Gå til innhold

Forvirret når det gjelder fett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt indoktrinert i at mettet fett er synd, og bevisst valgt det bort fra kostholdet. Men nå virker det som mettet fett ikke er så helsefarlig likevel? Det er så mange motstridende meninger her at jeg blir forvirret. Jeg kjører olivenolje på salater og poteter, for alle er enige om at dette er sunt. Men til steking? Smør eller olje?

Anonymkode: 63d75...eec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva du skal steke, spør du meg...

Men skal du steke i olje, må du bruke en olje som tåler høy temperatur.

Jeg steker speilegg i olje, og kjøttkaker og pannekaker i smør...

Generelt sett steker jeg i olje når jeg bare skal steke noe, og smør når jeg vil bruke restene i panna til å lage saus.

Evt i olje når det er vann/oljebasert mat, og smør når det er meieri/smør basert mat.

Anonymkode: 6dcc6...4bb

Skrevet

Helst flytende fett foran fett som blir hardt i kjøleskap. 

Når det er sagt spiser jeg meierismør fordi jeg synes det er så godt, men så er ikke jeg overvektig eller har andre helseproblemer. Ikke vær så opphengt i det, da blir du gal. 

Anonymkode: c8204...ab7

Skrevet

Du kommer aldri til å finne ett svar som alle kan enes om når det gjelder kosthold. Med internett kom muligheten for alle til å finne "dokumentasjon" på egne meninger, tro og overtro. Bruk egen sunn fornuft.

Anonymkode: 57a74...9e3

• Liker 1
Skrevet

Etter det jeg har fått med meg nå er ikke mettet fett farlig. Grunnen til at man trodde det var at de som spiste mye mettet fett også spiste mye transfett, noe de ikke så etter når de begynte å forske. Så det er altså transfett som skaper hjerteproblemer og åreforkalkninger. Så tror alt fett går for det samme, enten det er olje eller smør. 

Det jeg ikke skjønner er at de sa jo at umettet fett var sunt, er det fortsatt riktig? Hvorfor er ikke da mettet fett også sunt? Bare "er" det, siden det hverken er usunt eller sunt? 

Skrevet

En kan bli sprø ja. 

Men det er vel ikke påvist at det er farlig å ikke spise mye mettet fett og å spise mest en og flerumettet fett? Så holder meg til det jeg. Men forvirret, ja.

Anonymkode: d91e3...ea2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...