Mimmii Skrevet 19. januar 2016 #1 Skrevet 19. januar 2016 (endret) Jeg ska nå opp i vekt. 10 kg. Jeg har LITE muskler, så jeg tenkte å starte med styrketrening snart. Spørsmålet er da, vil det kreve veldig mye innsats fra min side? Jeg har jo hørt at det tar laang tid og bygge muskler.. Jeg har ikke tenkt å bygge så store muskler at vises i så stor grad, bare at jeg får en litt definert kropp :-) Har noen vært borti det samme som kan gi meg råd? Endret 19. januar 2016 av Mimmii Feil
x Skrevet 19. januar 2016 #2 Skrevet 19. januar 2016 Hvordan definerer du "mye innsats" og "lang tid"? Hvor trent er du? Har du erfaring med styrketrening fra før? Hva spiser du ila. en vanlig dag? Hadde jeg vært deg, ville jeg begynt å trene styrke 2-4 dager i uka, alt etter hva som passer deg. En styrkeøkt trenger ikke være lang - mange får unnagjort en bra økt på under en time. 3-4 timer trening i uka er vel en helt overkommelig innsats Kombinerer du styrketreningen med litt mer mat enn hva du spiser nå, så vil jeg tro at du merker resultater etter noen måneder. Hvis du er ganske ny innen styrkeløft så anbefaler jeg deg å lese alt som står her, og følge programmet som er satt opp: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/#nybegynnerprogram 1
Gjest Runforit Skrevet 19. januar 2016 #3 Skrevet 19. januar 2016 Kostholdet er avgjørende om du skal opp i vekt og bygge muskler. Du må spise nok og i overskudd. Om du kjører 3 solide helkroppsprogram i uka pluss et solid overskudd med kalorier(mer de dagene du trener) så burde du merke progresjon både på form og vekt innen 6mnd.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #4 Skrevet 19. januar 2016 Be stedet du skal trene til hjelp med dette. De setter opp et program i forhold til hva du ønsker å legge i det. De kan sikkert også hjelpe deg med forslag til hva du skal gjøre konkret med mat for å hjelpe deg med fornuftig vektøkning kombinert med treningen. Anonymkode: 49b6a...598
Gjest Spiderman Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 (endret) 10 timer siden, Mimmii skrev: Jeg ska nå opp i vekt. 10 kg. Jeg har LITE muskler, så jeg tenkte å starte med styrketrening snart. Spørsmålet er da, vil det kreve veldig mye innsats fra min side? Jeg har jo hørt at det tar laang tid og bygge muskler.. Jeg har ikke tenkt å bygge så store muskler at vises i så stor grad, bare at jeg får en litt definert kropp :-) Har noen vært borti det samme som kan gi meg råd? Vel. Hvor effektivt du vil at resultatene skal komme er 100% avhengig av innsatsen din, og hvor mye du legger i måten du trener styrke på. Helkroppsprogram med 8-10x3 fungerer best hvis motivasjonen til å legge mye innsatts ikke er der, Bare så lenge du ikke slurver for mye Endret 20. januar 2016 av Plaskebrus
Gjest Plastic Heart Skrevet 21. januar 2016 #6 Skrevet 21. januar 2016 Det spørs hva du definerer som hard innsats. Jeg synes ikke treningen min er hard innsats, faktisk vurderer jeg å splitte programmet mitt slik at jeg kan trene oftere, men nå er jeg en av de merkelige skapningene der ute som synes at det er kjempegøy å rive i stykker musklene sine på gymmet. Altså, du trener tre-ish ganger i uka, rundt en time om gangen. Litt ekstra tid går med til å komme deg til treningssenteret, gå på do før du begynner, og så dusje og sånt etterpå, men det er ikke så fryktelig mye om du er litt effektiv. Så det er ikke en spesielt tidkrevende affære, akkurat. Men, for å få gode resultater må du gi en innsats den timen du er og trener. Du må presse kroppen din litt, og det er ikke alltid like behagelig når du står der i knebøyracket og kjenner at knærne har mest lyst til å synke sammen og du vet at du har fem repetisjoner igjen. Du bør også bruke litt tid på å bli kjent med øvelsene og teknikken, for ellers kan det være direkte farlig å gyve løs på vektene. Dessuten er kostholdet viktig for å bygge muskler, det er ikke rocket science, men det kan være litt tungt i begynnelsen å passe på at man får i seg nok proteiner og kalorier generelt. Å lage et bra program (skjønt det ligger mange på internett du kan prøve ut) kan også ta litt tid å få til. Men, dette er ting som for det meste tar tid i begynnelsen, og når du bare kommer deg litt inn i det vil resultatene komme på løpende bånd uten at treningen nødvendigvis er noe du går rundt og tenker på konstant. Det er mange som liker å komplisere ting, men når alt kommer til alt, handler resultater innen styrketrening om å trene hardt, spise mye, og hvile. Og spising og hvile er ganske overkommelig, ikke sant? ^^
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå