Gå til innhold

Flere med uføretrygd som har fått mindre utbetalt nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk innvilget uføretrygd i fjor. Fikk da utbetalt minstesats hver mnd som var på ca 13.000kr pr mnd

I dag kom altså første utbetaling for 2016 og jeg fikk bare 11.000 kr .... Prøver å ringe dem, men etter 20 minutter ga jeg opp. Prøver å sjekke nettsiden og Dine Utbetalinger, men får bare feilmelding

Andre som har fått penger i dag, men ikke riktig sum? Har ingen anelse om hvorfor jeg plutselig fikk et par tusen mindre. Vet at det er noen nye regler fra 1. Januar, men har ikke sett noe som tilsier et såpass stort kutt k uføretrygda :(

Anonymkode: d47a3...1a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du logget inn og sett på utbetalinger? Kanskje du blir trukket mer i skatt eller noe? 

Anonymkode: cbfc3...e67

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har du logget inn og sett på utbetalinger? Kanskje du blir trukket mer i skatt eller noe? 

Som sagt, får bare feilmelding når jeg prøver å logge meg inn :(

Skrevet

Jeg får etterlattepensjon og opplevde faktisk å få mer utbetalt enn før idag. Så hos meg var det motsatt. 

Anonymkode: 30009...e1e

Skrevet

Fikk 600,- mindre enn tidligere. De har visst økt skattetrekket. Skal søke om nytt skattekort nå som de faktiske tallene ligger på bordet. 

Hos meg er det i hvertfall ingen av beregningsgrunnlagene som er endret, så hvorfor skattetrekket har blitt så mye høyere kan man jo lure på. 

Anonymkode: 31972...418

Skrevet

Så da må jeg regne med at det blir så lavt utbetalt fremover også da? Hvis det er skatten altså

Jeg kan absolutt ingenting om skatt og økonomi, og jeg blir så frustrert. Tror jeg må bestille en time hos nav slik at de kan gå over det sammen med meg for jeg skjønner ikke en dritt (ja jeg har prøvd å lære meg om slike ting siden jeg var ung, men jeg får det bare ikke til)

Hadde en god rutine på de pengene som kom i fjor om at så fort de kom på konto så handlet jeg mat for 2000 kr og resten gikk til regninger, husleie og strøm. Nå har jeg 2000 kr mindre så noe må utgå :( og jeg vet ikke hvordan jeg skal få handlet mat i dag som skal vare i en mnd 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk også nesten 2000 mindre enn normalt :icon_frown:

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, får bare feilmelding når jeg prøver å logge meg inn :(

Åjaa, beklager. Tidlig på morran!

Du får sikkert sjekket utover dagen. Men hvis det er skatten så kan du bestille nytt skattekort med lavere trekkprosent, men det kan være lurt å få hjelp av noen som har økonomisk peiling hvis du ikke har det selv. Sånn at du ikke får baksmell e.l. er ikke noe gøy med baksmell når man får så lite i utgangspunktet!

Jeg går på dagpenger selv, så har ikke noe særlig peiling på uføretrygd dessverre. Men kontakt nav, de har vel en tjenestw for økonomisk rådgivning!?

Skrevet

Ja jeg får bestille en time hos nav så de kan hjelpe meg med nytt skattekort. 

Blir ikke noe mat i dag iallefall, før jeg får satt meg ned og prøvd å få kabalen til å gå opp med 2000 kr mindre på et allerede superstreng budsjett 

Skrevet

Jeg fikk faktisk 3300 mindre utbetalt... Jippi..... :rasende::cry3:hva gjør jeg nå da??? Det er grusomt mye penger.. 

Anonymkode: a8aee...306

Skrevet

Jeg fikk akkurat det samme beløp som før....

Anonymkode: 295b1...47c

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk faktisk 3300 mindre utbetalt... Jippi..... :rasende::cry3:hva gjør jeg nå da??? Det er grusomt mye penger.. 

Anonymkode: a8aee...306

Uff det er jo helt tragisk :( Jeg forstår virkelig ingenting av dette. Er jo ikke så man hadde så mye fra før av heller

(vet forresten ikke hvorfor jeg ble anonym i starten. Jeg er TS)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også fått nesten 2000,- mindre. 

Lurer på hvorfor? Kanskje jeg skal sende en mail til saksbehandleren min og spør.  

Anonymkode: 7fd89...84a

Skrevet (endret)

Jeg er uføretrygdet og fikk i dag 500,- kr mer utbetalt enn før nyttår.

Det er vel det nye skattekortet til folk som gjør at enkelte trekkes mer?

Sjekk med ligningskontoret hvilket inntekts-grunnlag de har brukt, og se om de ikke har økt forventet inntekt 2016 med mer enn hva realiteten er. Det har skjedd meg før. Skatteetaten hadde kalkulert med at jeg skulle gå opp noe rundt 20.000-30.000 i inntekt et år, og ga meg skattekort deretter. Den inntekten var jo feil, man går ikke opp så mye på uføretrygd kan man vel trygt si, så det var bare å rette opp og få nytt skattekort. Gjort på noen minutter. Jeg fikk hjelp over telefonen med en ansatt på skattekontoret/ligningskontoret.

PS!

Jeg vet ikke om det er mulig å få tilbake de pengene som er trukket for mye når skattekortet er endret. Det er jo viktige penger for mange, så forhåpentligvis går det an å få dem tilbakebetalt, hvis det er så at de ble trukket på feil skattegrunnlag (at skatteetaten har antatt at man skal tjene mye mer enn man faktisk gjør).

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Det er inntekten du hadde i 2014 som brukes for å beregne skattetrekket i år, så hvis du hadde mye høyere inntekt da enn du vil få i år så vil skattetrekket bli for høyt. Tilsvarende kan det også ha vært for lavt i fjor hvis du hadde veldig lav inntekt i 2013. I så fall er det mulig du må betale restskatt på selvangivelsen som skal leveres i år. Hvis ikke man kan eller vil regne ut slikt på forhånd bør man ha en ganske god buffer for å være forberedt på det verste.

Anonymkode: 3701f...043

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er inntekten du hadde i 2014 som brukes for å beregne skattetrekket i år, så hvis du hadde mye høyere inntekt da enn du vil få i år så vil skattetrekket bli for høyt. Tilsvarende kan det også ha vært for lavt i fjor hvis du hadde veldig lav inntekt i 2013. I så fall er det mulig du må betale restskatt på selvangivelsen som skal leveres i år. Hvis ikke man kan eller vil regne ut slikt på forhånd bør man ha en ganske god buffer for å være forberedt på det verste.

Anonymkode: 3701f...043

Jeg hadde AAP minstesats i 2014 (og årene før der også) slik at inntekten har vært lik som nå. Har kun en liten gjeld som jeg har noen få tusen igjen på (som jeg har betalt ned på de siste 10 årene, så det er heller ikke noe som er nytt). Har ingen barn, ingenting i mitt liv er forandret bortsett fra at jeg gikk fra AAP til uføretrygd i fjor høst 

Men mine nerver har roet seg og mine tårer er tørket, jeg dro ut og handlet i dag som vanlig. Min samboer forsikret meg om at alt blir ordnet. Vi skal sette oss ned å se på dette sammen og sørge for at jeg blir trukket riktig i skatt

Jeg vil, men jeg klarer ikke å regne ut og styre rundt med økonomien annet enn simpelt budsjett liksom. Jeg klarer bare ikke lære meg det, det stopper helt i hodet. Buffer kan jeg bare glemme når jeg allerede snur på kronene. 

Endret av Wenda
  • Liker 1
Skrevet

En drøy tusenlapp mindre i måneden her. Kommer til å gi et spark til nåværende regjering under neste stortingsvalg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er økonomisk verge for en som har uføretrygd (ung ufør) og han fikk 166,- mer utbetalt enn vanlig i dag. 

Anonymkode: ee2d5...f25

Skrevet

Ja jeg ser det er et par stykker på vennelista mi på Facebook som også har våknet til et sjokk i dag også. 

Dette blir morsomt fremover. Når staten mener at f.eks et matbudsjett for en person er et budsjett jeg bare kan drømme om. Og at staten mener at man skal ha penger til å kjøpe klær? Glem det. Nå får jeg ønske meg klær til bursdagen min og håpe på at jeg får det da. 

Alt er fint på papiret, men realiteten er noe dritt. Har allerede et budsjett på 2000 kr pr mnd til mat, og har klart å leve med det helt greit. Nå blir det ikke så greit lengre. Bare glemme å leve sunt for å holde sykdommen min i sjakk og heller gå over til nudler og ketchup

• Liker 1
Skrevet

Nå har vi jo en regjering som mener ikke-arbeidende omtrent uten unntak er late folk som må ta seg sammen og komme seg opp om morran. Arbeidsministerens innsats dreide seg ikke om å bedre folks rettigheter, sørge for tilrettelegging eller skape arbeidsplasser, men å plage folk (blant annet med reduserte satser) til de fant ut at det var bedre å jobbe enn å være trygdet. Hvem vet, kanskje folk har lært noe av dette, og heller stemmer på noe annet ved neste valg.

Anonymkode: aad79...596

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...