AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #1 Skrevet 19. januar 2016 Jeg har aldri likt at folk ytnytter muligheter til å få penger på andres bekostning bare fordi de KAN. Altså, enkelte ganger er ikke nødvendigvis folk så skadet/berørt av en ting, men krever likevel erstatning /oppreisning bare fordi de utnytter at liven er slik at de kan få mer penger. Men om noen fant ut at du har blitt sexmisbrukt, og anmeldt saken. Ville du krevd oppreisning? Anonymkode: decd1...0e5
stan Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 At folk krever erstatning er jo ikke urimelig. Om noen har stjålet eller ødelagt noe, er det jo naturlig at det erstattes. Det er litt anderledes med kriminalitet som ikke direkte påfører andre økonomisk tap. Men de som er utsatt for overgrep kan få problemer på ulike vis, som også får en økonomisk side. Noe annet er at overgriper skal jo straffes, og en oppreisning kan fungere som en straff og en kompensasjon for den lidelse offeret er påført. Det er litt feil av deg å tenke at offeret utnytter overgriper økonomisk. Offeret er uskyldig dratt inn i noe mot sin vilje. Overgriper har utført kriminelle handlinger og påført offeret lidelser. Så det er å snu det hele på hodet å si at offeret utnytter overgriper. Så svaret på spørsmålet ditt er, ja, det skulle da bare mangle. 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Men hvorfor skulle man ikke få erstatning? Jeg ble voldtatt regelmessig av min far, fra jeg var veldig liten. Og som jeg angrer meg for at jeg aldri anmeldte, og søkte om erstatning. Han har vært død en stund nå, så det er for sent. Jeg kan søke om voldsoffererstatning, men siden det er noen år siden, så kan jeg maks få 100 000 kr. Og jeg føler at det er et hån. Denne mannen har ødelagt hele mitt liv. Jeg har brukt så mye tid, energi og penger på å prøve å stable livet opp på bena igjen. Og jeg lever et ganske greit liv i dag. Men klarer ikke å jobbe mer enn 50%, og det er så mange jobber jeg ikke kan ha. Så har en ganske kjedelig jobb. Men jeg har da i det minste en jobb. Jeg er nå 38 år, og har for første gang i mitt liv møtt en mann jeg virkelig elsker. Men hver eneste dag er en kamp, for det er så skummelt, at jeg bare vil løpe min vei. Anonymkode: a18d6...23b 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 I utgangspunktet så har jeg hatt et ønske om det. Problemet er at realiteten er en helt annen enn hva man ønsker seg. Jeg har verken anmeldt eller krevd erstatning fra min eks for at han var voldelig og voldtok meg. Jeg tør rett og slett ikke grunnet fare for represalier. Anonymkode: b2e6d...6a5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skulle man ikke få erstatning? Jeg ble voldtatt regelmessig av min far, fra jeg var veldig liten. Og som jeg angrer meg for at jeg aldri anmeldte, og søkte om erstatning. Han har vært død en stund nå, så det er for sent. Jeg kan søke om voldsoffererstatning, men siden det er noen år siden, så kan jeg maks få 100 000 kr. Og jeg føler at det er et hån. Denne mannen har ødelagt hele mitt liv. Jeg har brukt så mye tid, energi og penger på å prøve å stable livet opp på bena igjen. Og jeg lever et ganske greit liv i dag. Men klarer ikke å jobbe mer enn 50%, og det er så mange jobber jeg ikke kan ha. Så har en ganske kjedelig jobb. Men jeg har da i det minste en jobb. Jeg er nå 38 år, og har for første gang i mitt liv møtt en mann jeg virkelig elsker. Men hver eneste dag er en kamp, for det er så skummelt, at jeg bare vil løpe min vei. Anonymkode: a18d6...23b Kjenner meg så altfor godt igjen :-( Anonymkode: cedab...69e 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri likt at folk ytnytter muligheter til å få penger på andres bekostning bare fordi de KAN. Altså, enkelte ganger er ikke nødvendigvis folk så skadet/berørt av en ting, men krever likevel erstatning /oppreisning bare fordi de utnytter at liven er slik at de kan få mer penger. Men om noen fant ut at du har blitt sexmisbrukt, og anmeldt saken. Ville du krevd oppreisning? Anonymkode: decd1...0e5 Forstår ikke hva du egentlig mener her. Spør du om vi ville krevd oppreisning grunnet evt sexmisbruk? Eller spør du om vi ville krevd oppreisning grunnet at noen fant ut om evt sexmisbruk og valgte å anmelde det? Beklager, men hele HI er fryktelig rotete skrevet :-/ Anonymkode: cedab...69e 3
imawesome Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 I de fleste tilfeller så er det ikke store vitsen i å anmelde eller hverken få oppreisning fra overgrepssaker ettersom at det mest sannsynlig blir henlagt. Jeg selv har alltid hatt et stort ønske om å gjøre det men jeg vet at det hadde vært for slitsomt å gå igjennom så mange rettslige innstanser for så å få saken muligens henlagt.
Silenox12 Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 Om livet blir ødelagt, dvs. at man pga. overgrep ikke kan jobbe og derfor tape økonomisk. Så synes jeg man bør få erstatning. Ellers så synes jeg man ikke skal få penger, da penger aldri kan lege et overgrep.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 2 timer siden, Silenox12 skrev: Om livet blir ødelagt, dvs. at man pga. overgrep ikke kan jobbe og derfor tape økonomisk. Så synes jeg man bør få erstatning. Ellers så synes jeg man ikke skal få penger, da penger aldri kan lege et overgrep. Penger skal være et "plaster på såret". Anonymkode: decd1...0e5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skulle man ikke få erstatning? Jeg ble voldtatt regelmessig av min far, fra jeg var veldig liten. Og som jeg angrer meg for at jeg aldri anmeldte, og søkte om erstatning. Han har vært død en stund nå, så det er for sent. Jeg kan søke om voldsoffererstatning, men siden det er noen år siden, så kan jeg maks få 100 000 kr. Og jeg føler at det er et hån. Denne mannen har ødelagt hele mitt liv. Jeg har brukt så mye tid, energi og penger på å prøve å stable livet opp på bena igjen. Og jeg lever et ganske greit liv i dag. Men klarer ikke å jobbe mer enn 50%, og det er så mange jobber jeg ikke kan ha. Så har en ganske kjedelig jobb. Men jeg har da i det minste en jobb. Jeg er nå 38 år, og har for første gang i mitt liv møtt en mann jeg virkelig elsker. Men hver eneste dag er en kamp, for det er så skummelt, at jeg bare vil løpe min vei. Anonymkode: a18d6...23b Din mor så aldri noe sv dette - dere var alltid hjemme alene? Anonymkode: e898f...856
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå