AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #1 Skrevet 19. januar 2016 Hei dere. Jeg er lagt inn på sykehuset i uke 29 (30+0 i morgen), med stor risiko for tidlig fødsel. Vil veldig gjerne ha deres erfaringer med premature barn, og særlig "solskinnshistorier" (selv om alle erfaringer tas godt imot!), både i den første tiden og etterhvert som tiden har gått. Når fødte du? Hvorfor for tidlig? Hvordan ble den første tiden og hvordan klarer barna seg nå? Tusen takk fra et bekymret mammahjerte Anonymkode: fad8a...079
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #2 Skrevet 19. januar 2016 Jeg fikk ikke et prematurt barn, men ble innlagt i uke 27 på grunn av at fødselen gikk i gang. Heldigvis hjalp det riehemmende dryppet og fødselen ble stoppet. Babyen hold seg inne til termin. Jeg vet ikke om du kan sammenligne ettersom jeg ikke vet grunnen til at du er innlagt nå. Det jeg kan fortelle deg er at du er i gode hender. Kanskje har du fått omvisning på nyfødtavdelingen? De som jobber der de kan virkelig sitt felt og de hjalp hvertfall meg å føle meg rolig og godt ivaretatt. Ellers så overlever omtrent alle babyer som er født så sent, og som oftest uten senskader også. De fleste babyer over 1 kg overlever mener jeg å ha lest, og såpass veier de vel i uke 30 om jeg ikke husker feil. Har du fått lungemodningssprøyte? Som regel går det bare fint, babyen trenger kanskje litt hjelp i starten og må være på sykehuset en stund. Ting blir ikke som man har tenkt og jeg forstår redselen din kjempegodt. Men dette kommer nok til å gå bra selv om det er skremmende. Som skrevet over, du er i gode hender nå Anonymkode: 5eeba...cb9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #3 Skrevet 19. januar 2016 Mitt barn ble født i uke 33, pga svangerskapsforgiftning. Barnet lå i respirator, senere med cpap og fikk gulsot. Men vi fikk dra hjem etter 5 uker. Ettervirkninger som barnet har nå, er ADHD. Ingen andre problemer. Anonymkode: 34ae0...1a3
shoppedilla Skrevet 19. januar 2016 #4 Skrevet 19. januar 2016 Jeg har et barn født til termin, men vi fikk likevel 3 dager på nyfødtintensiven. De som jobber der er helt fantastiske mennesker. Jeg var på ullevål og nesten alle var super positive til at jeg ønsket å være med datteren min mest mulig. De hjalp meg med amming og var veldig opptatt av at vi skulle få det til. Jeg pumpet ved siden av sånn at hun fikk mest mulig av min melk. Etterhvert som det gikk bedre fikk jeg ha hun på perm på rommet mitt. Så siste kvelden og natten koste vi oss sammen vi måtte kun tilbake for medisinering og legevisitt. Jeg så at de med premature også fikk alt dette de sykepleierene på nyfødtintensiven var bare så søte. En skummel start, men man blir så godt ivaretatt
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #5 Skrevet 19. januar 2016 Vårt tredje (av fire) barn ble født i uke 26. Han veide 600 gram og var 30 cm lang. Vi var på nyfødt intensiv i 10 uker og ble flyttet på barneavdeling etter det. Reiste hjem to uker etter termindagen. Fikk god støtte og oppfølging hele veien, men selvfølgelig var det en stor påkjenning. Spesielt siden vi hadde to fra før som også trengte oss. Nå er han fire år og har ikke senskader som er oppdaget foreløpig. Går i barnehage og fungerer fint i hverdagen. Lykke til! De er så flinke at det vil nok gå bra selv om nurket skulle melde sin ankomst nå. Men hver dag som går før fødsel er enormt viktig så jeg krysser fingrene på dine vegne for at babyen venter litt til. Anonymkode: fbc47...973
PositivPessimist Skrevet 19. januar 2016 #6 Skrevet 19. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn ble født i uke 33, pga svangerskapsforgiftning. Barnet lå i respirator, senere med cpap og fikk gulsot. Men vi fikk dra hjem etter 5 uker. Ettervirkninger som barnet har nå, er ADHD. Ingen andre problemer. Anonymkode: 34ae0...1a3 Hvordan kan man vite at ADHD er pga prematur fødsel? Jeg fødte såvidt innenfor det man kaller premature barn. Jeg fødte i uke 36. Ingen spesiell grunn annet enn at baby åpenbart ville ut. Han er bare 7 mnd, så det går egentlig ikke an å si noe om ettervirkninger. Jeg ser at han muligens er litt senere motorisk, men helsesøster sier jeg må gå ut ifra at han på en måte er en måned yngre. Når det er sagt gikk alt fint med fødsel og på sykehuset. Ammingen fikk jeg ikke til, og det er nok litt pga at han var litt liten da han kom. Ønsker deg all mulig lykke til
