Gå til innhold

Konsekvensene for (altfor) åpenhjertige bloggere

Anbefalte innlegg

Gjest Ellapropella
Skrevet

Dette har jeg lurt på. Unge jenter og voksne damer som bretter ut om barn, kjærester, intriger, sexliv, glossy hverdager og slike ting. Noen må jo presse seg selv opp i et hjørne til slutt? Når alt skal være så bra hele tiden? Hva med barna som vokser opp som utstillingsdokker? De er det altfor mange av. Hva med personvernet? Hvor er barnevernet i en del av tilfellene? Hva med de unge (og til dels eller ofte ureflekterte) jentene som kommer opp i tjueåra og oppdager at de angrer på at de ikke har vernet om seg selv og sitt privatliv? Da er det jo litt for sent.. Disse damene og jentene blottlegger sjela si på nett for Gud og hvermann, og det virker som antall klikk må framprovoseres, slik at pengene ruller inn. Det må jo bli en slags sosial/økonomisk prostitusjon nærmest? Nå høres jeg nok dømmende ut, men jeg synes det er utrolig skremmende at det har blitt sånn. En dag håper jeg bobla sprekker, og da håper jeg de har gode støttespillere rundt seg og har spart penger.. For jeg tror det er mange bloggere som kommer til å få sår på sjela av det de driver med hvis bloggbobla sprekker.. Noen andre som har tanker? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jeg helt enig med deg i, og du kan se på en del bloggere at blogging har konsekvenser. Flere av dem viser tegn på å slite psykisk, noen er åpne om det også. Det er enormt fokus på kropp og utseende. Over tid ser det ut til at noen bloggere blir så fokusert på oppmerksomheten de får og den nesegruse beundringen de blir til del, at de mister evnen til refleksjon og selvkritikk. Noen av dem oppfattes som svært selvsentrerte. 

Det å selge livet sitt

Anonymkode: 280ca...82d

• Liker 3
Skrevet

Så slutt å lese slikt tullball, da vel!

Slike bloggere burde reddes fra seg selv.

Ved å la være å klikke på bloggene  deres, så slutter de kanskje å eksponere seg selv på denne måten....

Anonymkode: 8d16e...869

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Ellapropella skrev:

Dette har jeg lurt på. Unge jenter og voksne damer som bretter ut om barn, kjærester, intriger, sexliv, glossy hverdager og slike ting. Noen må jo presse seg selv opp i et hjørne til slutt? Når alt skal være så bra hele tiden? Hva med barna som vokser opp som utstillingsdokker? De er det altfor mange av. Hva med personvernet? Hvor er barnevernet i en del av tilfellene? Hva med de unge (og til dels eller ofte ureflekterte) jentene som kommer opp i tjueåra og oppdager at de angrer på at de ikke har vernet om seg selv og sitt privatliv? Da er det jo litt for sent.. Disse damene og jentene blottlegger sjela si på nett for Gud og hvermann, og det virker som antall klikk må framprovoseres, slik at pengene ruller inn. Det må jo bli en slags sosial/økonomisk prostitusjon nærmest? Nå høres jeg nok dømmende ut, men jeg synes det er utrolig skremmende at det har blitt sånn. En dag håper jeg bobla sprekker, og da håper jeg de har gode støttespillere rundt seg og har spart penger.. For jeg tror det er mange bloggere som kommer til å få sår på sjela av det de driver med hvis bloggbobla sprekker.. Noen andre som har tanker?

Du virker som en varm og omtenksom person.

Anonymkode: 29123...c1f

Skrevet

Det er like frivillig å gå inn på en blogg som det er åå gå inn på kg. Liker du ikke å lese så er det faktsk bare å holde seg unna, eneklet og greit. Da unngår du hele problemstillingen. 

Husk og på at det ikke er alle bloggere som tjener penger på bloggen sin. Du virker nesten misunnelig og sjalu på de som har en blogg med litt fart i? 

Anonymkode: aca79...f0c

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg helt enig med deg i, og du kan se på en del bloggere at blogging har konsekvenser. Flere av dem viser tegn på å slite psykisk, noen er åpne om det også. Det er enormt fokus på kropp og utseende. Over tid ser det ut til at noen bloggere blir så fokusert på oppmerksomheten de får og den nesegruse beundringen de blir til del, at de mister evnen til refleksjon og selvkritikk. Noen av dem oppfattes som svært selvsentrerte.

Det å selge livet sitt

Anonymkode: 280ca...82d

Mange av de må også tåle uendelig mye hets fra sine "fans". Jeg vil tro at dette er en større påkjenning for bloggerne enn at noen synes at de er flotte.

Ref. rettssaken mot kvinneguiden for en tid siden. http://www.kjendis.no/2013/11/12/kjendis/bloggere/kvinneguiden/netthets/kristina_andersen/30270174/

Skrevet
Den 19. januar 2016 at 16.12, Ellapropella skrev:

Dette har jeg lurt på. (Mitt svar I feit skrift)

Unge jenter og voksne damer som bretter ut om barn, kjærester, intriger, sexliv, glossy hverdager og slike ting. Noen må jo presse seg selv opp i et hjørne til slutt? Når alt skal være så bra hele tiden? Bloggeren skiller gjerne mellom et offentlig jeg og et privat jeg. Utfordringen er om alle leserene forstår at dette er iscenesatt og bare deler av sannheten.

Hva med barna som vokser opp som utstillingsdokker? De er det altfor mange av.  Enig. De bør selv få velge om de vil ha en digital identitet når de er gamle nok, feks ved 16 år.

Hva med personvernet? Hvor er barnevernet i en del av tilfellene? Barnevernet har nok alvorligere ting å bry seg med.

Hva med de unge (og til dels eller ofte ureflekterte) jentene som kommer opp i tjueåra og oppdager at de angrer på at de ikke har vernet om seg selv og sitt privatliv? Da er det jo litt for sent.. Deres valg og deres konsekvenser. Nettvett (og annet vett) må inn I skolen.

Disse damene og jentene blottlegger sjela si på nett for Gud og hvermann, og det virker som antall klikk må framprovoseres, slik at pengene ruller inn. Det må jo bli en slags sosial/økonomisk prostitusjon nærmest? Noen får kick av å være "kjendis". Hva er galt med det dersom de liker det selv?

Skrevet
Den 19. januar 2016 at 16.12, Ellapropella skrev:

Disse bloggerne er ikke akkurat akademikere...de tenker ikke ti år frem i tid.

Anonymkode: 6204d...e93

• Liker 1
Skrevet

jeg vet ikke jeg... det kan få kosekvenser ja, men selv angrer jeg ikke på det jeg skrev. ingen sa det var deg. du tolet det dithen fordi du kjente deg igjen i det. 

Anonymkode: 9c17d...922

Gjest Klaveret
Skrevet
Den 20.1.2016 at 10.15, AnonymBruker skrev:

Det er like frivillig å gå inn på en blogg som det er åå gå inn på kg. Liker du ikke å lese så er det faktsk bare å holde seg unna, eneklet og greit. Da unngår du hele problemstillingen. 

Husk og på at det ikke er alle bloggere som tjener penger på bloggen sin. Du virker nesten misunnelig og sjalu på de som har en blogg med litt fart i? 

Anonymkode: aca79...f0c

Til deg og flere andre som kommenterer lignende om at det bare er å la være å lese: 

Det må da virkelig vær lov å diskutere et samfunnsfenomen enten man velger å lese eller ikke. Jeg synes TS har mange gode poenger som både bloggere og andre kan reflektere litt over. Det er jo ikke slik at alt man ikke er enig i skal man bare holde seg unna - nettopp ved å stille spørsmålstegn til ting og f.eks ta det opp på et diskusjonsforum som dette spres tanker og meninger - og kanskje kan noe bli til det bedre av det, hvem vet?

Skrevet

Sitat: Det er like frivillig å gå inn på en blogg som det er åå gå inn på kg. Liker du ikke å lese så er det faktsk bare å holde seg unna, eneklet og greit. Da unngår du hele problemstillingen. 

Enig, men tenk som i en i familien min sitt tilfelle. De poster blogger om personen og på vegne av personen. Det er ikke lov, det kan være straffbart. Det får være grenser for hvor mange selfies og hashtagger man skal måtte slette eller eventuelt følge med på i jobbsammenheng, i barnehagen, etc. Er det mulig? :ler: 

Anonymkode: 9c17d...922

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...