Gå til innhold

Erfaring med omskjæring i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Prinsen vår har termin neste måned, og i den anledning må jeg planlegge når og hvor han skal omskjæres. Offentlige sykehus skulle visst innføre det i år (eller i fjor?), men meg bekjent er det ikke gjort på grunn av kirurgikapasiteten. Noe jeg selvsagt forstår. Private aktører som Volvat tilbyr det heller ikke i Norge. Valget står da mellom fastlege her eller privat klinikk i Sverige, og verken jeg eller noen i familien har erfaring med førstnevnte. Noen som har gjort det eller vet om noen som har gjort det hos fastlegen med godt resultat? Vi bor i Oslo, men kan gjerne reise lang for en profesjonell og skånsom lege. 

Ellers lurer jeg på når anbefalt alder for omskjæringen er, sett fra et medisinsk perspektiv. Har lest at det anbefales å gjøre det 48-72 timer etter fødsel da penis er minst følsom, men har også hørt man bør vente til barnet er et par måneder gammelt så han kan få lokalbedøvelse. Hvis noen har erfaring å dele om dette ville det også blitt satt stor pris på! I tilfelle man bør gjøre det den første uka vil vi gjerne starte planleggingen og bestilling av time allerede nå. 

Anonymkode: dccb5...257

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal han omskjæres?

• Liker 18
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du skal omskjære barnet ditt?

Anonymkode: 695fa...543

• Liker 13
Skrevet

Du vurderer vel aldri å la gutten omskjæres uten bedøvelse..???

Kjenner flere som er omskjærte av medisinske grunner, bedøvelse er en selvfølge! At penis er "mindre" følsom... Herregud, det er en gal verden.

Anonymkode: b8037...731

• Liker 24
Skrevet

Stakkars den lille baby som kommer til å miste en veldig sensitiv del av kjønnsorgan sin.  Spør du meg er omskjæring grov vold mot en forsvarsløs barn.

• Liker 21
Skrevet

Foreldres avgjørelse om å omskjære sine barn bunner i at behovet for gruppetilhørighet trumfer omsorgen for sine barns ve og vel. Sjåvinisme er ofte en del av gruppetilhørigheten, og religiøsiteten strekker seg gjerne ikke stort lenger enn det rent overfladiske. Hadde man virkelig hatt en reell gudetro burde man kunne forvente at gud ordner det slik at barna blir født uten forhud.

• Liker 21
Skrevet

Sett fra et medisinsk perspektiv burde du droppe å få sønnen din omskjært så lenge det ikke er en medisinsk grunn til å gjøre det.

Anonymkode: 0ca49...e5e

• Liker 21
Skrevet

Omskjæring er barnemishandling. Før barnets skyld, la være.

• Liker 17
Skrevet
14 timer siden, Batteri skrev:

Hvorfor skal han omskjæres?

Antakelig for at barnet ikke skal mistenkes for å være for norsk.

• Liker 4
Skrevet

Uææææææææ!!!!:angry: 

Omskjæring er et GROVT overgrep mot et barn, det er det totale vannvidd å finne på å ville gjøre noe sånt uten at det er av medisinske årsaker! 

Anonymkode: 899f6...541

• Liker 10
Skrevet

"Kjønnslemlestelse er alle ikke-medisinske prosedyrer som varig forandrer og/eller skader kjønnsorganet. 

Omskjæring er en skikk som trolig har eksistert i over 4500 år. Argumentene for inngrepene er påfallende lik for gutter og jenter, blant annet at det er en gammel tradisjon, del av en kultur og/eller religion, at kjønnsorganet blir penere og mer renslig, og at det bedrer seksuell omgang.

Kjønnslemlestelse er klart brudd på Barnekonvensjonen. Alle personer under 18 år (barn) har rett til overlevelse (art. 6), medbestemmelse (art. 12), trosfrihet (art. 14), beskyttelse fra vold (art. 19) og god helse (24). Staten skal iverksette alle effektive tiltak for å sikre at ingen barn blir utsatt for skadelig tradisjonsbundet praksis (art. 24.3). Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn (art. 3) og ingen skal utsettes for diskriminering (art. 2). "

• Liker 11
Skrevet

" Hva er kjønnslemlestelse av gutter?

Det finnes flere former for kjønnslemlestelse av gutter, blant annet: delvis eller hel fjerning av forhuden; ulike typer splitting av penishodet og/eller penisskaftet; eller kombinasjon av nevnte eksempler. I de tilfeller hvor man snitter skaftet fra hode til rot av penis, kan det føre til, bl.a. problemer med urinering og å få en kvinne gravid.

I de tilfeller der man fjerner hele forhuden, tar man bort rundt 50 % av all hud på penis. Forhuden er svært sensitiv, og har flere viktige funksjoner, deriblant glidemekanismen, samt beskytter penishodet fra å tørke ut og skader. Forhuden bidrar til seksuell nytelse for både mannen og hans kvinnelige partnere.

Dette er irreversible inngrep og utsettes barnet for risiko for alvorlige komplikasjoner. Alvorlige komplikasjoner inntreffer trolig sjelden, men siden inngrepet er fullstendig unødvendig, er også risikoen unødig, og det her naturlig å følge mantraet om at "en er en for mye". Komplikasjoner inkluderer at det tas for lite eller for mye hud (som kan kreve ny operasjon), m.m. I verste tilfeller kan barnet dø.

Uten smertelindring er inngrepet traumatisk og barnet kan gå i sjokk. Når smertelindring brukes har de ofte lite effekt. Skal man unngå det meste av smerter må det settes en nerveblokk ved penisroten – noe som sjelden blir gjort, bl.a. fordi det øker faren for komplikasjoner (f.eks., allergiske reaksjoner). Det eneste som beskytter barnet mot smertene, er å legge det i full narkose, men dette gjøres i alle fall ikke på små barn fordi det er for farlig. Smertene etter operasjonen vil være betydelig i opptil 2 uker.

Det anslås at rundt 2000 gutter i Norge hvert år blir fratatt forhuden, hvor de aller fleste er barn av muslimske foreldre, og rundt 5 gutter av jødiske foreldre. I resten av verden er praksisen særlig utbredt i muslimske land, og en rekke afrikanske land, samt Israel. Inntil nylig har det også vært utbredt i Australia, Canada og USA, men i disse landene har det vært en kraftig nedgang de senere årene.

I Norge har flere organisasjoner anbefalt aldersgrense, deriblant: Barnekirurgisk forening, barnelegeforeningen, barneombudet, barnesykepleieforbundet, human-etisk forbund, landsgruppen av helsesøstre, legeforeningen, norsk forening for klinisk sexologi, norsk overlegeforening, norsk urologisk forening og rådet for legeetikk. 

Det er ingen grunn til å tillate praksisen. Våre menneskerettslige forpliktelser tilsier at aldersgrense må innføres. "

• Liker 9
Skrevet

Ts, du bør nok ikke spørre om hjelp til dette på kg nei. Det sitter nok noen og leser tråden som kunne svart det, men det skjønner jeg at de ikke tør når en blir stemplet som det ene og det andre.

Anonymkode: c0d05...440

• Liker 2
Skrevet (endret)

Siden du ikke vet NÅR en omskjæring gjøres på guttebabyer, så går jeg ut fra at du ikke er jødisk, iallfall, ettersom de omskjærer guttebarna når de er åtte dager gamle. Muslimer har ikke samme regel for når det skal skje, så jeg antar at dere er muslimske?

Omlag 2000 barn omskjæres i Norge hvert år, offisielt. Det kom en ny lov (ifjor?) som forbyr rituell omskjæring "hjemme" av babyer, det må skje ved hjelp av prof. helsepersonell.

http://www.nrk.no/nyheter/omskjaering-av-gutter-1.11522226

Sykehuset Østfold (Fredrikstad?) har samarbeid med en privatklinikk som omskjærer guttebabyer iflg denne artikkelen:

http://www.nrk.no/nyheter/1.12287625

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Herregud, sykt. Blir som å si at man skal slå ungen sin litt når den kommer ut og lurer på hvor det er lurt å slå ungen. Ja, det er like mye barnemishandling. 

Anonymkode: 095e6...69a

• Liker 15
Skrevet

Omskjæring uten medisinsk grunn er mishandling.. Det finnes ingen grunn til å omskjære en nyfødt guttebaby, annet enn foreldrenes vanvidd og egoisme. 

• Liker 17
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, du bør nok ikke spørre om hjelp til dette på kg nei. Det sitter nok noen og leser tråden som kunne svart det, men det skjønner jeg at de ikke tør når en blir stemplet som det ene og det andre.

Stemplet?

Kjønnslemlestelse er kjønnslemlestelse.

Det er som å banke opp barnet sitt og syte over at man blir stemplet som barnemishandler...

• Liker 20
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som fremmer omskjæring av andre grunner enn rent medisinske, fortjener å stemples som tilhengere av barnemishandling.

• Liker 12
Skrevet

Så da er alle muslimer og jøder barnemishandlere? Det er det dere sier!

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er alle muslimer og jøder barnemishandlere? Det er det dere sier!

Alle jøder og muslimer som omskjærer barna sine, ja. Å være religiøs gir en ikke fritak til å gjøre hva en vil med barna sine uten å møte fordømmelse og eventuelt straff.

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...