Gå til innhold

Foreldelsesfrist på nav vedtak - hjelp hva er foreldelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et vedtak fra nav om tilbakebetaling for noe de mener jeg urettmessig har mottatt i 2011-2012. Prosessen startet i 2014. Jeg klaget på vedtaket og fikk delvis omgjort det da deler var foreldet. Dvs summer i 2014 var foreldet og falt bort. 

Prosessen pågår enda med anke osv osv da jeg ikke er enig i deres vedtak. Har nå anket til klageinstansen og slik jeg forstår skal det opp i trygderetten for en siste vurdering. Så det kan ta enda litt tid. 

Jeg kan ingenting om foreldelse og lurer på hvorfor summen ble foreldet fra 2011?  Hva da med den summen de krever meg tilbake for i 2012? Da er den snart foreldet også ? Faller den bort også da ? Noen som kan forklare meg ? 

Anonymkode: a833a...b83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldelsesfristen er 3 år fra pengene ble utbetalt, hvis det ikke er gjort noe for å kreve inn pengene før det er gått tre år.  Kravene etterpå vil ikke bli foreldet, da det er iverksatt innkreving før 3 årsfristen.  

Anonymkode: d0820...eb2

• Liker 3
Skrevet

I mitt tilfelle da sitter jeg kinkig i det ... Det løper en klagesak på dette nå og det drøyer ut i tid. Frem og tilbake. Underveis i saken krever de at jeg begynner å tilbakebetale - selvom saken ikke er avgjort. Jeg har ikke noe valg. Jeg betaler månedlige avdrag. Det gjør jeg per dags dato enda selvom saken pågår enda. Siste utbetaling er foretatt november 2012 og med en tre års frist som dere sier her så er det jo foreldet. 

Men er det ikke drt allikevel fordi de krever at jeg betaler ? Da har de jo lurt meg. Jeg kan jo ikke nekte heller 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle da sitter jeg kinkig i det ... Det løper en klagesak på dette nå og det drøyer ut i tid. Frem og tilbake. Underveis i saken krever de at jeg begynner å tilbakebetale - selvom saken ikke er avgjort. Jeg har ikke noe valg. Jeg betaler månedlige avdrag. Det gjør jeg per dags dato enda selvom saken pågår enda. Siste utbetaling er foretatt november 2012 og med en tre års frist som dere sier her så er det jo foreldet. 

Men er det ikke drt allikevel fordi de krever at jeg betaler ? Da har de jo lurt meg. Jeg kan jo ikke nekte heller 

Leste du innlegget over ditt? I det du varsles om at innkreving vil bli foretatt, nullstilles klokken som tikker mot foreldelse på den delen av kravet som ikke allerede er foreldet ved tidspunktet du varsles om innkreving. Og så lenge det er en aktiv sak gående, som din, vil heller ikke denne klokka tikke mot foreldelse igjen. Det påløper for øvrig ny tre-årsfrist hver gang kreditor er aktiv i saken.

Anonymkode: 89ce5...724

Skrevet

Skjønner ikke en dritt jeg ... 

Og det kan heller ikke stemme for de varslet meg om tilbakekreving for så å etterpå gå vekk fra deler Av kravet pga foreldelse. Så kan ikke stemme 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

.Skjønner ikke en dritt jeg ... 

Og det kan heller ikke stemme for de varslet meg om tilbakekreving for så å etterpå gå vekk fra deler Av kravet pga foreldelse. Så kan ikke stemme 

Du har fått svar selv om du ikke skjønner det...

Kravet er rett og skal tilbakebetales frem til en evt rettskraftg dom sier at det var uriktig. Da får du pengene tilbake.

Sjansen for at NAV tar så feil er uhyre liten. Feilutbetalingssaker pleier å være godt begrunnet.

Du kan jo skrive hva det gjelder evt..

Anonymkode: 2abdd...892

• Liker 4
Skrevet

Kravet fra 2011 var foreldet da saken din startet (altså da Nav stille kravet om tilbakebetaling), så det falt vekk. Kravet fra 2012 var ikke foreldet da saken din startet ,og siden den saken ble startet, av Nav, innen foreldelsesfristen, vil det beløpet aldri bli foreldet. Slik forstår jeg det. 

Anonymkode: 93ddc...056

• Liker 3
Skrevet

Et vedtak om tilbakekreving av sykepenger feks bryter ikke foreldelsesfristen. 

Så etter tre år er kravet foreldet selvom det er fattet vedtak.

unntak : begynner du å klage/ anke  på vedtaket til høyere organ som feks klageinstans så brytes fristen. 

Skrevet

Og...blir det dom i saken, vil treårsfristen falle bort, og vanlig ti års foreldelse gjelde, om det altså er dom i tingretten. Litt off topic, men likevel.

Anonymkode: 04ec2...7f3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste du innlegget over ditt? I det du varsles om at innkreving vil bli foretatt, nullstilles klokken som tikker mot foreldelse på den delen av kravet som ikke allerede er foreldet ved tidspunktet du varsles om innkreving. Og så lenge det er en aktiv sak gående, som din, vil heller ikke denne klokka tikke mot foreldelse igjen. Det påløper for øvrig ny tre-årsfrist hver gang kreditor er aktiv i saken.

Anonymkode: 89ce5...724

Hei, det stemmer at foreldelsesfristen som oftest er tre år, men det er ikke riktig at foreldelse avbrytes ved at de begynner innkreving. Fristen blir avbrutt ved at den som skylder penger erkjenner kravet (f.eks. ved å betale avdrag eller renter uten å eksplisitt bestride kravet, eller ved å signere på at hen skylder penger) eller ved at den som har et krav går til rettslige skritt for å få pengene inndrevet. Vanlig faktura eller inkassovarsel er ikke rettslige skritt. Det er et rettslig skritt når NAV ber namsmannen om å få utlegg i skyldnerens eiendeler. 

Skrevet

Er det rettslig skritt når man klager til nav klageinstans og anker dette og sender saken videre til trygderetten ? Brytes fristen? 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det rettslig skritt når man klager til nav klageinstans og anker dette og sender saken videre til trygderetten ? Brytes fristen? 

Fristen brytes ikke her. Dersom trygderetten skal ta saken så er det ingen frist før den er oppe i retten.

Klagen din er allerede avslått i 3  runder og dette kravet foreldes ikke...Dette er staten! Husk det; de "glemmer ikke hvordan man gjør det". Du kan droppe det luftslottet der.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått et vedtak fra nav om tilbakebetaling for noe de mener jeg urettmessig har mottatt i 2011-2012. Prosessen startet i 2014. Jeg klaget på vedtaket og fikk delvis omgjort det da deler var foreldet. Dvs summer i 2014 var foreldet og falt bort. 

Prosessen pågår enda med anke osv osv da jeg ikke er enig i deres vedtak. Har nå anket til klageinstansen og slik jeg forstår skal det opp i trygderetten for en siste vurdering. Så det kan ta enda litt tid. 

Jeg kan ingenting om foreldelse og lurer på hvorfor summen ble foreldet fra 2011?  Hva da med den summen de krever meg tilbake for i 2012? Da er den snart foreldet også ? Faller den bort også da ? Noen som kan forklare meg ? 

Du bør snarets ta kontakt med en advokat med kompetanse på trygderett. Nav har ikke foreldelsesfrister på feilutbetalinger og har sin egen måte å forstå disse tingene på. (Vanlig foreldelsesfrister er også vanskelige å forstå for folk flest. )

Anonymkode: b5f90...fe9

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør snarets ta kontakt med en advokat med kompetanse på trygderett. Nav har ikke foreldelsesfrister på feilutbetalinger og har sin egen måte å forstå disse tingene på. (Vanlig foreldelsesfrister er også vanskelige å forstå for folk flest. )

Anonymkode: b5f90...fe9

Jo, det har de. De har en plikt til å iverksette tiltak med en gang det oppdages. At de selv bruker lang tid på å undersøke feilaktig utbetaling må de ta på egen kappe. Slik er det også for privatpersoner.

Men utgangspunktet er at de har et gjeldene kreav fra tidspunktet det oppdages selv om utbetalingen er lang tid tilbake. De tar også sosiale hensyn ift tilbakebetalingskrav,. 

Denne saken lander neppe i TS sin favør, dessverre

• Liker 3
Skrevet

Klart det kan foreldes. Les foreldelsesloven. Gjelder pengekrav og da kan det foreldes som alt annet. 

Eneste her er at i en klageorganet så taper du som privatperson på det ved at når du begynner å klage til nav klageinstans som er et klageorgan så bryter du foreldelsesfristen. Idiotisk men sant ! For alle vil vel klage hvis man ikke er enig. Men her taper du faktisk på det å klage fordi da begynner fristen å løpe på nytt straks du begynner å klage. Helt idiotiske regler som sikrer staten og ikke oss som privatperson 

Skrevet

Dette var veldig god dag mann, økseskaft. TS, du hører ikke på de gode svarene du får.

Anonymkode: 83e74...a83

Skrevet

Ts her 

takker for svar. Skjlnner at jeg har mye å sette meg inn i men også at det er varierende Meninger. 

Og til siste innlegg - hva snakker du om ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...