minister-mio Skrevet 18. januar 2016 #1 Skrevet 18. januar 2016 I mange debatter på kg angående vegetarisk kosthold blir det nevnt at vegetarianere går til lege jevnlig. Ofte sier noen "husk å ta jevnlig blodprøver" når noen spør om hvordan man går over til vegetarisk kosthold. Jeg kan skjønne de som spiser vegansk må følge med, men er det bare meg som ser på vegetarianere som tar jevnlige blodprøver som småhysteriske? Det er da ikke så vanskelig å få i seg det man skal. 2
Fredsmegleren Skrevet 18. januar 2016 #2 Skrevet 18. januar 2016 Tar blodprøver 1-2 ganger i året fordi jeg har noen leger i familien som er sterkt imot kostholdet mitt og passer på at jeg tar blodprøver. Er egentlig latterlig siden jeg aldri har hatt mangler (hadde jernmangel før jeg ble vegetarianer, men det teller ikke i denne debatten), gjør det bare for å forsikre familien om at jeg er frisk. Nei, det er ikke vanskelig å få i seg nok næring. Har aldri hørt om en vegetarianer som har endt opp med proteinmangel, men det er visstnok et veldig kjent fenomen.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #3 Skrevet 18. januar 2016 Jeg har vært veggis siden jeg var 12. Fram til jeg var 18 og flyttet hjemmefra tvang faren min meg, som er lege, til å ta blodprøver på legekontoret hans årlig. Han ville vel følge med, da han ikke syntes noe om at jeg ikke ville spise kjøtt mer. Jeg syntes det var unødvendig og hysterisk av han.. Anonymkode: c001a...5a8
minister-mio Skrevet 18. januar 2016 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2016 1 minutt siden, Fredsmegleren skrev: Tar blodprøver 1-2 ganger i året fordi jeg har noen leger i familien som er sterkt imot kostholdet mitt og passer på at jeg tar blodprøver. Kan du ikke la være?
Fredsmegleren Skrevet 18. januar 2016 #5 Skrevet 18. januar 2016 Et øyeblikk siden, mini-mio skrev: Kan du ikke la være? Jeg kan i prinsippet la være, men jeg ønsker ikke å ha en heftig vegetar-diskusjon de 1-2 gangene i året jeg møter den delen av familien. Blir nok en del færre legebesøk når jeg flytter for meg selv. 1
minister-mio Skrevet 18. januar 2016 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2016 Et øyeblikk siden, Fredsmegleren skrev: Jeg kan i prinsippet la være, men jeg ønsker ikke å ha en heftig vegetar-diskusjon de 1-2 gangene i året jeg møter den delen av familien. Blir nok en del færre legebesøk når jeg flytter for meg selv. Det er jo helt drøyt, hvor uselvstendig er du? Gi de beskjed om at du ikke vil diskutere kostholdet ditt. Jeg nekter å tro at du drar til legen 1-2 ganger i året uten å ville det selv, kun for å slippe å diskutere med familien.
Fredsmegleren Skrevet 18. januar 2016 #7 Skrevet 18. januar 2016 12 minutter siden, mini-mio skrev: Det er jo helt drøyt, hvor uselvstendig er du? Gi de beskjed om at du ikke vil diskutere kostholdet ditt. Jeg nekter å tro at du drar til legen 1-2 ganger i året uten å ville det selv, kun for å slippe å diskutere med familien. Jeg ønsker ikke å skape en scene de få gangene jeg er med familien min, og fordi et par tanter kritiserer kostholdet mitt så betyr ikke det at jeg trenger å krangle tilbake. Legen min er hyggelig så fint å se ham igjen iblant, men jeg tar ikke blodprøver fordi jeg føler at jeg trenger det. 4
minister-mio Skrevet 18. januar 2016 Forfatter #8 Skrevet 18. januar 2016 Et øyeblikk siden, Fredsmegleren skrev: Jeg ønsker ikke å skape en scene de få gangene jeg er med familien min, og fordi et par tanter kritiserer kostholdet mitt så betyr ikke det at jeg trenger å krangle tilbake. Legen min er hyggelig så fint å se ham igjen iblant, men jeg tar ikke blodprøver fordi jeg føler at jeg trenger det. Dette virker helt absurd for meg. Det blir en scene mellom deg og tantene dine hvis du ikke sier du har tatt blodprøver 1-2 ganger i året? 1
Fredsmegleren Skrevet 18. januar 2016 #9 Skrevet 18. januar 2016 Et øyeblikk siden, mini-mio skrev: Dette virker helt absurd for meg. Det blir en scene mellom deg og tantene dine hvis du ikke sier du har tatt blodprøver 1-2 ganger i året? Ja, det blir det. Skal nå nevnes at disse tantene mine krever at barna deres drikker melk til frokost og kvelds(minst 0,5 L daglig), leverpostei, tran, kosttilskudd ved siden av, og masse annet. Mulig de er litt fanatiske når det kommer til å følge kostråd, men de mener det vel godt. 1
minister-mio Skrevet 18. januar 2016 Forfatter #10 Skrevet 18. januar 2016 Et øyeblikk siden, Fredsmegleren skrev: Ja, det blir det. Skal nå nevnes at disse tantene mine krever at barna deres drikker melk til frokost og kvelds(minst 0,5 L daglig), leverpostei, tran, kosttilskudd ved siden av, og masse annet. Mulig de er litt fanatiske når det kommer til å følge kostråd, men de mener det vel godt. Kan forstå at de kontrollerer barna sine, men en voksen niese gør vel strengt tatt som hun vil. 1
Fredsmegleren Skrevet 18. januar 2016 #11 Skrevet 18. januar 2016 Et øyeblikk siden, mini-mio skrev: Kan forstå at de kontrollerer barna sine, men en voksen niese gør vel strengt tatt som hun vil. Barna deres er også voksne. Er selv "bare" 18, og den ene kusina mi er også 18 og resten er eldre. Skal nok kutte ut disse blodprøvene i nærmere framtid.
Gjest Pizzaface Skrevet 18. januar 2016 #12 Skrevet 18. januar 2016 Jeg sjekker generelle blodverdier en gang i året, og de er særdeles bra til tross for at jeg er veggis på tyvende året.
minister-mio Skrevet 18. januar 2016 Forfatter #13 Skrevet 18. januar 2016 1 minutt siden, Pizzaface skrev: Jeg sjekker generelle blodverdier en gang i året, og de er særdeles bra til tross for at jeg er veggis på tyvende året. Men hvorfor sjekker du generelle blodverdier en gang i året når de er særdeles bra? 1
Gjest Pizzaface Skrevet 18. januar 2016 #14 Skrevet 18. januar 2016 Et øyeblikk siden, mini-mio skrev: Men hvorfor sjekker du generelle blodverdier en gang i året når de er særdeles bra? Jeg har høyt kolestrol og div. i familien.
peppermyntete Skrevet 18. januar 2016 #15 Skrevet 18. januar 2016 5 minutter siden, mini-mio skrev: Kan forstå at de kontrollerer barna sine, men en voksen niese gør vel strengt tatt som hun vil. Ja, og Fredsmegleren tar blodprøver fordi hun heller vil det enn å krangle. Nok hakking på henne nå vel 8
minister-mio Skrevet 18. januar 2016 Forfatter #16 Skrevet 18. januar 2016 Et øyeblikk siden, peppermyntete skrev: Ja, og Fredsmegleren tar blodprøver fordi hun heller vil det enn å krangle. Nok hakking på henne nå vel Jeg mente aldri å hakke på Fredsmegleren. Vi diskuterte bare
peppermyntete Skrevet 18. januar 2016 #17 Skrevet 18. januar 2016 3 minutter siden, mini-mio skrev: Jeg mente aldri å hakke på Fredsmegleren. Vi diskuterte bare Joda, jeg synes bare det ble litt mye kritikk mot henne og litt lite konstruktivt i forhold til tråden (og ja, jeg er klar over at jeg avsporer ^^) 8
minister-mio Skrevet 18. januar 2016 Forfatter #18 Skrevet 18. januar 2016 2 minutter siden, peppermyntete skrev: Joda, jeg synes bare det ble litt mye kritikk mot henne og litt lite konstruktivt i forhold til tråden (og ja, jeg er klar over at jeg avsporer ^^) Bare diskusjon, det er jo liksom meningen For å ikke avspore mer tar jeg det med Fredsmegleren. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #19 Skrevet 19. januar 2016 Hm, dette er faktisk overraskende. Friske unge (antar jeg) kvinner som løper til legen 1-2 ganger i året for å ta blodprøver? Jeg syns det er fullstendig unødvendig. Mulig det hadde vært hold i det om man var type "pommes frites veganer" som mange jeg kjente i straight edge miljøet, men vegetarianere? Når dere aldri har hatt mangler på dette kostholdet? Anonymkode: 9837b...168 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #20 Skrevet 19. januar 2016 16 timer siden, Fredsmegleren skrev: Jeg kan i prinsippet la være, men jeg ønsker ikke å ha en heftig vegetar-diskusjon de 1-2 gangene i året jeg møter den delen av familien. Blir nok en del færre legebesøk når jeg flytter for meg selv. Sååå.... du har med legeerklæring når du møter familien? Anonymkode: 05a90...40d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå