AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #1 Skrevet 19. januar 2016 Hei. Det har seg sånn at jeg bor i et borrettslag og jeg betaler husleia mi gjennom et slikt firma som spesialiserer seg på nettopp borrettslag. De sender ut giro som man da må betale til. Jeg har nå valgt løsningen E-faktura, som gjør til at jeg får fakturaen rett i nettbanken og bare trenger å bekrefte der for å betale. Dette firmaet har en tendens til å være i overkant treige med å sende ut fakurarer, særlig ved nytt år. Det var samme greien i fjor, de var i overkant treige med å sende ut faktura for januar. Der og da fikk jeg de i posten og måtte etterlyse i midten av januar før jeg fikk de tilsendt på e-post. Etter dette meldte jeg meg opp til E-faktura. Betalingsfristen er alltid 1., dvs. at jeg pleier å få fakturaen ca 2-3 uker før betalingsfrist med riktig forfallsdato. Det vil si at jeg skulle fått den for januar rundt i midten av desember. Så det samme skjer i år. Får ingen i desember og det kom ikke som noen bombe. Ganske frustrende i grunn, man vil jo betale til avtalt tid for å ha oversikt over økonomien. Fikk først husleigefakturen for januar på lørdag, altså 16 dager etter den vanlige betalingsfristen. De tok en spansk en, og sendte da ut fakturaen for januar og februar på samme tid, med betalingsfrist for januar den 28.01 og for februar som vanleg den 1.februar. Lurer på om dette i det hele tatt er lov. Synest det er i overkant frekt å sende januarfakturaen ut først nå og ha betalingsfrist 2 dager før den andre skal betales. Jeg har ikke noe problem med å betale disse, da jeg selvsagt har satt av de pengene til husleie som jeg vet kommer. Men jeg blir frustrert over at de alltid skal være så treige med å sende det ut. På samme måte som at det forventes at vi skal betale til rett tid, så synest jeg man bør kunne forvente tilbake at fakturaene blir gitt til avtalt tidspunkt (Ja. den 1. står i kontrakten). Ikke har vi fått noe varsel eller melding om fakturene er forsinket heller, noe som burde ha vært på sin plass. Ja, finnes det noe reglement mot dette? Synest de kunne trengt å bli satt litt på plass. Jeg skjønner at de har mye å gjøre, men 1 mnd forsinkelse på faktura er vel litt i overkant. Anonymkode: ce523...519 1
stan Skrevet 19. januar 2016 #2 Skrevet 19. januar 2016 Dette med at fakturaene er så sent sendt ut bør du ta med styret. Det er nok ikke ulovlig med kort betalingsfrist på faktura. Det er riktignok vanlig å ha to uker men ikke lovbestemt. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #3 Skrevet 19. januar 2016 Jeg syns du overreagerer her.. Du har da hele tiden visst at du skal betale husleie for januar, det er ikke som om du plutselig får en stor regning du ikke visste noe om i forkant. Den som har tjent på dette er deg, siden du har hatt husleien en måned lengre på din konto Anonymkode: d89d9...91e 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Det har seg sånn at jeg bor i et borrettslag og jeg betaler husleia mi gjennom et slikt firma som spesialiserer seg på nettopp borrettslag. De sender ut giro som man da må betale til. Jeg har nå valgt løsningen E-faktura, som gjør til at jeg får fakturaen rett i nettbanken og bare trenger å bekrefte der for å betale. Dette firmaet har en tendens til å være i overkant treige med å sende ut fakurarer, særlig ved nytt år. Det var samme greien i fjor, de var i overkant treige med å sende ut faktura for januar. Der og da fikk jeg de i posten og måtte etterlyse i midten av januar før jeg fikk de tilsendt på e-post. Etter dette meldte jeg meg opp til E-faktura. Betalingsfristen er alltid 1., dvs. at jeg pleier å få fakturaen ca 2-3 uker før betalingsfrist med riktig forfallsdato. Det vil si at jeg skulle fått den for januar rundt i midten av desember. Så det samme