Gå til innhold

Kan utleier kreve erstatning? Jeg er litt forskrekket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utleier var nettopp på besøk for å sjekke en ting i leiligheten. Det første utleier klagde på var at det var vann på gulvet ved inngangen. Vannet er jo der på grunn av litt snø under skorne som smelter. Det er vel helt normalt tenkte eg? Neste han klagde på var at det var litt vann som lå oppe på kjøkkenbenken vid siden av oppvasken. Det er laminat plater og han la merke til at det hadde bulet seg litt der vannet lå. Vi er relativt flinke til å vaske vekk vann som kommer oppe på benken men nå hadde vi uheldigvis glemt dette før han kom. Det er jo spånplate under laminatene som er helt ubeskyttet fra vann. Dette er jo akkurat ved oppvaskbenken og lett blir eksponert for vann mens man vasker for hånd? Vil ikke det gå under normalt slitasje? Utleier tok bilder... så jeg føler meg litt forskrekket nå.. Var litt ubehagelig

Anonymkode: 119cc...619

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utleier var nettopp på besøk for å sjekke en ting i leiligheten. Det første utleier klagde på var at det var vann på gulvet ved inngangen. Vannet er jo der på grunn av litt snø under skorne som smelter. Det er vel helt normalt tenkte eg? Neste han klagde på var at det var litt vann som lå oppe på kjøkkenbenken vid siden av oppvasken. Det er laminat plater og han la merke til at det hadde bulet seg litt der vannet lå. Vi er relativt flinke til å vaske vekk vann som kommer oppe på benken men nå hadde vi uheldigvis glemt dette før han kom. Det er jo spånplate under laminatene som er helt ubeskyttet fra vann. Dette er jo akkurat ved oppvaskbenken og lett blir eksponert for vann mens man vasker for hånd? Vil ikke det gå under normalt slitasje? Utleier tok bilder... så jeg føler meg litt forskrekket nå.. Var litt ubehagelig

Dette regnes som normal bruk. Dersom utleier har brukt materialer som er så dårlige at de ikke tåler dette, så er det ikke deres problem.

Anonymkode: 35397...029

• Liker 22
Skrevet

Var jeg deg ville jeg tatt bilder selv nå med dato slik at han ikke kommer med andre bilder og påstår at disse er fra idag. 

Anonymkode: 6280d...cf3

• Liker 9
Skrevet

Om vannet ved døren lager skade, ja da kan dere holdes ansvarlige. Kjøkkenbenken klarer jeg ikke hels skjønne hva du mener, men blir det vannskade kan dere måtte dekke den også ja.

Anonymkode: adaa3...e46

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om vannet ved døren lager skade, ja da kan dere holdes ansvarlige. Kjøkkenbenken klarer jeg ikke hels skjønne hva du mener, men blir det vannskade kan dere måtte dekke den også ja.

Anonymkode: adaa3...e46

Jeg er ikke enig i denne konklusjonen. Det er ikke slik at de lar vann ligge. Det er mens de vasker og vann kommer borti. Dette kan de ikke unngå. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette regnes som normal bruk. Dersom utleier har brukt materialer som er så dårlige at de ikke tåler dette, så er det ikke deres problem.

Anonymkode: 35397...029

Nå er jo depositumet satt inn på deres privat konto, så regner med at hvis de krever erstatning, så er de pengene så godt som tapt.. Jeg ble bare litt forskrekket øve situasjonen. Var svært ubehagelig når han tok bilder.. var mest det jeg reagerte på, og at jeg syntes det bør gå under normalt slitasje..

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig i denne konklusjonen. Det er ikke slik at de lar vann ligge. Det er mens de vasker og vann kommer borti. Dette kan de ikke unngå. 

Ja, det havner bare der når vi vasker ting for hånd.. Nå glemte vi å vaske det vekk da.

Skrevet (endret)

Tørker dere ikke opp vannet blir det skade. Tørk av skoa og tørk opp vannet. 

Kjøkkenbenken får vann på seg ved oppvask, men det må tørkes bort. Blir det liggende ødelegger det kjøkkenbenken. 

Noemal slitasje er det jo ikke, det er jo latskap å ikke tørke opp etter seg. Selvsagt blir utleier irritert over slik tankeløs behandling av gulv og kjøkkenbenk. 

Endret av Berentsens
  • Liker 19
Skrevet

Jeg håper dere neste gang for guds skyld går innom en gang og gjør dette ordentlig, og oppretter et depositumskonto. Og gi ham penger inn på et privatkonto er å gi ham pengene.

• Liker 10
Skrevet

en BANK ...skulle det stå

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper dere neste gang for guds skyld går innom en gang og gjør dette ordentlig, og oppretter et depositumskonto. Og gi ham penger inn på et privatkonto er å gi ham pengene.

Er heldigvis ikke en stor sum...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er heldigvis ikke en stor sum...

flott :)

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo depositumet satt inn på deres privat konto, så regner med at hvis de krever erstatning, så er de pengene så godt som tapt.. Jeg ble bare litt forskrekket øve situasjonen. Var svært ubehagelig når han tok bilder.. var mest det jeg reagerte på, og at jeg syntes det bør gå under normalt slitasje..

Ja, det havner bare der når vi vasker ting for hånd.. Nå glemte vi å vaske det vekk da.

Uffda.

Jeg er forøvrig enig med huseier at dette ikke er "normal slitasje". Vann må tørkes opp.

Anonymkode: 430cd...e14

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, Berentsens skrev:

Tørker dere ikke opp vannet blir det skade. Tørk av skoa og tørk opp vannet. 

Kjøkkenbenken får vann på seg ved oppvask, men det må tørkes bort. Blir det liggende ødelegger det kjøkkenbenken. 

Noemal slitasje er det jo ikke, det er jo latskap å ikke tørke opp etter seg. Selvsagt blir utleier irritert over slik tankeløs behandling av gulv og kjøkkenbenk. 

Vi banker vekk så mye snø som mulig før vi går inn med skorne, men alt går jo ikke vekk.. Det er vel ikke normalt å gå rundt med et håndkle hele tiden? Parkett tål vel i utgangspunkt litt vann. Det er ikke snakk om stor mengde, men en bittelitt pøl.

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette går under feilbruk av boligen. Særlig dersom det er laminat, parkett eller fliser i gangen. Man bruker enten skostativ med vannsamlebrett eller andre ting for å beskytte gulvetmot våte, sølete sko eller setter skoene utendørs til de er tørre, på denne tiden av året. Fukt skader, og fuktskader skal ikke finne sted innendørs, les f.eks. på fhi.no, eller andre sider. 

Når kjøkkenbenkeplaten har begynt å bule på grunn av fukt, så er dette også feilbruk. En benkeplate er ment for å skulle tåle vannsøl som tørkes opp, ikke vannsøl som ligger og blir liggende. Sponplater under eller heltre plate er samme sak. Fukt er uønsket innendørs, og skal unngåes. 

Dette sagt og skrevet, ja, utleier kan kreve erstatning for skade du her har påført hans eiendom. Det finnes flere dommer på denne typen feilbruk. Det finnes også eksempler i massevis på at man ikke behandler boligene slik at denne typen skader oppstår, derfor regnes dette ikke som normal bruksslitasje. Hadde dette vært din egen bolig, tviler jeg på at du ville sette dette på annen måte enn med utleiers og andres øyne. 

Anonymkode: 960ef...8d9

• Liker 9
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig å ha depositumet på utleiers private konto. Alle depositumer skal stå på felles depositumskontoer. 

• Liker 7
Annonse
Skrevet

Vi banker vekk så mye snø som mulig før vi går inn med skorne, men alt går jo ikke vekk.. Det er vel ikke normalt å gå rundt med et håndkle hele tiden? Parkett tål vel i utgangspunkt litt vann. Det er ikke snakk om stor mengde, men en bittelitt pøl.

Få tak i en matte eller noe som skoene kan stå på. En liten pøl over lengre tid vil på sikt lage stor skade. 

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke vanskelig - sett de skitne og våte skoene på en avis eller i et skostativ med "brett" under som samler opp vann!

• Liker 12
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her viser du tydelig mangel på kunnskap! Parkett tåler knapt å bli vasket med våt klut. 

• Liker 18
Skrevet
2 minutter siden, Berentsens skrev:

Få tak i en matte eller noe som skoene kan stå på. En liten pøl over lengre tid vil på sikt lage stor skade. 

Skorne stå på en matte men "tippen" av skorne utenpå, så snøen der har smeltet og lagt seg på gulvet..

Trengte vel egentlig bare å skrive av meg litt. Kom liksom veldig uventet og brått på, og at han tok bilder. Ble bare litt forskrekket. Men hvis jeg må erstatte noen laminat plater så er jo det et lite problem. Gulvet har ikke tatt skade.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanskelig - sett de skitne og våte skoene på en avis eller i et skostativ med "brett" under som samler opp vann!

Holder det å sette de på et håndkle eller vil et evt fuktig håndkle kunne skade parkettet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...