Gå til innhold

Har jeg riktig skattetrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver denne som anonym fordi jeg føler meg som en idiot :rodme:

Jeg åpnet skattekortet mitt for 2016 og ser at de har beregnet inntekten min til å være 213 300 i 2016, noe som er feil da jeg tjener omtrent det dobbelte. Skatteprosenten min er 34% av inntekten, noe som høres "riktig" ut i mitt hode, selv om lønnsberegningen er feil.

Jeg regner med å tjene rundt 440 000. Har studielån på 300 000, men ellers ikke gjeld og regner med å fylle opp BSU i løpet av året, ellers lite fradrag.

I følge skattekalkulatorer skal jeg klare meg fint, men er litt redd for å få baksmell ettersom utregningen er basert på feil grunnlag. Noen med ca. samme økonomi som kan gi meg et overslag på om dette ser greit ut?

Anonymkode: 14fb1...8bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

34% høres litt mye ut, du får jo endel trekk pga gjeldsrenter. 

Hvis du føler du kan leve greid med det som gjenstår i nettoinntekt, er det fin sparing til juni 2017. Hvis du vil ha litt mer å rutte med i det daglige bør du søke om nytt skattekort og få tabelltrekk.

Anonymkode: d3a80...7b7

Skrevet

Det blir bare litt over 1500 kr mindre skatt i året pga. lånet så det har lite å si. Jeg tror skattesatsen din er forholdsvis riktig. Kanskje litt lav men ikke så mye at jeg hadde giddet å gjøre noe med det. Hvis du sørger for å ha litt buffer (som du uansett bør ha) så klarer du deg fint.

Anonymkode: b0e42...081

Skrevet

Takk for svar! :D Da lar jeg det stå. Orker ikke å skatte mer enn det jeg gjør nå (over 10 000 i mnd), jeg har buffer og tåler en liten skattesmell fint, bare det ikke blir alt for mye.

Anonymkode: 14fb1...8bf

Skrevet

Du har sannsynligvis et tabelltrekk for hovedinntekt som tar høyde for økning av inntekt, så det går nok fint. 34% blir nok sannsynligvis bare trukket på bonuser og hos  biarbeidsgiver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...