skjer i år. Får ingen i desember og det kom ikke som noen bombe. Ganske frustrende i grunn, man vil jo betale til avtalt tid for å ha oversikt over økonomien. Fikk først husleigefakturen for januar på lørdag, altså 16 dager etter den vanlige betalingsfristen. De tok en spansk en, og sendte da ut fakturaen for januar og februar på samme tid, med betalingsfrist for januar den 28.01 og for februar som vanleg den 1.februar. Lurer på om dette i det hele tatt er lov. Synest det er i overkant frekt å sende januarfakturaen ut først nå og ha betalingsfrist 2 dager før den andre skal betales. Jeg har ikke noe problem med å betale disse, da jeg selvsagt har satt av de pengene til husleie som jeg vet kommer. Men jeg blir frustrert over at de alltid skal være så treige med å sende det ut. På samme måte som at det forventes at vi skal betale til rett tid, så synest jeg man bør kunne forvente tilbake at fakturaene blir gitt til avtalt tidspunkt (Ja. den 1. står i kontrakten). Ikke har vi fått noe varsel eller melding om fakturene er forsinket heller, noe som burde ha vært på sin plass. Ja, finnes det noe reglement mot dette? Synest de kunne trengt å bli satt litt på plass. Jeg skjønner at de har mye å gjøre, men 1 mnd forsinkelse på faktura er vel litt i overkant. Anonymkode: ce523...519 Styret sender inn og gir beskjed om hvor mye fellesutgiftene i et brl.Skal være. Få hele fellesutgiftene på avtalegiro eller Efaktura så får du automatisk trekk i banken, enklere for deg og for dem som krever inn pengene. Å syte over at du må betale med korte frister får du ingen sympati hos meg for. ALLE som bor i brl. Vet at fellesutgiftene skal betales. Om fakturaen kommer den.1. Eller den 16. Så er det bare snakk om å ha pengene på konto og få fakturaen betalt, eller finne seg en annen boligløsningder en ikke betaler husleie eller felleskostnader som det heter i brl. Anonymkode: dd742...c70 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 Jeg skjønner ikke at du sitter og venter på faktura derom du ser det som et problem....Det er da samme sum hver måned. Autogiro? Anonymkode: ffe5d...d21 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 Spørsmålet TS stiller er jo interessant nok. Jeg er ikke jurist, så kan ikke gi noen svar, men det dukker opp noen spørsmål som har betydning for blant annet når betaling skal skje. Er det fakturaen som er grunnlaget for betalingsplikten eller er det borettslagsavtalen eller annet avtalegrunnlag? Hvis det ikke er fakturaen, så har fakturaen ingen annen funksjon enn at den er et hjelpemiddel for den som skal betale, som en gest fra betalingsmottaker. Det vil i så fall stå i strid med hvordan fakturaer oppfattes i andre transaksjoner, der de ofte er både avtalegrunnlaget og dokumentasjon/kvitteringen, og sånn sett er langt fra ubetydelig. Anonymkode: 4233b...051 1
Lista Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke at du sitter og venter på faktura derom du ser det som et problem....Det er da samme sum hver måned. Autogiro? Anonymkode: ffe5d...d21 TS må jo få et krav via efaktura for å kunne betale den, siden hun har efakturaavtale. 2
Million Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 (endret) Disse giroene du betaler, kan du sjekke dem om de har forskjellig kid nummer hver gang, eller er det det samme hver måned? Er kid nummeret det samme, trenger du jo ikke sitte og vente på fakturaer fra dem. Du bare betaler med det kid nummeret og beløpet du kjenner, til riktig dato. Selve fakturaen er jo egentlig bare en påminnelse, så sant ikke kid nummeret endrer seg fra måned til måned. Da trenger du fakturaen for å få betalt riktig. (Bruker du feil kid nr kan det bli rot med betalingen og du kan ende opp med å få purringer på månedsleier du har betalt.) Uansett; sjekk om kid nummeret er det samme hver måned, og er det det, betaler du bare til det kid nummeret hver måned. Bankkonto nummer og beløp og dato er jo likt. Endret 20. januar 2016 av Million 2
