Gå til innhold

Ordentlig syk og ingen stiller opp.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung jente som nå går inn i min tredje uke som sengeliggende syk, uten å detaljere, men har vært ut og inn av sykehus nå i 3 uker og vært av og på syk i 7 år. Har vært så og si frisk nå i et år før nå. Er så syk nå at jeg ikke kommer meg i dusjen på egenhånd, og ingen, over hodet ingen stiller opp. Har verdens beste kjæreste, men vi har avstandsforhold og er umulig for han å komme hjem. Familie er sinte, og den siste venninnen jeg prøvde å kontakte som jeg har kjent i 20 år sa i helgen jeg bare skulle ringe om jeg trengte hjelp, tok kontakt i går og hun sa hun skulle komme i dag. Ringer idag, og hun sier hun er opptatt, sovner så en halvtime og i mellomtiden har hun prøvd å ta kontakt, ringer opp igjen så fort jeg våkner og spør om hun hver så snill kan komme innom å hjelpe med en dusj, noe hun sier hun ikke har tid til da hun skal sove og være med en annen venninne. Får så masse kjeft for å knipse med fingrene og bli sur og lei meg for at ingen kan hjelpe med noe. Har noen råd om hvordan jeg skal takle dette helt alene? Er så fortvilet og alene at jeg ikke har ord lengre.

Anonymkode: 6ed03...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er så syk at du ikke kan ta vare på deg selv kan du ikke være hjemme alene. Det er merkverdig at  familien er sint på deg. Vet du noe om årsaken til dette? Hva sier de når du ber om hjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snuppi skrev:

Om du er så syk at du ikke kan ta vare på deg selv kan du ikke være hjemme alene. Det er merkverdig at  familien er sint på deg. Vet du noe om årsaken til dette? Hva sier de når du ber om hjelp? 

Ts her. Bor hjemme med mor og far. Innerst er de lei seg og fortvilet, men viser det i sinne da de er redde.(tror og håper jeg). Får hjelo til spise og toalett, og har tilbud om hjelp til dusj, men synes dette er for vanskelig og føler det ubekvemt. Derfor skulle jeg så ønske det var et sted en person, hva som helst som gadd å ta seg tid til litt kjærlighet og hjelp til en dusj. Snart må en av dem hjelpe, da det har gått over 3 uker siden sist dusj. Hadde gjort så mye for at en venninne kunne gi meg en klem og bare ment når de sa at jeg kunne be om noe. Er ikke kravstor og tar lang tid før jeg klarer å si til noen at jeg er syk, iiiigjen.. Nettopp fordi ingen bryr seg.. Er så vanvittig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke godt ut. I mange tilfeller kan en mor være din aller beste venn. Om du ikke har åpnet deg særlig opp for henne før, så kan du prøve dette nå. Får jeg forresten spørre hva det er du sliter med?

Uansett, her har du en god klem :klem:

Anonymkode: a7a0b...2d6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ikke godt ut. I mange tilfeller kan en mor være din aller beste venn. Om du ikke har åpnet deg særlig opp for henne før, så kan du prøve dette nå. Får jeg forresten spørre hva det er du sliter med?

Uansett, her har du en god klem :klem:

Anonymkode: a7a0b...2d6

Tusen takk. Kan snakke mer på privat melding om du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Bor hjemme med mor og far. Innerst er de lei seg og fortvilet, men viser det i sinne da de er redde.(tror og håper jeg). Får hjelo til spise og toalett, og har tilbud om hjelp til dusj, men synes dette er for vanskelig og føler det ubekvemt. Derfor skulle jeg så ønske det var et sted en person, hva som helst som gadd å ta seg tid til litt kjærlighet og hjelp til en dusj. Snart må en av dem hjelpe, da det har gått over 3 uker siden sist dusj. Hadde gjort så mye for at en venninne kunne gi meg en klem og bare ment når de sa at jeg kunne be om noe. Er ikke kravstor og tar lang tid før jeg klarer å si til noen at jeg er syk, iiiigjen.. Nettopp fordi ingen bryr seg.. Er så vanvittig tungt.

Er dette en kronisk tilstand? Er det mulig at hjemmesykepleien kan hjelpe deg i dusjen? Jeg skjønner at du ønsker at venninner skal hjelpe, men det er ikke alle som er komfertabel med å stelle syke mennesker. Kanskje de føler seg litt presset og trekker seg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Snuppi skrev:

Er dette en kronisk tilstand? Er det mulig at hjemmesykepleien kan hjelpe deg i dusjen? Jeg skjønner at du ønsker at venninner skal hjelpe, men det er ikke alle som er komfertabel med å stelle syke mennesker. Kanskje de føler seg litt presset og trekker seg unna?

Har hatt hjelp av hjemmesykepleien tidligere. Får ikke tilbudet før jeg er syk lengre. Den siste venninnen jeg tok kontakt med er ikke det et problem. Da hun har gjort det mange ganger tidligere, og jeg for hun. Er bare så utrolig lei meg da jeg snakket med hun først på søndag og da fortalte jeg at jeg hadde tenkt meg i dusjen, hun sa jeg skulle droppe det mens jeg var alene og at hun skulle hjelpe i stedet. Også dropper hun meg og lar meg ligge.. Gjør vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette er leit og frustrerende for deg.

Må likevel si at om jeg var en venninne som sa at jeg stiller opp om noe trengs, så hadde det ikke falt meg inn at det skulle være å hjelpe til med å dusje, og jeg hadde nok syntes det var ubehagelig å bli bedt om det. Hva med å høre med foreldrene dine om dere kan sjekke muligheten for hjemmesykepleie e.l.? Intimgrenser er gjerne vanskeligere for folk å bryte enn det å gi omsorg og å bruke tid sammen er. Kanskje du skal be venninnen din om noe helt annet, noe som bare er hyggelig? 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Ananas. skrev:

Skjønner at dette er leit og frustrerende for deg.

Må likevel si at om jeg var en venninne som sa at jeg stiller opp om noe trengs, så hadde det ikke falt meg inn at det skulle være å hjelpe til med å dusje, og jeg hadde nok syntes det var ubehagelig å bli bedt om det. Hva med å høre med foreldrene dine om dere kan sjekke muligheten for hjemmesykepleie e.l.? Intimgrenser er gjerne vanskeligere for folk å bryte enn det å gi omsorg og å bruke tid sammen er. Kanskje du skal be venninnen din om noe helt annet, noe som bare er hyggelig? 

Det finnes ikke intimgrenser i forholdet vårt, og det var hennes forslag fra starten av når jeg først tok kontakt og fortalte jeg var syk igjen. Og hun har hjulpet flere ganger tidligere. Ber ikke om andre ting en helt nødvendige ting da jeg vet hun ikke har tid eller mulighet til mye, men hun bor i samme gaten og 10 minutter synes jeg hun kunne ofret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke intimgrenser i forholdet vårt, og det var hennes forslag fra starten av når jeg først tok kontakt og fortalte jeg var syk igjen. Og hun har hjulpet flere ganger tidligere. Ber ikke om andre ting en helt nødvendige ting da jeg vet hun ikke har tid eller mulighet til mye, men hun bor i samme gaten og 10 minutter synes jeg hun kunne ofret. 

Så du skrev om det samtidig som jeg skrev mitt innlegg. Men hvis det er sånn at du bare ber om praktiske og helt nødvendige ting, så ville jeg likevel vurdert å spørre om hun ville gjøre noe annet. Vennskap bygger jo på mer enn å bytte tjenester, det er gjerne "de andre" tingene som gjør at man har lyst til å være venner som stiller opp når det trengs. 

Men nå som hun uansett ikke stiller opp, så er du nødt til å finne en annen løsning på dusjingen, aller mest fordi du trenger at noe så "enkelt" ikke skal bli en ekstra belastning oppå alt det andre. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Ananas. skrev:

Så du skrev om det samtidig som jeg skrev mitt innlegg. Men hvis det er sånn at du bare ber om praktiske og helt nødvendige ting, så ville jeg likevel vurdert å spørre om hun ville gjøre noe annet. Vennskap bygger jo på mer enn å bytte tjenester, det er gjerne "de andre" tingene som gjør at man har lyst til å være venner som stiller opp når det trengs. 

Men nå som hun uansett ikke stiller opp, så er du nødt til å finne en annen løsning på dusjingen, aller mest fordi du trenger at noe så "enkelt" ikke skal bli en ekstra belastning oppå alt det andre. 

Jeg isolerer meg når jeg er syk og svarer kun når folk selv tar kontakt. Og det er de selv som tilbyr ting for å så ikke stille opp. Når jeg er frisk takker jeg, hjelper dem, denne venninnen det er snakk om passer jeg hunden til mandag-fredag hver uke når jeg er frisk gratis og hun har lånt en leilighet jeg har i utlandet 4 ganger i i fjor gratis. Så hun/de får tilbake. Bare ikke når jeg er så lang nede. Nå har jeg fått nok og føler meg brukt.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, hjelp123498 skrev:

Har hatt hjelp av hjemmesykepleien tidligere. Får ikke tilbudet før jeg er syk lengre. Den siste venninnen jeg tok kontakt med er ikke det et problem. Da hun har gjort det mange ganger tidligere, og jeg for hun. Er bare så utrolig lei meg da jeg snakket med hun først på søndag og da fortalte jeg at jeg hadde tenkt meg i dusjen, hun sa jeg skulle droppe det mens jeg var alene og at hun skulle hjelpe i stedet. Også dropper hun meg og lar meg ligge.. Gjør vondt. 

Skjønner at det gjør vondt.  Prøv å snakke litt med familien din. De er glad i deg og vil deg bare godt :)

Håper at du blir frisk snart og masse god bedring til deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, skjønner at dette er vanskelig for deg! 

Hva med å prøve og snakke med moren din, om hun kan hjelpe deg? Eller om de kan hjelpe deg med å ordne noen som kan komme å hjelpe deg? Kan være de trekker seg unna fordi de ikke vet hvordan de skal håndtere dette, og trenger at du forteller hva du trenger? Du må jo kunne få dusje og vaske deg, stakkars..! 

Forstår godt at du isolerer deg, jeg er akkurat slik selv. Men både for din og venninnen din sin del er det nok ikke en dum ide å be henne om noe annet, noe koselig dere kan gjøre mens du er syk. En filmkveld f.eks? :)

Ønsker deg masse god bedring ihvertfall, håper du får hjelpen du trenger og blir frisk. :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å forvente at venner skal komme å dusje deg er uvanlig mye forlangt..Hvis du ikke er i stand til det selv, så har man hjemmesykepleien. 

Har vært langvarig sengeliggende selv, inkludert operasjoner og sykehusopphold, ba ingen om å komme å dusje meg. 

Anonymkode: 5efec...e54

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foreldrene dine har tilbudt deg hjelp til dusjo og du ikke tar imot, ja da har du bare deg selv å takke for at du ikke dusjer, og kan heller ikke si at ingen hjelper. Det er alt for mye forlangt av en venninne å hjelpe til med dette, i alle fall når du bor hjemme. Hvis du ikke vil ha den hjelpen du blir tilbudt og ingen av vennene dine vil hjelpe deg å dusje (forståelig nok, jeg hadde ikke hjulpet venner med dette selv om jeg er helsepersonell), så kan du spørre offentlig hjemmesykepleie og får du ikke der, kan du betale for privat hjemmsykepleie som kommer og hjelper med dette. 

Anonymkode: b4ede...a97

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å forvente at venner skal komme å dusje deg er uvanlig mye forlangt..Hvis du ikke er i stand til det selv, så har man hjemmesykepleien. 

Har vært langvarig sengeliggende selv, inkludert operasjoner og sykehusopphold, ba ingen om å komme å dusje meg. 

Du kan da vel seriøst ikke sammenligne din situasjon med TS? Leit å høre at du har måtte være på sykehus og opperere, men du og TS er forskjellige mennesker med forskjellige problemer, som man må ta hensyn til på forskjellige måter. Ikke sammenlign deg selv med andre når det gjelder sykdom, spesielt når du vet såpass lite om TS sin situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, The Lost Dreamer skrev:

Du kan da vel seriøst ikke sammenligne din situasjon med TS? Leit å høre at du har måtte være på sykehus og opperere, men du og TS er forskjellige mennesker med forskjellige problemer, som man må ta hensyn til på forskjellige måter. Ikke sammenlign deg selv med andre når det gjelder sykdom, spesielt når du vet såpass lite om TS sin situasjon.

Du vet ingenting om min situasjon heller, eller hvor alvorlig syk jeg var eller hvor lenge. Til din info så var jeg lengre syk enn TS skriver at hun har vært til nå. Jeg forventet fortsatt ikke at venner skal komme over å dusje meg, kunne aldri ramlet meg inn i mine villeste feberfantasier og det gjelder de fleste jeg kjenner. Får da være grenser for hva kan skal forvente av venner og hva man blir fornærmet for at de ikke stiller opp på. Er ikke venners ansvar å vaske vennene sine. Og det får da være grenser for hva man skal forstå.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som nevnte privat hjemmesykepleie, bare til info,dette stemmer ikke. Offentlig og privat hsy får tildelt oppgaver fra forvaltningsenheten. Om du ikke får vedtak fra forvaltning, kan du hverken få offentlig eller privat. Da må du såfall betale en privat person. Privat hsy er også gratis for brukere.

Anonymkode: 2a36f...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, kansje du kunne søkt om bpa eller støttekontakt? 

Anonymkode: 2a36f...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ingenting om min situasjon heller, eller hvor alvorlig syk jeg var eller hvor lenge. Til din info så var jeg lengre syk enn TS skriver at hun har vært til nå. Jeg forventet fortsatt ikke at venner skal komme over å dusje meg, kunne aldri ramlet meg inn i mine villeste feberfantasier og det gjelder de fleste jeg kjenner. Får da være grenser for hva kan skal forvente av venner og hva man blir fornærmet for at de ikke stiller opp på. Er ikke venners ansvar å vaske vennene sine. Og det får da være grenser for hva man skal forstå.

Jeg har heller ikke skrevet at jeg vet noe om din situasjon. Jeg skrev at du ikke kan sammenligne sykdom, for det er forskjellig hos alle. Om du eller TS har hvert syk mest spiller ingen rolle akkurat nå. Det som derimot spiller en rolle er at TS får støtte og tips, og ikke "refs".

Jeg er den type venn som hadde stilt opp og gjerne dusja de jeg er glad i, om de hadde hvert syke (jeg har faktisk gjort det to ganger også). Selvom du ikke kunne tenkt deg noe sånt, er det mange andre som kunne. Bryr du deg nok driter du i komfort og hjelper en syk venn som du er glad i, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...