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #7 Skrevet 19. januar 2016 ADHD kan oppstå hos alle barn, mitt ADHD-barn ble født en uke etter termindato Men med de svært for tidlig fødte oppstår det jo ofte "noe". Jeg har to venninner som fikk barn veldig prematurt, og den ene har aldri helt kommet seg. Det har vært det ene etter det andre, dårlig næringsopptak, sengevæting, øreproblemer, forsinket læring, og nå i det siste en ganske sterk bipolar tendens. Barnet er 15 år nå, og de har det tøft... men ikke tøffere enn de klarer, i følge min venninne. De er enormt glad i barnet sitt uansett, selv om det har vært slitsomt fra dag 1. Det andre barnet, født like tidlig, er en real solskinnshistorie. Frisk som en fisk, blid, glad, sosial, flink på skolen, gjør det skarpt i en konkurransesport. Det er aldri noen garantier med for tidlig fødte barn. Men det er det ikke med andre barn heller. Som sagt, mitt barn bekymret meg i nesten 12 år før h*n fikk satt ADHD-diagnosen og ting falt på plass. Er bekymret ennå Anonymkode: 533aa...1a2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #8 Skrevet 19. januar 2016 1 time siden, PositivPessimist skrev: Hvordan kan man vite at ADHD er pga prematur fødsel? Jeg fødte såvidt innenfor det man kaller premature barn. Jeg fødte i uke 36. Ingen spesiell grunn annet enn at baby åpenbart ville ut. Han er bare 7 mnd, så det går egentlig ikke an å si noe om ettervirkninger. Jeg ser at han muligens er litt senere motorisk, men helsesøster sier jeg må gå ut ifra at han på en måte er en måned yngre. Når det er sagt gikk alt fint med fødsel og på sykehuset. Ammingen fikk jeg ikke til, og det er nok litt pga at han var litt liten da han kom. Ønsker deg all mulig lykke til Kan ikke si det med sikkerhet at det er en senskade av at barnet er født for tidlig, men for tidlig fødte barn har større sjanse for å få adhd. http://forskning.no/psykiske-lidelser/2012/01/tidligfodte-risikerer-voksen-adhd Anonymkode: 34ae0...1a3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 Har ikke født for tidlig, men er prematur selv. Født i uke 31. Har ikke hatt noen senskader og har utdanning fra universitet nå, er gift og har barn selv. Ei venninne av meg fødte et barn i uke 28. Det var en tøff tid i i starten, men barnet er nå 1 år og fungerer tilsynelatende upåfallende. Ligger litt bak andre barn motorisk enda, men det er helt normalt og han utvikler seg fint. Anonymkode: d0230...19f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 Selv om det er skremmende og nokså skummelt så er du veldig godt ivaretatt siden du er lagt inn på sykehuset. Jeg ble også lagt inn og trodde lenge at junior ville komme altfor tidlig.... Vi greide å holde han inne til 37+0... han var litt liten og slapp I starten (gulsott) men etter en uke på sykehuset fikk vi dra hjem. I ettertid er jeg kjempeglad for at vi var på sykehuset I forkant av fødselen, de som jobber der er veldig dyktige og vet hva de holder på med. Junior er forøvrig drøye 3 mnd nå. .han slet litt med vekten I starten, men det ordnet seg. Utviklingsmessig sa Hs at vi ikke skulle sammenligne han med jevngamle da han trolig vil ligge litt bak. Anonymkode: a6566...241
MK Skrevet 22. januar 2016 #11 Skrevet 22. januar 2016 Fødte i uke 32, ei frisk og fin jente på 1500 gram. Jeg fikk svangerskapsforgiftning og ble hasteforløst 1 time etter ankomst til sykehuset. Hun lå to dager på cpap og en uke i kuvøse, men ble til tross for å være liten av vekst definert som frisk og sterk. Datteren vår er i dag 2,5 år, ei blid lita skravlebøtte som har kommet minst like langt som de andre barna i barnehagen. Kan alfabetet og har mye på hjertet. Det første året hang hun litt bak på motorisk utvikling, men tok dette raskt igjen og i dag er det umulig å se at hun ble født to måneder for tidlig. Motorisk er hun nå helt på nett med de øvrige. Min erfaring er at babyer er utrolig sterke og tilpasningsdyktige, og at de aller fleste premature etter uke 30 klarer seg helt fint uten noe varige men. Vi venter for øvrig vår andre, hun blir også prematur, trolig fødsel uke 32/33, men det kommer til å gå helt fint. Lykke til til deg!!
