Wiggins Skrevet 19. januar 2016 #1 Skrevet 19. januar 2016 Vi nordmenn liker å se på oss selv som et sprekt folk. Det er ikke mange andre steder det er kultur for å legge ut på milelange turer på ski eller til fots. Fasiten er dessverre at vi er blant dem som røre oss minst i Europa. Det som trigget meg til å skrive dette innlegget var at jeg på lørdag gikk en skitur der jeg hadde "målgang" i Holmenkollen. Da jeg kom dit var det et barneskirenn som holdt på å avsluttes. Da jeg gikk nedover mot T-banen gikk jeg ved siden av en lang kø av biler. I de fleste bilene var det én voksen og et eller to barn. Det er vel og bra at barna går en liten runde på ski i Holmenkollen, men hva slags vaner er det de får når de blir kjørt overalt og ikke kan gå de 3-400 meterne fra T-banen? Jeg så noen få barn som hadde deltatt på T-banen, men langt de fleste ble nok kjørt. OK, for noen vil det sikkert være veldig kronglete å ta T-banen. De bør allikevel prøve å gjøre det, særlig nå som vi har kald stillestående luft. Fra Holmenkollen kunne jeg se forurensningsdisen over sentrum. Det burde ikke være noen nyhet at det med kaldt og stille vær blir høy luftforurensning i Oslo, likevel fortsetter de fleste å kjøre som før. Det er faktisk flere titalls mennesker som dør i Oslo hvert år på grunn av luftforurensning, flere enn antallet som dør i trafikkulykker. Men tilbake til mosjonsaspektet: Stillesitting, hvis det blir for mye av den, er omtrent like farlig for helsa som å røyke. 80% av nordmenn får ikke den daglige halvtimen med mosjon/bevegelse som er minimumsanbefalingen. Dessuten, hvis man sitter stille for mange timer av gangen hjelper det ikke noe særlig om man trimmer en halvtime om dagen. Menneskekroppen er bygd for å være i bevegelse. En gjennomsnittlig norsk 15-åring er mindre aktiv enn en gjennomsnittlig 60-åring. Så hvorfor er det så vanskelig å gå noen hundre meter til og fra T-banen og gi barna gode vaner, i stedet for å gi barna dårlige vaner og bidra til luftforurensningen? 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #2 Skrevet 19. januar 2016 Som du selv skriver: for mange er det veldig kronglete å ta t-banen! Spesielt om man har to barn, og alt av deres skiutstyr, og gjerne ekstra med varme klær for ungene har blitt våte på skituren og må få på seg noe tørt så de ikke fryser. Ikke alle bor i nærheten av t-banen heller, men må reise med buss for å komme seg til t-banen - og bussen går ikke nødvendigvis så veldig ofte. Så da må man drasse med seg unger, skiutstyr, og full pakke, først på en buss, og så på t-bane, og når man skal hjem må man gjerne vente en god stund på bussen, med kalde, sutrende unger på slep og armene fulle av klisne ski... Det tar tid, ungene blir gjerne slitne og leie, og mister helt lysten til å gjøre noe slikt igjen... Om det blir et sabla kav å komme seg ut på ski, fører det gjerne til at man driter i hele skituren, og sitter inne i stedet. DET er da virkelig ikke noe bedre? Jeg er stor tilhenger av kollektivtransport, og tar selv buss til jobb og byn hver dag, selv om det tar tre ganger så lang tid som om jeg hadde tatt bilen. Men jeg ser helt klart at det er utrolig plundrete for de som ikke er så heldig at de bor i umiddelbar nærhet til en buss/tbane som går direkte tid de skal. Jeg ser også hvor utrolig plundrete det er med unger og masse utstyr på kollektivtransport, og er faktisk sjeleglad bussen min ikke er full av småbarnsfamilier med ski og akebrett hele tiden.. Anonymkode: 2d551...1b6 4
Wiggins Skrevet 19. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som du selv skriver: for mange er det veldig kronglete å ta t-banen! Spesielt om man har to barn, og alt av deres skiutstyr, og gjerne ekstra med varme klær for ungene har blitt våte på skituren og må få på seg noe tørt så de ikke fryser. Nå skulle de bare gå en kort sløyfe inne på arenaen på Holmenkollen. Jeg skulle fint klart å bære skiene og stavene for to barn fra T-banen til arenaen og tilbake, og er barna 5-6 år burde de klare å minst bære stavene selv. Noen bor sikkert slik til at det er veldig kronglete å få tatt T-banen, men jeg nekter å tro at det gjelder 90%, som er mitt anslag på hvor mange som kjørte bil basert på hva jeg så. Det kan hende jeg tar feil i det anslaget, men utifra hvor mange biler det var og hvor få barn det var på T-banen er det mitt beste anslag. Det dreier seg både om å gi barna gode vaner og redusere luftforurensningen.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #4 Skrevet 19. januar 2016 Et øyeblikk siden, Wiggins skrev: Nå skulle de bare gå en kort sløyfe inne på arenaen på Holmenkollen. Jeg skulle fint klart å bære skiene og stavene for to barn fra T-banen til arenaen og tilbake, og er barna 5-6 år burde de klare å minst bære stavene selv. Noen bor sikkert slik til at det er veldig kronglete å få tatt T-banen, men jeg nekter å tro at det gjelder 90%, som er mitt anslag på hvor mange som kjørte bil basert på hva jeg så. Det kan hende jeg tar feil i det anslaget, men utifra hvor mange biler det var og hvor få barn det var på T-banen er det mitt beste anslag. Det dreier seg både om å gi barna gode vaner og redusere luftforurensningen. En ting er å bære det fra skistadion til t-banen. Men så skal man jo fra t-banen og hjem også, da.. og kanskje det innebærer å ta buss eller skifte bane underveis. Jeg vil tro det er ganske mange som må gjøre det, de færreste bor vel langs holmenkollbanen? (nå bor ikke jeg i oslo, men jeg regner med det er begrenset hvor stor del av byen den dekker). Jeg er helt enig med deg i at unger har godt av å lære seg å ta t-bane og buss for å komme seg steder. Men jeg ser også at for veldig mange kan det bli så kronglete og krøkkete, både for voksne og barn, at man enten ikke har tid, eller man blir så lei, at man ikke orker, og alternativet da er å droppe hele skituren. Noe som vil være veldig dumt. Jeg bor selv rett ved et av Bergens mest populære utfartssteder (strand om sommeren, skigåing og skog om vinteren), og ser at det er parkeringskaos der hver gang det er finvær. Men så er greien at det går buss én gang i timen. Jeg skjønner veldig godt at man da ikke har lyst til å måtte risikere å vente i opptil en time med en unge som har gått på snørra og har klissvåte votter og snø i skiskoene, som hyler og vil hjem NÅMEDENGANG, og man vet at bussen kommer til å bli full av andre småbarnsforeldre med høylydte unger og man er fanget på den klamme bråkete bussen en god halvtime før man kommer seg hjem. Så det er det med tid og sted for å lære ungene å ta bussen. Er det for mye kav, er det bedre å ta bilen og faktisk få ungene ut på tur, og så heller lære ungene til å ta bussen der det ikke er så vanskelig å gjøre det. Det er for eksempel langt enklere her jeg bor å ta bussen til byn med ungene lørsdagsformiddagen og gå på tur på Fløyen, enn det er å ta buss til Totland for å gå på langrenn (buss max en gang i timen, må bytte buss minst én gang, bruker halvannen time hver vei med buss, 20 min med bil..). Anonymkode: 2d551...1b6 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #5 Skrevet 19. januar 2016 Jeg er enig med deg i hovedbudskapet, men reagerer på at du bruker Oslo og t-bane som et eksempel på "late nordmenn". De fleste nordmenn har ikke t-bane å bruke, og hvis man samtidig har dårlig kollektivtilbud må bilen nødvendigvis være det primære fremkomstmiddelet ettersom alt blir sentralisert. Ja, det blir for mye stillesitting på de fleste, men jeg problemer ligger et annet sted enn bruk av t-bane og annen kollektivtrafikk. For min del kan for eksempel sentralisering være et tema. Tidligere hadde vi en "løkke" i alle nabolag. Det kunne være en skolegård, en stor lekeplass, en urørt "eng", der barna kunne leke, spille fotball, klatre i trær, og være aktive. "Løkkene" er nå utbygd, skolene er nedlagt, og skolegården er inngjerdet og låst. Barna kan ikke leke i veien, og nærmeste plass for barna å leke fritt på er 3 km unna. Det finnes ingen friarealer i nærheten lenger. For at barna i nabolaget skal kunne leke på samme måte som mine barn gjorde, må de transporteres til nærmeste lekeplass, skolegård, eller idrettsbane. Dette kompliserer ting, fordi barn under en viss alder blir avhengige av foreldrene for å være aktive når de må reise 3-5 km for å få lov til å leke fritt. Og som sagt, med dårlig kollektivtibud må foreldrene enten gå eller sykkle disse km sammen med barna, og dermed miste mye leketid, eller kjøre. Dette var de små barna, med barna vokser opp, og når vi snakker om de litt større barna kommer vi til en kjepphest jeg har, er problemet med organisert idrett. Det er ikke lenger mulig for barn over 12 år å spille fotball, håndball, turne, danse osv, for moro skyld. Når de kommer opp i den alderen skal det satses. Tren aktivt 4 dager i uken, styrke og kondisjon de andre dagene, eller kom deg ut! Og om du trener hardt, men mangler ferdighetene og ikke er god nok er det ikke plass til deg på laget, eller i troppen. Hvor ble det av breddeidretten der det er plass til alle, uansett ambisjoner eller ferdighetsnivå? Siden du fokuserte på barna, gjorde jeg det samme, og tok for meg bare to av de faktorene som gjør det vanskeligere for barna i vårt nærområde å være aktive. Anonymkode: c9b3a...16a 5
Wiggins Skrevet 19. januar 2016 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er å bære det fra skistadion til t-banen. Men så skal man jo fra t-banen og hjem også, da.. og kanskje det innebærer å ta buss eller skifte bane underveis. Jeg vil tro det er ganske mange som må gjøre det, de færreste bor vel langs holmenkollbanen? (nå bor ikke jeg i oslo, men jeg regner med det er begrenset hvor stor del av byen den dekker). Anonymkode: 2d551...1b6 Å bytte bane er svært enkelt; det er bare å gå av på den stasjonen der den andre T-banen går, muligens gå til perrongen på den andre siden, og vente på den linjen som går dit man skal. Selv på søndager har alle linjene avgang hvert kvarter, det burde selv en fireåring klarer å vente. Er du enig eller uenig i min påstand om at det umulig kan være veldig krøkkete for 90% av foreldrene å ta T-bane? T-banenettet dekker faktisk veldig store deler av Oslo: https://ruter.no/globalassets/rutetabeller/oslo/t-banen-linjekart-10012016.pdf Jeg er enig i at det kan være ille for småbarn å vente en time på bussen i kaldt vær, barn har jo små kropper og blir fortere kalde, men T-banen går altså hvert kvarter. Det er ikke så mange som har svart her (ennå), men utifra det jeg ser og det jeg generelt ser i slike saker i kommentarfeltene i nettavisene, er at mange er veldig flinke til å finne (dårlige) unnskyldninger for hvorfor de må reise med bil. Hvorfor kan ikke folk være like flinke til å finne grunner til å la bilen stå? Både i Oslo og Bergen er det nå stedvis svært høye nivåer av luftforurensning. Folk dør av det! Og folk dør av for lite mosjon, bare ikke så akutt som ved høy luftforurensning.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #7 Skrevet 19. januar 2016 3 minutter siden, Wiggins skrev: Å bytte bane er svært enkelt; det er bare å gå av på den stasjonen der den andre T-banen går, muligens gå til perrongen på den andre siden, og vente på den linjen som går dit man skal. Selv på søndager har alle linjene avgang hvert kvarter, det burde selv en fireåring klarer å vente. Er du enig eller uenig i min påstand om at det umulig kan være veldig krøkkete for 90% av foreldrene å ta T-bane? T-banenettet dekker faktisk veldig store deler av Oslo: https://ruter.no/globalassets/rutetabeller/oslo/t-banen-linjekart-10012016.pdf Jeg er enig i at det kan være ille for småbarn å vente en time på bussen i kaldt vær, barn har jo små kropper og blir fortere kalde, men T-banen går altså hvert kvarter. Det er ikke så mange som har svart her (ennå), men utifra det jeg ser og det jeg generelt ser i slike saker i kommentarfeltene i nettavisene, er at mange er veldig flinke til å finne (dårlige) unnskyldninger for hvorfor de må reise med bil. Hvorfor kan ikke folk være like flinke til å finne grunner til å la bilen stå? Både i Oslo og Bergen er det nå stedvis svært høye nivåer av luftforurensning. Folk dør av det! Og folk dør av for lite mosjon, bare ikke så akutt som ved høy luftforurensning. Har du prøvd å reise kollektivt med små barn? Ikke spydig ment, men det er lett å tro at det er jo "bare" når man ikke har prøvd det selv. Evt man har englebarn selv.. En ting er at et barn "burde" klare noe. Realiteten er ofte noe helt annet. Den innebærer gjerne én unge som løper ene veien, én unge som løper andre veien, og en selv i midten med armene fulle av ski og staver som ungene har kastet fra seg i trass og drittsinne. Det innebærer gjerne unger som kaster vottene sine ned på t-banelinjen, som hyler og skriker og er til pest og plage for alle i hele omgivelsene, som sparker i setet til han foran, som lugger damen foran, som peller en tyggis av vinduskarmen og putter den i munnen mens du er opptatt med å få minstemann til å slutte å kline busene sine utover setet, som løper avgårde idet banen kommer så man ikke kommer seg innpå, osv osv osv... Og igjen: det er ikke sikkert man kommer seg hjem med bare t-banen. Ja, den dekker ganske bra med områder, men ikke alle veier. Og selv om det i teorien skal være lett for en liten unge å gå til banen, så er det det med forskjellen på teori og praksis, og det med at skituren skal være en hyggelig opplevelse, og ikke noe man får negative barndomsminner av så man hater å gå på ski for resten av livet. Du vet heller ikke hvor mange av de som deltok som faktisk bor i Oslo. Det kan være mange som bor i utkantene, som kom inn til byn for å gjøre noe hyggelig med ungene. Ja, det er sikkert mange som kunne tatt t-banen, og som bare ikke gidder fordi de driter i miljøet. Men at veldig mange av de 90% du sier tok bilen gjorde det fordi de var nødt til det for å få tidsklemma til å gå i hop, og/eller fordi de vet/har sterk mistanke om at kollektivturen kommer til å gjøre opplevelsen til en negativ og sur greie som gjør det umulig å få ungene med på tur i fremtiden, tviler jeg heller ikke på. Jeg er veldig opptatt av miljø, og er helt enig med deg i at mange flere burde bli flinkere til å kjøre kollektivt. Men jeg ser også realiteten i at det kan være for vanskelig/tidkrevende/traumatiserende. Anonymkode: 2d551...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #8 Skrevet 19. januar 2016 11 minutter siden, Wiggins skrev: Det er ikke så mange som har svart her (ennå), men utifra det jeg ser og det jeg generelt ser i slike saker i kommentarfeltene i nettavisene, er at mange er veldig flinke til å finne (dårlige) unnskyldninger for hvorfor de må reise med bil. Hvorfor kan ikke folk være like flinke til å finne grunner til å la bilen stå? Ok, jeg misforsto deg, jeg trodde det var hverdagsaktivitet generelt du ville sette fokuset på, og så var det egentlig bilbruk i Oslo (og andre storbyer) du ville diskutere. Da har jeg ikke så mye å bidra med, men jeg håper du får mange gode svar. Anonymkode: c9b3a...16a 1
Wiggins Skrevet 19. januar 2016 Forfatter #9 Skrevet 19. januar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg i hovedbudskapet, men reagerer på at du bruker Oslo og t-bane som et eksempel på "late nordmenn". De fleste nordmenn har ikke t-bane å bruke, og hvis man samtidig har dårlig kollektivtilbud må bilen nødvendigvis være det primære fremkomstmiddelet ettersom alt blir sentralisert. Ja, det blir for mye stillesitting på de fleste, men jeg problemer ligger et annet sted enn bruk av t-bane og annen kollektivtrafikk. Anonymkode: c9b3a...16a Og jeg er enig med deg at det å gå til T-banen framfor å kjøre bil ikke er det viktigste tiltaket. Min hensikt var å bruke det jeg observerte på lørdag som et eksempel på latskap og tankeløshet blant nordmenn. Kombinasjonen av å ikke en gang kunne gjøre et så lite og enkelt tiltak når det både kan gi barna bedre vaner og bidra til å redusere luftforurensningen, som er svært høy, fikk meg til å reagere. De fleste nordmenn har ikke tilgang til T-bane, men de fleste nordmenn har tilgang til kollektivtransport av noe slag, hovedsakelig buss. Den er dessverre ikke like godt utbygd overalt, det er nå så. Men poenget med innlegget mitt er at nordmenn er veldig flinke til å finne årsaker til at de ikke kan røre på seg. Tenk om folk kunne bli like flinke til å finne måter å bytte ut stillesitting med aktivitet. Det fins for eksempel piggdekk også til sykkel. Jeg sykler året rundt. Faktisk er min erfaring at det ved skikkelige snøfall er enklere å komme seg fram med sykkel. Der det er mest snø og ikke brøyta må jeg i verste fall gå av og trille gjennom snøfonnen, mens biler ofte kjører seg fast eller kjører utfor veien.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #10 Skrevet 19. januar 2016 Hva er det egentlig du ønsker å sette søkelyset på? Bruken av kollektivtransport? Hverdagsaktivitet? En kombinasjon av disse? Anonymkode: 05299...610 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #11 Skrevet 19. januar 2016 1 minutt siden, Wiggins skrev: Og jeg er enig med deg at det å gå til T-banen framfor å kjøre bil ikke er det viktigste tiltaket. Min hensikt var å bruke det jeg observerte på lørdag som et eksempel på latskap og tankeløshet blant nordmenn. Kombinasjonen av å ikke en gang kunne gjøre et så lite og enkelt tiltak når det både kan gi barna bedre vaner og bidra til å redusere luftforurensningen, som er svært høy, fikk meg til å reagere. De fleste nordmenn har ikke tilgang til T-bane, men de fleste nordmenn har tilgang til kollektivtransport av noe slag, hovedsakelig buss. Den er dessverre ikke like godt utbygd overalt, det er nå så. Men poenget med innlegget mitt er at nordmenn er veldig flinke til å finne årsaker til at de ikke kan røre på seg. Tenk om folk kunne bli like flinke til å finne måter å bytte ut stillesitting med aktivitet. Det fins for eksempel piggdekk også til sykkel. Jeg sykler året rundt. Faktisk er min erfaring at det ved skikkelige snøfall er enklere å komme seg fram med sykkel. Der det er mest snø og ikke brøyta må jeg i verste fall gå av og trille gjennom snøfonnen, mens biler ofte kjører seg fast eller kjører utfor veien. Jeg tror kanskje du er litt farget av at du bor i Oslo, hvor det er ekstremt bra kollektivtilbud i forhold til resten av landet, og hvor det nok er mer ressurser til både sykkelveier og brøyting av disse? Jeg bor i Bergen, og kollektivtilbudet suger balle i forhold til det i Oslo. Alle skal innom sentrum, ifølge busselskapet. Uansett. Det går omtrent ikke linjer på kryss og tvers, og OM de går er det veldig sjelden, og de tar så lang omvei som overhodet mulig. Skal man fra ett sted utenfor sentrum til et annet sted utenfor sentrum, er man nærmest garantert at man må bytte buss, og at bussene ikke korresponderer i det hele tatt. Jeg hadde en deltidsjobb på kveldstid som var på en litt annen kant av byen enn der jeg bor. Jeg måtte da ta to busser. Hver buss gikk en gang i halvtimen, noe som ikke er så gale for å være her i byn. Men korresponderte de? Selvsagt ikke... Jeg brukte én time til jobb, og halvannen time hjem. Til sammenligning kjører man samme strekket på 15 min. Sykle på vinterstid er greit så lenge det ikke er snø og glatt. Men er det snø her i byn hiver de på med salt - og så brøyter de saltsnøen OPP på sykkelvei og fortau... Så man da spinner på stedet, siden snøen ikke pakker seg. Jeg snakker av erfaring, jeg har nemlig prøvd vintersykling, og endt opp med å måtte trille/slepe sykkelen mesteparten av de 8 km hjem. Som sagt så er jeg helt enig med deg i at veldig mange kunne brukt kollektiv i stedet for bil i mange situasjoner. Jeg har eksempler på kolleger som bor 5 min fra buss som går direkte opp til jobb, og selv om de ikke skal hente unger i barnehage eller noe som helst, kjører de bil. Som bare tar 10 min kortere enn direktebussen, som går hvert 10 minutt i rushet. Disse kunne helt soleklart tatt bussen i stedet. Men det er ikke slik at alle som tar bilen er hensynsløse duster. Jeg har også en kollega som har fått barnehageplass til ungene på motsatt ende av byn... Og slik Bergen er laget er det flaskehalser overalt, så han er pokka nødt til å kjøre bil for å ha sjangs til å rekke både jobben og barnehagens åpningstider. Anonymkode: 2d551...1b6 3
Wiggins Skrevet 19. januar 2016 Forfatter #12 Skrevet 19. januar 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å reise kollektivt med små barn? Ikke spydig ment, men det er lett å tro at det er jo "bare" når man ikke har prøvd det selv. Evt man har englebarn selv.. En ting er at et barn "burde" klare noe. Realiteten er ofte noe helt annet. Den innebærer gjerne én unge som løper ene veien, én unge som løper andre veien, og en selv i midten med armene fulle av ski og staver som ungene har kastet fra seg i trass og drittsinne. Det innebærer gjerne unger som kaster vottene sine ned på t-banelinjen, som hyler og skriker og er til pest og plage for alle i hele omgivelsene, som sparker i setet til han foran, som lugger damen foran, som peller en tyggis av vinduskarmen og putter den i munnen mens du er opptatt med å få minstemann til å slutte å kline busene sine utover setet, som løper avgårde idet banen kommer så man ikke kommer seg innpå, osv osv osv... Anonymkode: 2d551...1b6 Hvor små barn har du? Ja, jeg har reist kollektivt med barn, faktisk en større gruppe av barn ved noen anledninger. De fleste barn som er ca. fire år eller større skjønner at de må gå ombord på T-banen/trikken/bussen når den stopper, og løper ikke rundt. Som kollektivreisende har jeg svært sjeldent opplevd noen plagsomme barn. De aller minste, de på to år eller mindre, kan av og til grine høylytt, men jeg unnskylder det for så små barn. Det er imidlertid sjeldent, de fleste småbarn jeg ser, altså de på 1-3 år, er ikke noen plage for de andre reisende. De fleste barna som deltok i rennet jeg observerte så ut til å være 4-7 år. Jeg så noen få voksne som gikk med barna til T-banen, og i den vogna jeg satt så jeg en mor med to barn som hadde deltatt (de hadde startnummer på brystet). De så ut til å være 4-5 år, og oppførte seg alldeles utmerket. De pratet, så ut av vinduet, pekte og var nysgjerrige på omgivelsene slik barn er. "Tidsklemma" er et nyoppfunnet begrep. Jeg tror hovedårsaken til at mange snakker om den er at vi har så mye høyere forventninger til hva vi skal rekke nå enn for en del år siden. For 20-30 år siden og lengre tilbake hadde færre familier to biler, de kjørte mindre og brukte beina oftere. Jeg kan ikke huske at det var noe snakk om tidsklemme den gangen. Igjen, poenget mitt er at vi bør bli flinkere til å bruke beina generelt istedetfor bil, særlig når luftforurensningen er høy. Dette var ment som et eksempel på at selv det som for de fleste (jeg nekter å tro at det for 90% er svært vanskelig å ta T-banen) ville vært et enkelt tiltak blir droppet på grunn av latskap og dårlige vaner, dårlige vaner som man overfører til barna.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #13 Skrevet 19. januar 2016 2 minutter siden, Wiggins skrev: Hvor små barn har du? Ja, jeg har reist kollektivt med barn, faktisk en større gruppe av barn ved noen anledninger. De fleste barn som er ca. fire år eller større skjønner at de må gå ombord på T-banen/trikken/bussen når den stopper, og løper ikke rundt. Som kollektivreisende har jeg svært sjeldent opplevd noen plagsomme barn. De aller minste, de på to år eller mindre, kan av og til grine høylytt, men jeg unnskylder det for så små barn. Det er imidlertid sjeldent, de fleste småbarn jeg ser, altså de på 1-3 år, er ikke noen plage for de andre reisende. De fleste barna som deltok i rennet jeg observerte så ut til å være 4-7 år. Jeg så noen få voksne som gikk med barna til T-banen, og i den vogna jeg satt så jeg en mor med to barn som hadde deltatt (de hadde startnummer på brystet). De så ut til å være 4-5 år, og oppførte seg alldeles utmerket. De pratet, så ut av vinduet, pekte og var nysgjerrige på omgivelsene slik barn er. "Tidsklemma" er et nyoppfunnet begrep. Jeg tror hovedårsaken til at mange snakker om den er at vi har så mye høyere forventninger til hva vi skal rekke nå enn for en del år siden. For 20-30 år siden og lengre tilbake hadde færre familier to biler, de kjørte mindre og brukte beina oftere. Jeg kan ikke huske at det var noe snakk om tidsklemme den gangen. Igjen, poenget mitt er at vi bør bli flinkere til å bruke beina generelt istedetfor bil, særlig når luftforurensningen er høy. Dette var ment som et eksempel på at selv det som for de fleste (jeg nekter å tro at det for 90% er svært vanskelig å ta T-banen) ville vært et enkelt tiltak blir droppet på grunn av latskap og dårlige vaner, dårlige vaner som man overfører til barna. Jeg har ikke små barn nå (heldigvis...). Unger oppfører seg gjerne finere med andre enn foreldrene, og det er også stor forskjell på unger. Jeg var en trassjævel da jeg var liten, og en sånn som lå meg ned og sprellet og hylte og nektet å samarbeide med noe som helst og ved et par anledninger åpnet bildøren i fart og prøvde gå ut om jeg ikke ville være med dit vi skulle, mens min søster var en som gikk pent og gjorde som hun fikk beskjed om. Lykke til å ta bussen med fem år gamle meg Grunnen til at de fleste barn man møter på kollektivtransport oppfører seg fint kan jo være at de med barn som IKKE oppfører seg fint har sluttet å ta kollektivtransport... Har man unger som alltid er trøtte og grinete og hyler og trasser som f HVER bidige dag på vei hjem fra barnehagen, tar man gjerne bilen for å få ting fortere unna, samt for å unngå stygge blikk fra medpassasjerer på bussen. Jeg er helt enig i at mange bør bli flinkere til å la bilen stå og bruke alternative måter å komme seg rundt på, men argumentet med at det er så lett selv med små unger og diverse utstyr og pakkenelliker synes jeg ikke holder. Anonymkode: 2d551...1b6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #14 Skrevet 19. januar 2016 7 minutter siden, Wiggins skrev: Og jeg er enig med deg at det å gå til T-banen framfor å kjøre bil ikke er det viktigste tiltaket. Min hensikt var å bruke det jeg observerte på lørdag som et eksempel på latskap og tankeløshet blant nordmenn. Kombinasjonen av å ikke en gang kunne gjøre et så lite og enkelt tiltak når det både kan gi barna bedre vaner og bidra til å redusere luftforurensningen, som er svært høy, fikk meg til å reagere. De fleste nordmenn har ikke tilgang til T-bane, men de fleste nordmenn har tilgang til kollektivtransport av noe slag, hovedsakelig buss. Den er dessverre ikke like godt utbygd overalt, det er nå så. Men poenget med innlegget mitt er at nordmenn er veldig flinke til å finne årsaker til at de ikke kan røre på seg. Tenk om folk kunne bli like flinke til å finne måter å bytte ut stillesitting med aktivitet. Det fins for eksempel piggdekk også til sykkel. Jeg sykler året rundt. Faktisk er min erfaring at det ved skikkelige snøfall er enklere å komme seg fram med sykkel. Der det er mest snø og ikke brøyta må jeg i verste fall gå av og trille gjennom snøfonnen, mens biler ofte kjører seg fast eller kjører utfor veien. Jeg er enig med deg i det meste du skriver, men jeg synes fremdeles du tenker litt snevert. For eksempel syklingen din på vinteren. Hvor mange barn har du? Og har du prøvd å sykle 10 km på ubrøytet sykkelsti med sykkelvogn for å få barna i barnehagen? (Jeg har ikke prøvd det, men jeg antar at det er både tidkrevende og tungt). Er dette er dårlig unnskyldning for å ikke røre på seg, eller er det en godkjent forklaring? Som jeg sa i innlegget mitt, det var lettere for bare noen få år siden. Mine barn hadde 15 minutter å gå til skolen, 7 minutter på sykkel, noe de gjorde hver dag i 7 år, uansett vær og føreforhold. (Med unntak av de få gangene jeg måtte bestille drosje fordi det var mer enn -20, og for kaldt for dem å gå) I dag må barna i samme nabolag ta bussen, eller bli kjørt, til skolen, fordi den lille nærskolen ble for dyr i drift, og ble lagt ned til fordel for en større skole mer enn 3 km unna. Foreldrene kunne selvsagt gått eller syklet sammen med barna, men det er gjerne ikke praktisk mulig på grunn av at SFOs åpningstider og arbeidstid ikke er i samsvar med hverandre. Hvis jeg hadde hatt små barn i dag, hadde det vært umulig for meg å fått dette til å gå opp. SFO åpner kl 7.30, arbeidsdagen min startet kl 8, og det ville tatt ca 40 minutter å sykle fra SFO til min arbeidplass. Og jeg sjekket bussrutene nå, og selv om vi hadde tatt bussen fremfor bilen, hadde jeg vært like mye forsinket til jobb med den grunnet ventetid. Som sagt, mange er flinke til å finne på unnskyldninger for ikke å være aktiv i hverdagen, men igjen, etter min mening går det på andre ting enn bilbruk for å komme seg til og fra arrangementer, og til og fra skole/jobb. Jeg vet at det er mange ting som kan virke som dårlige unnskyldninger for andre som er reelle utfordringer for den det gjelder, og prøver derfor ikke å dømme ut i fra en observasjon. Anonymkode: c9b3a...16a 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #15 Skrevet 19. januar 2016 Jeg har bare skumlest her nå, men følte for å svare (beklager viss det bare blir gjentagelse). Når det kommer til dette med stillesitting, så føler jeg ikke det er befolkningen sin feil direkte at det har blitt sånn. Skolene er lagt opp til mye stillesitting (sitter stille på skolen, og så skal man hjem og gjøre lekser), mange arbeidsplasser er stillesittende, måten kollektivsystemet og bygder/tettsteder/byer er lagt opp på, gjør at bilen som oftest er raskeste reisemåte. Noe som fører til lite gåing utenfor døren for de som har bilen ståendes rett ved huset. Det at man velger raskeste reisemåte, har med stressnivået og tidspresset man også er pålagt i samfunnet. Mange pendler nok til arbeid, og har ikke mange timene fritid igjen på ettermiddagen. For disse er det nok svært viktig å komme seg fram så fort som mulig, for å i det hele tatt få noe ut av dagen. Altså føler jeg det er måten staten har lagt opp til at våre hverdager skal være, som gjør det mest gunstig med bil. Så er jo dette med kollektivtransport et heeeelt annet tema, med sinnsykt mange synsvinkler, problemer og dårlige løsninger. Noen her oppe nevner Totland i Bergen. Jeg hadde selv en tilknytning der oppe for en stund tilbake, og var avhenging av buss. For det første, så er den bussruten dobbelt så lang som den behøver på 80% av avgangene (kjører en avstikker), og går i snitt en gang i timen. Søndager? Null buss. Det gjelder forøvrig flere ganske nære områder i Bergen, som f.eks Grimstad og Grimseid, som også er litt mer landlig og hvor det finnes for eksempel hestehold. Ja, dette er ikke tilfellet for Holmenkollen hvor det går bane, men i totalen over Norge så er det nok få slike aktivitetsområder som har tilstrekkelig med kollektivtilbud. Dersom det i hele tatt går buss i for eksempel Bergen, så kan du banne på at her er det null form for korrespondanse. Etter bybanen ble bygget så har det forringet tilbudet til ytterkantene på den måten at dersom bybanen er sen, så risikerer man å stå der og fryse i en time fordi neste matebuss ikke går like ofte som bybanen. Jeg personlig foretrekker heller forsinkede lang-rutebusser, enn matebusser og stamlinjer. Iallefall etter at sanntidssystemet kom, for da kan man følge med på når bussen kommer. Stamlinjene er fine, men de klarer seg ikke alene. Kan hende det fungerer mye bedre i Oslo, det har jeg null erfaring med. Dersom det fungerer godt, så må man allikevel se på dette med tidspress, praktiske problem (barnevogn i rush, plass til ski, flere utålmodige barn, hvorfor bruke penger på buss når man har bil osv.), og hvor mye man faktisk orker i hverdagen. Jeg er faktisk kollektivtransport-entusiast (om jeg kan si det), og bruker bussene for det de er verdt selv. Vi har jo, som kjent, luftforurensing i Bergen også. Jeg er forbannet over hvor mye stillesitting det finnes i hverdagen min, grunnet skole. Jeg har heldigvis en aktiv jobb, hvor jeg enkelte dager bare sitter i ro på toalettet i et par minutter. Jeg liker å bevege på meg, men jeg får ikke gjort det så mye som jeg ønsker grunnet høy mengde lekser o.l. som skal gjøres. Jeg har hver dag dårlig samvittighet, enten fordi jeg vet jeg burde ha trent når jeg gjør lekser, eller fordi jeg burde ha gjort lekser når jeg trener. Det har blitt slik at jeg har kuttet kraftig i pc-bruken på fritiden fordi jeg bruker den så mye i skolen. Med det sagt, så finnes det selvfølgelig mange som bare er litt late og/eller uvitende som ikke bruker kollektivtransport og ikke har så veldig trang til å røre på seg. Men personlig tror jeg ikke dette er en svært stor majoritet av befolkningen, det er nok mer sammensatt enn som så. Anonymkode: d1cc0...571 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #16 Skrevet 19. januar 2016 48 minutter siden, Wiggins skrev: "Tidsklemma" er et nyoppfunnet begrep. Jeg tror hovedårsaken til at mange snakker om den er at vi har så mye høyere forventninger til hva vi skal rekke nå enn for en del år siden. For 20-30 år siden og lengre tilbake hadde færre familier to biler, de kjørte mindre og brukte beina oftere. Jeg kan ikke huske at det var noe snakk om tidsklemme den gangen. For 20-30 år siden var faktisk busstilbudet her i byn MYE bedre enn det er i dag.. Så da jeg var liten gikk det faktisk helt fint å ta buss til fritidsaktiviteter for oss ungene. Det gjør det ikke i dag. Da jeg var liten gikk bussen minst hvert 15 min, også på kveldstid og i helgene. Nå går den én gang i timen på kveldstid og i helger. Om man da skal ta bussen mister man forferdelig mye tid med å måtte stå og vente på busser. Først kommer man gjerne alt for tidlig dit man skal, og så må man gjerne vente veldig lenge før det kommer buss når man skal hjem. Det å sykle er også langt farligere enn da jeg var liten. Min gamle skolevei hadde ikke fortau, men det var ikke så mye trafikk, så det gikk fint. Nå har de bygget ut voldsomt med blokker, samt at folk har flere biler. Så nå er det plutselig MYE mer trafikk, og biler står parkert hulter til bulter langs hele veien - og det er fremdeles ikke fortau. Så man må tråkle seg rundt biler, mens veien er så smal at busser og større kjøretøy har problemer med å komme seg frem, og om to biler møtes må det rygges og herjes. Ungene nå får gratis skoleskyss for veien er så farlig. Treningshallen ligger rett ved skolen, så både skoleveien og treningsvei er altså farlig.. Tidsklemma er ikke bare et moderne tulleord. Det er blitt vanskeligere for unger å komme seg frem på egenhånd, siden busstilbudet er dårligere, og veiene ofte er farligere. Da må foreldre følge eller kjøre, noe som gjør at det blir tidsproblemer, spesielt om man skal levere en unge på håndballtrening og en annen på barneturn i en annen hall. Anonymkode: 2d551...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #17 Skrevet 19. januar 2016 1 time siden, Wiggins skrev: "Tidsklemma" er et nyoppfunnet begrep. Jeg tror hovedårsaken til at mange snakker om den er at vi har så mye høyere forventninger til hva vi skal rekke nå enn for en del år siden. For 20-30 år siden og lengre tilbake hadde færre familier to biler, de kjørte mindre og brukte beina oftere. Jeg kan ikke huske at det var noe snakk om tidsklemme den gangen. Men det du glemmer å se, var at for 20-30 år siden foregikk det meste lokalt. Jeg bodde i Lommedalen (Bærum) på den tiden, og bortsett fra de som var aktive innenfor langrennsidretten, var det ingen som reiste på Barnas dag i Holmenkollen. I dag er det derimot mange som gjør det. Bilen gjør det lettere å være lat, men det gjør det også lettere å være aktiv på andre måter enn det man vanligvis er. Og jeg kan fortsette å bruke Lommedalen som et eksempel, for flere av de familiene du så denne dagen kunne vært bekjente av meg, siden jeg vet at mange av mine bekjente tar med barn og barnebarn til Holmenkollen når det er arrangementer for barna der, nettopp på grunn av folkelivet. Hvis de skulle reist kollektivt ville de hatt 4-5 timers reisetid, i motsetning til 1,5 time med bil. Uten bilbruk ville de mest sannsynlig ikke deltatt på arrangementet i det hele tatt. Kanskje ville de tatt seg 30-60 minutter i lysløypa på Bærums Verk, eller en time eller to i Krydsbyløypa/Kolsåsbakken. Da hadde de fått aktivitet den dagen, men hadde gått glipp av en flott opplevelse. Anonymkode: c9b3a...16a 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #18 Skrevet 19. januar 2016 Jeg kom bare på en historie som illustrerer hvordan bilen kan være et hinder for daglig aktivitet. En tidligere nabo gadd ikke gjøre mer enn absolutt nødvendig på fritiden sin. Jeg visste at han hadde funnet kreative løsninger på det meste for å slippe gå, men jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte da jeg oppdaget at han kjørte 50 meter til postkassen, og rygget 50 metrene tilbake. Han hadde til og med fått ordnet det slik at han hadde postkassen i nederste rekke, slik at han slapp gå ut av bilen for å ta posten ut av postkassen. Da snakker vi latsabb (en veldig hyggelig latsabb forøvrig), der bilen har blitt en krykke for å slippe gjøre mer enn han må. Anonymkode: c9b3a...16a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå