Gå til innhold

Når er et bilde retusjert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye snakk om retusjerte bilder i media, og særlig i blogger, og det legger frem krav om at retusjerte bilder må merkes.  Så da lurte jeg på hvor grensen går mellom redigert (noe jeg antar de fleste bilder er) og retusjert.  Å endre kroppsfasongen er jo det som først og fremst fokuseres på, men det er jo også mye annet man kan gjøre med et bilde.

I min egen blogg pleide jeg å bare slenge ut bildene rett fra kameraet, men i det siste har jeg begynt å redigere dem litt, f.eks klippe dem til, endre litt på lysstyrken/kontrastene, fjerne røde øyne osv.  Nå sist fjernet jeg en flekk på skjørtet mitt.  Er det å retusjere?  Hva hvis jeg fjernet en kvise fra ansiktet?  Eller klippet bort hårtufsen som sto rett ut?  Rett og slett hvor går grensen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel mer snakk om å manipulere bilder, jeg syns ikke retusjering er riktig ord å bruke. Ut fra kampanjen legger de fokus på bilder som er redigert så mye at det avviker i stor grad fra det opprinnelige fotografiet. Ikke bare snakk om å fjerne en kvise, men om å slanke kinn, heve øyebryn, slanke nesen osv

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du kun justerer lys, kontrast og metning, så er det innafor.

Men så fort du gjør en endring, som f.eks fjerner en flekk på skjørtet, så har du retusjert bildet.

Det er i hvert fall fotografenes definisjon på dette.

Anonymkode: d726f...070

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...