MapleSirup Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 5 timer siden, Lista skrev: TS må jo få et krav via efaktura for å kunne betale den, siden hun har efakturaavtale. Hun må jo ikke det. E-fakturaen kan hun bare stoppe og så betale jevnlig likevel. Jeg vil tro at plikten til å betale i tide er sterkere enn plikten til å sende ut fakturaen i tide. PÅ den annen side så går det veldig lang tid før brl foretar seg noe mht betaling. Men jeg ville motsatt meg straffegebyrer. 1
Brimi Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 56 minutter siden, MapleSirup skrev: Hun må jo ikke det. E-fakturaen kan hun bare stoppe og så betale jevnlig likevel. Jeg vil tro at plikten til å betale i tide er sterkere enn plikten til å sende ut fakturaen i tide. PÅ den annen side så går det veldig lang tid før brl foretar seg noe mht betaling. Men jeg ville motsatt meg straffegebyrer. Hallo? Man må jo få fakturaen før man kan betale den xD
Gjest Sisti Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 Så.... Du er sur og oppgitt fordi du har fått 28 dager lenger betalingsfrist enn du pleier å få?
Gjest Sisti Skrevet 20. januar 2016 #12 Skrevet 20. januar 2016 30 minutter siden, Brimi skrev: Hallo? Man må jo få fakturaen før man kan betale den xD Ikke nødvendigvis. Hvis KID alltid er den samme, eller man bruker kundenr i stedetfor KID, trenger man ikke fakturaen.
MapleSirup Skrevet 20. januar 2016 #13 Skrevet 20. januar 2016 1 time siden, Brimi skrev: Hallo? Man må jo få fakturaen før man kan betale den xD Nei. Man må ha EN faktura...Betalingsopplysninger mao
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #14 Skrevet 20. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns du overreagerer her.. Du har da hele tiden visst at du skal betale husleie for januar, det er ikke som om du plutselig får en stor regning du ikke visste noe om i forkant. Den som har tjent på dette er deg, siden du har hatt husleien en måned lengre på din konto Anonymkode: d89d9...91e Ja, ikke store summene en tjener på å ha det ståande i banken for tiden gitt Vil heller tro at jeg potensielt taper på det, da det vil stå på selvangivelsen at jeg hadde mer i formue i utgangen av 2015, enn jeg egentlig skulle hatt. Disse pengene skulle jo ha vært ut av konto før 1.januar 2016. Jeg har som sagt ikke problem med å betale disse og har lagt inn regningene ved forfall, men jeg ser for meg at det kan være irriterende for andre som ikke er like flinke til å disponere pengene og som kanskje er litt surrete. I tillegg til at det var noe økning i fellesutgiftene som var en del av husleien, som jo er greitt å vite når en skal sette opp budsjett. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Styret sender inn og gir beskjed om hvor mye fellesutgiftene i et brl.Skal være. Få hele fellesutgiftene på avtalegiro eller Efaktura så får du automatisk trekk i banken, enklere for deg og for dem som krever inn pengene. Å syte over at du må betale med korte frister får du ingen sympati hos meg for. ALLE som bor i brl. Vet at fellesutgiftene skal betales. Om fakturaen kommer den.1. Eller den 16. Så er det bare snakk om å ha pengene på konto og få fakturaen betalt, eller finne seg en annen boligløsningder en ikke betaler husleie eller felleskostnader som det heter i brl. Anonymkode: dd742...c70 Viss du hadde lest HI så hadde du sett at jeg allerede har E-faktura. Og det er nettopp for å få regningene i god tid. Fellesutgiftene er en del av husleieinnbetalingen, så alt blir sendt ut som en faktura i nettbanken. Altså både husleie og fellesutgifter i samme faktura. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke at du sitter og venter på faktura derom du ser det som et problem....Det er da samme sum hver måned. Autogiro? Anonymkode: ffe5d...d21 Har E-fakutura, så det burde gå automatisk. Problemet var at de både i år og i fjor har satt opp prisene fra desember. I fjor var det vel husleien som ble økt, i år var det fellesutgiftene. Alt dette blir samlet i en giro. Så vanskelig å betale inn når en ikke vet hvilken sum en skal betale inn. 3 timer siden, Million skrev: Disse giroene du betaler, kan du sjekke dem om de har forskjellig kid nummer hver gang, eller er det det samme hver måned? Er kid nummeret det samme, trenger du jo ikke sitte og vente på fakturaer fra dem. Du bare betaler med det kid nummeret og beløpet du kjenner, til riktig dato. Selve fakturaen er jo egentlig bare en påminnelse, så sant ikke kid nummeret endrer seg fra måned til måned. Da trenger du fakturaen for å få betalt riktig. (Bruker du feil kid nr kan det bli rot med betalingen og du kan ende opp med å få purringer på månedsleier du har betalt.) Uansett; sjekk om kid nummeret er det samme hver måned, og er det det, betaler du bare til det kid nummeret hver måned. Bankkonto nummer og beløp og dato er jo likt. Det får jeg ikke dessverre ikke sjekket nå, da E-fakturane er lagt inn ved forfall?! Men jeg sjekket på tidligere fakturar når jeg fikk de i papir og da var det forskjellige KID-nummer hver gang, så jeg tipper det samme gjelder nå. Uansett kunne jeg ikke gjort det nå om det hadde vært samme KID-nummer, da vi fikk brev i posten om at fellesutgiftene skulle økes med 10% fra nyttår. Dette var selve borrettslaget som sendte ut. Siden jeg får alt samlet i en E-faktura nå så står det ikke noen plass hvilken del som utgjør fellesutgiftene på giroen. Det er bare hele totalbeløpet av husleie og fellesutgifter som er samlet på en faktura. Det står ikke det i e-posten og det står ikke i nettbanken, så da var det litt vanskeleg å faktisk rekne ut selve summen på ny faktura, da det ikke er 10% av hele totalbeløpet. 3 timer siden, MapleSirup skrev: Hun må jo ikke det. E-fakturaen kan hun bare stoppe og så betale jevnlig likevel. Jeg vil tro at plikten til å betale i tide er sterkere enn plikten til å sende ut fakturaen i tide. PÅ den annen side så går det veldig lang tid før brl foretar seg noe mht betaling. Men jeg ville motsatt meg straffegebyrer. Som sagt, det er sannsynligvis forskjellige KID-nummer hver gang og det var en øke i husleien som ikke var så lett for meg selv å rekne ut. Hadde jeg bare betalt inn en sum som var feil og med feil KID-nummer så hadde det neppe gjort seg veldig populært. Jeg tipper de har systemet med KID-nummer fordi de har mange kunder å holde oversikt over. 1 time siden, Sisti skrev: Så.... Du er sur og oppgitt fordi du har fått 28 dager lenger betalingsfrist enn du pleier å få? Hvis man har en jevn inntekt, så er det ikke nødvendig en fordel nei. Selv om jeg setter over pengene på en rekningsskonto så føler man for å få det unna fortes mulig for å ha oversikt over økonomien. Den eneste fordelen jeg kunne tenke meg var om man hadde dårlig råd i desember og fikk bedre økonomi januar. Som sagt, det kan faktisk være at jeg straffes med høyere skatt i 2015, da jeg hadde mer penger på konto i utgangen av 2015, enn jeg skulle hatt. Ikke sikkert det gjør det altså for meg, men det kan jo i teorien gi utslag vil jeg tro. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet TS stiller er jo interessant nok. Jeg er ikke jurist, så kan ikke gi noen svar, men det dukker opp noen spørsmål som har betydning for blant annet når betaling skal skje. Er det fakturaen som er grunnlaget for betalingsplikten eller er det borettslagsavtalen eller annet avtalegrunnlag? Hvis det ikke er fakturaen, så har fakturaen ingen annen funksjon enn at den er et hjelpemiddel for den som skal betale, som en gest fra betalingsmottaker. Det vil i så fall stå i strid med hvordan fakturaer oppfattes i andre transaksjoner, der de ofte er både avtalegrunnlaget og dokumentasjon/kvitteringen, og sånn sett er langt fra ubetydelig. Anonymkode: 4233b...051 Ja, jeg stiller ved det fordi jeg aldri har hørt om plikter andre veien. Det blir alltid stor ståhei om en leier ikke betaler innen fristen (Og det forstår jeg), men hva om utleier ikke klarer å sende ut faktura i tide? Som det kommer frem her, så har jeg trolig samme KID-nummer fra gang til gang, i tillegg til at ikke kunne forutse hvilken sum jeg skulle betale, med andre ord måtte jeg få faktuaren for å betale. Anonymkode: ce523...519
Florence Skrevet 20. januar 2016 #15 Skrevet 20. januar 2016 50 minutter siden, MapleSirup skrev: Nei. Man må ha EN faktura...Betalingsopplysninger mao Hun har jo tidligere fakturaer, så hun kan sjekke om KID-nummeret er det samme på alle og DA må hun ikke ha faktura.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #16 Skrevet 20. januar 2016 3 minutter siden, Florence skrev: Hun har jo tidligere fakturaer, så hun kan sjekke om KID-nummeret er det samme på alle og DA må hun ikke ha faktura. Nå har jeg vært inne i nettbanken og klarte å se selve fakturane, og kan bekrefte at det er ulike KID-nummer for hver E-fakutra... Anonymkode: ce523...519
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #17 Skrevet 20. januar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har en jevn inntekt, så er det ikke nødvendig en fordel nei. Selv om jeg setter over pengene på en rekningsskonto så føler man for å få det unna fortes mulig for å ha oversikt over økonomien. Den eneste fordelen jeg kunne tenke meg var om man hadde dårlig råd i desember og fikk bedre økonomi januar. Som sagt, det kan faktisk være at jeg straffes med høyere skatt i 2015, da jeg hadde mer penger på konto i utgangen av 2015, enn jeg skulle hatt. Ikke sikkert det gjør det altså for meg, men det kan jo i teorien gi utslag vil jeg tro. Hvordan skal du kunne straffes av dette, da regningen normalt skulle blitt betalt den 1.1? Setter man av penger til regninger på konto er vel ingenting bedre enn at dem blir betalt senere. Skjønner ikke klage-innlegget! Anonymkode: 3eff7...5b2
Florence Skrevet 20. januar 2016 #18 Skrevet 20. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg vært inne i nettbanken og klarte å se selve fakturane, og kan bekrefte at det er ulike KID-nummer for hver E-fakutra... Anonymkode: ce523...519 Ja, da er det en annen sak. Vet ikke om du har noen sak, men ta det opp med styret. Skjønner at det er irriterende. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #19 Skrevet 20. januar 2016 Kjære TS. I et brl. Er der ingenting lengre som heter husleie. Alt man betaler ned på fellesgjeld, forsikringer, felles strøm, renhold m.m. i et brl. heter etter at ny burettslagslov ble innført i august 2006(?) Heter fellesutgifter. Å vise til at det er vanskelig for andre å sette opp budsjett når fellesutgiftene har økt fra 2015 til 2016. Denne økningen av fellesutgiftene skal være varslet fra brl. Sin side i slutten av nov. Beg. Av Desember. Lager du vanligvis problemer ut av alt av bagateller slik du gjør med dette? Anonymkode: dd742...c70 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #20 Skrevet 20. januar 2016 Kan ikke fatte at dette er et problem voksne mennesker gidder å befatte seg med. Seriøst. Virker utifra innlegget ditt at dette er et stort irritasjonsmoment for deg - du får betale fellesutgifter for januar innen 28.01 - i stedet for innen 01.01. Buhu - big deal. Se lyst på det - du får mer renteinntekter all den tid pengene blir stående på kontoen din. Anonymkode: f5e66...031
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå