Oppsi Skrevet 18. januar 2016 #1 Skrevet 18. januar 2016 Dette er meg. Jente på 23 år. Vekt, 115 kilo med det klassiske magefettet. Fikk påvist PCOS i en alder av 16. Aldri hatt menstruasjon i naturlig form. Har hatt fremprovosert av provera 3 ganger, hvor den siste runden endte i jerntabletter og anbefalt blodoverføring da jeg blødde i neste 2mnd i strekk.. Så de siste 3 årene har jeg ikke hatt menstruasjon. Har aldri gått på noe prevansjon, da jeg er generelt skeptisk til alt som har med og tilføre flere hormoner i en allerede hormonforstyrret kropp. Har siden puberteten prøvd det aller meste innen slankekurer osv.. Og det er ingen verdens ting som gir noen resultater. Er forsiktig med karbohydrater, og trener 3 ganger i uka. Er veldig plaget med hårvekst. Er også veldig atypisk norsk å se til. Med ravnsvart hår og mørk hud. Det som plager med mest, er hårvekst på haken. Jeg var selvfølgelig så dum at jeg startet med barberhøvvelen. Nå er vanlig rutine å barbere skjegget 3 ganger i løpet av en dag. Total angst for å klemme folk, i frykt for at de skal kjenne at jeg stikker. Har fått metformin av legen min, uten noe klart svar på om jeg er insulinresistent. Er dessverre alt for dårlig og huske å ta tablettene hver dag, no noe resultat på metformin gjennstår å se. 😂 Så, dette var litt om meg. Hvem er du?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #2 Skrevet 19. januar 2016 Fikk påvist pcos i fjor, dog hadde gynekologen misstanke om at jeg hadde det for 10 år siden. Er i 30-åra. Etter å ha gått ned i vekt fra ca 115-95kg pga annen sykdom og etter at jeg begynte på metformin så har mensen stabilisert seg. Har lange sykluser på opp mot 40 dager, men har eggløsning og ordentlig mensen. Andre symptomer er som du det klassiske magefettet. hårvekst på magen og hormonelle kviser. Anonymkode: 5e453...8f0
Smukka91 Skrevet 19. januar 2016 #3 Skrevet 19. januar 2016 Hei! Jeg er 25år, 90kg og har også det magefettet. Har ikke fått påvist pco-pcos enda, men er under utredning. Har egentlig alltid hatt litt ekstra på kroppen, men etter at jeg sluttet på pillen i fjor, så har jeg lagt på meg enda mer uten å endre kosthold. Hårveksten ble også kraftig økt, spesielt på overleppe og rundt navlen. Skal inn og ta blodprøver på dag 3 og 21 i syklusen nå for å se hvordan hormonene mine ligger an, så rr jeh også henvist til gynekolog. Legen mente hvertfall at sjansen for st jeg har pcos var stor. Så nå skal jeg og samboeren min virkelig gå inn for å prøve å bli gravid! Jeg er kjempe skeptisk til at det vil gå, men han er bare fantastisk og er så positiv. Håper jeg får noen svar snart sånn at jeg kan begynne å jobbe mot noe.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #4 Skrevet 19. januar 2016 Fikk påvist pcos i 2014, da hadde jeg vært uten mensen siden 2012. Jeg gikk på pp fra 09 til 12, og når jeg sluttet fikk jeg plutselig aldri mensen igjen. Jeg begynte og øke kjapt i vekt, magefett og lår, en liten veiviser med mørke hår, svarte hår på innsiden og baksiden av lår og sist kviser. Bare den siste tiden har jeg fått sånne underjordiske kviser som gjør helvetes vondt! Pp har jeg ikke lyst til og begynne med igjen, da jeg føler alt gikk nedover etter jeg slutter på de. Og prevensjon trenger jeg ikke da jeg og samboer ønsker barn, og jeg vil ikke kunne blir gravid all natural uansett. Har fått time på sykehuset i Mars for hjelp til utredning. Jeg er også konstant slapp og trøtt, men det kan være generelt mangel på jern og D vitamin. Det er jævlig kjipt å ha pcos da jeg føler meg lite kvinnelig. Jeg har hele livet vært tynn som en tannpirker, jeg har alltid veid 45-47 kg nå veier jeg 60kg og det syns, har jo fått dobbelthake også. Så jeg har mistet så og si all min selvtillit pga dette. Merker det når jeg bare skal handle i butikken. Syns man får så lite info om pcos/pco. Tar bare noen prøver osv også "du har pcos", så prøver man å spørre og grave litt om hva dette er? Så fikk jeg bare til svar at jeg kommer til å måtte ha hjelp når jeg vil ha barn eller skal ha barn. Er det noen som har erfaring med endring av kosthold? Om dette har hjulpet på velten? Jeg har trent i snart ett år uten av vekten endres. Og jeg spiser heler ikke noe spesielt usunt. Anonymkode: 01ca4...da4
Smukka91 Skrevet 19. januar 2016 #5 Skrevet 19. januar 2016 Noen som prøver å bli gravid? Hvor lenge har dere prøvd?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #6 Skrevet 19. januar 2016 5 timer siden, Smukka91 skrev: Noen som prøver å bli gravid? Hvor lenge har dere prøvd? Jeg prøver ikke å bli gravid da jeg er singel. Misstenker at jeg kanskje har blitt det nå likevel, etter en kort flørt. Jeg har vært gravid og spontanabortert to ganger. Anonymkode: 5e453...8f0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 Jeg fikk diagnosen i 2010. Normalvektig/slank og med helt normal hårvekst. Men har nesten aldri mensen, kanskje en gang i året. Vet ikke om jeg har eggløsning. Responderer ikke særlig på medisiner, så da vi ville ha barn måtte vi gå veien om IVF. Det gikk heldigvis bra, vi har fått to friske barn. Anonymkode: 84aa8...249
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #8 Skrevet 24. januar 2016 Jeg er 26 år, overvektig, det har jeg alltid vært, og fikk diagnosen høsten 2015, da hadde vi prøvd å bli gravide siden april. I tillegg venter jeg på konsultasjonstime på sykehuset pga stoffskifteproblemer. Pga det får jeg ikke begynne på pergo, og hele prosessen er dermed utsatt, siden gynekologen vil at det skal ordnes først. Jeg har ganske hektiske hverdager med skole, jobb og politikk, men gleder meg veldig til den dagen jeg forhåpentligvis blir gravid, og da får en ny prioritet i hverdagen. Anonymkode: 4fd01...d9b
Smukka91 Skrevet 24. januar 2016 #9 Skrevet 24. januar 2016 Har egentlig hatt stabil syklus på 32-34 dager, men denne mnd ser det ut til å dra ut. Er på dag 36 og det er ingen tegn til tr.. Blir fortvilet. Legen var positiv til at jeg hadde en stabil syklus, men lite stabil hvis det skal gå så lang tid..,
Banan Skrevet 24. januar 2016 #10 Skrevet 24. januar 2016 Fikk nylig påvist PCOS for et par uker siden. Har alltid hatt uregelmessig menstruasjon, og fått som svar at det skyldes mye trening og stress. Etter å ha gått ett år med kun et par blødninger gikk jeg til legen, og ble videresendt til spesialist i kvinnesykdommer. Fikk da se cyster på eggstokkene på UL. Sliter også med uren hud og litt økt hårvekst, men er helt normalvektig og har ikke hatt problemer knyttet til forbrenningen. Nylig tatt hormonprøver, så har ikke fått svar på dem enda.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #11 Skrevet 24. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 26 år, overvektig, det har jeg alltid vært, og fikk diagnosen høsten 2015, da hadde vi prøvd å bli gravide siden april. I tillegg venter jeg på konsultasjonstime på sykehuset pga stoffskifteproblemer. Pga det får jeg ikke begynne på pergo, og hele prosessen er dermed utsatt, siden gynekologen vil at det skal ordnes først. Jeg har ganske hektiske hverdager med skole, jobb og politikk, men gleder meg veldig til den dagen jeg forhåpentligvis blir gravid, og da får en ny prioritet i hverdagen. Anonymkode: 4fd01...d9b Jeg kan fylle på litt mer her da. Har en del symptomer på PCOS, men som jeg ikke knyttet til det før jeg hadde vært hos gynekologen for celleprøve når jeg var 25. Symptomene mine var kraftig hårvekst, uren hud, ustabile og lange sykluser, samt cyster. I tillegg så sliter jeg veldig med å gå ned i vekt, noe som tærer veldig på. Sist gang jeg klarte det så var det underskudd på 1000 kcal om dagen, + tøffe treningsøkter. Gangen før der var det lavkarbo, noe jeg klarer igjen, siden jeg er gift med en som ikke kan spise lavkarbo. Anonymkode: 4fd01...d9b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #12 Skrevet 24. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Gangen før der var det lavkarbo... Anonymkode: 4fd01...d9b Som jeg IKKE klarer igjen... Gikk litt fort i svingene her nå. Anonymkode: 4fd01...d9b
goodbye_kitty Skrevet 25. januar 2016 #13 Skrevet 25. januar 2016 Fint med en sånn tråd Har hatt diagnosen i ca 15 år. Har aldri hatt vektproblemer, men på tross av at jeg er slank så går jeg på Metformin for å dempe andre symptomer. Kunne ikke fortsette med Diane/Yasmin pga migrene. Jeg HATER å ha PCOS! Selv om det er så mange andre sykdommer som er mye verre å ha, så har den så mange ekle symptomer. Kviser, uønsket hårvekst.. æsj! Flaut. Mener ikke å støte noen altså, men forhåpentligvis forstår dere hva jeg mener når jeg sier det. Klem til alle som vil ha en
merett2 Skrevet 25. januar 2016 #14 Skrevet 25. januar 2016 De har også lurt på om jeg har PCOS, men de har slått det fra seg. Jeg er en slank dame, og har veldig lite hårvekst, og det lille jeg har er lyst og tynt. Heller ingen problemer med huden (rynker teller vel ikke? ). Men jeg har cyster på eggstokkene, og uregelmessig menstruasjon, lange sykluser på ca. 35-52 dager. I tillegg har jeg svært høye amh-verdier (85) til tross for at jeg er over 30 år. Har et barn som kom på naturlig vis, og var gravid 3 ganger i fjor. Dessverre var alle sammen i egglederne, så de har fjernet dem. Så her sitter jeg da, og er en case som ikke passer inn verken her eller der. Er i gang med prøverør, men de sliter med å kontrollere hormonene mine (de får ikke nedregulert med). Jeg blir jo litt redd når jeg leser det dere skriver, for tenk om jeg er på vei inn i samme diagnose. Jeg synes liksom jeg har nok fra før :/ Har noen av dere opplevd smerter i forbindelse med cystene før? Selv merket jeg ikke noe til dem. Ikke engang da jeg hadde 12 stk på str med golfballer. Det var riktig nok litt av et show når jeg skulle ha på meg trange bukser (akrobatikk som er en sirkusartist verdig!), men ellers ingenting. Trøsteklem til dere jenter. Håper ikke jeg joiner dere med det første.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #15 Skrevet 25. januar 2016 51 minutter siden, merett2 skrev: De har også lurt på om jeg har PCOS, men de har slått det fra seg. Jeg er en slank dame, og har veldig lite hårvekst, og det lille jeg har er lyst og tynt. Heller ingen problemer med huden (rynker teller vel ikke? ). Men jeg har cyster på eggstokkene, og uregelmessig menstruasjon, lange sykluser på ca. 35-52 dager. I tillegg har jeg svært høye amh-verdier (85) til tross for at jeg er over 30 år. Har et barn som kom på naturlig vis, og var gravid 3 ganger i fjor. Dessverre var alle sammen i egglederne, så de har fjernet dem. Så her sitter jeg da, og er en case som ikke passer inn verken her eller der. Er i gang med prøverør, men de sliter med å kontrollere hormonene mine (de får ikke nedregulert med). Jeg blir jo litt redd når jeg leser det dere skriver, for tenk om jeg er på vei inn i samme diagnose. Jeg synes liksom jeg har nok fra før :/ Har noen av dere opplevd smerter i forbindelse med cystene før? Selv merket jeg ikke noe til dem. Ikke engang da jeg hadde 12 stk på str med golfballer. Det var riktig nok litt av et show når jeg skulle ha på meg trange bukser (akrobatikk som er en sirkusartist verdig!), men ellers ingenting. Trøsteklem til dere jenter. Håper ikke jeg joiner dere med det første. Da har du jo per definisjon PCOS, når du har uregelmessig syklus og cyster på eggstokkene. Du oppfyller to av tre diagnostiske kriterier, og det er nok for å få diagnosen. Google PCOS + Rotterdam-kriterier Er jo sånn sett bare positivt for deg å få diagnosen og få målrettet hjelp! Anonymkode: 9c914...454
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #16 Skrevet 27. april 2016 Jeg fikk diagnosen i dag, og har mistenkt det i ca. et år. Jeg er 27, snart 28. Jeg har mye uønsket hårvekst (BLÆH!) og er overvektig. Jeg har uregelmessig mens, går alt fra 4 til 6-7 uker mellom hver. Skal ta blodprøver, men gynekologen mente det var liten tvil. Alle symptomer tyder på PCOS og innvendig ultralyd viste typiske eggstokker for PCOS. Nå er det bare å sette i gang med vektnedgang, i form av lavkarbo og trening. Er dobbelt utsatt for diabetes, da jeg har familie som har det, i tillegg til min egen overvekt og PCOS. Håper vektnedgang kan dempe hårveksten. Jeg er ikke i et forhold, så aner ikke hvordan det blir når jeg skal prøve å bli gravid, men ønske om barn er sterkt, så håper ikke dette skal ødelegge for dette. Anonymkode: 44823...0f2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #17 Skrevet 27. april 2016 Jeg fikk diagnosen i går, men har hatt mistanke om det lenge. Jeg er kraftig overvektig (type 130kg og 175 høy) og har de siste årene etter p-pilleslutt hatt veldig uregelmessige menstruasjoner. Det siste året har syklusene variert mellom 29 og 79 dager. har også en del hår på magen - den stripa som mange menn har fra navlen og ned. Er heldigvis blond, så det synes ikke godt. Jeg har trodd at overvekten skyldes medisinbruk (anti-depressiva), og jeg har knapt gått ned i vekt uansett innsats på treningsfronten eller kosthold... i går fikk jeg se cystene på egcstokkene, og egentlig var det litt godt å få et klart svar på hva det var som var galt med meg... Jeg har et barn, og ble gravid helt på egenhånd. Vi brukte eggløsningstester og da klaffet det. Jeg kan som regel kjenne eggløsningen når den kommer til "rett" tid, så kanskje kan vi få det til igjen. Så det er mulig å få barn naturlig også, men man bør nok gå til innkjøp av eggløsninstester. Anonymkode: dc033...1e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå