Gå til innhold

Pillene setter seg fast i halsen?!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, ekkelt.. Men jeg tar 3 piller daglig. 1 SVÆR pille og to små. De to små er omtrent 3-4 mm store i diameter. Problemet mitt er bare at jeg ved flere anledninger har opplevd at pillene setter seg fast i halsen. Hva feiler det halsen min? Det er livsviktige piller. Måten jeg merker det på er at det kjennes som om noe er der, og om natten (tar dem på kvelden før sengetid) begynner det de gangene jeg tror jeg har satt fast en pille å svi og smake ekkelt i hele halsen. Dvs pillen oppløser seg i halsen. Den sitter fast i svelget. Noen som har hørt om det før??

Anonymkode: 53b58...1e3

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Skrevet

En pille om gangen, med rikelig vann 

Anonymkode: 2d2fa...a78

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar, men der gjør jeg allerede... kanskje jeg burde stappe pillene i mat og svelge

Skrevet

Dette er nok psykisk fordi du har opplevd det en gang. Som andre sier her, masse vann. Eller kjøp en tablettdeler og del de opp i mindre biter.

Anonymkode: 76688...e7c

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok psykisk fordi du har opplevd det en gang. Som andre sier her, masse vann. Eller kjøp en tablettdeler og del de opp i mindre biter.

Psykisk? De er jo dr. Jeg er IKKE redd for å ta piller altså. Det gjør meg ingenting.. men jeg vil.få i.mwg Virker offentlige

Beklager skrivefeil hr en toåring som HYLTE 😠

Skrevet

Hvordan tar du pillene? Putter du først pillen i munnen, og så drikker vann?

For meg virker det best å gjøre det motsatt, ellers opplever jeg ofte det samme. Jeg tar først rikelig med vann i munnen, så smetter jeg pillen mellom leppene og kaster hodet bakover så pillen og vannet får god fart ned halsen. 

Om ikke dette virker for deg heller, kan du høre med legen din/sykehuset om det er mulighet for pillesvelgekurs der du bor (ja, dette er faktisk en greie.. min bestemor måtte gå på et sånt et..). 

Anonymkode: b6f99...251

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle tabletter som kan deles. Sjekk dette i felleskatalogen.
Der kan du også sjekke om de kan knuses, da kan du blande i litt syltetøy eller yoghurt.

Anonymkode: 75ea6...cc7

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle tabletter som kan deles. Sjekk dette i felleskatalogen.
Der kan du også sjekke om de kan knuses, da kan du blande i litt syltetøy eller yoghurt.

Anonymkode: 75ea6...cc7

De kan ikke deles, nei, dessuten er de så små at jeg ikke hadde klart det. Måtte hatt verktøy. 

Kn hende de kan knuses, men står ingenting om det. Og jeg ringer ikke legen bare for det :S

Skrevet

De kan ikke deles, nei, dessuten er de så små at jeg ikke hadde klart det. Måtte hatt verktøy. 

Kn hende de kan knuses, men står ingenting om det. Og jeg ringer ikke legen bare for det :S

Spør på apoteket om de kan knuses neste gang du kjøper. 

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Hva med å drikke vann før du tar piller for liksom å "smøre" halsen først, så tar du pillene og svelger med vann? Aner ikke om det funker, men kanskje verdt et forsøk :)

Skrevet

Finnes det slimete vann kanskje? Ja, har biola.. Prøvde å skylle ned med det i går, men :S  kanskje det er bedre med noe slimete. Kan prøve å bælme vann

Skrevet

Om pillene er så knøttsmå, har du prøvd å pakke dem inn i noe annet som glir lettere ned halsen? Piller har gjerne en tørr overflate, som kan klistre seg fast i innsiden av en tørr hals. Kunne du prøvd å pakke dem inn i f.eks. en leverposteiklump (ja, jeg har hund...) og svelge? Lage en god liten peanøttsmørkule med pille i midten? Tygge noe mat godt, putte pillen i munnen, og svelge den sammen med den veltygde maten?

• Liker 1
Skrevet

Har du forsøkt å svelge pillene med å drikke fra en flaske? Hvis du tar pillen i munnen og så drikker masse vann direkte fra en flaske som du vinkler ganske bratt, så vil trykket fra vannet gjøre at pillen går rett ned.

Anonymkode: 598aa...da4

Annonse
Skrevet

Jeg har det samme problemet med tabletter som løser seg delvis opp før jeg får svelget dem, og da setter restene seg fast bakerst i svelget. (Prednisolon i særdeleshet)

Jeg har ikke noe annet tips enn å fukte munnen før du tar tablettene, stå klar med vannglasset, og så drikke mye umiddelbart etter at tablettene har kommet i munnen.  (Jeg tar alle samtidig.  Jeg føler det blir verre når jeg tar en og en)

Anonymkode: cd283...cb4

Skrevet

Jeg har det samme problemet med tabletter som løser seg delvis opp før jeg får svelget dem, og da setter restene seg fast bakerst i svelget. (Prednisolon i særdeleshet)

Jeg har ikke noe annet tips enn å fukte munnen før du tar tablettene, stå klar med vannglasset, og så drikke mye umiddelbart etter at tablettene har kommet i munnen.  (Jeg tar alle samtidig.  Jeg føler det blir verre når jeg tar en og en)

Jeg må legge til at tablettene løser seg lettere opp når jeg har fuktet munnen først, men de er lettere å svelge hvis jeg drikker med en gang etterpå.

Skrevet

Faren min bruker druer som "medie" å dytte pillene sine i. En halv drue får en pille stappet i seg og så svelg. Druer er glatte og glir rett ned, iflg. han.

Ellers vet jeg ikke helt... det høres ikke ut som du drikker nok i forbindelse med at du tar pillen(e)? Jeg bruker alltid å fylle munnen med drikke først, så legger jeg hodet litt bakover, glipper litt med leppa så pillen kan bli slengt innafor i munnen, og så kaster jeg hodet litt bakover mens jeg svelger. Da blir pille og drikke slynget ned med fart, og det slår aldri feil. Har aldri satt fast en pille i halsen med den metoden :- )

PS! Øvelse må kanskje til?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, ekkelt.. Men jeg tar 3 piller daglig. 1 SVÆR pille og to små. De to små er omtrent 3-4 mm store i diameter. Problemet mitt er bare at jeg ved flere anledninger har opplevd at pillene setter seg fast i halsen. Hva feiler det halsen min? Det er livsviktige piller. Måten jeg merker det på er at det kjennes som om noe er der, og om natten (tar dem på kvelden før sengetid) begynner det de gangene jeg tror jeg har satt fast en pille å svi og smake ekkelt i hele halsen. Dvs pillen oppløser seg i halsen. Den sitter fast i svelget. Noen som har hørt om det før??

Dette er vel helst en "følelse"du har av at pillene sitter fast? 

Jeg har aldri hørt om lignende, fysiske opplevelser, men psykisk opplevelse av denne beskrivelsen finnes der rikelig av. Drikker du 3 dl vann sammen med pillene og ikke ligger når du tar pillene så er det fysisk umulig å sette piller fast i halsen. Da må du ha en helt unik hals med stor interesse for de som driver med hals som spesialområde og for forskning. Ta pillene dine i tillegg litt tidligere på kvelden og spis et lett måltid, youghurt eller en frukt etterpå og slutt å tenke på saken. 

Anonymkode: 3b9ce...c41

• Liker 3
Skrevet

Ta en prat med legen din. Jeg har selv problemer med at ting setter seg fast, og er til utredning. Hos meg gjelder det tabletter,men også mat. Må jeg ta tabletter så deler jeg de i mange deler,eller åpner kapslene og har i eplejuice. De som ikke kan deles eller åpnes sliter jeg med hvis de blir en viss size. Om ikke annet så er du ikke alene. Jeg kan f.eks ikke ta en hel, rund paracet. 

Heldigvis for meg er det kunallergitabletter jeg må ta hver dag, og de er pittesmå. Men snakk med legen din, kanskje finnes det alternativer som er avlange og mindre. 

Anonymkode: 349fc...9eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...