Gå til innhold

Er det tegn på lav intelligens å lese sakte ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det tegn på lav intelligens å lese sakte ? 

Man må da være litt under gjennomsnitt intelligent om man bruker 20-25 minutter på å lese 10 sider. 

Anonymkode: 22667...d56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vedkommende kan ha dårlig syn, være ordblind etc.

• Liker 3
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: bc487...2cb

Skrevet

Jeg vet ikke, men min iq er målt til ca 137, pg jeg leser ca 110 sider i timen i vanlige, norske romaner. :)

Bruker lengre tid på tyngre verker, som da jeg leste Prosessen av Kafka, eller når jeg leser fagbøker på engelsk. :)

Under 30 sider i timen er da virkelig sakte! :O

Anonymkode: f2671...b4f

Skrevet

Noen trenger mer tid på seg enn andre, det betyr ikke at de er mindre intelligente! :) Man skal få med seg det man leser også, ikke bare skumme igjennom :) 

• Liker 3
Skrevet

Den eneste personen jeg kjenner som leser veldig  sakte, brukte også kuleramme (eller brukte fingrene til å telle) når det var matematikk-undervisning i 10. klasse på ungdomsskolen.....   :P

Anonymkode: 833fe...067

Skrevet

Jeg er medlem av Mensa og kan bruke en time på å lese én side etter at jeg fikk ME.

Anonymkode: 2c92f...646

• Liker 1
Skrevet

Nei. Lesehastighet er ikke ensbetydende med lav intelligens. 

Anonymkode: 8c217...83a

Skrevet

Min mann er en ganske opplyst og smart mann. Har flere utdannelser bak seg (han blir aldri utlært, han føler hele tiden behov for å lære mer/noe nytt). Han er den typen som kan noe om "alt". Spør man, kan jeg nesten garantere at han vet noe om saken. 
Han leser forferdelig sakte... 

Anonymkode: f0872...4a1

Skrevet

Lesehastighet og intelligens har ingen sammenheng. Om man leser lite (fordi man leser sakte) og heller ikke oppsøker informasjonen fra bøkene andre steder kan det være at man vet mindre, men man er ikke mindre intelligent av den grunn. Mange som leser sakte er også veldig flinke til å finne informasjon på andre måter. 

Skrevet

Nope. Det der er derimot fordommer (og kan tyde på lavere intelligens...). Jeg er over snittet intelligent, språkmektig og leser mye, men leser ekstremt sakte grunnet ADHD. Ekstremt. 

Anonymkode: 0803e...6e4

• Liker 1
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at intelligente mennesker driter langt faen i om andre er intelligent eller ikke.

Skrevet

Det går ikke på hvor mange ord en stapper inn i hjernen pr minutt, men hva hjernen gjør med disse ordene... :P

• Liker 2
Skrevet

Leser glatt to bøker i løpet av en kveld og natt. Er ikke Einstein av den grunn. 

Men ikke helt "nedsnødd", heller. ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...