å tilby, og de stikker når de føler du er til en belastning. 

Jeg synes du skal ringe venninnen din, eller sende en lengre melding hvis hun ikke tar telefonen, og fortelle hvordan du føler deg.

Kjipt at foreldrene dine er sinte. Du har sikkert rett i at de er redde og ikke klarer å uttrykke annet enn sinne. Du må ta en prat med dem også. Be moren din om hjelp til dusjing. 

Håper du finner en løsning.

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forstått det slik at hennes mor har tilbudt seg å hjelpe med dusjing, men at trådstarter ikke vil ha hjelp fra henne, fordi det blir for intimt. Trådstarter vil heller at en venninne skal hjelpe henne.

Jeg er mor selv, og har da sett både det ene og det andre. Jeg var den som badet og dusjet barna da de var små, og jeg var den som holdt bøtten for dem da de hadde omgangssyken. En mor har gjort alt dette før, og hun har sett det meste. At ts føler at det blir for intimt med sin mor i dusjen, synes jeg egentlig er litt rart. Spesielt med tanke på alle dem som føder med mor på fødestua. At ei venninne skal stille opp fordi ts takker nei til hjelp hjemme: det kaller jeg luksusproblem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mor selv, og har da sett både det ene og det andre. Jeg var den som badet og dusjet barna da de var små, og jeg var den som holdt bøtten for dem da de hadde omgangssyken. En mor har gjort alt dette før, og hun har sett det meste. At ts føler at det blir for intimt med sin mor i dusjen, synes jeg egentlig er litt rart. Spesielt med tanke på alle dem som føder med mor på fødestua. At ei venninne skal stille opp fordi ts takker nei til hjelp hjemme: det kaller jeg luksusproblem. 

Jeg er egentlig enig med deg.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, x skrev:

De i denne tråden som syter om at det er for mye og for intimt å be om hjelp til en dusj - de kan bare holde kjeft. Det skal mye til for at man ber noen om hjelp til å dusje. Jeg kunne glatt hjulpet familiemedlemmer og venner med en dusj. Det er ikke en big deal. 

Har du noen gang dusjet, vasket, skiftet bleier, byttet stomi og lignende intime ting, på voksne venner eller familiemedlemmer?
Eller har du noen gang vært nødt til å be om hjelp til å dusje, vaske deg, bli fulgt på toalettet, bli byttet bleie på osv fra venner og familie?

Hvis ikke kan du bare holde kjeft!

Det er en grense som blir krysset når slike ting skjer, og det er opp til hver enkelt å vurdere hva som blir for intimt.

Jeg kunne mer enn gjerne hjulpet mitt voksne barn med dette, men mor, svigermor, venner ... absolutt ikke.  Jeg har hjulpet min mor og min svigermor med slike ting, men jeg måtte overlate oppgaven til profesjonelle, fordi det ble for intimt.
Og jeg ville ikke at mitt barn, min svigermor, eller venner, skulle hjulpet meg med dette heller.  Jeg vil ikke at venner og familie skal være mine pleiere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, x skrev:

Så mange hjerteløse svar i denne tråden. 

TS: Denne venninnen du prater om, som har lånt feriehuset ditt flere ganger, og som du lufter hunden til så ofte du kan, høres for meg ikke ut som en ordentlig venninne. Det virker som du er en god venninne når du ikke er syk. Du stiller opp, og har gitt henne mange tjenester. Jeg synes ikke du er kravstor om du spør henne om hjelp til en dusj, mtp hvor mye du har gitt henne når du kan. En dusj tar like lang tid som en liten gåtur med hunden, så hun er egentlig ganske kjip når hun stiller opp.

Du sier hun bor i nabolaget, hvilket vil si at hjelp til en dusj ikke vil koste henne mye tid. Enhver god venn ville utsatt avtaler en halvtime for å hjelpe deg. Allikevel dropper hun avtalen dere hadde, fordi hun skal møte noen andre. Jeg skjønner godt at du er såret - det ville jeg også blitt. 

Dessverre er mange mennesker slik, etter mitt inntrykk. De er der for deg når du har bra ting å tilby, og de stikker når de føler du er til en belastning. 

Jeg synes du skal ringe venninnen din, eller sende en lengre melding hvis hun ikke tar telefonen, og fortelle hvordan du føler deg.

Kjipt at foreldrene dine er sinte. Du har sikkert rett i at de er redde og ikke klarer å uttrykke annet enn sinne. Du må ta en prat med dem også. Be moren din om hjelp til dusjing. 

Håper du finner en løsning.

Andre skal vel ikke holde kjeft fordi de ikke har samme intimgrenser som deg. Så du kunne vasket en venninne? Flott for deg! Det betyr ikke at alle andre er like komfortable med det, og det må være en helt ærlig mening. Voks opp!

Endret av Bond
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes IKKE du skal forvente at venner og familie skal hjelpe deg med alt. Selvfølgelig bør de stille opp på deg og vise medfølelse, trøste, få deg til å føle deg feks mer sosial osv. Men du kan ikke forvente at de skal hjelpe deg med personlig hygiene. For noen blir dette for privat!

Dersom du er såpass syk at du må ha hjelp til dette, så har du krav på hjemmesykepleie. 

Kan du fortelle hvorfor du er syk? Da blir det lettere å forstå kanskje...

Jeg synes du virker ganske irritert i HI, og hvis du er slik mot familie/venner så blir de gjerne litt lei. Det faktisk veldig krevende å være pårørende også. 

Anonymkode: 3242c...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ingenting. Du bor hjemme hos mor og far, har så pass god økonomi at du eier en ferieleilighet, men har ikke råd til hjemmehjelp?

Anonymkode: 72d90...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 19.1.2016 at 19.27, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke intimgrenser i forholdet vårt, og det var hennes forslag fra starten av når jeg først tok kontakt og fortalte jeg var syk igjen. Og hun har hjulpet flere ganger tidligere. Ber ikke om andre ting en helt nødvendige ting da jeg vet hun ikke har tid eller mulighet til mye, men hun bor i samme gaten og 10 minutter synes jeg hun kunne ofret. 

Anonymkode: 6ed03...cd7

Selv om du e syk og sliter med ditt så synes jeg ikke at du skal forlange all verden heller. Denne venninnen din har jo sitt eget liv hun og, kanskje er det noe som har skjedd i hennes liv som gjør at det e vanskelig for henne å "ofre" 10 minutter her og nå. Selv om folk ikke sliter psykisk eller har en kronisk sykdom, så har jo de wt liv der det kan skje uforutsette ting som gjør at de ikke kan stå på pinne til alle tider. Selv om vi er friske så kan vi faktisk bli slitne vi og.

Hvis du er så syk at du er pleietrengende så må du nesten ta kontakt med hjemmesykepleien å få hjelp av de. Du kommer til å ødelegge vennskapene dine hvis du bruker vennene dine som personlig pleier.

Anonymkode: 83f3f...abd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ingenting. Du bor hjemme hos mor og far, har så pass god økonomi at du eier en ferieleilighet, men har ikke råd til hjemmehjelp?

Anonymkode: 72d90...922

I tillegg beskriver hun seg selv som "en ung jente". Jente er man til man blir kvinne, og det skjer på 18-årsdagen. Veldig merkelig med at en ung jente liksom skal eie en leilighet i utlandet. 

Og hva slags kronisk sykdom er det egentlig snakk om?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang dusjet, vasket, skiftet bleier, byttet stomi og lignende intime ting, på voksne venner eller familiemedlemmer?
Eller har du noen gang vært nødt til å be om hjelp til å dusje, vaske deg, bli fulgt på toalettet, bli byttet bleie på osv fra venner og familie?

Hvis ikke kan du bare holde kjeft!

Det er en grense som blir krysset når slike ting skjer, og det er opp til hver enkelt å vurdere hva som blir for intimt.

Jeg kunne mer enn gjerne hjulpet mitt voksne barn med dette, men mor, svigermor, venner ... absolutt ikke.  Jeg har hjulpet min mor og min svigermor med slike ting, men jeg måtte overlate oppgaven til profesjonelle, fordi det ble for intimt.
Og jeg ville ikke at mitt barn, min svigermor, eller venner, skulle hjulpet meg med dette heller.  Jeg vil ikke at venner og familie skal være mine pleiere.

Hehe. Jeg har dusjet og vasket et par venninner og en søster. Har blitt dusjet av en venninne en gang også. Gikk helt fint det. :) 

Såklart bør dette være en oppgave for profesjonelle, det er jeg helt enig i. Poenget mitt er at når de profesjonelle av en eller annen grunn ikke er til stede, så må jo en eller annen person stille opp for henne? 

Det er ikke gøy å være syk, og enda mindre gøy å be om hjelp til intime ting! Enda, enda mindre gøy når man spør etter hjelp - men ingen stiller opp. Jeg tviler på at noen ønsker at venner og familie skal være deres pleiere. Jeg hadde følt meg krenket hvis jeg måtte ha hjelp til slike ting, men enda mer krenket hvis ingen kunne stille opp. 

4 timer siden, fullkornspasta skrev:

Andre skal vel ikke holde kjeft fordi de ikke har samme intimgrenser som deg. Så du kunne vasket en venninne? Flott for deg! Det betyr ikke at alle andre er like komfortable med det, og det må være en helt ærlig mening. Voks opp!

En helt ærlig mening ja, men jeg synes flere av disse kommentarene er upassende å skrive til en person som helt tydelig er i en kjip situasjon og trenger hjelp. Ingen liker å få sånne kommentarer etter seg hvis de er i en sårbar posisjon.

Ja, alle skal få ha sine egne meninger, men man trenger ikke alltid si dem høyt. Noen ganger er det best å holde ting for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, x skrev:

Hehe. Jeg har dusjet og vasket et par venninner og en søster. Har blitt dusjet av en venninne en gang også. Gikk helt fint det. :) 

Såklart bør dette være en oppgave for profesjonelle, det er jeg helt enig i. Poenget mitt er at når de profesjonelle av en eller annen grunn ikke er til stede, så må jo en eller annen person stille opp for henne? 

Det er ikke gøy å være syk, og enda mindre gøy å be om hjelp til intime ting! Enda, enda mindre gøy når man spør etter hjelp - men ingen stiller opp. Jeg tviler på at noen ønsker at venner og familie skal være deres pleiere. Jeg hadde følt meg krenket hvis jeg måtte ha hjelp til slike ting, men enda mer krenket hvis ingen kunne stille opp. 

En helt ærlig mening ja, men jeg synes flere av disse kommentarene er upassende å skrive til en person som helt tydelig er i en kjip situasjon og trenger hjelp. Ingen liker å få sånne kommentarer etter seg hvis de er i en sårbar posisjon.

Ja, alle skal få ha sine egne meninger, men man trenger ikke alltid si dem høyt. Noen ganger er det best å holde ting for seg selv.

Familien har tilbudt å hjelpe henne med stell. Dette er ikke første gangen ts er syk, men hun vil ikke si hva hun lider av. Hjemmesykepleien hjalp henne med stell sist gang. Jeg synes at det blir helt feil å kreve at venninner skal stille opp og hjelpe til med intim vask. Ts må tåle å høre at noen av oss har intimgrenser, selv om dette ikke gjelder for henne selv og respektere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...