cmask Skrevet 23. januar 2016 #12 Skrevet 23. januar 2016 Vår lillegutt kom i uke 31+5. Han lå på cpap en uke, så over på hi flow og fikk mat gjennom en sonde samtidig som jeg ammet han. Alt gikk veldig bra og vi fikk dra hjem etter 3 uker med NAT-teamet (nyfødtavdelingens ambulerende team) på Ahus. Da kom det en sykepleier hjem til oss 3 ganger i uka for å veie, måle etc. Ble utskrevet etter vi hadde vært hjemme i 1,5 uke Han er nå straks 2 måneder gammel og alt går kjempe fint! Nå vet ikke jeg hvilket sykehus du er på, men vi ble veldig godt ivaretatt på nyfødtintensiven på Ahus. Fantastiske sykepleiere!
Susa Skrevet 23. januar 2016 #13 Skrevet 23. januar 2016 Den Tuesday, January 19, 2016 at 18.45, PositivPessimist skrev: Hvordan kan man vite at ADHD er pga prematur fødsel? Jeg fødte såvidt innenfor det man kaller premature barn. Jeg fødte i uke 36. Ingen spesiell grunn annet enn at baby åpenbart ville ut. Han er bare 7 mnd, så det går egentlig ikke an å si noe om ettervirkninger. Jeg ser at han muligens er litt senere motorisk, men helsesøster sier jeg må gå ut ifra at han på en måte er en måned yngre. Når det er sagt gikk alt fint med fødsel og på sykehuset. Ammingen fikk jeg ikke til, og det er nok litt pga at han var litt liten da han kom. Ønsker deg all mulig lykke til Den Wednesday, January 20, 2016 at 11.30, AnonymBruker skrev: Selv om det er skremmende og nokså skummelt så er du veldig godt ivaretatt siden du er lagt inn på sykehuset. Jeg ble også lagt inn og trodde lenge at junior ville komme altfor tidlig.... Vi greide å holde han inne til 37+0... han var litt liten og slapp I starten (gulsott) men etter en uke på sykehuset fikk vi dra hjem. I ettertid er jeg kjempeglad for at vi var på sykehuset I forkant av fødselen, de som jobber der er veldig dyktige og vet hva de holder på med. Junior er forøvrig drøye 3 mnd nå. .han slet litt med vekten I starten, men det ordnet seg. Utviklingsmessig sa Hs at vi ikke skulle sammenligne han med jevngamle da han trolig vil ligge litt bak. Anonymkode: a6566...241 Korrigerte helsestasjon alderen på barn født så tett opptil termin? jeg fødte en gutt på knappe 2 kg uke 36+5. Han ble aldri regnet som prematur på sykehus eller helsestasjon. Han har alltid ligget foran jevaldrende i grovmotorisk utvikling. Gikk 11 mnd gammel, gikk trappa selv da han var 1 år. Men språklig har han vært veldig treg. Begynte ikke skravling før han var 2,5.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #14 Skrevet 23. januar 2016 Jeg fødte tvillinger uke 30. Oppfølgingen på sykehuset var enestående, de som jobber der er fantastiske. Den ene tvillingen strevde med spising i seks måneder etter fødsel, men det gikk seg til. Blir du værende på nyfødtintensiv en stund vil jeg råde deg til å snakke med andre foreldre som er der. Det var en uvurdelig støtte mens vi var der, og også i ettertid. Det var godt å ha noen å dele gleder og bekymringer med som virkelig forsto hva det handlet om. Jeg fikk venner for livet der 😊 Be om å få omvisning på avdelingen så vet dere hvordan det ser ut der. I dag er barna mine andreklassinger som ser ut til å komme ut av det uten senskader. De spiller fotball, leser, skriver, regner som jevnaldrende. Anonymkode: af2e5...17c 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #15 Skrevet 23. januar 2016 Mitt søsken ble født prematurt. Hørte ikke før etter 18 mnd men er i dag 20 + og helt normal. Anonymkode: 873c3...b8a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #16 Skrevet 23. januar 2016 Jenta mi ble født i uke 33+0. Morkakeløsning, og hun var dysmatur. Fødselsvekten var 1437 gram. Var innlagt på nyfødtintensiven i 4 uker. Hun har ingen mèn, og er ei særdeles skoleflink jente som nå er 13 år. De er virkelig flinke disse som jobber på nyfødtintensiven. Du er i de beste hender. Lykke til! Anonymkode: c423e...2e4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå