Gå til innhold

Hvor mye barnevakt før det er for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si man er en normal familie, og har barnevakt(besteforeldre) 3 ganger i uken.

Gjerne inkludert en overnatting også, i tillegg er barnet selvfølgelig i barnehage. Er dette for mye?

Hvor mye barnevakt blir "for mye"?

Anonymkode: 2f49e...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om barnet er i barnehagen hver dag + har barnevakt 3 ganger i uken + overnatting den ene dagen.

Det synes jeg er mye.

Anonymkode: 1ce67...a3f

• Liker 15
Skrevet

5 dager i barnehage + 3 kvelder med barnevakt og en av de inkluderer overnatting. Det syns jeg høres i overkant mye ut :ohmy: Treffer dere barna deres i det hele tatt?

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjerne inkludert en overnatting også, i tillegg er barnet selvfølgelig i barnehage. Er dette for mye?

Jeg synes dette er for mye, men jeg vet ikke bakgrunnen for at dere gjør det slik da.

• Liker 1
Skrevet

Tja... For meg høres det mye ut, iallfall med en overnatting hver uke i tillegg til barnevakt tre ganger. Da er jo barna mye borte fra foreldrene sine/hjemmet sitt.  Men så er jo alle familier forskjellige da, og behovene er ulike. Så det er vel vanskelig å definere hva som er for mye barnevakt. Kommer vel litt an på hvorfor man har så mye barnevakt også da. 

Anonymkode: 4116f...af0

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt umulig å svare på, kommer an på omstendighetene.

Skrevet

Synes det høres for mye ut. Spørsmålet er jo hvorfor det er slik. Hvis det er fordi foreldrene må være borte ifm med jobb, så kan jeg forstå at det må være slik (for en periode). Synes dog man som foreldre da bør prøve å endre på jobbsituasjonen slik at dette ikke blir fast ordning over lang tid. Hvis det er så mye barnevakt for at foreldrene skal holde på med hobby/være sosiale etc, så synes jeg ikke noe om det. 

• Liker 9
Skrevet

Er det på grunn av jobb at en MÅ ha overnatting i uka, så må en det, men er det fordi foreldrene trenger egentid så synes jeg det er helt feil. Det er det at når en får barn, så kan en ikke leve som før. Hvis foreldrenes jobb gjør at de begge er borte på kveldstid, så burde de ha tid til å ha barna hjemme på dagtid og ikke ha barna i barnehagen. Virker på meg som om disse foreldrene trenger egentid og ikke har tid til barn med den livsstilen de har.

Anonymkode: 9b54d...fc9

• Liker 4
Skrevet

Synes det blir for mye når barnevakt + overnatting utgjør større andel enn tiden med foreldrene. Det kan jo høres slik ut i HI.

Med mindre det er ett must, så burde nok foreldrene hatt barnet sitt mer.

Anonymkode: d089f...d27

Skrevet

Hvis barnet er fulltid i barnehagen så synes jeg det høres mye ut. Min sønn overnatter hos moren min 2-3 ganger i mnd og er der på dagtid omtrent like ofte. Og selv om han har mange korte dager i bhg og fri en dag i uka så føler jeg ikke det er tid til at han skal være der mer (han ber ofte om å få dra dit) hvis vi skal få gjort litt sammen også.

Men nå bor hun 10 min kjøring unna da, han hadde nok stukket innom på kortere besøk oftere hvis han kunne gått dit selv. Men når du sier "barnevakt" så regner jeg ikke med det er snakk om en time om gangen?

Anonymkode: 85d85...21c

Skrevet

For meg hadde det vært for mye, i alle fall hvis det er barnevakt i barnets våkentid det er snakk om. Her er minsten våken fra ca 6 hver dag, sover ca en time midt på dagen, og legger seg igjen litt før 19. På hverdagene er han i barnehagen fra ca. 8.15 til ca. 15.30. Det gir oss drøyt to timer sammen om morgenen, og tre og en halv på ettermiddag/kveld, altså stusselige 5,5 timer om dagen. I løpet av en arbeidsuke blir ikke det mer enn 27,5 time! Selv om vi stort sett er sammen hele tiden i helgene, synes jeg ikke det veier opp. Hadde vi hatt barnevakt fast tre dager i uken i tillegg, ville jeg følt at jeg gikk glipp av uendelig mye av min sønns oppvekst.

• Liker 2
Skrevet

TS her. Ser noen etterlyser mer bakgrunn:

Begge foreldrene er ikke i arbeid og ingen har arbeid på kveldstid. Er ikke like mye hver eneste uke (men en overnatting i helgene, og minst en dag med henting og pass i uka), men i ferier er det ofte overnatting hver helg og mer barnepass hver uke.

Skrevet

Det synes jeg kommer veldig an på situasjonen i familien. Noen familier er større enn andre, og da mener jeg at det er flere enn barnas foreldre som tar del i barnas oppvekst og oppdragelse og er en naturlig del av barnas kjernepersoner. Da trenger det ikke å være for mye. Hvis barna derimot er "på besøk" hos andre tre ganger i uka så oplever de nok situasjonen ganske annerledes, og det kan bli for lite tid med foreldrene.

Så lenge de opplever trygghet, kjærlighet, rutiner og stabilitet så kan dette gå helt fint det.

Skrevet (endret)

Enig med de øvrige svarene. Dette er alfor mye. Foreldrene kan umulig jobbe hver dag (barnehage) + tre ettermiddager/kvelder (barnevakt), i tillegg til at begge jobber en natt i uka (barnevakt).

Jeg tenker at disse barna burde flytte til besteforeldre, eller noen andre som har tid til dem.

Endret av Myrthel
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det på grunn av jobb at en MÅ ha overnatting i uka, så må en det, men er det fordi foreldrene trenger egentid så synes jeg det er helt feil. Det er det at når en får barn, så kan en ikke leve som før. Hvis foreldrenes jobb gjør at de begge er borte på kveldstid, så burde de ha tid til å ha barna hjemme på dagtid og ikke ha barna i barnehagen. Virker på meg som om disse foreldrene trenger egentid og ikke har tid til barn med den livsstilen de har.

Anonymkode: 9b54d...fc9

Det handler nok om tid til egne ting og fri fra barnet.

Skrevet
4 minutter siden, Myrthel skrev:

Enig med de øvrige svarene. Dette er alfor mye. Foreldrene kan umulig jobbe hver dag (barnehage) + tre ettermiddager/kvelder (barnevakt), i tillegg til at begge jobber en natt i uka (barnevakt).

Jeg tenker at disse barna burde flytte til besteforeldre, eller noen andre som har tid til dem.

Det er ikke snakk om jobb. Kun en av foreldrene jobber.

Det er også flere overnattinger og oftere pass i ferier og perioder med mye fri.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Ser noen etterlyser mer bakgrunn:

Begge foreldrene er ikke i arbeid og ingen har arbeid på kveldstid. Er ikke like mye hver eneste uke (men en overnatting i helgene, og minst en dag med henting og pass i uka), men i ferier er det ofte overnatting hver helg og mer barnepass hver uke.

Det i feriene synes ikke jeg høres så ille ut, sånn kan vi også gjøre det i deler av ferien for å gi barnet lenger ferie enn vi selv har. Han vil jo heller til mormor enn i barnehagen. :)

Anonymkode: 85d85...21c

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler nok om tid til egne ting og fri fra barnet.

Da syns jeg det er ganske trist. Da er iallfall ikke barnet førsteprioritet. 

Anonymkode: 4116f...af0

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det der var vanvittig mye jeg! Max en overnatting i månenden ser jeg på som ok. Og kansje noen timer en gang i uka. 

Og som sagt, hadde det vært pga skiftarbeid på foreldrene slik at de måtte, så hadde det vært en sak, men nå når det gjelder foreldre som ikke er i jobb kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor man ikke vil ha barna sine selv. Det må da blir veldig mye stress og mas for ungene, og lite kvalitetstid for selve familien. Jeg elsker helger hjemme da jeg var lita, og mitt barn gjør også det. Da er det familietid, med film, mat og godis. 

Anonymkode: a0afa...072

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...